Beste forumleden,

Mijn (ouwe trouwe) Philips PM2528 meet geen weerstanden en gelijkspanning meer.

Ik heb recent op eBay een PT100 temperatuursensor gekocht en die afgelopen vrijdag aangesloten. De sensor gaf direct OL. (overload) aan. Na starten van de PM2528 op zaterdagmorgen doen ohm en V= het niet meer.

Bij V= geeft het display een langzaam oplopend mV signaal (van -0mV naar -220mV), geeft dan een relais-klik en begint weer bij -0mV.

Bij Ohm [2w] begint het display bij 100kohm, loopt op to 2400Mohm, en geeft dan OL.

Tips of ideeen?

Alvast bedankt.

De PM2528 is redelijk goed idiot proof (zelf proefondervindelijk vastgesteld).

Hoe heb je de PT100 sensor aangesloten?

Je weet: There are more idiots than idiot proof solutions ;-)

Sensor (zie bijlage), aangesloten volgens schema (zie bijlage).

O, en misschien hebben die twee zaken geen relatie (Probe en storing bedoel ik)...

Bedankt voor je snelle reactie.

Je probe zou zo correct aangesloten moeten zijn, heb zelf de PM9249 probe en die werkt zonder problemen (heb de aansluitingen echter nog nooit gechecked).
Omdat je ook andere fouten hebt verdenk ik de meter zelf.
Eventueel kan ik je aan schema s helpen.

Wat ik eerst zou doen:
Zet de PM2528 na inschakelen van "Auto" af in weerstandmeting 2W en in ohm laagste bereik. Check met een andere stroommeter of er 10mA via 0/V terminals loopt. Als je bereik op PM2528 opschakeld moet dat 1mA, 0.1mA worden. Zo nee dan is de stroombron heen (bedrading (mn achter DIN bus), V2301 checken).

@Markce,

In de laagste Ω stand -15mA. Op elke andere Ω stand -5mA.
Zodra de meter in OL. gaat komt er -10mA op elke stand behalve de laagste (die blijft -15mA aangeven).

Zit V2301 achter het frontpaneel of op het moederbord?
Ik kan op m'n schema's wel een V3201 vinden, maar geen V2301(???)

@Brainbox,

Als je schema's (anders dan in de 'Repair by Signature Analysis' service manual) hebt zou dat erg helpen.

@all
Leuk dat er zo snel op een vraag wordt gereageerd trouwens.

Adam.

V2301 (BC557B) zit op N23 - Current Source board en is de uitgang van de stroombron :-)

Als je schema's (anders dan in de 'Repair by Signature Analysis' service manual) hebt zou dat erg helpen.
Adam.

Stuur me maar een PM.

@markce,

Bedankt. V2301 ff in situ (uiteraard kaartje uit 't bord getrokken) doorgemeten. Lijkt in orde.

Adam.

Oeps, overheen gelezen.
Hij meet ook geen gelijkspanning meer. Is mogelijk de DC amp?
Meet hij wel AC?

@markce,

Alleen V=, Ω 2w en Ω 4w doen 't niet meer.
Anderen werken prima.

Adam.

V2201 op N22 DC-Amp board nog in leven? Dit is een dual FET.

bij de pm2524 was de dual fet (meen bfq13) een reden, en een evt opamp ( 741) die ook voor een aantal bereiken wordt gedeeld.

@testman @markce
V2201 (BFQ10) meet goed.
Alle diodes op het bordje meten ook goed.

De opamp's A2201 en A2202 (LF355's) zal ik vanavond eens doormeten met prik er op.
Zo spanningsloos lijkt alles goed te zijn.

Zonder 't DC-kaartje geeft de meter trouwens in de open Ω stand weer 0.0000 aan.
Met een willekeurige weerstand tussen 0 en Ω geeft 'ie 5.2k aan (zal de interne weerstand wel zijn).

@brainbox
Bedankt voor de schema's. Nu al erg handig/onmisbaar.

Ik zou eerst zorgen dat de meter weer gelijkspanning kan meten en weerstandsmeting even laten.
Wat geeft de meter aan in 'V=' stand met korgesloten ingang?

De DC-amp heeft een MOS-fet chopper (BSV81), die kan ook nog stuk gegaan zijn. Voorzichtig met static bij het meten. Het circuit eromheen is hoogohmig.

[Bericht gewijzigd door markce op (15%)]

@markce
Zie mijn eerste post: weergave loopt van 0 naar +/-220mV en dan (na klikken van een relais) opnieuw (een loop dus).

Check of de chopper aangestuurd wordt TP2201 (D2201/11) en zo ja of de output TP2202 (V2212/D) en TP2203, dat alles op N22 (sneller is om N22 even uit te wisselen als je er nog een hebt).

[Bericht gewijzigd door markce op (21%)]

@all
Ik heb waarschijnlijk de oorzaak van de storing gevonden. De aansluitingen van de probe heb ik gespiegeld gesoldeerd (dus voorzijde steker i.p.v. voorzijde probe-ingang).

Misschien helpt dat bij de oplossing van 't probleem ;-(

@markce
Chopper geeft een aflopende zaagtand met een piek van 1.5V en een bodem van 1.0V.

Output lijkt erg op signaal in 't schema (periodische 20mV piek), maar het lijkt wel of er 2 signalen door elkaar op de scope komen. Eén horizontale lijn op -2.5mV met een ruis van +/-5mV, en het signaal uit het schema van pag 5-60 (periodische 20mV piek) ook met een ruis van +/-5mV.

V2212 Defect?

Dat van dat uitwisselen is hopelijk een grapje???
Ik heb die PM2528 nog nooit van binnen gezien voor afgelopen zaterdag. Hij deed 't namelijk altijd!
Normaal restaureer ik hobbymatig vintage audio-apparatuur, en m'n apparatuur moet gewoon doen waarvoor ze gemaakt zijn (als een soort slaven eigenlijk ;-).

Dat gezegd hebbend... zo'n "zoek de speld in de hooiberg" tocht is altijd leuk.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (63%)]

Ik heb waarschijnlijk de oorzaak van de storing gevonden.

Dan zijn we dus klaar. :-)

Vreemd is dat we zojuist bijna elke actieve component aan de ingang uitgesloten hebben. Je hebt de opamps op N23 ook al getest?
Chopper, je scope even goed triggeren (trigger hold-off).

[Bericht gewijzigd door markce op (11%)]

Is zo'n PT100 niet gewoon een passief component ? Mijn PT1000 probe tenminste wel. Dus dat zou de rest niet mogen beïnvloeden.

Weerstand meting is meestal een stroombron die een spanning over de weerstand veroorzaakt en dat middels het DC spanning meet circuit meet. Dus als hij geen spanning meet dan dus ook geen weerstand.

Je kan met een tweede meter meten of er in de weerstand mode een signaal op de bussen staat.

Dat dubbele beeld op je scoop klinkt als een gebruiker fout (trigger instelling)

Dat schakelen is iets wat veel oudere meters doen als ze in hun gevoeligste stand staan. Mijn Keithley 199 doet dat in de auto stand. De ingang is heel hoog ohmig en reageert op dingen als EM velden en statische velden.

@markce (in m'n pauze...)
Met het vinden van de oorzaak is nog niet het defecte onderdeel gevonden, toch?

Alle componenten die ik 'op het bord' meet lijken goed te werken. Ik ken echter zowel de BSV81 als de BFW13 niet (worden blijkbaar niet gebruikt in audio-apparaten;-).

Bijgevoegd wat plaatjes op de meetpunten.
Het signaal van de chopper lijkt me prima (mooie 5V blokgolf).

@fred101
Ik neem aan dat als de PT100 op de DIN-steker i.p.v. (3+4) en (1+2) aangesloten wordt als (3+2) en (1+4) je dan 0Ω aansluit, en dus een kortsluiting genereert.

@self
Ff blijven opletten. Inderdaad. Trigger fout :-(

Ik ken de PM2528 niet, maar bij andere meters zoals de PM2534 zit de I2C bus op de andere pennen van de DIN plug. Kan er daardoor iets kapot zijn gegaan bij het gespiegeld bedraden van de stekker?

Groeten,
Bert

Ik zie nu het plaatje. Ik dacht dat je alleen plus en min had omgedraaid maar je hebt de boel gehusseld.
Dat werkt inderdaad niet.

Het is in basis gewoon een 4 draad weerstand meting. Dus de meetstroom door de ene draad en de spanning meting door de andere. In de temperatuur mode wordt de gemeten weerstand direct als temperatuur weergegeven.

Je kan zo'n probe dus ook van 4 bananen voorzien voor meters zonder temperatuur functie. Dan moet je alleen de aflezing omrekenen maar mogelijk lukt dat bij sommige moderne meters mbv de math functie.

PM2528 heeft geen i2C, is een generatie eerder dan 253x

@all
Volgens de metingen met de scope lijkt volgens de service manual (5.7.3.) alles dus OK (whaa?).

Heb inmiddels de voedingslijntjes gecheckt van N22 en N23. Allemaal OK (-5, -15, +15, +5 op pins 2 tot 5).
???????????

Sorry, pauze voorbij. Vanavond verder...

@fred101
Deze meter stond bij aanzetten altijd binnen een minuut of zo keurig op 0, zonder dat geflipper wat 'ie nu doet (nog even afgezien dat 'ie niet meer werkt ;-).