Zomaar een ideetje hard op denkend.......
Je krijgt denk ik steeds meer zelfbouers van 3D printers(ja ik ook!)
Maar ook CNC, Arduino en Raspberry pi,
Nooit er aan gedacht om daar wat mee te doen?
Ik schrijf in onderwerp Topic er bij maar misschien op een andere manier?
Ik kan het mis hebben maar lijkt me wat romelig worden,
Zelf weet ik ook niet goed waar naartoe te gaan als je het bijvoorbeeld over 3D printer electronica wilt hebben.
Digitaal, S&interfacing of nu ook in ontwikkeling?
Misschien kan het wat beter angegeven wat waar?

LET OP!
tis niet negatief bedoelt of zo maar....
Misschien is er wat mee te doen?(misschien ook niet!)

Vind los van dit alles julie forrum nog steeds zeer....goed....fijn...
Hoe zal ik het zeggen? Prima formpju!?
En wens jullie het aller beste toe!
Vrgr Rob.

Misschien een goed idee. 3D printen wordt de toekomst en daarbij hoort natuurlijk een aansturing. Zowel mechanisch moderniseren maar ook de bijbehorende elektronica, interfacing en software.

3D printen (zelfbouw of niet) en elektronica komen dan ook steeds dichter bij elkaar te liggen en om deze en toekomstige topics in een goed overzicht te houden ben ik voor een nieuwe categorie / sectie op dit forum. 3D Printing.

Ik stem ook voor, maar dan liever 3D printing/CNC

Inderdaad, want het zijn zeer nauw verwante technieken. Dat 3D-printen de toekomst is, lijkt me een slecht argument (want dat kun je van elke willekeurige techniek zeggen) maar een klein beetje aan electronica gerelateerde mechanica vind ik altijd interessant.

Sorry Maarten maar het is toch ff wat anders dan die andere technieken hoor!
Dit is echt flink in de lift.
En ook is het waar dat de CNC en de 3D printer techniek bijna de zelfde zijn.
.
De Arduino en raspberry pi zijn natuurlijk wel weer wat anders,
Waarvan de Arduino dan wel weer veel gebruikt word om de boel te sturen.
.
Maar je kunt er bijna niet meer omheen,
Misschien in het forum een ander plaatsje oof hoekje geven?
Afijn U ziet maar!
Gelukig zoals ik hier boven lees.
Ik was een beetje bang, ik dacht strakjes word ik afgebrand....
(het valt nog mee :-))

Zou gecombineerd kunnen worden met robotica.
Als je voor alle onderwerpen een aparte forum sectie maakt, zitten we binnen de kortste keren boven de honderd... ;) (maakt de boel eerder onoverzichtelijker)

@rob007: dat zeiden ze de afgelopen 100 jaar van een heleboel technieken, dus daar kun je geen rechten aan ontlenen. Dat 3D-printen met een noodgang een heel aantal niches opvult en ook buiten de niches zijn nut en liefhebbers heeft, betekent niet dat het "de toekomst wordt" zoals ritmeester schrijft.

M.a.w. ik durf niet te garanderen dat 3D-printen de wereld even hard verandert als bijvoorbeeld de GSM, maar dat weten we pas over 5 a 10 jaar zeker.

Indelen bij robotica klinkt niet slecht, je zou eigenlijk even moeten nagaan waar de afgelopen tijd bijvoorbeeld alle draaibanktopics neergezet zijn. Een algemene categorie "materiaalbewerking" klinkt opzich ook niet slecht. Het past bij allebei.

Dan toch liever Robotica/
3D Printing/Cnc

Waarbij die laatste bij elkaar kunnen...

Mijn slechte mening

Gezien het kleine aantal topics over 3D-printen en CNC machines hier, zie ik eigenlijk niet in waarom daar een aparte sectie voor zou moeten komen, eigenlijk.

Eerlijk gezegd betwijfel ik een beetje of 3D-printen "de toekomst" wordt. Voor extreem goedkope productie in grote aantallen zal het nooit spuitgieten kunnen verslaan, en het is leuk dat je een onderdeel precies naar je eigen inzicht kunt maken, gaat dat ook alleen als je het eerst kunt tekenen.

Ik denk eigenlijk dat het altijd een kleine nichemarkt zal blijven. Daarmee kan het alsnog leuk, nuttig, en nog veel meer zijn, maar "het grote publiek" gaat nooit dingen 3D printen in plaats van gewoon bestaande producten kopen, en winkels waar je gewenste product wordt geprint terwijl je wacht, en daardoor alleen ruw materiaal op voorraad hoeft te hebben, zie ik eerlijk gezegd ook nog niet gebeuren.

Maar, je weet nooit wat de toekomst brengt natuurlijk!

Op 25 januari 2015 00:46:32 schreef SparkyGSX:
Gezien het kleine aantal topics over 3D-printen en CNC machines hier, zie ik eigenlijk niet in waarom daar een aparte sectie voor zou moeten komen, eigenlijk.

Ja, en dat komt misschien wel om dat het onduidelijk is waar het geplaatst moet worden.

Eerlijk gezegd betwijfel ik een beetje of 3D-printen "de toekomst" wordt. Voor extreem goedkope productie in grote aantallen zal het nooit spuitgieten kunnen verslaan,..

Spuitgieten zal altijd wel blijven, zeker voor grote producten.
Maar 3D printen kan wel een hulpmiddel worden voor prototyping in de spuitgiet industrie. Wordt trouwens al gedaan, ze maken eerst een prototype 3D geprint om de matrijzen te helpen ontwikkelen, dit wel voor kleine producten.

En ik denk dat in de medische wereld de 3D printer ook gebruikt gaat worden, ze zijn al allerlei testen aan het doen, dus het kon wel eens een grotere entree gaan hebben als wij denken.

Op 25 januari 2015 00:46:32 schreef SparkyGSX:
Gezien het kleine aantal topics over 3D-printen en CNC machines hier,

Klinkt logisch, we zijn een electronikaforum, als iemand problemen heeft met z'n inkjet etc. sturen we hem ook ergens anders heen.
Ben je een 3D-printer aan het wijzigen of ontwerpen, dan is het gewoon een bouwproject zoals er zoveel zijn. 3D-printers zijn dan niet écht anders dan een LED-cube of een zware superstabiele voeding.

Op 25 januari 2015 12:25:43 schreef Hensz:
Ben je een 3D-printer aan het wijzigen of ontwerpen, dan is het gewoon een bouwproject zoals er zoveel zijn. 3D-printers zijn dan niet écht anders dan een LED-cube of een zware superstabiele voeding.

Ik denk dat een 3d printer wel iets anders is als een voeding of een led cube, er komt een behoorlijk stuk mechanica bij kijken (en is dus ook een stukje dat geen elektronica is) en ik zou het best leuk vinden als je dat hier ook zou kunnen behandelen.

En met mij zijn dat er meer denk ik, ik hoorde maartenbakker er ook al over.

Hoewel er behoorlijk veel mechanica bij komt kijken is het ook vooral het slag mensen dat hier op het forum zit die een 3D-printer hebben.
Waar het eigenlijk in valt is het vakgebied mechatronica en dat is toch ook een groot deel elektronica.

Op 25 januari 2015 12:52:20 schreef RVL-Electronics:
Hoewel er behoorlijk veel mechanica bij komt kijken is het ook vooral het slag mensen dat hier op het forum zit die een 3D-printer hebben.

Dat moet je even uitleggen.

ik bedoel dat over het algemeen veel mensen die van elektronica "houden" een 3D-printer ook erg interessant vinden.
En als je een 3D-printer hebt (zelfbouw doel ik dan vooral op) moet je toch ook wel een beetje elektronica interesse hebben.

Ik zie het als een stuk mechatronica, en of dat nu een apart slag mensen is.

EDIT:
Stel jij moet voor een machine een stukje software en elektronica maken, maar je hebt nul, nul met mechanica. Ik denk dat je dan een hele kluif krijgt aan die opdracht.

Als je dan bedoelt dat zoiets voor een apart slag mensen weggelegd is heb je gelijk.

[Bericht gewijzigd door Lambiek op (64%)]

Ik denk dat er onder het publiek van dit forum "bovengemiddeld" veel interesse is (vergeleken met de algemene bevolking) voor dergelijke apparaten. Hoewel ik er zelf niet actief mee bezig ben, vind ik het ook wel interessant, en zou ik topics daarover zeker verwelkomen. Misschien kan het zelfs een doorlopend topic worden, zoals er over een aantal andere onderwerpen (o.a. Tesla coils) ook al is. Voorlopig lijkt het me alleen niet zo zinvol om er een aparte sectie van de maken, en ik denk dat het prima onder "robotica" past.

Wellicht zou het geen gek idee zijn om de naam van die sectie te veranderen in "mechatronica" of zo; dat dekt de praktische inhoud van die sectie m.i. veel beter.

Op 25 januari 2015 13:55:26 schreef SparkyGSX:
Ik denk dat er onder het publiek van dit forum "bovengemiddeld" veel interesse is (vergeleken met de algemene bevolking) voor dergelijke apparaten.

Precies wat ik bedoel, maar dan beter verwoord :)

Wellicht zou het geen gek idee zijn om de naam van die sectie te veranderen in "mechatronica" of zo; dat dekt de praktische inhoud van die sectie m.i. veel beter.

Ook helemaal mee eens

Misschien is het een idee om een "show your 3D-printer"-topic te maken ofzo.
Of een kleine vragen topic (zoals op brommerforum) maar die hebben vaak het probleem dat ze snel onoverzichtelijk/rommelig worden.

Op 25 januari 2015 12:18:25 schreef Lambiek:
En ik denk dat in de medische wereld de 3D printer ook gebruikt gaat worden, ze zijn al allerlei testen aan het doen, dus het kon wel eens een grotere entree gaan hebben als wij denken.

Ik heb implantaten gezien die perfect worden ingekapseld door bot....eeeeh...weefsel?
En dat zijn net vormen die op geen enkele andere manier gefabriceerd kunnen worden. Hetzelfde geld b.v. voor speciale holle veren voor mega telescoopspiegels en complexe modellen met diverse materiaalsoorten door elkaar.

3D printers zullen m.i. voorlopig erg nuttig blijken voor:
-prototypes
-enkelstuks of kleine series functionele modellen
-modellen die op geen enkele ander manier maakbaar zijn

Op 25 januari 2015 13:55:26 schreef SparkyGSX:...en ik denk dat het prima onder "robotica" past.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Nah, een mechatronica sectie is zo gek nog niet eigenlijk.

@GJ:

3D printers zullen m.i. voorlopig erg nuttig blijken voor:
-prototypes
-enkelstuks of kleine series functionele modellen
-modellen die op geen enkele ander manier maakbaar zijn

Ik weet het niet GJ. Durf er niets van te zeggen. Voor mij is het nog niet zo lang geleden dat ik vakantiewerk deed in de visafslag om een matrixprinter van 900 gulden te kopen. Je was heel wat als je zoiets had. Ik was de enige die zijn meetverslagen uitgeprint inleverde op school. Als ik het schreef was ik in een paar uur klaar. Om het te printen was ik een hele zondag bezig. Dus koste het bijzonder veel moeite om te doen. En nodig was het ook al niet. Maar het was leuk en leerzaam. Papier moest twee keer door de printer. De eerste keer om de tekst te printen en de tweede keer om de grafieken te printen. De tekst maakte je met een tekst versterker (TASM geloof ik) En de grafieken met een of ander teken programma.

Nu maak ik een mooie compleet opgemaakt tekst en die print je gelijk uit. En dan heb je een prachtig mooie kleur echte afdruk van je werk. In een paar minuten.

Verder bestaat een vroeger zeer groot en rijk bedrijf als de VNU nu amper meer. Er is geen droog brood meer te verdienen in de tijdschriften business. Zeer veel tijdschriften bestaan gewoon niet meer. Electuur bestaat nog wel maar is ongeveer de enige van de vele elektronica tijdschriften die nog over is.

Alles dank zij de nieuwe media. Ik bewaar alles nu digitaal op mijn nas. Geen boekenkast meer met data boeken. En als het op papier hebben wil is uitprinten zo gedaan. En dat tegen een fractie van de kosten voor een ouderwets boek.

Het zou best wel eens kunnen dat de 3D printer die ik wel leuk vind maar erg langzaam en de geprinte resultaten nogal grof het helemaal gaat maken en ook de wereld gaat veranderen.

Schuurtje bouwen? Even de bakstenen uitprinten. Douche kraan stuk? Even een nieuwe uitprinten, Uitlaatspruitstuk van mijn oldtimer gescheurd? Even een nieuwe printen. Kleine neefje jarig? Even een lego bouw auto uitprinten.

Mijn oude matrixprinter was ook traag en had een erg grove printout vergeleken met de de kleine thuisdrukkerij die ik nu heb staan en gewoon laser printer heet.

Ik denk dat er straks best een enorme handel in printer grondstoffen zou kunnen komen. Maar ook dat er een bepaalde bedrijfstakken weg gaan vallen.

Het allemaal zomaar kunnen, maar of het gaat gebeuren zien we de komende jaren wel denk ik.

Maar een kopje mechatronica vind ik geen verkeerd idee.
3D printen is nog maar aan het begin. Ik denk dat er veel uit kan komen.

Misschien kan het zelfs een doorlopend topic worden, zoals er over een aantal andere onderwerpen (o.a. Tesla coils) ook al is. Voorlopig lijkt het me alleen niet zo zinvol om er een aparte sectie van de maken, en ik denk dat het prima onder "robotica" past.

Tsja, zo zijn er nog wel een paar onderwerpen die een eigen sectie zouden kunnen krijgen, naast 3d printers en teslacoils. Elektrische fietsen bijvoorbeeld, of drones.

Maargoed, tesla's kunnen bij High Voltage, elektrische fietsen bij Voertuigelectronica.

Drones en printers dan maar bij mechatronica. Of bij Overig, al heet dat "Algemeen".

Er is wel al een 3d-printer topic, maar dat staat in de koffiehoek. Al is het geloof ik een beetje ontsnapt...

ja, handig... Kan ik 50% van onze leerlingen daar terug vinden...

Er zijn ook al 3D printers voor voedsel. (de Foodini, moet je niet hongerig zijn, want snel gaat 't niet.)

http://i2.cdn.turner.com/money/2011/01/24/technology/3D_food_printer/print_food.top.jpg

Mechatronica

ik weet er is door de heren van het forum nog niet eens wat beslist maar gestel dat ze het wel gaan doen.
die naam, hij klopt wel maar ik moet er wel aan wennen hoor!

VrGr Rob.