Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

Bedoel je deze? (art.nr: 419168):

Eigenlijk niet, ik bedoelde iets met schuiflaatjes. Wel een interessant opbergsysteem; maar ik blader nog even rond!

//edit
of misschien toch wel. Ik ga nog even goed kijken! Er staat geen foto meer bij, dat verklaart wel waarom ik 'm niet kon vinden.

In ieder geval bedankt!

Mogelijk weet iemand hier waar ik dit nog kan krijgen:
Ik ben op zoek naar een voedingsstekker voor een computervoeding, dit betreft de female 3 pins eurostekker die hiervoor gebruikt wordt. Echter zoek ik er een die vroeger vaak gebruikt werd om een beeldscherm te voeden vanuit hetzelfde netsnoer als de pc. Dit was een stekker met een T splitsing waar nog een los snoer uitkwam:

code:


          [Male stekker]
               ||||
               ||||
               |||------ los netsnoer
               ||||
               ||||
         [Female stekker]    

Je kan in dit geval dus een normal netsnoer plaatsen in de male stekker, deze staat intern direct verbonden met het female gedeelte wat in een pc voeding wordt gestoken en een los snoer blijf over voor 230 te voorzien aan een randapparaat.

Weet iemand toevallig welke benaming dit snoer draagt en waar ik dit mogelijk kan vinden? :)

Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!
Arco

Special Member

Je bedoelt zoiets: http://www.dx.com/nl/p/cy-pw-076-iec-c14-male-to-3-c13-female-y-type-s…
(zijn er veel meer: even zoeken op ' C14 splitter ' of ' IEC splitter ')

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Yes! daarmee kom ik in de goede richting :), Bedankt Arco, ik kon niet op de juiste benaming komen van deze stekkers.

Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!

Iemand enig idee waar er nog 3.6V/60mA NiCD cellen te krijgen zijn die geen 10 euro of meer kosten?

Dit om enkele uC borden uit de jaren '80 nieuw leven in te blazen. Helaas is het zo krap gebouwd (ook de behuizing) dat ik er geen andere cel kwijt kan.
Het zijn de standaard cellen die ook voor computers gebruikt werden (steek van +- 17 mm).

http://s9.postimg.org/mhktv1rnz/sku_148388_2.jpg

Arco

Special Member

10 euro is niet echt duur te noemen voor zo'n batterij. Als je goedkoper wilt kun je eBay afzoeken.
(en hopen dat 't een nog goede batterij is die je krijgt, en niet een die al 20 jaar op de plank heeft gelegen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Dat zijn geen NiCd maar NiMH... (wel bruikbaar)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

nicd kan tegen lang liggen in nieuwe toestand, als je nimh neemt mag het geen shelf exemplaar zijn, die willen niet meer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Reichelt was zo'n beetje de enige waar ik nog niet gekeken had. Ik ga even kijken of ze ook de 2-pen variant hebben. Bedankt voor de tips.

NiCd en NiMH die op 0V zitten, in sluiting zijn en niet meer willen laden kun je heractiveren met een volgeladen dikke elco. Daarmee brand je de interne shorts weg. Ik pak meestal iets van 16V en 10000uF en laad die op tot een volt of 12. Dan gewoon over de cellen heen ontladen. Vaak gaat dat prima met seriepacks, soms moet je dat per 1,2V cel doen. De capaciteit is soms wel een factor 2 tot 6 minder, maar ze blijven het doen als je ze blijft gebruiken! :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Lucky Luke

Golden Member

Op 10 maart 2015 14:42:17 schreef Dominic:
Iemand enig idee waar er nog 3.6V/60mA NiCD cellen te krijgen zijn die geen 10 euro of meer kosten?

Ik meen me ook zoiets te herinneren bij "elektronica julianadorp"
http://home.kpn.nl/fbakelaar/batterijen.htm (Nee, verkeerd herinnerd. Ze verkopen wel de 1,2V losse cellen)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb er nog een stel van 110mAh liggen... Maar of ze nog OK zijn, weet ik niet. Kan ik meenemen naar Rosmalen.

Je kunt ook bij TME in Polen kijken. Ik heb er pas een NiCad-accu voor een wirewraptool kunnen krijgen.
Ze verzenden vlot.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sjoerd Kreyns

Golden Member

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
RAAF12

Golden Member

Dat is nickel metaal hydride er wordt om nickel cadmium gevraagd.

maartenbakker

Golden Member

In deze toepassing zal dat weinig verschil maken, verwacht ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ben sinds kort met die arduino begonnen en de leercurve gaat echt heel snel. Maarnu zou ik dus overal van die dingen willen gaan gebruiken.

Heb nu een nano en moet die dus telkens herprogrammeren en aansluiten voor iets anders. Dus dacht ik eraan om een uno te kopen en telkens het chipje eruit te halen.
Toen ik dan keek voor die ic met de boatloader erin schrok ik wel van de prijs. Die dingen kosten meer dan een nano bij dx. (5,99EURO bij conrad voor een losse 328 terwijl een complete nano slechts 4-5euro kost)

Wat raden jullie aan om te kopen en vooral waar. Ik heb al ergens een avr USB programmer liggen, dus kan ook met losse chips overweg. Ik heb wel enkel breadboard en normale gaatjesprint. Die kleine vierkantje chipjes wordt dus niks

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

6 euro vind ik niet schrikbarend voor een voorgeprogrammeerd IC. Als ik moest kiezen zou ik eerder van m'n stoel vallen van 4 a 5 euro voor de nano omdat dat zo goedkoop is. Uiteindelijk kost het geheel je dus 10 à 11 euro, nog steeds goedkoop. Maar misschien kun je die firmware bij dx ook goedkoper krijgen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik snap niet waar het 'geheel van 10-11€' vandaan komt, maartenbakker.

een nano is een COMPLETE print + atmel chip erop
http://arduino.cc/en/uploads/Main/ArduinoNanoFront_3_sm.jpg
alleen kan ik enkel de complete nano in een schakeling gaan solderen en das er een beetje over. ik zou dan voor losse atmel chips gaan, men programma erin pompen en dan in de bestemde print steken.
als test zou ik dan men nano nog altijd kunnen gebruiken.

ik vind het dan ook zonde dat het goedkoper is om overal arduino nano's te gaan gebruiken waar ik in feite wegkan met één losse IC, een kristal en een paar condensatoren.
die lege atmel ic's vind ik aan $0,99 op ebay vanuit china/hong kong en dan 6€ bij conrad, vind ik dit wel een beetje overdreven. bijkomende nog versturen die chinezen gratis, en bij conrad moet ik daarvoor al boven de 25€ gaan (25 chips in china zijn goedkoper aan huis geleverd dan 4 van bij conrad !!!)

ik heb trouwens al een avr programmer liggen (AVR isp) omdat ik al eens een poging had gedaan wat bestaande AVR's te herprogrammeren
http://www.circuitsonline.net/forum/view/119629/1
ik had beter daar mijn tijd niet aan verprutst en direct een nano gekocht. gaat 100keer sneller om het te leren

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dan koop je toch gewoon zelf je atmega chipjes en doe je er zelf je bootloader in?

Als ik 100 atmega328's tegelijk koop betaal ik 1.30 excl btw. Tricky om kleinere aantallen goedkoop te krijgen anders dan in china...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Ah, ik dacht dat het om aanvullende firmware ging die nog bij de module kwam.

Alsnog is een losse chip inclusief firmware van 6 euro niet extreem duur (misschien bij een ander dan Conrad wel iets goedkoper, bijvoorbeeld meer rond de prijs van zo'n printje), een compleet printje van 4 a 5 euro behoorlijk goedkoop en een chip van 1 euro iets om mee uit te kijken dat je wel een echte krijgt. Ik vind het probleem nog steeds niet zo groot, tenzij je in massa gaat produceren zodat elk prijsverschil hard optelt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vraag aan fcapri : Wil je nu de DIP variant of juist niet ? Dat haal ik niet uit je verhaal. Er bestaat ook nog een Arduino Pro Mini, dat is de nanao maar dan zonder FTDI serial chip, mischien is dat dan wat. Je kunt ook hier http://samenkopen.net/action_products/830065/971933 eens kijken voor losse Atmel chips. Ook nette prijzen lijkt mij.

Dit topic is gesloten