Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 5

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Bij Hupse staat 1962 als introductiejaar...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Dat is wel erg vroeg, maar ook als het iets later was, is een mogelijke verklaring dat Philips ergens tussen 1965 en 1968 gestopt is met de PL500 te produceren en men de vraag opving door PL504's als PL500 te stempelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Lijkt mij ook, het Philips databook geeft 9-9-1966 aan
http://tdsl.duncanamps.com/dcigna/tubes/sheets/pl504.html

en het radiomuseum is het daarmee eens 'Erstauslieferung in Serie 1966. ' http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_pl504.html

maartenbakker

Golden Member

Nog wat gevonden. De Amerikaanse 27GB5 is waarschijnlijk van rond 1961 en heeft de eigenschappen van de PL504 (in Amerika had men meer ervaring met beamtetrodes). Philips is die vast ook op enig moment gaan produceren, dus weer een reden erbij om de hele productie op 1 universele vervanger in te zetten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Is zelfs identiek aan de PL500... :)
Ontwikkeling schijnt begonnen te zijn met de '48' buis in 1932
48 -> pl81 -> pl36 -> pl500 -> pl504 -> pl509 -> pl519

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Jouw foto verklaart misschien wel het een en ander. Kennelijk produceerde Philips de 27GB5 (voor zover ik kan nagaan met alle eigenschappen van de PL504, dus zwaarder dan de PL500) inderdaad ook, en mogelijk al voordat de PL504 op de markt kwam. Als de datumcode leesbaar was geweest, hadden we misschien nu al een sluitende verklaring gehad.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Deze foto is met datumstempel. Een RCA buis, zo te zien uit de Mullard fabriek in Blackburn...
http://www.ebay.com/itm/Radio-Tubes-27GB5-PL500-RCA-NOS-/290832330984?…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

voor zover ik zie: t27 B4J1. Nou vraag ik me alleen even af of ik de datering op 1964 of 1974 moet stellen.

Edit: Ook nog gevonden met GE merk: JD3 X4H3 dus die zal wel 1964 zijn en dan die ander 1974 al zegt revisie niet helemaal alles.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 3 maart 2015 00:30:44 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Die 1 cijferige jaaraanduiding was inderdaad niet zo gelukkig... :)
Maar samen met het revisienummer (7) zou je eerder 1974 verwachten. (mijn eerste foto was revisie 2, en die was uit 1968)
Om alles nog makkelijker te maken werd 'ie als 27GB5 en ook nog als 28GB5 verkocht. (in de USA keek men schijnbaar niet op een voltje meer of minder...)

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 3 maart 2015 00:07:28 (29%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Hoe kom jij bij die GE datering?
Voorzover ik weet gebruikt GE een soort geëtst 'braille patroon', dat nog steeds niet is ontcijferd.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Philips maakte voor bijna iedereen buizen, ook voor GE...
@maarten: de revisies van de JD en t2 buizen zullen wel apart lopen, dus daar valt niet veel uit op te maken...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 3 maart 2015 01:19:15 (50%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Die liepen op zeker wel apart, maar... Ik neem aan dat er in 1974 geen JD meer geproduceerd werd en dat er kennelijk ergens na 1964 overgegaan werd op productie van t2's.

@TA: Inderdaad ging het om een door GE verkochte Philipsbuis dus met de iets minder cryptische Philipscodering (waar ook nog steeds hiaten inzitten). Dat braillepatroon lijkt me wel interessant, alleen ik heb daar bij lange na niet genoeg onderzoeksmateriaal voor en bovendien nog een hele stapel Philipswerk liggen die ik eerst nog wat verder wil krijgen (en dan natuurlijk nog het echte werk waardoor er brood op de plank moet komen).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Vreemd, dat GE die dan niet nabewerkte met haar eigen systeem.
Iig interessant om te weten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shock6805

Golden Member

Weet er iemand welke led's dit zijn? Ik heb er een datasheet van nodig, maar er is zo weinig over te vinden...

De eerste led:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/102783994/CircuitsOnline/IMG_0001(small).JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/102783994/CircuitsOnline/IMG_0002(small).JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/102783994/CircuitsOnline/IMG_0003(small).JPG

Zoals op de laatste foto duidelijk is, komt deze uit een sigma karma. Nu is er over die lampen zo goed als niks aan nuttige informatie te vinden. (althans, niet door mij). Herkent een van jullie misschien de led?

De tweede led:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/102783994/CircuitsOnline/IMG_0004(small).JPG

Deze komt uit zo'n 230V lamp. het vermogen van die lamp is 6.5W. ook hier is, behalve wat info over de lamp als geheel, weinig over te vinden.

Het doel is om er een stroboscoop mee te bouwen, dus ik heb de datasheet nodig om de maximale stroom te weten.

Alvast bedankt,
Shock6805

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Lucky Luke

Golden Member

Van die 2e weet je blijkbaar het vermogen. Je kunt er voor de zekerheid wat onder gaan zitten en rekenen met 5W. Dan moet je de spanningsval over de LED weten om de stroom te bepalen die bij dat vermogen hoort. Zet je labvoeding op stroombegrenzing en stel 'm in op 20mA, draai vervolgens de spanning op tot je licht hebt. Laten we zeggen dat je op 20V uitkomt *dat is maar een waarde om mee te rekenen je zult zelf moeten meten*. Dan heb je dus 5W/20V=250mA nodig.

De andere LED zal wel een 1W of 3W exemplaar zijn. Kun je niet aan de buitenkant zien. Als je van 0.5W of 1W uitgaat zal 'ie wel heel blijven. (Disclaimer: je krijgt geen nieuwe van me als ik dat fout heb)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

De tweede led is een COB led, kun je eens op zoeken. (alhoewel daar ook duizenden verschillende in zijn... ;) )
Die 5W zal wel kloppen, meestal gaat er 1 tot 1.5W in de voeding verloren...
Voor een stroboscoop zou ik gaan voor een goed gedocumenteerde led. Als je het maximum eruit wilt halen, moet je ook max. pulsstroom en duty-cycle weten.

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 7 maart 2015 16:24:12 (29%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 7 maart 2015 10:01:15 schreef Shock6805:

... Het doel is om er een stroboscoop mee te bouwen, dus ik heb de datasheet nodig om de maximale stroom te weten.

Alvast bedankt,
Shock6805

Ik zou niet gaan zoeken naar allerlei datasheets en andere documenten maar gewoon deze kopen. Voor € 0.90 in je huis afgeleverd.

www.ebay.com/itm/291400139156

DC Forward Voltage (VF) : 9-12V DC
DC Forward Current (IF) : 1000mA
Intensity Luminous: 800-900Lm

Ik zou dan gebruik maken van een LED Driver die ik in de shop heb. (nee, geen naam)

I love it when a plan comes together !

Leds, zeker de high-current dingen, zijn niet zo geschikt voor een flash: Je mag maar iets van 10x de nominale stroom er door heen sturen. Wil je maar 1 microseconde belichten (*) en 1000 flitsen per seconde is je dutycycle maar 1/1000, en kan je dus max 1/100e van het vermogen er uit halen....

Bij normale leds mag je vaak iets van 20mA continue, 160mA piek. De high current leds zijn dan iets als 1A continue, 1.2A piek.

Anderzijds, je kan het gewoon proberen om alsnog 10A piek er door te sturen. Als je het totale vermogen (ruim) onder het nominale vermogen houdt, verwacht ik dat het wel goed gaat. De specs over de spanning klopt dan geen hout meer van.

(*) dat zijn wat "extreme" getallen... Maar stel je wilt een HDD die 60 Hz(%) draait stilzetten. Krijg je dan een leuk beeld als je 1/100e van de omwenteling de boel belicht? Nee toch? Hij draait dan 3.6 graden! Hij wordt nog steeds zichtbaar "vaag" als je 1/1000e van de tijd de boel belicht.

(%) dat is 3600RPM: ouderwets.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shock6805

Golden Member

@rew:
Zo'n vaart zal het wel niet lopen. Ik moet maar een stemvork van 128Hz kunnen 'vertragen' maar dat brengt ons wellicht wat ver offtopic.
Maar volgens u zou ik dus waarschijnlijk zonder problemen die powerleds kunnen aansturen met 2 à 3 maal de nominale stroom?
Het totale vermogen is toch het piekvermogen gedeelt door de periode he?

@ritmeester:
Je bent de 2 dollar verzendingskosten uit het oog verloren. :p maar dan nog is dat een goedkoop geval.

@Lucky Luck:
En wat als ik geen labvoeding heb? (die staat nog steeds op mijn todo-list)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

op die 2e led staat een nummer op de rand geprint, doorgaans vind je daarmee de datasheet wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 maart 2015 09:11:47 schreef Shock6805:
@rew:
Zo'n vaart zal het wel niet lopen. Ik moet maar een stemvork van 128Hz kunnen 'vertragen' maar dat brengt ons wellicht wat ver offtopic.

Kijk, als het doel is om visueel te kunnen zien wat je frequentie is, dan is het prima als je zeg 5% van de tijd de boel belicht. En als je de stroom 10x de nominale stroom maakt, is het vermogen de helft van nominaal. MWah! dat kan prima genoeg zijn.

Voor de vermogensberekeningen ga je er van uit dat het ding 0% rendement heeft. Stel hij mag 0.3A bij 3.6V hebben: 1.08W.

Dan zou ik op max "0.4W" mikken. Mik op 3A stroom, meet dat ie dan zo'n 5.5V spanning nodig heeft, en dan kom je op 16.5W als ie aan is. Je max dutycycle is dan 0.4/16.5 = 2.4%.

De situatie is iets minder gunstig: Van de 0.3A*3.6V gaat een deel "verloren" als licht en wordt dus niet in het ding in warmte omgezet. Alle spanning boven de 3.6V wordt echter WEL voor 100% in warmte omgezet.

Iets minder lomp kan ook wel. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shock6805

Golden Member

Dat nummer had ik ook al gezien. Die leverde niets nuttig op. Slechts drie hits waarvan een over kankerbehandeling. :S

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
maartenbakker

Golden Member

Numerloog van dienst meldt zich.

Ik krijg bij de eerste zoekresultaten al LED's, dus misschien was je zoekterm te specifiek?

Het volledige opschrift luidt AB003-002 V1.2 (nu komt iemand die het zoekt gegarandeerd ooit in dit topic terecht), maar mijn zoektermen waren AB003 LED. 002 zal daar een variant op zijn (binning wellicht) die je misschien ook wel kunt vinden, maar dat heb ik niet geprobeerd. Het kan zijn dat je tussen de zoekresultaten bijvoorbeeld een fabrikant vindt en daar weer verder op moet zoeken. Of je ook echt een datasheet kunt vinden heb ik niet geprobeerd, maar ik denk dat je wel iets verder kunt komen in elk geval.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 8 maart 2015 13:44:20 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Iemand een iedee welk onderdeel dit is of waar ik een vervanger kan vinden? Afm: 58x58mm.
Aan het opschrift te zien een spanningsregelaar.
Ik kan niets meeten want de ingang is kortgesloten.
De print zelf is een voedingsmodule. Als iemand de volledige module te koop weet is dit ook goed, ik weet dat er een op plccenter staat maar een korte zoekopdracht op google leert dat dit niet echt een betrouwbare webshop is.

Hans_4

Dc-dc converter. Uit het typenummer denk ik op te maken 48v in en 5v uit. Nitroxpower is een onderdeel van Getronics, wellicht dat je daar verder kunnen helpen.

Dit topic is gesloten