EricP
mét CE
Juist meer opwarming met schakelen. Maar minder in de 'on' state.
Bij een sinus schakel je veel vaker dan bij een 50Hz blokgolf. De schakelverliezen gaan sky-high als je het niet fatsoenlijk aanstuurt (en dat wordt lastiger op hogere frequenties).
maar beter een systeem maken die mijn grote accu als extra bijschakeld eens de UPS opgestart is.
denk toch dat er ergens iets niet goed in is bij het opstarten, hetgeen de fets opblaasd met een voldoende sterke accu.
als ik die kleine 7Ah intern houd (is nu wel een 3,5Ah versie aangezien de originele accu zichzelf te mager vond), zou ik met een relais een extern accupack vertraagd bijschakelen eens die opgestart is.
ik vind het een leuk klein compact UPS'je die misschien wel ergens kan dienen voor low power verbruikers (is al handig voor een LED lamp aan te hangen, sta ik al niet in het donker).
de TV werkte er ook op.
ff met de buren hun voeten rammelen als de electriciteit uitvalt
.
electra panne??? nee hoor, hier werkt alles nog. pelletkachel, internet, laptops en TV
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die fets begeven het ook wel met gare accu's. de chinese ups waar ik het mee had, had geeneens een zekering voor de accu's. fet begaf het en ram sluiting, accu was al oud dus was zo dood. de 5amp primaire zekering lag uit het ding, dus wrs door een te zware last is de ups op accu geschakeld, dit trok de ups ook al niet wat de fet nekte.
de nieuwe ups ook een 1000va model als de oude, meen van schneider kon met de opstartlast ook moeilijk overweg daar. er zaten geschakelde voedingen achter dat ding..
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Maar fcapri heeft hier het rare geval: accu bijschakelen -> fets kapot. Dat is m.i. niet normaal. Ik snap even niet hoe dat zou kunnen gebeuren behalve dan mijn rare theorie hierboven.
misschien dat bij het allereerste aanzetten heel af en toe de fets beide in ON opkomen (dwz geen resetfunctie met een elco ingebouwd bij de logische electronica) en dit met de standaard accu net geen probleem geeft.
hoe vaak zet je zo een toestel aan en uit, niet veel denk ik zo. ik denk dat de vorige keer slechts 1 fet sneuvelde. er kon mogelijk een schakelende voeding aangehangen hebben en die ingangselco (kortsluiting) was misschien net teveel voor de eerste fet die switchte.
zal nog wel eens een test laten doen met dezelfde accu en ondertussen de stroom meten. 10tal keer aanzetten met een lichte resistieve belasting aan
Op 15 december 2014 20:05:08 schreef Peter112:
Nou de rode yuasa batterij heeft een kortsluitstroom van 210 A, maximum discharge 40/75 A. Nu zal deze stroom nog wel wat beperkt worden door de dunne draden die APC toepast maar toch.Overigens die 24 AH accu heeft een kortsluitstroom van 500A en een maximum discharge van 240 A, tevens is de interne weerstand van deze accu veel kleiner
http://www.yuasabatteries.com/pdfs/NP_7_12_DataSheet.pdf
http://www.yuasabatteries.com/pdfs/NP_24_12_DataSheet.pdf
het zou dus kunnen zijn dat de 24Ah accu een te hoge stroom kan leveren als er iets foutloopt in de UPS.
nu kunnen die fets 75A schakelen en had ik het volgende gedacht en hebben een Rdsvan 0,012ohm:
als ik de stroom van 12V dus wil beperken tot max 75A bij kortsluiting, dan zou ik een weerstand moeten hebben van
12/75 = 0,16ohm (kan ik bv bereiken door de accu met een lange dunne kabel aan te sluiten.
de UPS levert max 350watt. op 12V is dit 30A en dit zou een spanningsval van bijna 5V veroorzaken over die weerstand.
maar ik zou de ups kunnen opstarten met zo een weerstand ertussen en dan overbruggen met een relais
testman
toch is het toeval geweest lijkt me. m'n eerste upsjes waren ook blokgolf modellen, daar hing meer als 1 24ah accu aan en toch zijn daar nooit de fets uitgejast. dat de opstart fout ging en beide fets even geleiden zou miss kunnen, maar dat zou je door de accu aan te sluiten onder spanning op kunnen lossen. de ups is dan al opgestart en heeft de zelftest al gehad.
een weerstand in de acculijnen zetten helpt niet, de ups valt al uit als de accu te ver inzakt met omschakelen. een halve volt is daar al genoeg voor afhankelijk van de last. met een tijdrelais is best een gedoe, gezien de hoge stromen. de halve weerstand van 0,16ohm, dus 0,08ohm in de trafo lijnen vanuit de fets zetten kan ook. de ups regeling ziet dan de spanningsdaling niet van de accu..
De reden dat die ups geklapt is is simpel, die CS/ES serie APC UPS-en zijn waar-de-loos. En niet een klein beetje ook.
Daar heb er een gruwelijk aantal van zien sneuvelen, vaak niet eens meteen dood maar met vage onverklaarbare intermitterende storingen.
Het verschil in korstluitstroom tussen accu's is verwaarloosbaar in dit geval, beide typen kunnen meer dan genoeg Oomph leveren om het eea te slopen.
Zonder dollen, steek GEEN tijd in deze ramp-UPS-en en koop voor een paar tientjes een degelijk doosje.
Op 25 november 2014 12:04:22 schreef Tidak Ada:
[...] Helaas is MGE tegenwoordig ook APS, sinds die MGE hebben overgenomen
Iets anders, zowel APC als MGE zijn overgenomen door Schneider, De MGE business UPS-tak is later overgenomend door EATON.
Dus ze zijn er nog onder het EATON label.
@Eric,
Niet alle, maar die back-ups serie wel ja
ik heb thuis 2x ups van powerware (3000VA versies).
deze kleine compact 350watt versie is leuk voor bepaalde testen (een draagbare 230V voeding als het ware). natuurlijk had ik die gisteren ff nodig om een toestel te voeden voor een foto, de moment dat ik alles schoon opgebouwd had en de foto wou nemen was de ups accu natuurlijk leeg. mocht ik nog met verlengdraden gaan knoeien.
powerware is jammer genoeg ook EATON en daar heb ik best SLECHTE ervaringen mee. bij ons op het werk sneuveld de ene na de andere van die UPS'en.
we laten ze zelf niet meer herstellen, zo de container in vanaf nu
EricP
mét CE
Ik heb ook nog 2 powerware (900VA ofzo) modellen staan. Wel 15 jaar oud, blijkbaar eerdere generatie. Die zijn best hufter-proof, zo blijkt. Overigens hangt daar 'origineel' 60V 4Ah ofzo aan. Nu 60V 19Ah - die set kwam toevallig voorbij (en 'gratis' is een prijs die mij beter past dan 'nieuw kopen'). Wel 1x per jaar onderhoud: open en leeg blazen, ze verzamelen aardig wat stof.
Met APC (de kleine modellen) nooit anders dan gezeur gehad. Ze geven vage storingen, zijn niet zo uninterruptable als je zou willen of gaan in rook op. De laatste is werkend de vuilbak in verdwenen - heb het er op de PowerWare bij geprikt.
mijn powerwares werken op 110V volgens het display (8x12V 7Ah lood accus is nogthans maar 96V).
heb een heleboel defecte accus doordat de ups'en allang niet meer in gebruik waren.
1UPS is dus voor parts en de 2de is opgebouwd met de 8beste overlevende batterijen (kan best wel ff blijven draaien op accu ook al zegt zijn selftest 'battery fail'. dit test die elkje 3-4dagen denk ik (bij boot en selftest zijn ze nogthans ok).
ik heb bitterweinig problemen emt dat klein APC'tje. men raspberry bleef er vlotjes op draaien, en men TV speelt er toch ook makkelijk op zonder problemen (alleen wat beperkte accu). met die 24Ah accu zou dat makkelijk 2uur kunnen zijn.
voor het opstartprobleem met die serieweerstand op een 24Ah accu, zou dit geen probleem zijn aangezien de interne accu er ook inblijft (doet dus de selftest op de interne accu en de 24Ah hangt er de eerste 5sec bv aan via die weerstand.
ik kan de accu ook makkelijk manueel inpluggen. ups opstarten met de interne accu en dan via een dikke kabel de 24Ah erbij (kan nog een 3-4 extra 24Ah accus verkrijgen op het werk ook, vandaag dat ik graag die compacte ups opbouw. heb ik TV en licht als er stroompanne komt
Trust me, vroeg of laat (meestal vroeg) doen AL die CS/ES/RS back-ups op de een of andere manier vervelend.
Laat het hobby-en niet na, maar lees even de ervaringen in dit topic terug voordat je nog meer tijd en geld in dat monster duwt.
Hmm, zo te zien veel ups kenners hier.
Ik heb een paar oude smart ups 1500 liggen hier. Als ik die meet komt daar een best mooi sinus uit. Dit getest onder de belasting van een stevig stel gloeilampen.
Ik lees dat jullie aps eigenlijk dus niets vinden. Nu wil ik deze ups gaan misbruiken als omvormer in mijn auto. Als accu's gebruik ik dan dus de auto accu's. De accu hoeft niet geladen te worden uit de ups.
Het idee is om de ups om te bouwen voor full continu gebruik (100% duty) door de koeling te upgraden.
Als ik nu van te voren al weet dat deze ups'en niet echt geweldig zijn ga ik er niet aan beginnen. Dan zoek ik wel een andere betere oplossing.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De Smart reeks geeft in de praktijk minder smart dan de goedkopere modellen. Ik denk dat je het er wel op kunt wagen.
als je een gewone auto omvormer neemt, en daar wat gaten in boort en ventilators op monteert, zijn ze ook een pak verder te misbruiken hoor.
de vraag is alleen of een UPS gelukkig is met dat crappy boordnet in een auto. die zijn gewend een mooie vlakke accuspanning te zien en geen varierende spanning (12-14,5V) met een heleboel lelijke spanningspieken.
veel budget steek ik toch niet in? en tijd heb ik genoeg. zit al 2weken ziek thuis
(nogal een tijd om ziek te vallen). zou me ook aan het printjes van rew willen wagen, maar spelen met li-ion terwijl je zware medicijnen neemt zit er even niet in (bijwerkingen zijn duizeligheid, zicht/gehoorstoornissen, psychotische problemen, slapeloosheid...)
de UPS zelf heb ik, een aantal 12V 3,5Ah accus heb ik ook, een aantal 12V 24Ah's liggen hier ook te niksen en kan er op het werk nog meekrijgen als ik wil (zelf al gebruik ik ze niet, gaan ze binnen paar jaar de recyclage in en win ik er nog aan).
het lijkt me wel leuk nog wat extra te sleutelen en spelen met materie waar ik anders nooit mee speel.
als we nog eens ups'en op het werk weggooien, ga ik ook eens vragen of ik ze mag opendoen (ik mag er nooit aankomen omdat er eerst gekeken wordt om binnen te sturen voor herstelling, en meestal ben ik net te laat als ze in de container liggen)
Op 1 januari 2015 17:23:08 schreef Ex-fietser:
Ik lees dat jullie aps eigenlijk dus niets vinden. Nu wil ik deze ups gaan misbruiken als omvormer in mijn auto. Als accu's gebruik ik dan dus de auto accu's. De accu hoeft niet geladen te worden uit de ups.
Zo ver wil ik niet gaan, die back-ups zijn bagger, maar de smart-ups is een heel ander apparaat. Maar die zijn meestal 24V. En in tegenstelling tot de back-upsen maken die inderdaad een nette sinus. Netter dan het lichtnet.
Als je het ding hebt, waarom niet. Die smart-upsen zijn best goed. Een fannetje op de mosfets en je hebt een mooie omvormer.
testman
bij apc is de smart reeks vanaf 1000va al van 2x 12v accu's voorzien. 1500va is dan vaak zelfs 2x 17AH tegenover 2x 7AH bij de 1000va modellen. er komt idd een mooie sinus af van die dingen.
ik denk dat ik eens ga kijken bij de recycler voor een andere ups met hopelijk nog goede accu's. die ik hier heb zijn geen 5 jaar maar 8 jaar oud volgens de code op de accu's en worden niet gepikt door de apc ondanks de nog goede reactie op een zware last.
wie had het hier over mge meen ik welke goede ( en zuinige ) ups waren? daar liggen er vaker van in de bak daar, 1500 en 1000va. met wat geluk ook een ups met recent vervangen accu's die erna met server rack en al vervangen is 
Eerder, de 400VA modellen (niet meer in productie geloof ik) zijn al 2x12V 7Ah, de 700VA ook. De 1000VA heeft een tussenmaat (12Ah?) en de 1500 hebben idd 17AH accu's
testman
het hangt ook van de overbruggings duur af als je ze koopt, de apc 1000va die ik hier heb had er 2 accus 12v 7ah inzitten. in de 650va modellen zat dat ik heb gezien een enkele 12AH 12v accu.
Ik geloof niet dat die dingen van mij zo oud zijn @SINE.
Ik ga het gewoon proberen. Niet direct met lawaaige fans in het apparaat. Ik ga een nieuwe kast maken met een vormfactor die bruikbaar is in mijn wagen en dan water gekoeld met de de fan buiten de auto denk ik. Zit nog te dubben of ik iets met heatpipes kan doen.
In een auto kan het extreem belachelijk warm zijn. Een 60 graden of meer is niet ongewoon. En dan wil ik alles ook tijdens vakantie's naar bijvoorbeeld marocco kunnen gebruiken. Het koelsysteem moet dus wel een beetje knap worden.
Nee, ik bedoelde die van testman 650VA met een enkele accu.
Waterkoelen kon ietwat overdreven zijn, verder zou ik aan die mosfet stack niet teveel gaan klooien. Ook omdat de koelplaten gebruikt worden als de aansluitpunten. Zo gruwelijk heet worden die nou ook weer niet. Zeker niet als je hem niet vollast gaat belasten.