Beste iedereen,
betreft een wasautomaat AEG Lavamat 74850 PNC 914525603/00
Probleem met de machine:
Bij het opstarten begint de afvoerpomp te draaien, doch toestel doet niet verder.
Ik heb vroeger reeds eenzelfde topic geopend over een gelijkaardige machine http://www.circuitsonline.net/forum/view/114533 doch er is nooit een oplossing voor gevonden. De eigenaars hebben dan afstand gedaan van de machine, en is dus nooit hersteld geweest.
Bij deze dus hetzelfde probleem. De analoge waterniveaumeter is vervangen door een nieuwe originele. Ook het slangetje is niet verstopt, en ook geen gaatje erin.
Alle rubberslangen zijn nagekeken en proper.
Ook bij deze machine kan men dezelfde truc toepassen, de sensor licht vacuüm zuigen, en de machine start.
Heeft er iemand ervaring met dit defect?
mvg, Filip
jerome
Golden Member
Blijft de afvoerpomp draaien of is dat enkele seconden. Even draaien is normaal, en dan moet het waterslot open gaan. Als er spanning over staat moet er water genomen worden. Spoeltjes gaan vaak stuk of de klep zit inwendig vuil of vast.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
afvoerpomp die blijft draaien kan een lek op de bodemplaat aanduiden. of de machine denkt dat tenminste.. het vacuum zuigen van de pressostaat zou niet moeten werken. de machine neemt water in als de druk gelijk is aan de ruimtedruk. pas met druk op de pressostaat slaat de waterinnname af. ook stopt het pompen als de druk weer gelijk is.
je hebt niet een ontluchting vanuit de trommel verstopt zitten? doorgaans naar de zeepbak of afvoer toe lopend..
De bodemplaat is volledig droog, ook het contact van de aqua-stop is niet ingeschakeld.
De machine blijft, op gelijk welk programma, pompen minutenlang.
Het is pas als je een lichte onderdruk veroorzaakt aan de analoge watersensor, dat de machine start en haar programma doet.
Het lijkt erop dat de sensor denkt dat er nog steeds water in de kuip is.
sensor vervangen door een nieuwe, doch hetzelfde resultaat.
Hoeveel aansluitingen zitten er op de sensor?
Kan je eens een foto maken van deze sensor? Oude of nieuwe maakt me niks uit.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de pressostaatslang zit op de dikke slang waar ook de pomp op aangesloten zit. hier zit ook een klepje in meen ik. dit zit weleens aangeladen met vuil. heb je die dikke slang met aftakking naar pressostaat en pomp al eens eruit gehad?
Er zitten 2 pressotsten in meen ik, een analoge met +5V GND en sig aansluiting en een standaard pressostaat met dikke stekkers. Welke heb je echt vervangen?? De rode grote of de zwarte kleine??. Controleer eerst alle relais op de print en met name het relais van de verwarming. Dat relais word ook gebruikt voor nivo meting. Soldeer deze opnieuw vast. Als je in het service menu kijkt zal er een melding naar voren komen die slaat op incongruentie tussen beide pressostaten