Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Ik vermoed....
Dat je de spanning voor de rotormagneet afgetakt word van de "gewone" 220Volt uitgang.
Vandaar gaat het naar de trafo,s.
De secundaire zijde gaat via de 2 vermogensweerstanden naar de gelijrichter.
De gelijkrichter zijn 4 dipdes in GREATZ schakeling, onderop.
Als je generator geen spanning afgeeft bij je eerste proefdraaien zet dan even een lage gelijkspanning op de rotorwikkeling. Dit MOET gelijkspanning zijn. je zou het even kunne doen met een acculader.
Kijk aan de hand van de dioden wat de + en wat de - is.
Sluit maar even een acculader er op aan, de polariteit dus goed houden!
Een seconde is lang genoeg. Daarna zal je generator het altijd goed doen.
In de generator zit normaal altijd een beetje restmagnetisme. Dit kan er uit gegaan zijn bij het vervoer, een hared dreun kan het weghalen. Zo als beschreven komt het weer terug.
Veel succes. en een klein beetje minder stof mag vast wel.
Bedankt voor je reactie daar kan ik wat mee!
Ik ga eerst de boel eens lekker schoonpoetsen en tzt eens een poging wagen om hem aan de gang te krijgen. Tegen die tijd heb ik vast nog wel wat vraagjes.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Nog even dit... De generator zal bij een specifiek toerental "50Hz" leveren. Of dat 760, 1500, of 3000 RPM is, weet ik niet. Maar je zult dus met de poelie verhoudingen moeten spelen om bij die draai-snelheid ook een geschikt toerental van je dieselmotor te krijgen. En of er terugkoppeling nodig is naar het gas van de diesel weet ik niet. (zijn er diesels die gewoon een knop hebben: ga maar zoveel toeren draaien, zelf terugkoppelen? Ik denk het wel...)
P.S.: (ik gok 1500)
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
(ik gok 1500)
Ben ik helemaal met je eens
Ik zie 4 spoelen, dat zijn 2 spoelparen.
50 Hz = 50x60 = 3000 omw/min
2 spoelparen is 3000 / 2 = 1500.
Volgens het type plaatje geeft hij 50Hz bij 1500RPM.
Ik ga kijken hoeveel RPM ik de diesel wil laten draaien en daar zoek ik een poelie bij met de juiste diameter.
Ik heb dit al eerder gedaan met een lister van 5pk en een generator van 2.5Kva/3000RPM. Die gebruik ik in de zomer om diesel-electrisch het gras te maaien. Die generator heb ik trouwens met de hulp van dit forum weer aan de praat gekregen.