Op 3 januari 2015 14:13:22 schreef Arco:
Ik betwijfel ook of die chip goed werkt met applicaties die op meer signalen als alleen de Rx/Tx vertrouwen.
Vaak is de timing daarvan beroerd, waardoor e.e.a. niet meer goed functioneert...

Ik gebruik DTR en RTS vrij uitgebreid, echt flawless.

Begrijp me niet verkeerd... Het zou best grappig zijn als er iets is wat prima werkt en goedkoper is (niks tegen concurrentie), maar voorlopig moet ik best veel moeite doen om het ding te vinden, de datasheet is... laten we zeggen erg compact en ik heb er (veel) meer 'gruis' omheen nodig dan FTDI (Xtals zijn relatief duur).

Op 5 volt heb je een 10nF en een xtal nodig. Op 3.3 alleen een xtal. De xtals kosten USD 0,06, dat hakt er inderdaad behoorlijk in ;)

Drivers zijn te vinden.

Hmm .. ik heb er niet naar gezocht. Ik prikte hem erin, en toen deed ie het.

Volgend jaar ook nog?

Dat zou ik me eerder bij FTDI afvragen, dan bij de CH340G .. Joost mag weten wat de volgende stunt is die ze voor je in petto hebben.

Edit: uiteindelijk komt het op een China vs de rest van de wereld discussie uit. China is er nu eenmaal, en gaat niet meer weg. Electronica is een business geworden waar het om centen draait.
IMHO is innovatie de enige manier om de concurrentie met de chinezen aan te gaan. Laat hun kwalitatief goede spullen leveren, met flinterdunne marges, en bouw er hier iets innovatiefs mee, met een goede marge.

Op 5 volt heb je een 10nF en een xtal nodig. Op 3.3 alleen een xtal. De xtals kosten USD 0,06, dat hakt er inderdaad behoorlijk in ;)

Ik doe geen zaken op Epay. Veel te big-brother. Het komt erbij, footprint wordt groter, het moet erop. Ja, het is prima te doen, nee het is geen voordeel.
En eh.. USB is 5V als ik het juist heb. Bijna alles hier is bus-powered. Dus 3V3 is (in deze context) niet aan de orde.

Hmm .. ik heb er niet naar gezocht. Ik prikte hem erin, en toen deed ie het.

En op een Mircosof machine? :) er zijn mensen die dat nog gebruiken...

Dat zou ik me eerder bij FTDI afvragen, dan bij de CH340G .. Joost mag weten wat de volgende stunt is die ze voor je in petto hebben.

Nou, hun eigen hardware zal het heus wel blijven doen - ze zullen vast niet zo onhandig zijn om een driver te bakken waar hun eigen spulletjes niet mee werken. Da's meer voor de Chinees (om de PL2303 maar weer eens uit de kast te halen). Dus vooralsnog zie ik daarvoor niet echt een probleem. Waarom jij wel? Blijkbaar ben je redelijk pissed omdat je bedonderd bent door je leverancier. Dat ligt aan je leverancier, niet aan de chip bakker...

Laat hun kwalitatief goede spullen leveren

En daar gaat het tot op heden bijna altijd mis. Mocht het kwalitatief wel de moeite waard zijn, dan is het tot op heden altijd onder regie van een 'andere toko' die de marge pakt.

Maar vooralsnog kom ik nog niet eens zo 1-2-3 aan die chippies (zonder Epay of Aliexpress ofzo). Bij Seeed kan ik ze niet (meer?) vinden. Vooral veel vage Chinese sites. Wellicht kan Niels (Samenkopen) ze leveren. Maar dan nog: hoe ziet dat er over een jaar uit?

En dan nogmaals: het bespaart me wellicht €2 per apparaat - als ik dat al red. Daar moet ik er best een stel van weg zetten om een dag voor te kunnen re-engineeren. En dan nog hopen dat het net zo goed werkt als FTDI (en dat er voor die Chinees een config tool te vinden is, die ben ik ook nog niet tegen gekomen).
Wellicht leuk voor 'Ramsj' hardware die het vandaag moet doen, en morgen zien we verder (de wegwerp Chinees), maar verder... weinig indrukwekkend.
Enig voordeel is waarschijnlijk dat de drivers van die Chinees wel alleen door hem zelf gebruikt zullen worden - het loont vast niet voor dergelijke prijzen die chippies na te maken (tenzij je natuurlijk al namaak hebt en de echte duurder is :) ).

jsaturnus; waar haal jij je kristalletjes?

AliExpress.

Haal ik zo ongeveer alles vandaan. Ebay is duur geworden.

Ebay is geen winkel, dus die kan nooit duur zijn :p

Jsaturnus, je hebt zojuist al je geloofwaardigheid door de plee getrokken door toe te geven dat je via Ebay en AliExpress componenten koopt. Je problemen met nep-FT-chips zijn gewoon je eigen schuld. Ik koop componenten alleen via gerenommeerde Europese leveranciers, en heb van heel het FTDI-fake verhaal niets gemerkt.

In plaats van echte chips in te kopen, stap je over op een vaag merk zonder reputatie en met summiere documentatie, waarbij ik eerlijk gezegd de kans hoog inschat dat je daarbij tegen problemen gaat aanlopen in de toekomst.

Op 3 januari 2015 18:53:43 schreef Fuzzbass:
Jsaturnus, je hebt zojuist al je geloofwaardigheid door de plee getrokken door toe te geven dat je via Ebay en AliExpress componenten koopt.

Nu pas? Ik had al zo m'n twijfels toen dat vage Chinese spul gepromoot bleef worden - een fatsoenlijke datasheet van de CH340G heb ik nog niet gezien.

Laat maar. Doe maar gewoon 'FTDI original'. Heeft altijd prima gewerkt, ik zie niet in waarom dat op korte termijn zou veranderen.

Nou, nou mannen, dat is wel erg kort door de bocht allemaal.

Ik heb zaken gedaan met RS, Farnell, Mouser, Digikey, TME, Reichelt .. om er maar eens een paar te noemen.

De "echte" fakes had ik van Digikey. Daarnaast heb ik meer dan eens meegemaakt dat ik van de "gerenomeerden" foutieve, of onderdelen geleverd heb gekregen die gewoon niet deugden.

Ik promoot hier helemaal niks, ik heb ook nooit iets van mijn producten hier geplugd of wat dan ook.

Om dan vervolgens te zeggen dat ik niet geloofwaardig meer ben, omdat ik spullen via aliexpress koop? Fraai. Bedankt.

Iemand moet mij gewoon eens uitleggen waarom een Atmell processor 4x zo duur is bij Reichelt (wat al een van de goedkopere leveranciers is).

Maar goed het zei zo, al zal mijn account hier wel opheffen.

Veel simpele icsp programmertjes ge(mis)bruiken DTR/CTS/RTS om programmeerdata en clock te versturen. Timing is dan bij bit-bangen vrij kritisch.
Een van de weinige die dan goed werkt is de FTDI. (Prolific bijv. werkt niet goed)

Ik snap niet waarom je überhaupt iets bij Aliexpress zou willen kopen. Immers... Als het om 'aantallen' gaat, dan gaat het bijna altijd om klanten. Zeker voor spul wat naar klanten gaat, wil ik geen risico nemen met 'vage' onderdelen (en je kunt zeggen wat je wilt, maar Aliexpress is 'vaag'). Als het voor de hobby is, dan zou je het gokje nog kunnen wagen, maar... Dan gaat het niet om aantallen, en daarmee is de prijs wat minder relevant.

Als ik Reichelt bel, dan krijg ik iemand aan de lijn die snapt waar ik het over heb. Idem bij Farnell. Probeer dat eens bij die Chinees. Als ik FTDI mail met een inhoudelijke vraag, dan krijg ik een deskundig antwoord. Probeer dat eens bij die Chinees (ok, toegegeven, het is 1x gebeurd... zo interessant is het niet).

Mooi, zo'n Xtal van 6 dollarcent. Maar wat krijg ik eigenlijk? Is er een fatsoenlijke datasheet van? (ik denk dat ik het antwoord weet).

Van Digikey valt het me tegen - da's toch typisch een toko die ook wel een naam heeft op te houden. Doe er zelf weinig zaken mee, te moeilijk met verzendgedoe. Farnell is sneller en geen gedoe over bijkomende kosten.

Waarom die AVR 4x duurder is bij Reichelt dan bij jouw Chinees? Omdat die AVR bij Reichelt door de door Atmel uitgezochte chip bakker gemaakt is volgens hun eisen die die van jouw Chinees iets soortgelijks is waar de ze kennis van de Atmel productie voor gebruikt hebben? Als het altijd zo makkelijk was, dan was het simpel: doe die duurdere maar. Maar zo simpel is het ook weer niet, de 'namaak' wordt voor de prijs van 'origineel' verkocht zo nu en dan...

Wat was de reactie van Digikey op hun misser? Of heb je ze het niet voorgelegd (bang om de enige te zijn?).

Voor mij ook geen goedkoop eBay spul voor productie apparaten. Te veel kans op defecten en andere onzekerheden.
Nog maar niet te spreken van omgekatte halfgeleiders en dummy-ic's.
Collega-bedrijf had enkele honderden ic's besteld. Bleken dummy's met opdruk (lege behuizing). Bij reclame was de Chinees gevlogen... ;)

Service is ook in mijn ogen belangrijk. Bij een gerenommeerd bedrijf heb je bij aantallen al een kristal onder de 20 cent.
Wij gebruiken nu Abracon, heel goede ervaring mee. Applicatie gehad met een PIC24/RTC op 32kHz. De kristallen 'liepen' niet lekker, sloeg over resulterend in grote afwijkingen.
Emailtje was genoeg, binnen 2 uur antwoord en opgelost. Netjes compleet uitgewerkte berekening met de capaciteitwaardes voor de c's en printsporen.
Klopte exact en werkt prima. Je hoeft alleen het ic type op te geven, en info over de printsporen naar het kristal...

Op 3 januari 2015 16:22:05 schreef jsaturnus:
Haal ik zo ongeveer alles vandaan. Ebay is duur geworden.

Thanks. Mijn vorige batch kwam van Ebay en was $0.09 per stuk. Ik dacht dat ik meer betaald had.

Op 3 januari 2015 19:16:19 schreef Arco:
Veel simpele icsp programmertjes ge(mis)bruiken DTR/CTS/RTS om programmeerdata en clock te versturen. Timing is dan bij bit-bangen vrij kritisch.
Een van de weinige die dan goed werkt is de FTDI. (Prolific bijv. werkt niet goed)

Dan doe ik schijnbaar al jaren iets wat onmogelijk is, namelijk bitbangen met pl2303. :D

Dat de oude pl2303(waarvan productie al tijd geleden gestopt is overigens) niet goed werkt hangt meestal af van combinatie van je usb hub en drivers daarvoor. De PL2303 deed het op 9 van 10 notebooks gewoon goed, alleen soms zit er pc tussen die problemen geeft.

En usb hub zit op je moederbord, hoeft geen externe hub voor te hebben om daar problemen mee te krijgen.

En de PL2303 heeft natuurlijk DTR, CTS en RTS lijnen! Je staart nu blind op ebay printjes of zo! En dan nog draait een elektronicahobbyist anno 2014 zich niet om voor wat mods aan smd, is kinderspel! Of je moet zijn blijven hangen in de vorige eeuw. :D
http://nerdralph.blogspot.nl/2014/05/pl-2303hx-bit-bang-avr-programmer…

9 van de 10 is niet geod genoeg voor een commercieel produkt.

De PL2303 deed het op 9 van 10 notebooks gewoon goed,

En daarmee is het ding dus onbruikbaar. Wat heb ik nou aan iets wat het 'meestal' doet?

Tjonge wat een agressieve discussie hier, bah. Koppige elektronici.

Hebben we het eigenlijk wel over een professionele toepassing? Het maakt uiteraard nogal verschil of het hobby of professie is. Voor hobby is Ebay/Chinees een prima oplossing. Profi zoek je het beter bij Farnell en co.

Offtopic,

Op 3 januari 2015 16:12:40 schreef rew:
jsaturnus; waar haal jij je kristalletjes?

Op 3 januari 2015 18:53:43 schreef Fuzzbass:
Jsaturnus, je hebt zojuist al je geloofwaardigheid door de plee getrokken.....

Maak me gek (of ben ik het al). Jongens waar zien jullie Jsaturnus, ik zie hem niet, of mis ik iets.

Op 2 januari 2015 16:00:35 schreef Lucky Luke:
[...]

Ik zie dit, maar waar is dat geplaatst dan?

Deleted_19. Weggejaagd.

@Arco hieronder: kort lontje misschien ook, maar met de manier waarop gereageerd werd zag je het van mijlen ver aankomen. Anderen in de discussie mogen het zich wat mij betreft ook aantrekken. Mods incluis. Uch.

kort lontje....
Maar voor commerciele doeleinden moet iets inderdaad altijd werken. Klanten wegjagen is zo gebeurd, ze terugkrijgen is heel erg lastig...
Vertrouwen (en ook een klant) komt te voet en gaat te paard. :)

Voor een professioneel project heb je weinig marge om te experimenteren. 2€ verschil is zo opgebruikt als je weer eens een probleem moet zoeken.

Maar ook voor hobby doeleinden heb ik toch graag dat bepaalde zaken echt wel werken zonder daar vragen bij te hebben. De usb aansluiting is daar toch wel 1 van. Waar vind ik trouwens een losse PL2303?

2€ verschil is zo opgebruikt als je weer eens een probleem moet zoeken.

En 500x €2 ook...

Maar ook voor hobby doeleinden heb ik toch graag dat bepaalde zaken echt wel werken zonder daar vragen bij te hebben. De usb aansluiting is daar toch wel 1 van.

Precies. Mijn hobby is niet 'stoeien met drivers op het volgende stuk microsoft ellende'. Net zo goed als de soldeerbout het gewoon moet doen als ik die aan zet... moet zoiets ook gewoon werken (en als de soldeerbout niet werkt, dan komt daar ook een andere voor).

Waar vind ik trouwens een losse PL2303?

Geen idee. Ik heb nog wel een paar CP2102. QFN, dus niet leuk solderen (maar wel te doen). Qua drivers niet zo'n drama als de PL2303, maar het is 'het' niet.

@flipflop: Die planeet mag zich dan wel op z'n teentjes getrapt voelen, maar:

• Geen fatsoenlijke datasheet van dat geweldige chippie (alleen van look-alikes, die laatste letter schijnt nogal veel uit te maken)
  • Geen fatsoenlijke leverancier, behalve Epay (seeed wil ik dan als '3e-keus' nog wel mee nemen, maar daar was-ie ook niet te vinden)
  • Geen (fatsoenlijke) config tool
  • Geen response op de vraag hoe digikey reageerde op een evt. klacht over FTDI.
  • Xtal van Aliexpress aanbevelen. Zowel voor 'klanten' als voor 'eigen gebruik' is dat niet echt een optie - reeds eerder uitgelegd.

Alleen maar roepen dat dat chippie zo geweldig (goedkoop) is en FTDI afkraken. Er lopen hier genoeg mensen rond die met dit spul gestoeid hebben. Zo raar is het niet dat er (fors) tegengas komt...

Als dat chippie echt zo geweldig is, en die planeet weet dat... Zou ik in zijn plaats na 2 pogingen lekker m'n mond houden. Immers, electronica ontwikkeling draait om centen (niet mijn text) en hij kan het toch mooi $2 goedkoper maken dan ik. Da's concurrentie voordeel, niet? :)

Sorry..., verkeerd gedrukt...

[Bericht gewijzigd door Richard2000 op (93%)]

ik koop hem op ebay.
en ik weet een schema om te gebruiken.

Op 3 januari 2015 14:39:18 schreef EricP:
Grmbl... Als ik bij seeed CH340 intik, is het enige wat boven komt drijven OPL - open parts library.
Beetje doorsnuffelen brengt me bij complete PCBtjes. Maar die losse chippies... die zie ik ff niet.

Begrijp me niet verkeerd... Het zou best grappig zijn als er iets is wat prima werkt en goedkoper is (niks tegen concurrentie), maar voorlopig moet ik best veel moeite doen om het ding te vinden, de datasheet is... laten we zeggen erg compact en ik heb er (veel) meer 'gruis' omheen nodig dan FTDI (Xtals zijn relatief duur).

De datasheet van de CH340 is niet alleen compact maar ook in het Chinglish geschreven, niet echt fijn als op basis daarvan een robuust ontwerp wilt maken. Ik ben bang dat hier maar aan zullen moeten wennen; ik zie het steeds vaker datasheets die zo te zien via Google Translate o.i.d. vanuit het Chinees naar onbegrijpelijk Engels vertaald zijn.

Een ander voordeel van de FTDI chip is dat deze een 3.3 volt regulator aan boord heeft; handig als aan de seriële kant 3.3 volt logica zit.

Drivers zijn te vinden. Volgend jaar ook nog?

De CH340 is een zogenaamde CDC class USB device. Dit betekent dat (in tegenstelling tot de FTDI chip) Windows en Linux standaard al met deze chip uit de voeten kunnen en dat je niet afhankelijk bent van een één of andere leverancier. Voor Windows XP heb je wel een driver nodig omdat die niet weet wat ie met een CDC class USB device aanmoet.

Maar een config tool die zegt of het ding self-powered of bus-powered is? Hoeveel stroom het trekt? Het zal met zoeken allemaal wel te vinden zijn. Maar als ik daar een dag aan moet besteden, dan kan ik voor de prijs van Riechelt best wel wat chippies verstoken voordat de Chinees goedkoper wordt.

Gelet op de recente ontwikkelingen bij FTDI, is het verstandiger om de FTDI chips direct van FTDI betrekken en niet tussenhandelaren. Als via Digi-Key, Farnell, RS, Reichelt...etc heb je geen zicht meer op de volledige supply chain en dat is zeker bij FTDI cruciaal.