Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 5

Dit topic is gesloten

Thevel

Golden Member

Op 3 februari 2015 07:02:36 schreef pa3gws:
@daandc
Het zijn twee weerstanden van 0,22Ω in een behuizing.
Dat wordt vaak gebruikt in versterkers als emitter weerstanden in de eindtrap.
Hoe ze geschakeld zijn weet ik zo niet ik dacht dat de gemeenschappelijke pin in het midden zit.

Het staat mij bij dat de onderste en bovenste pennen gewoon doorlopen.
Zo dus:

Dank je thevel .

Nu heb ik een idee van hoe of wat .(inwendige constructie)

Hoe bedoel je precies ohm pi ?

Ik ga er van uit dat je bedoeld om mijn labvoeding te begrenzen op 1 amp en dit op de weerstand te zetten en doormiddel van millivolts meting komt de ohmse waarde naar boven .

Maar dan vraag ik me af wat de instellspanning moet zijn op je labvoeding?

Is dat 1volt ?

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
pa3gws

Golden Member

Het plaatje van Thevel klopt en de pennen lopen inderdaad door.
Misschien wel gedaan om gelijk als meetpunt te kunnen dienen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 4 februari 2015 06:47:57 schreef daandc:
Dank je thevel .

Nu heb ik een idee van hoe of wat .(inwendige constructie)

Hoe bedoel je precies ohm pi ?

Ik ga er van uit dat je bedoeld om mijn labvoeding te begrenzen op 1 amp en dit op de weerstand te zetten en doormiddel van millivolts meting komt de ohmse waarde naar boven .

Maar dan vraag ik me af wat de instellspanning moet zijn op je labvoeding?

Is dat 1volt ?

Nee, hoger (eigenlijk maximaal). Anders zou je bij elke weerstand lager dan 1 Ohm exact 1 Volt meten en kun je niet meer aan de hand van de afgelezen spanning de weerstandswaarde bepalen.Als je de stroombegrenzing op 1A zet zal de voeding de uitgangsspanning bij elke weerstand dusdanig terugregelen dat er 1A gaat lopen. De voeding ook nog eens begrenzen op spanning heeft dus geen zin (en mogelijk verkeerde waardes tot gevolg).

Oke hans ik begrijp nu het principe en idee achter de meting .

Dankje

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
LetterHenk

Golden Member

Ik kwam in een laatje uit Helenaveen deze blokjes tegen. Wat zijn het?
Het lijkt alsof er een diode inzit, dat teken staat er ook op. Soort ompool beveiliging oid?

Action expresses priorities LH
Thevel

Golden Member

Het lijkt alsof er een diode inzit

Batterij van je multimeter leeg? :)

LetterHenk

Golden Member

Tja, daar zeg je zo wat. Nog niet aan gemeten |:( Had ik best even kunnen doen :+

Action expresses priorities LH
fatbeard

Honourable Member

Ik zie maar één 'echte' aansluiting, zou het 'gewoon' een stoppertje kunnen zijn voor aansluitingen die niet gebruikt mogen worden (om wat voor reden dan ook)?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Thevel

Golden Member

Ik zie maar één 'echte' aansluiting

In de platte kant zit een sleuf, mogelijk om een platte AMP steker in te schuiven.

LetterHenk

Golden Member

@Thevel, klopt!
Gemeten en even zitten pulken, er zit een 1n4003 in. Dus inderdaad een 'gewone' diode.
Maar waarvoor gebruik je dit ding? het is een laatje vol.

Action expresses priorities LH

Misschien in automotive verband ergens als ompool-beveiliging, of om meerdere bronnen op dezelfde lamp aan te sluiten (mistlamp met remlicht combineren ofzo*).

* slechts als voorbeeld, niet toegestaan in Nederland

If you want to succeed, double your failure rate.

Hoi,

Ik heb twee transformatoren waar ik opzoek ben naar:
- welke spanningen er uit komen.
- welke vermogens per spanning.
- wat de primaire en secundaire windingen zijn.

De trafo's komen uit (vermoed ik) een buizen voeding. In de voeding zaten namelijk zener buizen.

De eerste trafo staat: Rel. Bv. 621L 3093 Ausg. 1 of l
Op de metalen voet staat: B gepr. 07 3T8 34

De tweede trafo staat: Wandel u. Goltermann 5V. Nr 176-77(0 of 8)1 1228ER

mel

Golden Member

wat zijn zener buizen? dacht dat dat stabilisatiebuizen waren...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

wat zijn zener buizen? dacht dat dat stabilisatiebuizen waren...

Je hebt gelijk :)

Tidak Ada

Golden Member

Wat noem jij zenerbuizen? Dat noemen ze inderdaad stabilisatiebuizen of spanningsstabilisators.
Heb je een typenummer ?

Je hebt ook buizen om stroom te stabiliseren. Dat zijn een soort 'gloeilampen' (die niet of nauwelijs gloeien) met een gloeidraad met een hoge PTC, een iedem element van uraniumdioxide (urdox), of een combinatie van beide.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 15 februari 2015 17:49:03 (62%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 15 februari 2015 17:43:48 schreef Tidak Ada:
Wat noem jij zenerbuizen? Dat noemen ze inderdaad stabilisatiebuizen of spanningsstabilisators.
Heb je een typenummer ?

Je hebt ook buizen om stroom te stabiliseren. Dat zijn een soort 'gloeilampen' (die niet of nauwelijs gloeien) met een gloeidraad met een hoge PTC, een iedem element van uraniumdioxide (urdox), of een combinatie van beide.

Ik bedoel stabilisatie buizen. Maar het gaat om de transformatoren.

Foto's afmetingen en gewicht kunnen iets vertellen.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tidak Ada

Golden Member

@BJ2:
Maar ik ben wel geïnteresseerd naar welk type die buizen zijn ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit zijn de foto's van de twee transformatoren:
http://www.uploadarchief.net/files/download/imag0307.jpghttp://www.uploadarchief.net/files/download/imag0310.jpg

Bij de voeding met de eerste transformator zaten twee STV-100 buizen. En bij de tweede transformator zat 1 85A2 buis.

Tidak Ada

Golden Member

Ik kreetg onderstaande foto's van iemand doorgespeeld.
Iemand hier enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Een fysisch onderwijsding een fysische lamp (Stroboscoop- of kraterlamp)?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb nog niet de minste verstand van glaswerk, maar misschien is het handig er een referentieobject bij te leggen voor een idee van de grootte.

If you want to succeed, double your failure rate.
Hugo Welther

Moderator

P-voet, grootte iets van een AL4 oid.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Tidak Ada

Golden Member

@Jochem:
Helaas zijn het mijn foto's niet. Het ding ligt 350 km verderop.
In ieder geval is Hugo's opmerking correct. Het onderste deel van de voet heeft een diameter van 26 mm en het bovenste 35 mm.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb hier een aantal dezelfde motoren liggen, ze zien er als volgt uit:

Schijnt bij Philips vandaan te komen, maar ik weet niet of dit ook echt een Philips product is. Het is waarschijnlijk al zo 15 jaar oud. Flinke massatraagheid, lage wrijving: motor draait al bij 0.2V, stroomverbruik ca. 20mA bij 10V stationair. Circa 20-30 Hz (grove schatting) bij 10V DC. Nummer op de sticker is 820404500394, daaronder staat 32/82.

Heeft iemand hier meer info over? Specs en toepassing bijvoorbeeld? Maarten Bakker, kom er maar in, als dit een Philips product is :).

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Dit topic is gesloten