digitale elektriciteitsmeter e.a apparatuur gevoeligheid voor "stroom onregelmatigheden"

ter verduidelijking.de foto laat zien hoe de paal tot afgelopen februari naast ons huis stond .De kastje bevonden zich toendertijd net waar je inde hoek de dakpannen ziet ,dus net buiten mijbeeld.Was precies een "dooie hoek" zowel uit onze tuin als vanaf het balkon.

De kabels komen vanaf de paal die daarachter ligt in de straat.

Op 15 december 2014 00:05:52 schreef YokoTsuno:
[...]Oei, ik dacht dat het om een technisch probleem ging. Om corruptie in Portugal op te lossen moet ik inderdaad afhaken. Dat ligt inderdaad ver boven mijn kennisniveau.

Ik begrijp dat jeafhaakt het is het punt dat het zich aandiendeals eentecnisch probleem en wellicht is dat ook zo maar worden fouten ondergeschoffelt om mensen te dekken of wordt er geld voor aangenomen om anderen te bevoordelen dus heel gecompliceerd.Maar ik hoop nu toch een stuk verder te komen door dingen te ontrafelen en inderdaad uit t sluiten dus bedankt voor je suggesties en meedenken ,ga er weer mee aande gang!

Op 15 december 2014 00:03:20 schreef Jan klaasen:
NOGMAALS: probeer volgens de kennis die jij hebt een overzicht te maken van wat volgens jouw waarheen loopt. En maak daar een schematische voorstelling van. Desnoods in paint. Probeer vanuit de kabel in de straat verder te werken tot de groepen in je huis. Dit geeft jouw en mij inzicht in de situatie. Doe dit zorgvuldig en rustig

(voor mijn gemak kun je verschillende zaken door witregels in je verhaal scheiden? Dat leest voor mij een stuk gemakkelijker. dat is o.a. mijn beperking)

Moet je mij even uitleggen hoedat zit met die wit en blauw regels jan ..ik klooi maar wat ,had net dat ballonntje gevonden en zag toen dat ik dan meteen bij degene uitkwam die ik wilde antwoorden.ging paar keer goed ,maar zat toen ineens int blauw;val lekker door de mand bij al die techneuten als digibeet natuurlijk.ik weet dus niet wat dit nu wordt ,even proberen..

uh wit dus leesbaar..Ik denk aan fraude.
Diefstal met een kabel si door 4 verschillende electriciens in de oude situatie onderzocht.Toen is ook alle keren mijn hele installatie doorgemeten per groep,als er een "groot verbruiker" of lekkende kabel in de grond was achter gebleven had dit toch aan het licht moeten komen?

Wat die handige apparaatjes die alles bij houden in Nederland ik heb met Barbera van der Hoek van Watch-E leuk bedrijf trouwens!!ken je ze? uitgebreid gemaild over de mogelijheden maar bleek helaas niet geschikt voor onze Portugese meter.

Eerlijk gezegd heb ik daarna zoveel (blijkbaar ten onrechte) geloof gehad na alle toezeggingen van meter wissellingen door EDP dat ik de Portugese equivalent(Gloogy)die ik had gevonden op internet helemaal was vergeten,zal ze morgen meteen bellen voor info.

Zag dat er een Utility beurs was in 2013 weet niet of dit jaar weer is geweest,maar dat weet jij vast wel.Ik zou zo graag eens eenrapport vinden ofzo waarmee ik te weten kom hoe die meters op piekstroom reageren.Is toch een soort mini blikseminslag..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (80%)]

Op 13 december heb ik de in de bijgaande quote iets gevraagd:

Op 13 december 2014 21:29:52 schreef mvdk:
Laat een electricien een isolatietest doen op de kabel van de meter naar het huis.
Wat EricP zegt, laat een tweede meter, direct na de hoofdschakelaar, installeren.

Dat is een tamelijk belangrijke handeling, dat testen van de isolatie. Pas dan weet je of er een andere kabel afgetakt is van je kabel van de meter naar huis. Ik kan me een serieuze fout indenken, oorspronkelijk kwam er een kabel uit de paal, liep naar een meter in je huis, of naar een andere kast met meter. De meter is wat opgeschoven richting paal. Het zou kunnen, nogmaals het zou kunnen, dat er in de oude situatie een aftakking zat in die kabel die toen voor je meter zat. Nu zit die aftakking, (als, als, ik ben geen helderziende) in jouw kabel, na jouw meter. Dat kan alleen door een electricien worden gemeten.
Dit soort dingen komt voor, is gewoon onoplettendheid van de baasjes die opdrachten uitdelen, niet van de uitvoerenden.

Op 14 december 2014 19:36:24 schreef YokoTsuno:
1) Wat mij opvalt in die cijfers is het veel hogere nachtverbruik in februari/maart. Wat draait daar s'nachts in de winter, een elektrische boiler? Je hebt een zonneboiler (geen zonnecellen) zeg je zelf en toch heb je nog een nachtverbruik in juni van 260kWh. Waarom?
2) In Feb/Maart heb je inderdaad een heel hoog verbruik, vooral s'nachts. Toch zie dat die meter op een regelmatige manier omhoog telt en geen bokkesprongen maakt. Geen bewijs maar toch een sterke indicatie dat die meter normaal functioneert. Duidt eerder op een probleem in het boiler systeem.
[...]
De cijfers voor de rest van het jaar zijn hoog maar ook niet abnormaal, tenminste als dit overeenstemt met wat je zo allemaal in huis hebt.

We hebben wel veel in huis(zoals elke Nederlander in ned.)Maar dat wil niet zeggen dat we het ook (regelmatig)gebruiken.Zoals gezegd de tv gaat hier de hele zomer (juni tot half sept niet aan om een vb te geven,je leeft buiten...en dichter bij de natuur,dus als t donker is ..pitten,o.k zomers gaat dan hier iedereen juist op pad ,maar heel anders dan in Ned dus verwacht juist minder verbruik(ook qua was ;)Als je wilt kijk maar even naar de nieuwe scans en ik ga mn lijst maken.

meteropnames overzicht 2014. 1.pdf

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (30%)]

Gezien je vebruik en al het gedonder zou ik me gewoon laten afsluiten en een diesel set icm met accu's gaan gebruiken. Als jullie aansluiting idd "misbruikt" word zullen er gauw mensen gaan piepen als je je aansluiting opzegt.

Mij lijkt een bezoek van een installateur met een isolatietester (Megger) simpeler dan afsluiten en een genset plaatsen. Ik vind het merkwaardig dat er geen antwoord word gegeven op die vraag, die niet alleen door mij gesteld is. Eigenlijk word er op geen enkele vraag geantwoord.
In huis is niet een toestel zoals dit aanwezig: http://www.ts24.nl/images/product_images/popup_images/119068_0.jpg ?
Dat zijn pas elektriciteit slurpers. Ik weet er alles van, het dorp in zuid afrika waar ik zit, heeft een vergelijkbaar klimaat als in Z Portugal, tamelijk vochtig, ook in de winter, en als het dan koud is zetten ze van die olieradiators aan. En dan klagen over de rekening. Tis wel te begrijpen, er is niets anders, een gasnet ligt er niet, wat dat betreft zijn we in NL nogal verwend.

Ja Ronald ,als ik de keus(les geld) zou hebben op dit moment zou ik alles op zonnecollectoren zetten is iets vriendelijker voor t millieu en zon uren/lichtintensiteit hoog hier en overcapaciteit opslaan in batterijen(heb al wat geinformeerd) blijkt mogelijk te zijn.Maar komt op ca 6000,- 8000,aanschaf en dan om zelf supporting te zijn moet je wel exact wetenvan alles hoe dat zit(/)... .Dus als er iemand met een flinke beleggingsportefeuille /erfenis lust in ondernemerschap dit toevallig leest..interesse een (zonne)energie bedrijf op te zetten In Portugal? mail me!!

Maar eerst moet de situatie zowiezo opgelost worden omdat we door deze slepende kwestie totaal kaal geplukt zijn in twee jaar tijd(en we zijn vast niet de enigen) en er dus gewoon geen cent is..Ze hebben al ca 8 keer beloofd dat ze alles gaan terugbetalen ,maar nog geen cent gezien.Ik geloof dat eerlijkheid alles overwint,maar het duurt nu wel lang...

En ondertussen heeft EDP(kijk maar eens voral de Engtalige blinkt uit daarin)een website vol over eerlijkheid ,ethiek klantgericht heid...nu ook nog waarmaken zou ik zeggen.!Het hoofd kantoor zit NB in Nederland(belastingtruukje) maar daar geven ze ook niet thuis.

Op 15 december 2014 17:41:14 schreef mvdk:
Mij lijkt een bezoek van een installateur met een isolatietester (Megger) simpeler dan afsluiten en een genset plaatsen. Ik vind het merkwaardig dat er geen antwoord word gegeven op die vraag, die niet alleen door mij gesteld is. Eigenlijk word er op geen enkele vraag geantwoord.
In huis is niet een toestel zoals dit aanwezig: http://www.ts24.nl/images/product_images/popup_images/119068_0.jpg ?
Dat zijn pas elektriciteit slurpers. Ik weet er alles van, het dorp in zuid afrika waar ik zit, heeft een vergelijkbaar klimaat als in Z Portugal, tamelijk vochtig, ook in de winter, en als het dan koud is zetten ze van die olieradiators aan. En dan klagen over de rekening. Tis wel te begrijpen, er is niets anders, een gasnet ligt er niet, wat dat betreft zijn we in NL nogal verwend.

Hai ,wat is een messer en nee wij hebben geen warmte apparaat in huis ,vocht valt hier wel mee gelukkig ,inde bergen ehb je dat wel hier zeewind .Die kleine olieradiators ken ik wel maar wij zijn nederlandere hé..die dingen 'zuipen" dus je vergeet dat we met een stuk bewust omgaan met energie zijn opgegroeid dus een trui in huis en s''avonds een kruik mee werkt ook hoor!(mischienwat voor Afrika ,de ouderwetse kruik introduceren;)en als er bezoek is of we vrij zijn gaat het hout op de kachel.Ja las je elke Nederlnder een tijdje uit zn comfort zone zou halen zou het geklaag een stuk minder zijn en de waardering meer,dat staat vast.Maar je wordt wel blij van veel licht dus dat scheelt al een hoop!ondanks alle problemen.

Ik heb best moeite om het tempo te volgen op dit forum en probeer steeds bij te blijven met antwoorden,mis ik er dan nog zoveel? sorry ,ga alles nog ff nalezen..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (43%)]

Beste digital dummy,

Je posts zijn slecht te volgen.

Enerzijds heb ik de indruk dat je al "te ver heen" bent. Je geeft "hun" de schuld, en wat er ook voor bewijzen of tegenbewijzen komen, je wuift de tegenbewijzen weg, en alle hints die je theorie ondersteunen pak je met beide handen aan.

De "meterstanden-log" van januari en februari is "raar". Er zijn drie losse meterstanden en een "totaal". De titels van de drie kolommen snap ik niet. Kan je die voor ons vertalen?

Wat ik zou willen voorstellen is om vooralsnog even op de totaal stand te concentreren. Ik heb het voor 1 meterstand gecontroleerd, en de drie kolommen tellen netjes op tot het totaal.

Anderzijds, wat we nu nooit meer kunnen achterhalen is: Heeft je vrouw(/vriendin/dochter/jijzelf?) misschien de elektrische deken aangehad op die bewuste dag in januari. Kortom, om NU met goede bewijzen te komen moet je nu weer even gaan meterstanden-opschrijven.

Bij het vervangen van een meter wordt normaliter de stand van de oude opgeschreven en begint de nieuwe op nul. Hier lijkt de meterstand ofwel overgenomen te zijn op het nieuwe apparaat, of je hebt gewoon de oude gehouden (die mogelijk verplaatst is).

Verder heb je het gehad over het teruglopen van de meter. Wat ik in je meterstanden document zie is dat ie na een paar dagen weer gewoon doorloopt alsof er niets aan de hand is. De gevolgtrekking van mij is dat het eerder zo is dat je een aflees fout hebt gemaakt dan dat ie echt terug geteld heeft. 100 duizend kilowattuur is echt heel veel.

Heb je mijn vragen: Hoeveel betaal je per maand? en in NL krijg je per jaar een afrekening. Hoeveel kWh hebben ze je in rekening gebracht?

Als je "alles in excel invoeren" te veel werk vind, kan je ook gewoon je kladje scannen of fotograferen.

Ja sorry, ik begrijp nu dat het grote geld probleem in het verleden ligt. Hier proberen we alleen maar uit te vogelen wat er nu nog technisch mis zou kunnen zijn.
In nederland is het gebruikelijk dat een elektriciteitsmeter in het gebouw van de verbruiker zit. Dat betekent dat er geregeld problemen met toegang zijn, waardoor er geen betrouwbare (vanuit het gezichtspunt van het e-bedrijf ) meterstanden doorkomen. Als het niet mogelijk is voor de meteropnemer om standen op te nemen, en er niet gereageerd word op meterstandenkaartjes, word er geschat. Sommige bedrijven in nl hebben/hadden dan de hebbelijkheid om ieder jaar waarin opname onmogelijk was, het voorschotbedrag te verdubbelen. Dan kom je op een zeker moment wel.

Een Megger is in engels een insulation tester, google translatie maakt daar een "testador de isolamento" van.
Een extra kWh meter, voor of na de hoofdschakelaar, gaat je ook helpen om e.e.a. beter in de gaten te houden.
De installateur moet weten hoe om die isolatietester te gebruiken, het is zijn tweede belangrijkste instrument.

Beste Digital Dummy,

Facturen van 2000 euro p/m (of verbruiken van 2000kWh) zijn bijna onmogelijk. Een maand heeft 700 uur dus je hebt het dan over iets van 3kW continu verbruik. Een oven die continue aanstaat om maar iets te noemen.

Ik heb naar die foto's zitten kijken. Binnenkomen is duidelijk genoeg: de drie fasen (grijs, bruin en zwart) en de 0 (de blauwe).
De werklui hebben netjes (?) de nul en een van de fasen gebruikt om hun tools aan te sluiten.
De fasen gaan door wat vermoedelijk drie zekeringen zijn naar boven.
Daar is de monteur gaan fantaseren. De fasen gaan door naar boven als grijs, grijs en bruin(lijkt het zo of is dat zwart?).

Ik denk te begrijpen dat op de volgende foto je de kabels weer ziet binnenkomen bij jou meter. Daar zie ik een bundel met blauw/grijs, bruin en denkelijk zwart richting meter gaan en een bundeltje van zwart en bruin weer omlaag ??? Maar dat stuk van de foto is onduidelijk. Waar komen die kleuren nu ineens vandaan

Komt heel vreemd over. Wat ik mij nog afvraag is welke draden er nu naar jouw huiszekeringen gaan. Ergens heb jij een kast met een aantal groepen er in voor je huis. Net als Klaas ben ik erg benieuwd naar het totaal plaatje.

Je hebt een driefasen meter. In Nederland zijn er maar weinig particulieren die dat hebben. Het zal toch niet zo zijn dat jij één fase hebt en dat de andere twee fasen naar de buren gaan waar jij dan ook de rekening voor krijgt ?

Ik zou je ook willen aanraden om een eigen meter te plaatsen waarvan je zeker weet dat die alleen jouw verbruik meet.
Stel dat ie duidelijk maakt dat er een serieus verschil zit tussen de faktuur en je eigen gemeten verbruik dan heb je nog een probleem om de energiemaatschappij dan wel het meetbedrijf te overtuigen maar je staat wel wat sterker in je schoenen.

Op 15 december 2014 18:39:16 schreef rew:
De "meterstanden-log" van januari en februari is "raar". Er zijn drie losse meterstanden en een "totaal". De titels van de drie kolommen snap ik niet. Kan je die voor ons vertalen?

Dit zijn 3 tarieven:
- Nacht
- Tussenperiode (Voormiddag/Late namiddag)
- Dag

http://www.cm-seixal.pt/ameseixal/municipe/utilizacaoRacionalEnergia/d…

Op 15 december 2014 16:26:17 schreef digital dummy: Als je wilt kijk maar even naar de nieuwe scans en ik ga mn lijst maken. [bijlage]

Nogmaals, die cijfers kunnen best correct zijn als er tenminste verbruikers tegenover staan.

Nachturen in Portugal: 22:00 - 8:00 of 10 uren dus. 3/4 jan: 11534 - 11504 = 30kWh/10 = 3kW gem.
- Als je naar de cijfers kijkt "draait" daar op bepaalde dagen vermoedelijk constant ergens een verbruiker met een vermogen van een minstens een 3-tal kW (Boilers, verwarming)
- De teller telt m.i. consistent omhoog (op afleesfouten na). Geen bewijs, maar toch een sterke indicatie is dat deze correct functioneert.

Geen idee wat dit is, misschien ben je s'nachts wel onbewust je zwembad aan het opwarmen. Zet in ieder geval die corruptie- en samenzweringstheorieën even uit je hoofd en begin met die "mysterieuze" verbruiker te zoeken door kringen te isoleren of te meten, als je overtuigd bent dat die niet bestaat. Als dat niks oplevert kijk dan naar je teller.

@ Leo, Ik kwam met dezelfde conclusie

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (10%)]

Dit topic is even opgeschoond om de leesbaarheid te behouden.
Aan de starter van dit topic het vriendelijke verzoek de antwoorden bijelkaar te zetten ipv meerdere posts onder elkaar, en quote daarbij alleen de relevante delen.

Zie ook de forumregels.

Vorig jaar heb ik geen gas gebruikt tijdens een verbouwing en verwachte dus een terug gaaf. Wel had ik een 15Kw (3fase) elektra kachel die ik een paar weken (stucken) veel aan heb gehad. Die paar weken leverde zo´n grote piek op dat ik net niet bij hoefde te betalen t.o.v. het voorschot voor gas en licht.

Je verkijkt jezelf erop

Probeer eerste je installatie en je verbruikers in kaart te brengen. Dat gaat jouw en ons helpen een mogelijke fout op te sporen. Daarna een dag alles af en het verbruik in de gaten houden.

Ik weet niet of jij als gebruiker de mogelijkheid heb om voor de meter af te schakelen. In NL in nieuwe installaties heb je (soms) automaten als hoofdzekeringen. Die kun je zelf uitzetten. Als je dat een dag doet en er zitten nog anderen achter jouw meter dan gaan die andere vanzelf klagen.

Op 14 december 2014 22:02:02 schreef Jan klaasen:
Zoals je dit omschrijft lijken mij mes patronen. de Hoofdzekeringen.

Maar goed; ik kan niet helemaal volgen hoe het een en ander in elkaar steekt. Zou je dit rustig en met duidelijke foto´s in beeld kunnen brengen. Hoeft niet meteen maar het helpt ons te begrijpen hoe het een en ander daar gemaakt word.

(en het is wat ver om op en neer te komen, al hoewel dat best aantrekkelijk is ;) http://www.weeronline.nl/Europa/Portugal/Faro/4064208 )

Jan ik heb een soort van plattegrond hierbij gedaan .
Blauw is de oude situatie tot februari,daar vielen dus ook die extreme meterstanden in van 2012-2013.Zoals je ziet liepen erkabels over ons terrin en uit onze paal naar achterburen .maar aande andere kant kregn diezelfde buren via de paal van mijn buurman ook kabels.Er werd mij uitgelgddat dat uitgaande leidingenwaren...maar nu onze paal eruit is zijn het opeens ingaande(?)kan dit of laat ik me als dom blondje van alles opde mouw spelden...

Ik krijg steeds maar demelding het bestan bijlagesis te groot ,moet ik wat andere foto's weghalen(meter met honden..zijn wel leuk hé?)

Als wat voor formaat heb je het bestand opgeslagen? BMP is bijvoorbeeld vele groter als PNG of JPG.

Anders mag je ook mailen naar het adres in mijn profiel (te zien via klik op mijn naam)

Op 15 december 2014 21:26:03 schreef Henry S.:
Dit topic is even opgeschoond om de leesbaarheid te behouden.
Aan de starter van dit topic het vriendelijke verzoek de antwoorden bijelkaar te zetten ipv meerdere posts onder elkaar, en quote daarbij alleen de relevante delen.

Zie ook de forumregels.

sorry dit isdeeerste keer dat ik op een forum zit,ahum kunt u mij uitleggen hoe ik moet antwoorden zonder dat het een zooitje wordt en hoe ik een kortstukje er uithaal omte quoten..is t een idee als ik mn eigen teveeltekst nu alsnog wis ofkandat niet..sorry betje erg bleu

Als je op de quote http://www.circuitsonline.net/images/icons/quote_message.png klikt dan komt de hele tekst in het invoerveld te staan. Met je 'delete' toets kan je vervolgens alle niet relevante tekst verwijderen.

Wil je meerdere posts direkt beantwoorden, scroll dan naar beneden, en klik op de destbetreffende http://www.circuitsonline.net/images/icons/quote_message.png

En mocht je iets willen toevoegen of wille wijzigen, gebruik dan de edit: http://www.circuitsonline.net/images/icons/edit_message.png

En lees dit nog even door.

Op 15 december 2014 21:54:15 schreef digital dummy:
is t een idee als ik mn eigen teveeltekst nu alsnog wis ofkandat niet

Het kan alsnog met de http://www.circuitsonline.net/images/icons/edit_message.png. maar je eerdere posts zijn al zodanig aangepast dat dat onnodig is.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (21%)]

Op 15 december 2014 21:47:21 schreef digital dummy:
[...]
Jan ik heb een soort van plattegrond hierbij gedaan .
Blauw is de oude situatie tot februari,daar vielen dus ook die

Kun je mij dat bestand ook even mailen? op dezelfde manier als aan Jan.

antw: ik heb echt géén aflees fouten gemaakt(juist erg op gebrand) in het begin dacht ik dat ook ,maar schreef steeds op wat zag ,wist niet wat waarbij hoorde ,pas in reeksen zie je welke getallen elkaar opvolgen.Als er dan iets verschijnt wat nergens in past(?) later dus maar wel gaan noteren met? erbij.Isook wel eenseendag geweest dat ie zo snel de getallen op elkaar liet volgen dat ik geen tijd had ze op te schrijven.Toen had ik ze net aan telefoon en dei mw zei dat er dan een foutje inde software zat.De meter mannen zijn geweest en daarna telde ie weer gewoon en zeiden dat er niks aan de hand was.

.inderdaad is de oude meter de 2e keer gewoon doorgeplaatst.

Maar bij het plaatsen van de eerste digitale meter in sept 2012weet ik ook niet of ie op 0 is begonnen met tellen.Ja er staat wel een 0 op de rekening maar op alle jaren ervoor stond altijd 30073 in die kolom en wij dachten dat dat een code was want we betaalden nooit hetzelfde bedrag.Maar wel altijd ongeveer zoveel als soortgeljke huizen in de buurt ca 80,-of 100,- omdat die paal in onze tuin stond volgens de buurman,hadden we gustige tarieven ,nou laat dan maar staan dachten we toen. Ik heb weleens geprobeerd uit te vinden met buren en vrienden hoe ik die faktuur moest lezen maar mijn buren hadden andere modellen rekening en begrepen onze ook niet.. Wij hebben er nooit voor getekend dat ie op 0 is gestrt ;wisten niet eens dat ie veranderd was.De eerste rekening was geschat,vond het wel vreemd dat ze m niet hebben opgenomen ,als je toch net een meter hebt gelaatst omdat de vorige niet goed was wil je toch weten of ie t nu wel goed doet toch na een week/maand ofzo..

De eerste echt volgens hun opgemomen waarden waren: vazio(nacht):3040 Ponta(lunch/avondeten ;dus duurder)1698 en Cheias(dag):3917 voorde periode 14 november-11 januari dus kleine 2 maanden.Het bedrag wat daarbij hoorde was 1483,68 Euro

Op 15 december 2014 22:12:59 schreef Leo-Bolier:
[...]
Kun je mij dat bestand ook even mailen? op dezelfde manier als aan Jan.

het anwoord staat zonder jou naam ervoor dus onduidlijk,ik ben de draad kwijt..sorry.Helpt het een foto vande bedrading in de paal vande oude situatie mischien die heb ik nog wel ergens...kan ik via dit form naar u mailen?hoe?

- De teller telt m.i. consistent omhoog (op afleesfouten na). Geen bewijs, maar toch een sterke indicatie is dat deze correct functioneert.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (13%)]

Het is al meerdere keren geadviseerd, uitsluiten lijkt me de beste oplossing, schakel de groepen in huis allemaal uit en kijk of de meter aan de straat nog verbruik registreert. Als dat het geval is dan is er iets mis, dat kan de kabel zijn tussen de meter aan de straat en je groepenkast. Of er is iets verkeerd aangesloten en de buren doen mee op je meter(ook al eerder gemeld)..

Een kabel in de grond die niet helemaal OK is kan enorme hoeveelheden energie verbruiken, maar dat kan je dus op deze manier opsporen.

Mocht de meter doorlopen terwijl jouw groepen uitstaan, neem dan de zekeringen voor de meter er eens uit, dan zal als de buren meedoen die wel komen klagen..

Succes!

Op 16 december 2014 00:08:22 schreef Peter_dtn:Mocht de meter doorlopen terwijl jouw groepen uitstaan, neem dan de zekeringen voor de meter er eens uit, dan zal als de buren meedoen die wel komen klagen.

Als het slimme buren zijn net niet :D.

Op 15 december 2014 23:49:09 schreef digital dummy: En hoe verklaar jedae dagendat wij helmaal niks zouden hebengebruikt gedurende een bepaalde tijd de ijskast staat zowiezo altijd aan dus dat moet je terug kunnen vinden

Een ijskast is maar een paar honderd watt, draait slechts sporadisch als je de deur dicht laat, en moet dus al een hele tijd (dag of dagen) draaien vooraleer de teller 1kWh bijtelt.

Op 15 december 2014 23:49:09 schreef digital dummy: daar hebben we hier niks voor,zonnetje.

Dit was enkel een voorbeeld. Als jouw zwembad geen enkele verbinding met het elektriciteitsnet heeft kan dit natuurlijk ook niet.

Als het slimme buren zijn net niet

Dan neem je aan dat het om een illegale aansluiting gaat. Het zou zomaar kunnen, dat de buren gewoon achter hun eigen meter zitten. De elektriciteit word op die manier twee keer betaald. Die suggestie heb ik in een van mijn eerdere post gedaan.
Nogmaals: het is belangrijk om uit te zoeken dat alles correct is aangesloten.
Daarna is het zaak om een keer vroeg op te staan, naar het kantoor van het e-bedrijf, zo vroeg gaan dat je de eerste bent. Niet zenuwachtig raken van de groeiende rij achter je. Maar je moet wel je zaken op orde hebben. Je moet kunnen aantonen dat je in het verleden een "normaal" verbruikspatroon had, en dat het na wijzigingen in de aansluiting een chaos is geworden. Dat gaat niet lukken met je eigen administratie, dat moet blijken uit hun rekeningen.

@Digital dummy: bij klikken op mijn naam kom je bij mijn persoonlijke gegevens met daarin mijn email.

het gemailde bestande:

KLopt het dat alleen de groene en rode nu aanwezig zijn? En alles bovengronds is aangelegd?

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op (56%)]

@Jan klaasen,
Wat ik nu denk is dat de toevoer uit de linkerbenedenhoek van de schets komt (10kV misschien)? C is een nieuwe trafo geworden en vandaar gaat het als 230 door naar de afzonderlijke huizen. Huis 3 werd mogelijk eerst gevoed vanuit paal A -> B en nu via die bekabeling over het perceel 2. Dat ziet er redelijk normaal uit hoewel het logischer lijkt om 3 direct vanuit C te voeden.

Toch blijf ik nieuwsgierig naar die wat vreemde bekabeling in de meterkast. Hoop dat TS nog eens napluist hoe-wat-welke kabels er vanuit zijn meterkast waarheen lopen.