digitale elektriciteitsmeter e.a apparatuur gevoeligheid voor "stroom onregelmatigheden"

Hangt jouw meter in die zuil bij het hek?

Ik het vreemd dat ze zomaar jouw meter in huis weghalen, dat in combinatie met het 'snel dichtslaan' van die kast en zeggen dat er 'niets' in zit komt wat verdacht over eerlijk gezegd.

Heb je een boiler of iets anders dat water verwarmt? Bij mij is ooit het element in de boiler gebarsten. Als de thermostaat uitschakelde ging het element gewoon via de aarding verder met verwarmen (we hebben geen aardlek in de meterkast). Het uitte zich erin dat het water heet was terwijl de thermostaat op koud was gezet.

Op 14 december 2014 22:02:02 schreef Jan klaasen:
Zoals je dit omschrijft lijken mij mes patronen. de Hoofdzekeringen.

Maar goed; ik kan niet helemaal volgen hoe het een en ander in elkaar steekt. Zou je dit rustig en met duidelijke foto´s in beeld kunnen brengen. Hoeft niet meteen maar het helpt ons te begrijpen hoe het een en ander daar gemaakt word.

(en het is wat ver om op en neer te komen, al hoewel dat best aantrekkelijk is ;) http://www.weeronline.nl/Europa/Portugal/Faro/4064208 )

ik probeer quoten ,komt zeker zon ballonnetje (?) ach t komt wel...
ik heb hiergeen foto van zoals gezegd wist ie niet hoe snel t kastje dicht te mikken toen ik eraan kwam.wilde het ook niet open maken voor me om te bekijken(wel gevraagd;want je voelt of iemand'klopt of niet".

Maar wat zijn Mespatronen? en het mogelijk daarmee stroom te stelen want volgens mij heb ik er 4 jaar geleden van die kleine dingen ingezien zoals vroeger in de stoppenkast in Ned.(ook nooit meer aangedacht,t komt bij stukjes terug alles wat onbelangrijk leek(of ook is(?)
Trouwens prachtig weer gehad hier allen gister en eergister plenzen..richt me ook liever op andere positieve dingen bezig met stimuleren toerisme hier (mensen té arm ,verwacht toerist niet,wat dachtjevan 500,- per maand als kostwinner,heeft dan (als t kan)2 banen) als site klaar is post ik m welwordt leuk...maar moet wel stroom hebben anders doet de comp.het niet;)

Op 14 december 2014 22:11:06 schreef Sander040590:
Hangt jouw meter in die zuil bij het hek?

Ik het vreemd dat ze zomaar jouw meter in huis weghalen, dat in combinatie met het 'snel dichtslaan' van die kast en zeggen dat er 'niets' in zit komt wat verdacht over eerlijk gezegd.

Heb je een boiler of iets anders dat water verwarmt? Bij mij is ooit het element in de boiler gebarsten. Als de thermostaat uitschakelde ging het element gewoon via de aarding verder met verwarmen (we hebben geen aardlek in de meterkast). Het uitte zich erin dat het water heet was terwijl de thermostaat op koud was gezet.

Bedankt Sander dat over dei Bolier weet ik niet maar deman die dit hier heeft geinstalleerd is pas nog geweest en kundig,jonge vent engineer in energy etc ,spreekt zelfs engels(geintje,welhandig)was in 2011 nog helemaal nagekeken en het verwarmingselement vernieuwd dus ik verwachtdaar geen probleem.

Even ter opheldering de meter is niet uit huis gehaald.Dit is jaren ervoor al gebeurd ,maar zat aan de straatkant meer aan de zijkant ende stroom kwam na die meter via een Paal bij ons binnen.In 2007 klein brandje gehad in huis(zag het gelukkig) omdat er blijkens twee verschillende metalen in die paal zaten waardoor bij ons alles is doorgebrand.Toen hebben ze trouwens keurig alles vergoed,maar toen was het ook in 1 avond gebeurt nu verspreid over een aantal maanden heel veel doorgebrand in huis,maar zonder echt te smelten dit keer,maar t doet ttoch niet meer....en hier denk ik dat de digitalemeter ook een tik in zn software heeft meegekregen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (35%)]

Een mespatroon is een zekering in een bepaald formaat

http://www.elf-electro.nl/image/MES0063.JPG

Stroom stelen kan alleen als er na JOUW meter een kabel naar een ander ander huis/gebouw loopt

Ik geloof niet dat de meters op die manier te manipuleren is. Verder geloof ik ook niet dat er bewust iets gestolen word. Wel kan er een menselijke fout gemaakt zijn.

Als er op die kasten geen zegels zitten zou IK ze gewoon open trekken en een foto maken. Voor een leek is dit natuurlijk niet aan te raden. (niks aanraken)

Nou sterker op de kast die van de foto met de bedrading zit een cilinder slotje(waar heb ik gehoord dus elke electricien een sleuteltje van heeft ;ik snap hier ook geen snars van ,wel viel me op dat ie meteen zonder te zoeken het goeie sleuteltje had toen ie hier was aan zn bos te vinden tussen de anderen ,terwijl mijn eigen electricien altijd staat te zoeken naar de goeie.Jij werkt voor een energybedrijf ,komt je dit bekent voor of vind je dit ook wat vreemd.Ik ben normaal helemaal niet zo'n wantrouwend mens hoor!IK geloof ook echt in positiviteit,maar soms voel je dat er iets niet klopt.De klantenservice had me ons file toegezegd(hadden nb.zelf geadviseerd dit op te vragen) maar werd achteraf geweigerd door de netbeheerder ,want de info doorgespeeld door bewuste mannen komt totaal niet overheen met de ware gebeurtenissen en daar wordt ik zo moe van.zeiden dat wij zegel verbroken hadden..echt niet.Paar maanden later vond ik zo'n loodje met draadje voor mn poort ,gekeken onze! ik meteen gebeld over situatie werd er gezegd dat dat helmaal niet belangrijk was..snap je het nog, ik niet)

Maar de mesdingen op jouw foto hebben vierkant tussenstuk deze waren helemaal rond en helemaal van metaal,soort iets smallere wc rol 3 of 4.

Ik zet tegenwoordig mn auto er zo voor(zit toch al onder de krassen;) dat er niemand bij kan snachts .Overdag probeer ik met meter standen controles vinger aande pols te houden.Mn dochter zei al we gaan filmen en hopen dat we dan een keer raak schiete nop zo'n foute melding moment.Het lastige is dat je datook vaak pas achteraf zag.bij het noteren o.k 66 daarna 1006(?)noteer, loop naar binnen voor camera ,ja weer 66 en waar is het verschil gebleven daarvoor bv 58 dus de 66 zal wel kloppen,maar wie garandeert mij dat die decimalen niet weer ergens erbij komen(?)dus moet meteen filmen tijdens het meter opnemen ter plekke en dan geluk hebben.

zie net dat ze een ombudsman ethiek hebben.dus die ga ik maar eens even mailen.Hebben de Nederlandse energy bedrijven dat ook? ik heb er nooit van gehoord...dan zal t ook niet nodig zijn..hier blijkbaar wel.

Is die potentieverandering puur te regelnop die digitalemeter of dat kastje eronder? zijn nl toen alleen buiten geweest enverbaasde mij nogalwant devorige ker moestenze ervoor binnen zijn (toenze de hele boel van de muur gehaald hadden)dit lijkt me belangrijk in ons geval.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (11%)]

Op 14 december 2014 22:09:33 schreef digital dummy:
@yoko wat jou vraag betrft het nachtverbruik...dat is ook zeker van onze kant geen verbruik geweest!

Daar ga je wat kort door de bocht. Het is niet omdat jij denkt dat dit verbruik niet van jou is dat dat ook zo is. In de Excelsheet zie je duidelijk dat die meter zich consistent gedraagt.

Ofwel "draait" de meter zonder verbruik ofwel verbruik je op een of andere manier iets, terecht of onterecht.

Hoe dan ook zal je dit moeten uitzoeken door te meten, s'nachts alles af te schakelen, of op welke manier dan ook. Je concentreren op dit "verdacht gedrag", "mysterieuze meszekeringen", en "geheime sloten" gaat je echt niet helpen.

Op 14 december 2014 22:09:33 schreef digital dummy: blijft het geval dat ik elke keer fouten in de weergave vind inde digimeter en bv zomaar een nacht met 60KW

Op welke lijn in de Excelsheet zie je dit?

Op 14 december 2014 22:30:30 schreef digital dummy:
[...]stroom kwam na die meter via een Paal bij ons binnen.

Hoe moet ik dit zien? zijn de kabels tussen jouw meter en jouw huis zichtbaar (aanraakbaar)?

Dat van die overspanning vind ik ook vreemd trouwens, gaan alle lampen feller branden of alleen die achter een dimmer?
Ik zou niet weten of een meter schade kan ondervinden van overspanning. Of het moet extreem zijn.

Op 14 december 2014 23:06:22 schreef YokoTsuno:
[...] Daar ga je wat kort door de bocht. Het is niet omdat jij denkt dat dit verbruik niet van jou is dat dat ook zo is. In de Excelsheet zie je duidelijk dat die meter zich consistent gedraagt.

Ik zal even een soortgelijke erbij zoekn .ook na die execellsheet noteer ik tot op heden nog steeds!alleen in een schriftje en had gehoopt dat weer alles overtikken niet nodig zou hoeven zijn.Het is zowat een dag taak..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (40%)]

Op 14 december 2014 23:06:18 schreef digital dummy:
zie net dat ze een ombudsman ethiek hebben.dus die ga ik maar eens even mailen.Hebben de Nederlandse energy bedrijven dat ook? ik heb er nooit van gehoord...dan zal t ook niet nodig zijn..hier blijkbaar wel.

Ik denk toch dat je wat hard van stapel loopt :).

Begin eerst eens met s'nachts alle zekeringen uit te schakelen behalve de kritische toestellen zoals de diepvriezer en misschien de koelkast en kijk de volgende dag wat de meterstand is. Als je nauwelijks toename ziet dan zit dit verbruik wel degelijk ergens in jouw huis.

Ik begrijp dat jij het niet begrijpt omdat er gewoon meerdere zaken door of die met elkaar in verband staan zijn gaan spelen.Maar een feit blijft dat wij tot op heden een face to face gesprek heben aangevraagd en dat uitblijft.De kranten staan bol van fraude en corruptie schonen,maar een gesprek blijft uit.Dat zou toch wel het minste zijn als je als beurs genoteerde onderneming die prad gaat op duurzaamheid een naam hebt hoog te houden.

En natuurlijk zal ik weer alles testen en uitzetten maar de execellsheet heeft alzoveel bewijs dat er storingen in de teller ziten (en dat is zelfs ook toegegeven,zelfs afspraken voor vernieuwing van de meter..maar de bewuste mannen weigerden dus dat lijkt me toch wel iets voor de afdeling ethiek(tja als je die dan toch hebt dan maar gebruiken..) Strker ik denk dat de 'goeie'mensen bij EDP er heel blij mee zijn als er gedegen onderzoek komt!Want deiz ijn ondertussen net zo gefrustreerd als ik dat merk ik aande telfoonals ze zeggendat ik door moet zetten inde onderste steen boven halen Is opgenomen optape(alle tel gesprekken) binnen hun eigen organisatie dus...)....tja ik wil het gewoon opgelost hebben en doorleven met n normale stroomteller dei ik niet zelf hoefte controleren.DAt moet toch niet teveel gevraagd zijn?

Op 14 december 2014 23:06:39 schreef Sander040590:
[...]
Hoe moet ik dit zien? zijn de kabels tussen jouw meter en jouw huis zichtbaar (aanraakbaar)?

Dat van die overspanning vind ik ook vreemd trouwens, gaan alle lampen feller branden of alleen die achter een dimmer?
Ik zou niet weten of een meter schade kan ondervinden van overspanning. Of het moet extreem zijn.

We hebben het probleem van de lampen sids februari de verplaatsing vanpaal,kabels en kasten heeft plaats gevonden ook niet meer gehad.(afkloppen)omdat het altijd ongeveer omdezlfdetijd ging ca tussen 22.00 en 23.00 sávonds weet ik niet of ook andere lampen,wij hebben allen met dimmers.Maar die hebben het ook niet allemaal overleefd.
Extreem dat kan wel kloppen.Ik heb me laten vertellen dat na stroom uitval je ook een piekstroom kunt hebben waardoor je gevoelige digitale aparatuur of niks meer doet of van het padje af is ,dus ook waardeloos...bv onze digitale tv ontvanger..zappen(zapper ligt t niet aan pas vernieuwd ; bv naar net 2 geeft willekeurig ander net door of het hoofdmenu,soms helmaal niks zit je metdat ding inde lucht vor 4 minuten(batrijen zijn o.k ligt puur aan receiver na piekstroom (kondenn hierbij exact moment vaststellen))zelfde met oven,totaal niet meer in te stellen,gaat gewoon zn eigen gang dus alleen standje 1 en 2 doet nog gewoon rest niet...handig Portgesen verteldendat dit vaker voor kwam(vroeger vooral maar was toen nog niet zoveel digitaal.)Dus PSP's(salicru) tussengezet waar kon(waren ook niet gewoon maar bescermd je aparatuurwerd gezegd ook tegen bliksem inslag) Geen onwer in die periode maar wel 3 kapot,wordt je toch gek van ?)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (46%)]

De tip van alles uit (behalve de vriezer) en dan 24 uur wachten (dagje weg) vind ik een hele goede

Fout zoeken is voornamelijk uitsluiten. Als jij kunt uitsluiten dat het niets in jouw huis mis gaat blijft de kabel naar jouw huis of de meter over.

Er zijn verschillende apparaatjes op de markt die je slimme meter monitoren/koppelen aan je intern computer netwerk. Voor NL zijn er ook website die je kunt machtigen om je verbruik op afstand te monitoren. Hoef je niet te kijken of te schrijven. (ik vind dat een voordeel)

Die sloten in die kastjes kunnen d.m.v. een sluitsysteem werken met master sleutels en sleutels die maar op een bepaalde serie werken. Dat zou verklaren waarom de ene meneer wel meteen de goede heeft terwijl de andere moet zoeken (per wijk waar hij in werkt een andere)

Fraude is in mijn ogen iets anders als diefstal. Als ik misbruik maak van regelgeving door mij of de situatie anders voor te doen is dat fraude. Diefstal is een kabel bij de buren achter de meter aansluiten.

NOGMAALS: probeer volgens de kennis die jij hebt een overzicht te maken van wat volgens jouw waarheen loopt. En maak daar een schematische voorstelling van. Desnoods in paint. Probeer vanuit de kabel in de straat verder te werken tot de groepen in je huis. Dit geeft jouw en mij inzicht in de situatie. Doe dit zorgvuldig en rustig

(voor mijn gemak kun je verschillende zaken door witregels in je verhaal scheiden? Dat leest voor mij een stuk gemakkelijker. dat is o.a. mijn beperking)

@Yoko: Portugees recht is ook niet aan mij besteed maar mijn docent recht zei: Als iets oneerlijk voelt zal het vaak ook niet mogen volgens de wet.....

Op 14 december 2014 23:41:41 schreef digital dummy: Dat moet toch niet teveel gevraagd zijn?

Oei, ik dacht dat het om een technisch probleem ging. Om corruptie in Portugal op te lossen moet ik inderdaad afhaken. Dat ligt inderdaad ver boven mijn kennisniveau.

ter verduidelijking.de foto laat zien hoe de paal tot afgelopen februari naast ons huis stond .De kastje bevonden zich toendertijd net waar je inde hoek de dakpannen ziet ,dus net buiten mijbeeld.Was precies een "dooie hoek" zowel uit onze tuin als vanaf het balkon.

De kabels komen vanaf de paal die daarachter ligt in de straat.

Op 15 december 2014 00:05:52 schreef YokoTsuno:
[...]Oei, ik dacht dat het om een technisch probleem ging. Om corruptie in Portugal op te lossen moet ik inderdaad afhaken. Dat ligt inderdaad ver boven mijn kennisniveau.

Ik begrijp dat jeafhaakt het is het punt dat het zich aandiendeals eentecnisch probleem en wellicht is dat ook zo maar worden fouten ondergeschoffelt om mensen te dekken of wordt er geld voor aangenomen om anderen te bevoordelen dus heel gecompliceerd.Maar ik hoop nu toch een stuk verder te komen door dingen te ontrafelen en inderdaad uit t sluiten dus bedankt voor je suggesties en meedenken ,ga er weer mee aande gang!

Op 15 december 2014 00:03:20 schreef Jan klaasen:
NOGMAALS: probeer volgens de kennis die jij hebt een overzicht te maken van wat volgens jouw waarheen loopt. En maak daar een schematische voorstelling van. Desnoods in paint. Probeer vanuit de kabel in de straat verder te werken tot de groepen in je huis. Dit geeft jouw en mij inzicht in de situatie. Doe dit zorgvuldig en rustig

(voor mijn gemak kun je verschillende zaken door witregels in je verhaal scheiden? Dat leest voor mij een stuk gemakkelijker. dat is o.a. mijn beperking)

Moet je mij even uitleggen hoedat zit met die wit en blauw regels jan ..ik klooi maar wat ,had net dat ballonntje gevonden en zag toen dat ik dan meteen bij degene uitkwam die ik wilde antwoorden.ging paar keer goed ,maar zat toen ineens int blauw;val lekker door de mand bij al die techneuten als digibeet natuurlijk.ik weet dus niet wat dit nu wordt ,even proberen..

uh wit dus leesbaar..Ik denk aan fraude.
Diefstal met een kabel si door 4 verschillende electriciens in de oude situatie onderzocht.Toen is ook alle keren mijn hele installatie doorgemeten per groep,als er een "groot verbruiker" of lekkende kabel in de grond was achter gebleven had dit toch aan het licht moeten komen?

Wat die handige apparaatjes die alles bij houden in Nederland ik heb met Barbera van der Hoek van Watch-E leuk bedrijf trouwens!!ken je ze? uitgebreid gemaild over de mogelijheden maar bleek helaas niet geschikt voor onze Portugese meter.

Eerlijk gezegd heb ik daarna zoveel (blijkbaar ten onrechte) geloof gehad na alle toezeggingen van meter wissellingen door EDP dat ik de Portugese equivalent(Gloogy)die ik had gevonden op internet helemaal was vergeten,zal ze morgen meteen bellen voor info.

Zag dat er een Utility beurs was in 2013 weet niet of dit jaar weer is geweest,maar dat weet jij vast wel.Ik zou zo graag eens eenrapport vinden ofzo waarmee ik te weten kom hoe die meters op piekstroom reageren.Is toch een soort mini blikseminslag..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (80%)]

Op 13 december heb ik de in de bijgaande quote iets gevraagd:

Op 13 december 2014 21:29:52 schreef mvdk:
Laat een electricien een isolatietest doen op de kabel van de meter naar het huis.
Wat EricP zegt, laat een tweede meter, direct na de hoofdschakelaar, installeren.

Dat is een tamelijk belangrijke handeling, dat testen van de isolatie. Pas dan weet je of er een andere kabel afgetakt is van je kabel van de meter naar huis. Ik kan me een serieuze fout indenken, oorspronkelijk kwam er een kabel uit de paal, liep naar een meter in je huis, of naar een andere kast met meter. De meter is wat opgeschoven richting paal. Het zou kunnen, nogmaals het zou kunnen, dat er in de oude situatie een aftakking zat in die kabel die toen voor je meter zat. Nu zit die aftakking, (als, als, ik ben geen helderziende) in jouw kabel, na jouw meter. Dat kan alleen door een electricien worden gemeten.
Dit soort dingen komt voor, is gewoon onoplettendheid van de baasjes die opdrachten uitdelen, niet van de uitvoerenden.

Op 14 december 2014 19:36:24 schreef YokoTsuno:
1) Wat mij opvalt in die cijfers is het veel hogere nachtverbruik in februari/maart. Wat draait daar s'nachts in de winter, een elektrische boiler? Je hebt een zonneboiler (geen zonnecellen) zeg je zelf en toch heb je nog een nachtverbruik in juni van 260kWh. Waarom?
2) In Feb/Maart heb je inderdaad een heel hoog verbruik, vooral s'nachts. Toch zie dat die meter op een regelmatige manier omhoog telt en geen bokkesprongen maakt. Geen bewijs maar toch een sterke indicatie dat die meter normaal functioneert. Duidt eerder op een probleem in het boiler systeem.
[...]
De cijfers voor de rest van het jaar zijn hoog maar ook niet abnormaal, tenminste als dit overeenstemt met wat je zo allemaal in huis hebt.

We hebben wel veel in huis(zoals elke Nederlander in ned.)Maar dat wil niet zeggen dat we het ook (regelmatig)gebruiken.Zoals gezegd de tv gaat hier de hele zomer (juni tot half sept niet aan om een vb te geven,je leeft buiten...en dichter bij de natuur,dus als t donker is ..pitten,o.k zomers gaat dan hier iedereen juist op pad ,maar heel anders dan in Ned dus verwacht juist minder verbruik(ook qua was ;)Als je wilt kijk maar even naar de nieuwe scans en ik ga mn lijst maken.

meteropnames overzicht 2014. 1.pdf

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (30%)]

Gezien je vebruik en al het gedonder zou ik me gewoon laten afsluiten en een diesel set icm met accu's gaan gebruiken. Als jullie aansluiting idd "misbruikt" word zullen er gauw mensen gaan piepen als je je aansluiting opzegt.

Mij lijkt een bezoek van een installateur met een isolatietester (Megger) simpeler dan afsluiten en een genset plaatsen. Ik vind het merkwaardig dat er geen antwoord word gegeven op die vraag, die niet alleen door mij gesteld is. Eigenlijk word er op geen enkele vraag geantwoord.
In huis is niet een toestel zoals dit aanwezig: http://www.ts24.nl/images/product_images/popup_images/119068_0.jpg ?
Dat zijn pas elektriciteit slurpers. Ik weet er alles van, het dorp in zuid afrika waar ik zit, heeft een vergelijkbaar klimaat als in Z Portugal, tamelijk vochtig, ook in de winter, en als het dan koud is zetten ze van die olieradiators aan. En dan klagen over de rekening. Tis wel te begrijpen, er is niets anders, een gasnet ligt er niet, wat dat betreft zijn we in NL nogal verwend.

Ja Ronald ,als ik de keus(les geld) zou hebben op dit moment zou ik alles op zonnecollectoren zetten is iets vriendelijker voor t millieu en zon uren/lichtintensiteit hoog hier en overcapaciteit opslaan in batterijen(heb al wat geinformeerd) blijkt mogelijk te zijn.Maar komt op ca 6000,- 8000,aanschaf en dan om zelf supporting te zijn moet je wel exact wetenvan alles hoe dat zit(/)... .Dus als er iemand met een flinke beleggingsportefeuille /erfenis lust in ondernemerschap dit toevallig leest..interesse een (zonne)energie bedrijf op te zetten In Portugal? mail me!!

Maar eerst moet de situatie zowiezo opgelost worden omdat we door deze slepende kwestie totaal kaal geplukt zijn in twee jaar tijd(en we zijn vast niet de enigen) en er dus gewoon geen cent is..Ze hebben al ca 8 keer beloofd dat ze alles gaan terugbetalen ,maar nog geen cent gezien.Ik geloof dat eerlijkheid alles overwint,maar het duurt nu wel lang...

En ondertussen heeft EDP(kijk maar eens voral de Engtalige blinkt uit daarin)een website vol over eerlijkheid ,ethiek klantgericht heid...nu ook nog waarmaken zou ik zeggen.!Het hoofd kantoor zit NB in Nederland(belastingtruukje) maar daar geven ze ook niet thuis.

Op 15 december 2014 17:41:14 schreef mvdk:
Mij lijkt een bezoek van een installateur met een isolatietester (Megger) simpeler dan afsluiten en een genset plaatsen. Ik vind het merkwaardig dat er geen antwoord word gegeven op die vraag, die niet alleen door mij gesteld is. Eigenlijk word er op geen enkele vraag geantwoord.
In huis is niet een toestel zoals dit aanwezig: http://www.ts24.nl/images/product_images/popup_images/119068_0.jpg ?
Dat zijn pas elektriciteit slurpers. Ik weet er alles van, het dorp in zuid afrika waar ik zit, heeft een vergelijkbaar klimaat als in Z Portugal, tamelijk vochtig, ook in de winter, en als het dan koud is zetten ze van die olieradiators aan. En dan klagen over de rekening. Tis wel te begrijpen, er is niets anders, een gasnet ligt er niet, wat dat betreft zijn we in NL nogal verwend.

Hai ,wat is een messer en nee wij hebben geen warmte apparaat in huis ,vocht valt hier wel mee gelukkig ,inde bergen ehb je dat wel hier zeewind .Die kleine olieradiators ken ik wel maar wij zijn nederlandere hé..die dingen 'zuipen" dus je vergeet dat we met een stuk bewust omgaan met energie zijn opgegroeid dus een trui in huis en s''avonds een kruik mee werkt ook hoor!(mischienwat voor Afrika ,de ouderwetse kruik introduceren;)en als er bezoek is of we vrij zijn gaat het hout op de kachel.Ja las je elke Nederlnder een tijdje uit zn comfort zone zou halen zou het geklaag een stuk minder zijn en de waardering meer,dat staat vast.Maar je wordt wel blij van veel licht dus dat scheelt al een hoop!ondanks alle problemen.

Ik heb best moeite om het tempo te volgen op dit forum en probeer steeds bij te blijven met antwoorden,mis ik er dan nog zoveel? sorry ,ga alles nog ff nalezen..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (43%)]

Beste digital dummy,

Je posts zijn slecht te volgen.

Enerzijds heb ik de indruk dat je al "te ver heen" bent. Je geeft "hun" de schuld, en wat er ook voor bewijzen of tegenbewijzen komen, je wuift de tegenbewijzen weg, en alle hints die je theorie ondersteunen pak je met beide handen aan.

De "meterstanden-log" van januari en februari is "raar". Er zijn drie losse meterstanden en een "totaal". De titels van de drie kolommen snap ik niet. Kan je die voor ons vertalen?

Wat ik zou willen voorstellen is om vooralsnog even op de totaal stand te concentreren. Ik heb het voor 1 meterstand gecontroleerd, en de drie kolommen tellen netjes op tot het totaal.

Anderzijds, wat we nu nooit meer kunnen achterhalen is: Heeft je vrouw(/vriendin/dochter/jijzelf?) misschien de elektrische deken aangehad op die bewuste dag in januari. Kortom, om NU met goede bewijzen te komen moet je nu weer even gaan meterstanden-opschrijven.

Bij het vervangen van een meter wordt normaliter de stand van de oude opgeschreven en begint de nieuwe op nul. Hier lijkt de meterstand ofwel overgenomen te zijn op het nieuwe apparaat, of je hebt gewoon de oude gehouden (die mogelijk verplaatst is).

Verder heb je het gehad over het teruglopen van de meter. Wat ik in je meterstanden document zie is dat ie na een paar dagen weer gewoon doorloopt alsof er niets aan de hand is. De gevolgtrekking van mij is dat het eerder zo is dat je een aflees fout hebt gemaakt dan dat ie echt terug geteld heeft. 100 duizend kilowattuur is echt heel veel.

Heb je mijn vragen: Hoeveel betaal je per maand? en in NL krijg je per jaar een afrekening. Hoeveel kWh hebben ze je in rekening gebracht?

Als je "alles in excel invoeren" te veel werk vind, kan je ook gewoon je kladje scannen of fotograferen.

Ja sorry, ik begrijp nu dat het grote geld probleem in het verleden ligt. Hier proberen we alleen maar uit te vogelen wat er nu nog technisch mis zou kunnen zijn.
In nederland is het gebruikelijk dat een elektriciteitsmeter in het gebouw van de verbruiker zit. Dat betekent dat er geregeld problemen met toegang zijn, waardoor er geen betrouwbare (vanuit het gezichtspunt van het e-bedrijf ) meterstanden doorkomen. Als het niet mogelijk is voor de meteropnemer om standen op te nemen, en er niet gereageerd word op meterstandenkaartjes, word er geschat. Sommige bedrijven in nl hebben/hadden dan de hebbelijkheid om ieder jaar waarin opname onmogelijk was, het voorschotbedrag te verdubbelen. Dan kom je op een zeker moment wel.

Een Megger is in engels een insulation tester, google translatie maakt daar een "testador de isolamento" van.
Een extra kWh meter, voor of na de hoofdschakelaar, gaat je ook helpen om e.e.a. beter in de gaten te houden.
De installateur moet weten hoe om die isolatietester te gebruiken, het is zijn tweede belangrijkste instrument.

Beste Digital Dummy,

Facturen van 2000 euro p/m (of verbruiken van 2000kWh) zijn bijna onmogelijk. Een maand heeft 700 uur dus je hebt het dan over iets van 3kW continu verbruik. Een oven die continue aanstaat om maar iets te noemen.

Ik heb naar die foto's zitten kijken. Binnenkomen is duidelijk genoeg: de drie fasen (grijs, bruin en zwart) en de 0 (de blauwe).
De werklui hebben netjes (?) de nul en een van de fasen gebruikt om hun tools aan te sluiten.
De fasen gaan door wat vermoedelijk drie zekeringen zijn naar boven.
Daar is de monteur gaan fantaseren. De fasen gaan door naar boven als grijs, grijs en bruin(lijkt het zo of is dat zwart?).

Ik denk te begrijpen dat op de volgende foto je de kabels weer ziet binnenkomen bij jou meter. Daar zie ik een bundel met blauw/grijs, bruin en denkelijk zwart richting meter gaan en een bundeltje van zwart en bruin weer omlaag ??? Maar dat stuk van de foto is onduidelijk. Waar komen die kleuren nu ineens vandaan

Komt heel vreemd over. Wat ik mij nog afvraag is welke draden er nu naar jouw huiszekeringen gaan. Ergens heb jij een kast met een aantal groepen er in voor je huis. Net als Klaas ben ik erg benieuwd naar het totaal plaatje.

Je hebt een driefasen meter. In Nederland zijn er maar weinig particulieren die dat hebben. Het zal toch niet zo zijn dat jij één fase hebt en dat de andere twee fasen naar de buren gaan waar jij dan ook de rekening voor krijgt ?

Ik zou je ook willen aanraden om een eigen meter te plaatsen waarvan je zeker weet dat die alleen jouw verbruik meet.
Stel dat ie duidelijk maakt dat er een serieus verschil zit tussen de faktuur en je eigen gemeten verbruik dan heb je nog een probleem om de energiemaatschappij dan wel het meetbedrijf te overtuigen maar je staat wel wat sterker in je schoenen.

Op 15 december 2014 18:39:16 schreef rew:
De "meterstanden-log" van januari en februari is "raar". Er zijn drie losse meterstanden en een "totaal". De titels van de drie kolommen snap ik niet. Kan je die voor ons vertalen?

Dit zijn 3 tarieven:
- Nacht
- Tussenperiode (Voormiddag/Late namiddag)
- Dag

http://www.cm-seixal.pt/ameseixal/municipe/utilizacaoRacionalEnergia/d…

Op 15 december 2014 16:26:17 schreef digital dummy: Als je wilt kijk maar even naar de nieuwe scans en ik ga mn lijst maken. [bijlage]

Nogmaals, die cijfers kunnen best correct zijn als er tenminste verbruikers tegenover staan.

Nachturen in Portugal: 22:00 - 8:00 of 10 uren dus. 3/4 jan: 11534 - 11504 = 30kWh/10 = 3kW gem.
- Als je naar de cijfers kijkt "draait" daar op bepaalde dagen vermoedelijk constant ergens een verbruiker met een vermogen van een minstens een 3-tal kW (Boilers, verwarming)
- De teller telt m.i. consistent omhoog (op afleesfouten na). Geen bewijs, maar toch een sterke indicatie is dat deze correct functioneert.

Geen idee wat dit is, misschien ben je s'nachts wel onbewust je zwembad aan het opwarmen. Zet in ieder geval die corruptie- en samenzweringstheorieën even uit je hoofd en begin met die "mysterieuze" verbruiker te zoeken door kringen te isoleren of te meten, als je overtuigd bent dat die niet bestaat. Als dat niks oplevert kijk dan naar je teller.

@ Leo, Ik kwam met dezelfde conclusie

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (10%)]

Dit topic is even opgeschoond om de leesbaarheid te behouden.
Aan de starter van dit topic het vriendelijke verzoek de antwoorden bijelkaar te zetten ipv meerdere posts onder elkaar, en quote daarbij alleen de relevante delen.

Zie ook de forumregels.

Vorig jaar heb ik geen gas gebruikt tijdens een verbouwing en verwachte dus een terug gaaf. Wel had ik een 15Kw (3fase) elektra kachel die ik een paar weken (stucken) veel aan heb gehad. Die paar weken leverde zo´n grote piek op dat ik net niet bij hoefde te betalen t.o.v. het voorschot voor gas en licht.

Je verkijkt jezelf erop

Probeer eerste je installatie en je verbruikers in kaart te brengen. Dat gaat jouw en ons helpen een mogelijke fout op te sporen. Daarna een dag alles af en het verbruik in de gaten houden.

Ik weet niet of jij als gebruiker de mogelijkheid heb om voor de meter af te schakelen. In NL in nieuwe installaties heb je (soms) automaten als hoofdzekeringen. Die kun je zelf uitzetten. Als je dat een dag doet en er zitten nog anderen achter jouw meter dan gaan die andere vanzelf klagen.

Op 14 december 2014 22:02:02 schreef Jan klaasen:
Zoals je dit omschrijft lijken mij mes patronen. de Hoofdzekeringen.

Maar goed; ik kan niet helemaal volgen hoe het een en ander in elkaar steekt. Zou je dit rustig en met duidelijke foto´s in beeld kunnen brengen. Hoeft niet meteen maar het helpt ons te begrijpen hoe het een en ander daar gemaakt word.

(en het is wat ver om op en neer te komen, al hoewel dat best aantrekkelijk is ;) http://www.weeronline.nl/Europa/Portugal/Faro/4064208 )

Jan ik heb een soort van plattegrond hierbij gedaan .
Blauw is de oude situatie tot februari,daar vielen dus ook die extreme meterstanden in van 2012-2013.Zoals je ziet liepen erkabels over ons terrin en uit onze paal naar achterburen .maar aande andere kant kregn diezelfde buren via de paal van mijn buurman ook kabels.Er werd mij uitgelgddat dat uitgaande leidingenwaren...maar nu onze paal eruit is zijn het opeens ingaande(?)kan dit of laat ik me als dom blondje van alles opde mouw spelden...

Ik krijg steeds maar demelding het bestan bijlagesis te groot ,moet ik wat andere foto's weghalen(meter met honden..zijn wel leuk hé?)