pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
4047 die zit ook in een solid state triller omvormer.
http://www.myvintagetv.com/ss_vibrator.htm
pa3gws
Hier creëren ze iets met een 4001.
http://chemelec.com/Projects/Fencer-1/Fencer-1.png
ik heb even de zener aan de trafo eraf gehaald en gemeten met een 1k weerstand in serie en daarover 18 volt gezet ,en dan in de sperrichting meet ik 0,7 volt
BZX87C20
dit is een 20 volt zener bij 25 volt meet ik wel netjes 20 volt.
[Bericht gewijzigd door John99999 op (37%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
FYI, dat met die boogjes als het niet verbonden is, is "ouderwets". Moderne stroming: een kruispunt zonder bolletje is een kruispunt zonder verbinding. Een verbinding heeft een bolletje, en om verwarring te voorkomen, alleen T-splitsignen tekenen, geen 4-draden-aansluitingen.
Als je een beetje handig bent met fotoshoppen.
maak een duidelijke foto van boven en onderkant.
onderkant spiegelen & doorzichtig maken , daarna over de bovenkant leggen, dan zie je gelijk hoe alles aan elkaar zit.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Als ik het laatste schemaatje uitteken in Eagle krijg ik dit (let ff niet op de onderdeelnummers):
...wat mij nog steeds niet helemaal goed lijkt.
En wel hierom: de oscillator rond IC15A kan nooit de buffer IC15B aansturen.
Ik vermoed dat de keten D7-R28-R29 toch echt anders geschakeld is dan in jouw schema...
Los daarvan, na al jouw metingen zijn de enige manieren om geen output te hebben én een warm wordende TIP41 een defecte trafo (kortgesloten wikkeling) of een defect IC.
De transformator kun je nog eens doormeten maar dan met de primaire wikkelingen losgekoppeld (zowel van de schakeling als van elkaar), op de manier die Tidak aangaf.
Bij gebrek aan een scoop kun je met een ouderwets kristal oortelefoontje ook bepalen of het IC nog wat doet: luister op pin 12 (zou een ratel op moeten staan) en op pin 2 (zou een pieptoon op moeten staan).
Even een fout in het schema hersteld.
en heb tevens nog een foto bewerkt.
en heb tevens nog een foto bewerkt.
Voor grotere foto zie onder
http://wolfjes.home.xs4all.nl/imvu/Picture72.jpg
En heb de trafo door gemeten en daar lijkt het probleem niet in te zitten zoals iemand al zei is het inderdaad waarschijnlijk een 230 volt travo van 3 volt.heb met 50 en 90 volt gemeten bij 90 volt krijg ik ongeveer 1,25 volt wissel. Nieuwe meting met scoop ding doet niks
En fatbeard het klopt wat je zegt er zit nog een draad brug naar het ic toe tussen de twee weerstanden.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Dan is het schema dus:
Nu klopt alles, dit is ook ongeveer zoals ik het zelf zou maken.
Omdat de trafo heel lijkt te zijn blijft alleen een defect IC over (en uiteraard denk- en meetfouten
).
Een interessant experiment zou zijn om een vette (minstens 1000u) elko over de batterij te plaatsen (plus elko op de trafo, min elko op de emitter van de TIP), het is niet geheel ondenkbaar dat de batterij de gevraagde stroom niet meer kan leveren en dat daardoor de boel zichzelf ophangt. Doet-ie het mèt die elko wel (al is het maar half) moet je op zoek naar een nieuw accupakje...
super fatbeard, pin 2 en 12 lijkt zo te zijn als je voor speld, pin 12 schiet omhoog naar 3,7 volt, en 2 is stuk sneller nog.
Ik ga nu even nieuwe accu's opladen en er morgen in solderen ben benieuwd.
P.S. zou de chip die 40106N zijn, trouwes die condensator tantaal is met opdruk 105 is dat geen 1 microfarrad 25 volt?
[Bericht gewijzigd door John99999 op (23%)]
Op 6 november 2014 14:56:57 schreef John99999:
opdruk 105 is dat geen 1 microfarrad 25 volt?
Dat is wél 1 µF, de 5 geeft het aantal nullen aan, niet de werkspanning. Let ook op de polariteit!
Nieuwe batterijen erin gezet, led voorop blijft wel beter branden nu maar nog steeds niks op de uitgang. Accu pack was dus niet geweldig meer.
voltage dat op de trafo komt is ca. 0,5 volt dat lijkt me wel erg weinig max dat ik meet.
Zou ik de chip voor het model 40106n kunnen vervangen?
Aangezien er niks meer op de chip staat is weggeschuurd grrr.
en dan ook maar de twee transistors vervangen lijkt me.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
voltage dat op de trafo komt is ca. 0,5 volt dat lijkt me wel erg weinig max dat ik meet
Kijk even in het manual van je Multi meter tot welke frequentie hij kan meten. Als deze oscillator daar een stuk boven zit ziet je meter het niet en geeft zomaar wat aan. Beter kun je een scoop gebruiken.
Ben wel voorzichtig, de output van de trafo zonder belasting eraan kan ver boven het bereik van je scoop of meter gaan (en een stuk hoger dan met belasting en als die meter niet goed beveiligd is dan is hij zo dood.
Ik weet ook niet of er zonder belasting nog andere rare dingen kunnen voorkomen. De zelfinductie van de trafo die je schakeling ziet is zonder belasting ook anders dan met.
Fatbeard, waarom zouden die twee primaire wikkeling parallel staan (zoals in jou schema) ? Toeval omdat de bouwer die toevallig had liggen ?
Op 6 november 2014 20:28:46 schreef John99999:
Zou ik de chip voor het model 40106n kunnen vervangen?
...
Doe maar niet.
Neem het ledje los.
Verbindt de basis en emittor van de BC547 met elkaar via een draadje.
De stroom moet nu terugvallen naar een lage waarde.
Zo niet, verwijder de BC547.
Zo niet, verwijder de TIP41C.
Zo niet, dan is het IC kapot.
Nu kun je er over denken om het IC te vervangen door een 40106.
Let wel op dat een IC uit de 4000-serie geen open ingangen mag hebben!
Als je het IC vervangt door de 40106, dan moet je pen 5 en pen 9 aan pen 7 of aan pen 14 solderen. Welke je kiest maakt niet uit. Als ze maar aan de plus of de min van de batterij verbonden zijn.
Op 6 november 2014 11:40:45 schreef fatbeard:
Ik vermoed dat de keten D7-R28-R29 toch echt anders geschakeld is dan in jouw schema...
Ik denk dat het schema (voorlopig) goed getekend is door @John99999.
De oscillator rond IC15A kan prima de buffer IC15B aansturen via de weerstand van 51k. De gebruikte frequentie zit niet in de Megahertzen.
R29, 51k zit tussen pen 2 en pen 3. D7 en R28, 62k zit parallel aan R27, 100k tussen pen 1 en 2.
Thevel
Golden Member
Tip: Als je het IC vervangt plaats hem dan in een IC voetje.
Als het toch niet goed blijkt te werken ken je hem er eenvoudig weer uithalen, metingen doen zonder IC etc.
Neem wel een degelijk voetje, een met gedraaide bus-contacten.
Deze bedoel ik: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=426401
fatbeard
Honourable Member
@fred:
De hele schakeling incluis de weerstandswaarden doen sterk vermoeden dat het een empirische schakeling is. En dan gebruike men wat er toevallig op de werkbank ligt en/of in de rommeldoos beschikbaar is. Ik zou bijvoorbeeld niet kunnen verzinnen waarom de duty-cycle correctie van de oscillator rond IC15A 62k gebruikt en geen 56k of 68k. Of waarom de weerstand tussen pin 2 en 3 51k is en niet 47k, of 10k. Of waarom de basisweerstand van de BC547 4k3 is en geen 4k7 of 3k3. Of waarom de tantaal tussen Vdd en pin 13 zit en niet tussen pin 13 en GND...
Met een 4093 kun je trouwens dezelfde schakeling maken met minder onderdelen.
De frequentie van dit soort oscillators is f_O = \frac {1} {R \cdot C \cdot ln (( \frac {V_{cc} - V_{T-}}{V_{cc} - V_{T+}}) \cdot ( \frac {V_{T+}}{V_{T-}} )) }, daar zijn de verschillende fabrikanten het over eens.
De complexheid van deze formule komt omdat de trigger tresholds VT+ en VT- afhangen van de voedingsspanning, ze zijn dus allesbehalve stabiel te noemen (maar dat maakt voor dit soort toepassingen weinig uit).
Deze formule versimpelt voor een CD40106 op 3.6V tot ongeveer f_O = \frac {0.47} {R \cdot C}
Tussen de verschillende fabrikanten en reeksen zullen kleine verschillen zitten, maar de orde van grootte is in elk geval correct. IC15A oscilleert dus op iets in de buurt van 47Hz en IC15F een factor 100 lager. De werkelijke frequenties zullen iets hoger liggen omdat de duty-cycle wordt aangepast via de diode-weerstand combinaties.
@Ωπ:
John heeft het schema na mijn voorlaatste post aangepast:
Even een fout in het schema hersteld.
Mijn laatste schema is daar een uitwerking van.
Maar je redenering is correct, geen speld tussen te krijgen.
@John:
40106 is het zogenaamde 'generieke nummer'.
Verschillende fabrikanten plakken daar wat voor (CD, MM, MC1, HEF om er maar een paar te noemen) om de reeks te identificeren en wat achter (D, P, N om er maar een paar te noemen) om de behuizing te identificeren.
Hetzelfde IC in dezelfde behuizing kan dus bij de een HEF40106P en bij de ander CD40106N heten...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zulke kromme componentwaardes wijzen volgens mij niet op een empirische schakeling, maar op een schakeling die heel mooi theoretisch uitgerekend is en waar niemand ooit de gedachte bij heeft gehad om practisch verkrijgbare componenten toe te paasen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
ik heb er even een scoop aan gezet er gemeten tussen de min en de twee diodes zie foto scoop op dc en 2 volt per hokje, time div 2 ms
tevens gemeten met de scoop tussen draad van tip41c naar de trafo en de andere plus die op de trafo zit.
Voor groter plaatje klik
http://wolfjes.home.xs4all.nl/imvu/scoopmetingen.jpg
Is me trafo dan toch niet stuk?? Zo moet ik toch wat op de uitgang krijgen ??
fatbeard
Honourable Member
Op 7 november 2014 04:18:40 schreef maartenbakker:... heel mooi theoretisch uitgerekend ...
Theoretisch heel mooi, maar heb je de datasheet bekeken? Die tresholds hebben een tolerantie van hier tot ver voorbij Tokio...
Uit de CD40106 datasheet van Fairchild: bij Vcc=5V (3.6V staat er niet in) is VT- van 0.7V tot 2.0V (=285%), VT+ van 3.0V tot 4.3V (=143%). Bij andere voedingsspanningen is dat geen fluit beter.
Nu leidt enig (nou ja, een heleboel eigenlijk) gegoogel met een spreadsheet tot interessante ontdekkingen:
- de minimale en maximale frequenties zijn gelijk aan elkaar
- de minimale en maximale frequenties zijn onafhankelijk van de voedingsspanning
- de typical frequentie varieert evenredig met de voedingsspanning
- op een gegeven moment is de typical frequentie gelijk aan de minimale/maximale frequentie
En het klapstuk: dat is bij ongeveer 3.55 Volt...
Hierdoor blijkt de frequentie ondanks de grote toleranties toch redelijk nauwkeurig te berekenen bij 3.55V en 25°.
Maar: de gebruikte tantaalelko zal een tolerantie van 20% hebben, de filmcondensator een tolerantie van 5%. Beide toleranties (niet te vergeten de spreiding in hfe van beide transistoren) maken het vrij zinloos om 1% weerstanden uit de E96-reeks te gebruiken.
Er zal best veel aan gerekend zijn (getuige deze post), maar de schakeling zal net zo goed werken en presteren met 'gewone' 5% waardes uit de E12 reeks.
@hieronderboven:
er lijkt inderdaad stroom door de primaire van de trafo te lopen, wat een defect in het secundaire circuit van de trafo (vergeet de draden en busjes niet!) wel heel erg waarschijnlijk maakt...
@hier
onderboven:
er lijkt inderdaad stroom door de primaire van de trafo te lopen, wat een defect in het secundaire circuit van de trafo (vergeet de draden en busjes niet!) wel heel erg waarschijnlijk maakt...
De trafo geeft dus nu waarschijnlijk door slag bij de hoge spanning als ik het zo begrijp?
fred101
Golden Member
Op 7 november 2014 13:13:48 schreef fred101:
Zoals eerder gevraagd, meet je wel met een secundair belaste trafo ? Dus niet met een open uitgang.
Heb de trafo nu gemeten met de scoop ding is dood dus.
dat is het probleem dus, nu is de vraag wat zullen we eraan gaan zetten aangezien er geen enkele waarde opstaat Sticker van de trafo is verwijderd door de maker van het apparaat.
De afmetingen van de trafo zijn
44mm lang x 38mm breed x 30 mm hoog
1 spoel waar schrikdraad op zit en aan de andere kant twee spoelen
Zou 3 volt veilig zijn?? Geen idee is het normaal als men een 230 volt trafo neemt en die andersom schakelt hiervoor??
Zou het geen 4,5 volt trafo moeten zijn, want aan het ingangs signaal zie ik ongeveer 4, volt
dan kom je toch op een 230 aan de uitgang met een heel laag amperage of zie ik dit nu helemaal verkeerd?
De afmetingen van een 4,5 volt trafo kloppen ook ongeveer.
pa3gws
Op 6 november 2014 12:11:47 schreef John99999:
heb met 50 en 90 volt gemeten bij 90 volt krijg ik ongeveer 1,25 volt wissel.
Dan is de trafo toch nog heel?
Zet eens aan de kant waar je 1,25 volt hebt gemeten 3 volt wissel spanning.
En meet dan een op de andere wikkeling.
Op 7 november 2014 20:27:33 schreef pa3gws:
[...]
Dan is de trafo toch nog heel?
Zet eens aan de kant waar je 1,25 volt hebt gemeten 3 volt wissel spanning.
En meet dan een op de andere wikkeling.
Vergeet dit maar, multimeter gemeten, met scoop is tie dood dus.
Had de trafo weer doorgemeten zonder de schakeling kaal 50 volt op de secundaire spoel en de twee primaire meet ik dan niks met de scope zou ik toch een sinus moeten zien als ik de variac erop zet toch.
Ik denk dat de spoel half gaar is en dat je zodoende nog wat meet soms met de multiemeter. Maar kreeg ook al rare waardes met meten van de multimeter heeft een hekel aan dit soort signaal kennelijk.
[Bericht gewijzigd door John99999 op (16%)]