Router draadloos aan/uit schakelen op (te) grote afstand

Natuurlijk Eric,
Helemaal niet om vervelend te zijn, maar ik dacht dat je een praktische oplossing zocht voor een praktisch probleem. (dat doet de startpost in ieder geval vermoeden)

Hypothetische en discussies zijn leuk, maar een beetje realisme was niet verkeerd af en toe ;)

Als je die router op zodanige afstand staat dat kika het niet haalt is de hele exercitie al waardeloos, als kika er niet meer komt dan haal je het wat Wifi betreft ook niet meer.

Practisch of niet, het probleeem bestaat!

Die WiFi gaat wel. Het is a een nogal sterk accespoint (3 antennes) en een van de antennes heb ik vervangen door een 13,5 dB circulair gepolariseerde richtanteenne. Ik haal 4 steepjes in huis, boven en 3 beneden, terwijl hij het zonder die richtantenne beneden helemaal niet deed!
Zoals in het andere topic beschreven, is die richtantenne eigenlijk voor het 'tuinhuis' (waar hij ook 4 streepjes, van de vijf) haalt, maar die draai ik dan 180° om.

Grtz.,

Tidak Ada ;)

@fatbeard.
Ziet er leuk uit, maar wat is de reikwijdte?

Een wat sterker Zendertje zal er ook bij moeten.

@evdwele:
"t is een leuk idee (ik had het ook al overwogen, maar het kost, afgezien van de prijs, die Sine noede) wel ook nog een SIM-kaart.
't is juist de sport om het zo goedkoop mogelijk (maar wel goed) te maken.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (31%)]

Ok,

Even voor mijn forumgenoten en mijn duidelijkheid de feiten op een rijtje zover ik ze heb kunnen destilleren.

Corrigeer me vooral als ik het fout heb.

- Je wilt de router in je tuinhuis uitschakelen wegens het stroomverbruik en 'open' wifi net, dat schakelen moet van huis uit kunnen zodat je niet naar buiten hoeft.
- Je wilt Gbit snelheid naar de router (wegens locale PC's)
- Router lokaal in en uit kunnen schakelen (wegens locale PC's)
- Alleen wifi (softwarematig) uitschakelen is geen optie wegens stroomverbruik.
- je router is stiekem toch maar 100mbit (http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1662731#1662731)
- GBit POE spul is te duur
- kika haalt het niet
- een GSM module van 100+ euro is mogelijk interessant (euh ... ok!)
- wij hoeven eigenlijk niet te weten waarom het moet, maar of we wel graag even willen meedenken

Toegegeven ... bij de laatste twee wilde ik toch even vervelend zijn ;)

Ziet er leuk uit, maar wat is de reikwijdte?

Voor ontvangers wordt nooit een reikwijdte opgegeven :p

Maar afhankelijk van de gebruikte (hand)zender geven ze een systeemreikwijdte op van 100m open veld. Die zendertjes zijn (iets duurder) ook bij Conrad verkrijgbaar.
Gelukkig is 868MHz wat beter in staat om door muren heen te gaan dan 2.4GHz. Uit dezelfde reeks hebben ze trouwens ook repeaters die gewoon in het stopcontact (ja, óók in WCDs) gaan.

Omdat het ontvangertje zo te zien van een ¼λ draadantennetje voorzien is zou de ontvangst wel eens zeer drastisch kunnen verbeteren als je daar een serieuzere antenne aanknoopt. Op 868MHz vallen de afmetingen daarvan ook wel mee.
Die zendertjes zijn ook voor verbetering vatbaar, maar een externe antenne wordt wel lastig omdat de antenne vaak een serieresonantiekring is.
Al kun je natuurlijk altijd je eigen eindtrapje bouwen.

Sine, ik zie net dat Bang good en DX redelijk goedkope GSM switches hebben... Misschien toch?
Even neuzen wat een SIM-kaartje moet kosten en of er nog meer providerkosten aan verbonden zijn (Zal wel na het weekend worden).
Die van Bang good is helemaal mooi met 3 uitgangen...

Ik vind het altijd een prima idee om een mooie hobby-oplossing te bedenken, ook als het probleem eigenlijk niet echt een groot probleem is ;) vandaar dat ik hier (en via mail) met die PoE zelf-knutsel-oplossing ben gekomen.

Maar het lijkt me dat je met die GSM-switches niks oplost:
- Het zendt (en ontvangt) zelf, terwijl je aangeeft graag de onnodige HF vervuiling te willen beperken
- Het verbruikt vermoedelijk meer dan een beetje fatsoenlijke WiFi switch
- De veiligheid zal bij zo'n apparaat voornamelijk bestaan uit security through obscurity; een goed afgeschermd WiFi netwerk is wat dat betreft een stuk veiliger

Jochem, die oplossing van jou leek op het erste gezicht goed, maaar wordt te gecompliceerd omdat die oude (100MB) router de midden aftakkingen van de trafo's intern doorverbonden zijn. Dat betekent dat ik tóch een externe injector moet aanschaffen èn eventueel een splitter aan de kant van switch in de schuur. Ik wil dat dan gelijk compatibel met Gigabit maken, gewoon omdat ik dan in de -nabije- toekomst weer van voren af aan te moeten beginnen.
Daarbij realiseerde ik me dat ik dan toch nog steeds naar het punt moet lopen waar de schakelaar zich bevindt als ik niet toevallig net daar ben. Dan zou ik daarvoor dus weer een KaKu moeten inzetten.
Daarom zou ik dus uiteindelijk eenvoudiger direct voor een soort "opgevoerde" KaKu kunnen gaan....
Ik ben daarom dan ook begonnen met een hf oplossing.
Jouw PoE oplossing heeft me anderszins wel enthousiast gemaaakt! Ik zal er dan in de toekomst ook zeker gebruik van gaan maken.

Ik heb zolangzamerhand het gevoel dat er een aantal mensen hier zijn die coute-que-coute hun idee over het onderwerp willen opleggen en er niet aan willen dat ik me ook zonder enige reden lekker voel met mijn eigen oplossing. Daar ging mij vraag ook over.
Ik heb me daardoor eigenlijk erg off topic laten slepen. Het is hier immers een hf sectie en het begon bijna op Tweakers te lijken. Niet mijn bedoeling! :(

Het meeste hier is overigens niet tegen jou gericht, Jochem ;) Het moest er gewoon even uit.

Ik wil nog wel eens met jou samne naar die oplossing van jou kijken, maar meer uit technisch oogpunt dan om er direct aan te beginnen.

Een zelf geknutselde POE over 100mbit is nog wel te doen, maar over gigabit ...

Maar je hoeft natuurlijk niet met de volle voeding naar achteren, enkel een stuursignaal zou al genoeg kunnen zijn, maar dan nog steeds ... tricky bij gigabit, zeker als je de apparaten niet wilt modificeren. Dat heet, als het al mogelijk is om ze te modificeren.

Andersgezegd, een oplossing binnen jouw parameters is niet onmogelijk maar tricky.
Hier in de kast liggen een paar industriële modules die zouden kunnen wat jij wilt, een binair signaal (eigenlijk 10 binaire signalen ) over het lichtnet overbrengen. Alleen is het verbruik van die dingen is zodanig dat je daar continu drie routers voor in bedrijf kunt houden.
Dit soort dingen : http://www.energie-plan.at/index.php?site=produkte&id=98&PHPSE…

LON bus over het lichtnet of via een tweedraads verbinding

[Bericht gewijzigd door Sine op (12%)]

Over het lichtnet...
Dat had Ship ook al gesuggeerd en kwam zelfs met een buizenschakeling uit een prehistorische pre-Elektuur.
Leuk om mee te experimenteren, dat wel...

Daar zou je zelfs standaard X10 spul voor kunnen gebruiken, maar erg elegant is dat niet (nu was X10 dat toch al niet)

Op 29 november 2014 22:31:44 schreef Tidak Ada:
Ik heb zolangzamerhand het gevoel dat er een aantal mensen hier zijn die coute-que-coute hun idee over het onderwerp willen opleggen

Dat is dan helaas verkeerd overgekomen.
De adviezen waren er slechts op gericht om je veel werk en kosten te besparen.
Een softwarematige oplossing is al aanwezig, dus geheel gratis.
Maar ik zal me niet meer met je project bemoeien.

Vandaag even met een (aldi) draadloze deurbel gespeeld. Die werkt meer dan voldoende voor het bereik (veel beter dus dan de KaKu's, di ik heb), allen is het ontvangergedeelte op een transistor (vermoedelijk voor een superreg) en een CD 4066, ingekapseld in twee van de bekende zwarte druppels. Daar staat wel bij de een 'Audio' en mij de ander 'MC' bij. MC zal een microcontroller zijn die de uitgezonden code detecteert en dat audio IC schakelt. Dat laatste IC zal dan wel een sound ROM plus eindtrap inhouden, maar dat lijkt me niet voldoende informatie om er iets zinnigs mee te doen. Helaas...

En dat audiosignaaltje detecteren met een minimalistische (geluids)detector?
Met Google zoeken op “geluids detector schakeling”

Ik ben bang dat dat geheel in die laatse zwarte druppel zit, maar het valt te proberen.
Eerst Deurne, dan Kerstmis en Oud en Nieuw....en nog een aantal zaken tusen door :(

Geluidsdetectorachakeling: Gaven we daar vroeger niet de prachtige Nedelandse benaming 'signal tracer' aan?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (26%)]

Bíjna goed... :D
Dat geluid is natuurlijk af te nemen van de speaker (dûh). Daar schakel je via die geluidsdetectorschakeling en whatever-circuit-seems-appropriate een relais mee (en zo je router): presto!

Is inderdaad een idee!
Ik dacht eigenlijk dat je bedoelde dat ik het signaal op de print moest volgen, om een punt te vinden waar ik een bruikbaar schakel signaal ka vinden.
In het andere geval kan ik gebruik maken van het aantal tonen en de frekwentie om een beveiligde schakelpuls te genereren. Er zijn diverse gong klanken en bijvoorbeeld een koekoek, die zich daar voor kunnen lenen. Moet ik wel iemand vinden met een werkende storage scoop, dat wordt netwerken in Deurne ;-)

Gaat vervolgd worden...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (22%)]