Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 5

Dit topic is gesloten

pietplof

Golden Member

Dat MEtaalPapiercCOndensator is leuk gevonden.
Maar ik heb gelukkig niet helemaal stil gezeten en inmiddels gevonden dat het een metaalfilm weerstand is.
1004c heeft betrekking op de weerstandwaarde.
Ik heb inmiddels 1 MOhm gemeten. Kennelijk betekent die 4 achter de 100 dat er vier nullen bijkomen en dan kom je op 1M. Dat die ve...te fabrikanten er zo verschillende aanduidingen op na houden.
Nou ' t levert in elk geval een heel forse ,,topic" op.
J
Het apparaat was de Philips Pm2452.
Het is natuurlijk wel raar dat als je een print leegsoldeert je niet even op de aanduidingen kijkt welk onderdeel je losmaakt.

Dat andere ding is een condensator en gezien het feit dat de aansluitdraad aan één kant aan het metalen huisje ligt en aan de andere kant aan een punt dat geïsoleerd is opgesteld moet ik wel constateren dat het een elco is.
Alleen de opgedrukte waarde is ,voor mij, niet te herleiden.

Vandaar mijn vraag op dit topic.
Met een tikje schaamrood op mijn ongeschoren kaken moet ik wel bekennen dat ik beter even had kunnen wachten en zelf eerst zoeken.
Maar ja een techneut is net als stroom...hij kiest de weg van de minste weerstand.

festina lente
maartenbakker

Golden Member

Nou, zo hard hoef je je niet te schamen. Ik vind het over het algemeen erg interessant om aanduidingen langs te zien komen die ik nog niet ken, en zo zullen er meer zijn hier.

Mepoco Mepco als weerstand is me nieuw, maar ik zou in eerste instantie ook aan een condensator gedacht hebben. Was Mepolesco niet de aanduiding van bepaalde polyestercondensatoren?

De elco (zeker weten? Hoe groot is hij en hoe ziet hij er verder uit - kleur enz?) kan ik ook niet direct thuisbrengen. De enige tekenreeks waar ik een waarde van kan maken is 181k wat normaalgesproken op 180p of misschien 180u zou kunnen wijzen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
guidob

Overleden

Voor de condensator, zie pag 21 en 23 van dit draadje...

RAAF12

Golden Member

Op 1 januari 2015 17:39:46 schreef maartenbakker:
Was Mepolesco niet de aanduiding van bepaalde polyestercondensatoren?

Een merknaam van Flipse, die gele rechthoekige types.
Hoewel de naam polyester verondersteld wordt er ook Dielectric material: Metallised Polyethyleneterephtalate (PETP)' vermeld.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 1 januari 2015 18:08:54 (21%)

maartenbakker

Golden Member

@Gadget: thanx, verbeterd
@Guidob: CS13B, check! Dat moeten ze zijn.

C181K lijkt me alleen een onmogelijke waarde voor een natte tantaal. 180p 10V is wel erg klein. Kan er geen C186K of C187K staan?

@Bert_camper: aha, dankje!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 1 januari 2015 18:00:26 schreef RAAF12:
material: Metallised Polyethyleneterephtalate (PETP)' vermeld.

Als je er een fles van maakt dan noem je het "PET" ipv PETP.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
flash2b

Special Member

Jammer dat niemand mijn onderdeel met het opschrift 1222L4 heeft herkend. Op Internet zijn er veel brokers te vinden die 'old stock' hebben, maar geen datasheet. Ook met de coderingen op de Texas instruments site kom ik er niet uit.

Ik had al wel gezocht voor je, scheelt dat? :D

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Ik ook. TI komt met 11 links als je op 1222 zoekt. Sommige enigszins plausibel (zoals een opamp met de pinout van een 741 - misschien toch even checken?) maar nergens een voltreffer. Brokers hebben hem allemaal bij duizenden op voorraad maar weten niet wat het is. Is er een context bekend van het IC?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fatbeard

Honourable Member

Op 2 januari 2015 17:55:01 schreef flash2b:
Jammer dat niemand mijn onderdeel met het opschrift 1222L4 heeft herkend.

Waar komt dat ding uit / zit-ie in? Dat kan serieus helpen in het zoeken...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Op 31 december 2014 16:41:02 schreef pietplof:
[...]
En een cylindrisch voorwerpje met de tekst: mepco. Rn70c. 1004c. En dan nog 6902

De RN70c is inderdaad een (military grade) weerstand van Philips-Mepco.
http://www.33audio.com/enter/data/M10509A.pdf
http://www.33audio.com/enter/data/M10509G.pdf

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 3 januari 2015 15:18:01 (38%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pietplof

Golden Member

Vanmiddag kwam ik in een ultrasonore sturing ( KLN582) een krachttransistor tegen van het type ABDY56.
In de ,,boeken" niet te vinden.
Wel de BDY natuurlijk maar die ,,A" ervoor was ook het internet te gortig.
Het beestje werd wel genoemd maar geen verdere informatie.
Ik heb er 10 waarvan 2 x 4 op twee forse koelblokken.

festina lente
Hewlett

Honourable Member

Deze A duidt waarschijnlijk de fabrikant aan waarbij de A waarschijnlijk staat voor het toenmalige Italiaanse ATES, tegenwoordig onderdeel van STMicro. Dus een BDY56 gemaakt door ATES en in dat geval wel een oud beestje.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
pietplof

Golden Member

Hewlett,dank.
Dan weet ik waar ik de ,,torren" moet opbergen.
Ach, oude transistoren werken ook.

Misschien kan er wel een dummyload van gemaakt worden om voedingen te testen.

festina lente
maartenbakker

Golden Member

De kans is groot op ATES, maar toch stond er vaak wel de volledige naam op (zo lang is die niet). In geval van twijfel kan je eventueel een foto'tje plaatsen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb hier een printje liggen met een diode erop waar ik graag het type van wil weten. Er staat verder geen nummer o.i.d. op, alleen een zwarte band.

Iemand enig idee hoe ik daar achter kan komen? Is het een gewone diode, of een zener?
De diode is aangesloten op de gate van een thyristor in serie met een 3.3E weerstand.

Thevel

Golden Member

flash2b

Special Member

Die kan je makkelijk doormeten, en dan weet je idd of het een diac is zoals Thevel zegt (als hij aan de gate zit dan is er heel veel kans dat het een diac is).

Een diac kan je ook testen maar is wat lastiger. Met een diode meting meet hij in beide richtingen oneindig. Maar in serie met een pakweg 30V voeding en een weerstand zal hij gaan geleiden in beide richtingen.

Tidak Ada

Golden Member

Dus scooop + weerstand + wisselspanning van ≥ 30Vtt

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

In de diode-stand meet ik inderdaad oneindig in beide richtingen.

Ik zal hem straks eens aansluiten op een 30V voeding met een weerstand in serie. Verwachting is inderdaad dat het een diac is. Dank!

EDIT:

Nog een vraagje:
In een bestaand printje (comperatorschakeling) zit aan de + ingang het onderstaande component? Ik verwacht dat het een diode is?
Google levert tot nog toe weinig op. De enige diodes met twee gekleurde strepen vind ik op deze website: http://www21.atwiki.jp/mcmaster/pages/356.html?flag_mobilex=1

Wie weet meer?

maartenbakker

Golden Member

Iets dat eindigt op 21 en begint met BA, van Philips. De middelste letter ben ik even kwijt, die hangt van de bodykleur af die ik op de foto niet helemaal kan duiden. Het zijn altijd een beetje pastelkleurtjes maar deze is wel erg onduidelijk (kleurcompensatie van je camera?) Is hij blauw? Dan zou het BAW21 zijn, maar dat ziet er meestal iets blauwer uit. Groen kan ook in twee tinten geloof ik, maar weet niet uit m'n hoofd welke letters dat zijn. Met een beetje geluk heb ik dat in ditzelfde topic al eens overgetypt en kun je het met de zoekfunctie vinden.

Maargoed, als het doormeet als een diode weet je snel genoeg of hij nog goed is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 12 januari 2015 16:10:07 schreef DutchCowboy:
De diode is aangesloten op de gate van een thyristor in serie met een 3.3E weerstand.

Waarschijnlijk een triac, een diac worden niet veel gebruikt om thyristors te sturen.

Dit topic is gesloten