Show your projects! Part 29

Dit topic is gesloten

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Lambiek

Special Member

Ziet er gaaf uit Jochem. Het is dat je te ver weg woont, anders kwam ik ook een snoepje halen. :)

Heb je trouwens allemaal verschillende programma's gemaakt, of zet je ze even na elkaar aan zodat ze niet gelijk lopen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het zijn verschillende programma's die (naar keuze met switch) random, of sequentieel worden doorlopen. De programma's zelf zijn niet random, alleen de volgorde waarin de sequenties worden doorlopen kan indien gewenst (semi)random bepaald worden. Mochten bepaalde patronen er random uit zien dan is dat toch echt met het handje zo ingeklopt. Er zit een 5-bits PWM counter in, maar ik gebruik maar 4 niveaus (uit, zwak, medium, vol).

Tussendoor zitten er her en der een 'stil programma' in (zie einde filmpje), waarbij de lampjes een tijdje op minimale sterkte branden. Grappig hoe enthousiast kinderen kunnen zijn, en hoe geduldig ze blijven staren tot het volgende programma begint.

Eén kind vroeg me (terwijl hij met het snoep in de hand alweer weg liep) hoe ik dat deed, dat de lampjes automatisch aan en uit gingen. Tja, wat is dan het kort en bondige antwoord? Ik zei dat er een kabouter op m'n balkon zat die de schakelaar aan en uit zette. Als ik tijd had gehad voor een antwoord had ik graag gepolst in hoeverre het kind interesse zou hebben in de echte werking. Je kunt ze niet vroeg genoeg opleiden :)

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Toch leuk dat sommige kinderen er over nadenken, maar ik stop want anders gaat het weer het zelfde als de vorige keer. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
LetterHenk

Golden Member

Onzin, het gaat toch over het project?!
Mooi hoor Jochem! jaloerse blikken hier ;)

Action expresses priorities LH

Maar toch, het is een showtopic. Zodra er teveel over één project doorgepraat wordt (niet een paar posts, maar meer dan één pagina), is het niet alleen geen showtopic meer, maar verdient het project kennelijk een eigen topic.

Je hoeft overigens niet jaloers te zijn, want dit kan iedereen met een soldeerbout, dus wat houdt je tegen? Zoals je op de eerdere foto's kunt zien is het een kwestie van 8 FETjes en weerstanden op een rij zetten, en die met wat rondslingerende kabel aan een PIC vastmaken (al dan niet op een kant-en-klaar devboard). Zelfs de software heb ik in de basis van internet geplukt en slechts een klein beetje aangepast naar mijn specifieke wensen.

Je hebt dit echt in een uurtje werkend met LEDs. De FETs op een rijtje zetten en de draden aan de lampjes vastsolderen was nog het meeste werk.

If you want to succeed, double your failure rate.
LetterHenk

Golden Member

Haha, niet van mij hoor. Van de kinders hier in huis. Die nu een jaar moeten wachten voordat papa dat in elkaar gezet heeft ;)

Action expresses priorities LH
If you want to succeed, double your failure rate.
flash2b

Special Member

Een tijdje geleden heb ik een plaatschaar bij HBM gekocht. Hiermee kan ik een stuk sneller print materiaal op maat maken. Vooral stroken gaat erg goed.

Dus vandaag maar even een DC block gemaakt en een foto verslag hieronder:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc08995_cleaned.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc08998_cleaned.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc09000_cleaned.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc09002_cleaned.jpg

Lambiek

Special Member

Mooi gemaakt, ziet er netjes uit.

Alleen dat laatste (bovenste plaatje) viel denk niet mee om te solderen, zit die kabouter er nog in. >:)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Is groter dan de rest, zal dus wel een binnenhoeklasje aan de buitenkant zijn :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tidak Ada

Golden Member

Netjes gemaakt, maar ik zou boven die 100V geen ac meer er op zeten, dan slaat die condnesator hehaaid door!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

De DC block is goed gelukt. Het dekseltje is idd groter als de onderkant. Als ik er nog een ga maken, dan zou ik een iets andere construktie maken waarbij het dekseltje schuift tussen de zijkanten. Dan is het geheel makkelijker dicht te solderen, zonder kabouters.

Zo'n plaatschaar is erg handig. Ik heb ook nog 2 andere adapterjes voor mijn Duoyi DY294 gemaakt.

Een socket adapter die je in de TO3 aansluting van de DY294 schuift en waardoor je banaan stekkers kan gebruiken:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc08972_cleaned.jpg

Hier zie je hem in aktie:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc08970_cleaned.jpg

Een condensator adapter die je in de aansluiting kan schuiven en waardoor je makkelijker kleine condensatoren kan testen met korte pootjes en door een schakelaar het 1250V bereik kan limiteren tot ongeveer 250V. Handig voor een doorslag test.
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc08993_cleaned.jpg

Beide printjes zijn uit de losse hand gefreest.

Zo'n Duoyi DY294 is trouwens een veelzijdige transistor tester die veel transistor parameters kan meten inclusief doorslag spanning. Misschien dat iemand anders hier op CO er ook eentje heeft?

Lambiek

Special Member

Je bent lekker bezig Flash, ziet er weer goed uit. En het is een handig ding lijkt mij.

Hoe bevalt die tester trouwens?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Dat adaptertje voor kleine C's is een geweldig idee!

Kan je natuurlijk ook voor R's en D's maken voor je DVM ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

De Duoyi DY294 is een erg fijn apparaat. 'Jestine Yong' heeft er een drie delige review van gemaakt (deel1, deel2 en deel3).

Je kan er naast een transistor, ook een FET, diode, VDR, Neon lamp, Led, Condensator, Zender en Diac mee testen. Ook kan je een 78XX en 79XX ermee testen.

Het jammere is dat er geen banaan bussen op zitten, maar door mijn eerste adapter kan dat dus nu wel.

Mijne heb ik zelf in China gekocht, maar ze worden ook veel op ebay aangeboden. Ik heb ook een isolatie tester van Duoyi en die bevalt ook heel goed. Die heeft gelukkig wel banaan bussen.

fred101

Golden Member

Dat is een handig allround testertje, geeft hij ook tor aansluitingen ? ik las ergens dat hij ook maar 13 dollar kost ?
Als ik geen curvetracer had zou ik er ook een bestellen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Nee, je moet de transistor aansluitingen weten. Deze is iets van €40. Jij bedoeld waarschijnlijk zo'n microcrontroller testertje met een LCD.

Deze meet ook VBR, VCE(sat), hfe hFE en Iceo.

fred101

Golden Member

Er zitten wel wat nadelen aan als ik het zo lees. Maar als allround tester met een goede 6V/2A adapter om de metingen te stabiliseren en een adapter met banaanbussen is het nog steeds een heel handig hulpje. Zeker voor die prijs. Die 13 dollar blijkt het daar ergens lokaal te kosten.
Van die zelfde website als de reviews:

Get one next time you visit Shenzhen. My cousin in Hongkong bought one for about HK$100 (~US$13). I have seen it on eBay for $30 shipped from China.

Meet hij hfe of hFE ?, ik denk het laatste, de eerste is erg lastig te meten. Dan moet er een soort step generator in zitten. Als dat wel zo is zou je eens moeten kijken of je er een scoop in XY mode aan kan knopen. Dan heb je een curvetracer.

Al met al zeker een erg handig en veelzijdig reparatie hulpmiddel.
Zeker door de erg grote stroom en spanning bereiken.

Erg verleidelijk, een handig ding om snel even wat te testen. Ik heb zo een regelbaar stroombronnetje (0-20 mA en max 32V) gemaakt om diodes, zeners en leds te testen. Gebruik ik best vaak. Twee adaptertjes om met een labvoeding snel 78/79 regelaars te testen, een adaptertje met led en instelpotje om opto's te testen etc. maar een apparaatje wat alles in een kastje heeft, en ook nog tot zo'n hoge spanning en serieuze stroom kan is eigenlijk redelijk uniek. Dan kom je meestal al snel op SMU's of curvetracers uit.

Ik gebruik meestal de Tek 576 maar dat is wat overkill en redelijk wat werk voor af en toe een enkel component.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Op 15 november 2014 00:25:40 schreef fred101:
Die 13 dollar blijkt het daar ergens lokaal te kosten.

Die website quote is uit 2010. Ik heb mijne zelf in 2012 gekocht in Guangzhou voor €18. Op ebay staan ze voor €40 inclusief shipping.

Het is inderdaad hFE.

Thevel

Golden Member

Op 14 november 2014 22:09:11 schreef flash2b:
transistor tester die veel transistor parameters kan meten inclusief doorslag spanning.

Een soort Elektuur zekering tester? :) :)

flash2b

Special Member

Nee, de transistor blijft heel. Dat heet VBR.

Tidak Ada

Golden Member

Dat heeft toch te maken met het zener effect van de BE-diode (≈ 5.6V), of vergis ik me nu?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

OnSemi heeft daar een Understanding Power Transistors Breakdown Parameters application note over gemaakt.

Een VBR voor een BC547 ligt een stuk hoger op 50V. De tester kan tot 1250V aan (een Tek curve tracer haalt dat ook).

Het is dus iets anders.

Dit topic is gesloten