Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 5

Dit topic is gesloten

Condensator was meegespoten met de motor, op het plaatje van de motor staat het volgende:

LEROY-SOMER
LS71P
P- 8µF

MADE IN FRANCE

8µF dus.

Shiptronic

Overleden

Leer voor de volgende keer; haal de data waar je het moet halen. Voor hetzelfde geld was de condensator als eens vervangen voor een verkeerde , had je nu weer een foutieve geplaatst.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
flash2b

Special Member

Wat voor onderdeel zijn de in het schema rood omcirkelde E152 en E154 ?

http://www.uploadarchief.net/files/download/e152-e154.jpg

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
flash2b

Special Member

Bedankt Hoeben en henri62.

Ik wist niet dat die bestonden. In de schakeling had ik gegokt dat het een weerstand zou moeten zijn maar dat was het verkeerde symbool.

Kijken of ik ze kan bestellen of anders vervangen voor een LM334+weerstand.

Lucky Luke

Golden Member

Hè, cool, die kende ik ook nog niet. (Je had ver voor ik op deze planeet rondliep wel stroomstabilisatie buizen, waar ik dan gek genoeg weer wel van gehoord heb. Zei het toen nog niet, uiteraard.)

Hoe werkt zo'n diode? (Curves staan in de datasheet, maar ik bedoel natuurkundig)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
LetterHenk

Golden Member

Weet iemand welke tor dit is? TO-3, denk Motorola. Kan er niets over vinden op het web.
Maar misschien moet ik zoeken met eoa weggelaten prefix, ik weet het niet.

Action expresses priorities LH
maartenbakker

Golden Member

Het gaat om een huistype (gemaakt of geselecteerd voor de klant en bedrukt met het typenummer van de klant), dus context is in dit geval extra belangrijk.

Gezien het opschrift 140 bovendien nog eens met de hand nageselecteerd, en zal ook wel onderdeel van een paar zijn. Eindversterker?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 15 maart 2015 16:53:35 (30%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
LetterHenk

Golden Member

Context wordt lastig. Ik heb deze twee koelprofielen uit Helenaveen meegenomen. En weet er zodoende niet veel meer dan dat over te vertellen. Ze lagen los in een doos.
De emitterweerstand op de foto is 0,75Ω 10W
En hoewel de profielen erg op elkaar lijken, zijn ze toch verschillend.

[Bericht gewijzigd door LetterHenk op zondag 15 maart 2015 17:04:41 (12%)

Action expresses priorities LH
Tidak Ada

Golden Member

In de schroefbasis van een COB-LED lamp zit dit printje:

De hele lamp met verwijderde fitting:

Wie weet wat het IC is? All Datasheet geeft geen resultaat.

Het andere zwarte blokje is een gelijkricht brug NB6F.

Verder zitten er 3 SMD weerstanden op het printje: 2 × 47R0 en een 105. een onbenoemde condensator en er zit ee 10 Ω weerstandje naar het middencontact van de schroeffitting.

Ik zal elders een uitgebreider topic openen over de lamp zelf.

Ik verwacht dat het IC een stroombron zal zijn of een gewone spanningsregelaar.

Laser etsing:

SM2082C
OO-96-D3C
12R4 1441G3

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Als je alleen zoekt op SM2082C krijg je al info over het led-driver IC
http://www.furiled.com/enews/214.html
Een pdf met specs Wel in het Chinees.

Het is een "single-channel constant current LED driver controller chip"

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 15 maart 2015 18:15:21 schreef Tidak Ada:
In de schroefbasis van een COB-LED lamp zit dit printje:

Toen ik deze lampen had gekocht en er 1 getest had, heb ik nog een poging gedaan om er in te kijken, maar zonder de lamp los te halen. Ik zag niets van een printje zitten, toch wel prettig om te weten dat er wel degelijk een printje in zit.

Nu alleen de vraag die bij mij op komt zijn die lampen nu werkelijk Dimbaar? Ik kocht ze als dusdanig maar met deze halgeleider techniek erin begin ik enigszins wel te twijfelen, zou je dat kunnen testen? de enige wand dimmer die ik hier heb heeft het jaren geleden al opgegeven en geeft nu 100% door zodra je ook maar iets aan die draaiknop zit.

En die filaments die erin zitten hebben die 60 volt nodig? de losse filaments die ik hier heb liggen beginnen pas met licht geven vanaf 55 volt op 60 volt lijken ze op hun max te zitten.

A Near Sighted Miner In Shaft 39, Lit His Sigar And Blew Up The Mine http://www.htfelectronics.nl/nl

Waar zijn deze lampen gekocht Tidak Ada resp. Zirconium?

Wat betreft het dimmen schijnt Sine zoiets gedimd te hebben met een regelbaar stroombronnetje. Maar ik weet niet of zijn lamp ook een dergelijk IC bevatte, of meer lineair opgebouwd was. Je kunt allicht op een labvoeding proberen of je hem met de stroombegrenzing geregeld krijgt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Tidak heeft hem van mij, ik heb ze uit China of aanverwante buurlanden, das nooit helemaal duidelijk in Azie.

Zelfde geld voor de Filaments die ik heb, erg leuke ledjes dat zeker maar wel fragiel, althans die van mij.

A Near Sighted Miner In Shaft 39, Lit His Sigar And Blew Up The Mine http://www.htfelectronics.nl/nl

dimmer geeft al max als je aan de knop komt? ofwel te weinig last erop ( vaak min 20w) of de potmeter is gaar, of de minimaal instelling onder de draaiknop staat te hoog ingesteld..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 maart 2015 10:38:24 schreef flash2b:
Bedankt Hoeben en henri62.

Ik wist niet dat die bestonden. In de schakeling had ik gegokt dat het een weerstand zou moeten zijn maar dat was het verkeerde symbool.

Kijken of ik ze kan bestellen of anders vervangen voor een LM334+weerstand.

Het zijn FETS met Gate en Source verbonden, klassieke fet-stroombron. Daar zou je ze ook mee kunnen vervangen, wel even fets uitzoeken met juiste Vgs-spanning of anders een weerstand in de source zetten en daarachter met de gate koppelen.

Op 15 maart 2015 20:25:01 schreef testman:
dimmer geeft al max als je aan de knop komt? ofwel te weinig last erop ( vaak min 20w) of de potmeter is gaar, of de minimaal instelling onder de draaiknop staat te hoog ingesteld..

Die hele dimmer was gaar ( iets teveel aan gehangen ) ik heb uiteindelijk die hele dimmer gebypassed en enkel nog gebruik gemaakt van de schakelaar, de rest is onderbroken

A Near Sighted Miner In Shaft 39, Lit His Sigar And Blew Up The Mine http://www.htfelectronics.nl/nl

Bij overbelasting gaat een triac vaak in sluiting stuk. Wat ook vaak gebeurt is dat de triac doorslaat (sluiting) op het moment dat er een GU10 aanhangt die overlijdt met een vlamboogje.

If you want to succeed, double your failure rate.

Die dimmer zit er inmiddels meer dan 15 jaar in, ergens een jaar of 10 geleden is dat gebeurd, toen ik aan die dimmer een hanglamp hing waarin 5 x 60 watt gloeilampen zaten ( vond ie niet leuk :P )en dag dag zei de dimmer.

Toen maar die bypass gedaan en de lamp altijd voluit laten functioneren, nooit een andere dimmer in gehangen, en nu dat er Led lampen in zitten ook niet meer nodig, die hanglamp staat nu niet veel meer aan.

A Near Sighted Miner In Shaft 39, Lit His Sigar And Blew Up The Mine http://www.htfelectronics.nl/nl
Tidak Ada

Golden Member

Daar ben ik dan eindelijk. Had onverwachte sociale verplichtingen.

@Zirconium:
Die lamp is in zoverre dimbaar, dat hij rond 150V begint te branden. Eerst een beetje roodachtig en daarna flux steeds witter.
Ik heb hem in eerste instantie via een variac en een scheidingstrafo'tje aangesloten. Hoe hij op een faseaansnijdingsdimmer reageeert, kan ik dus niet zeggen.

Ik heb de lamp ook pas open gemaakt nadat ik een 9-tal van die COB-LED-filamentjes naar de eeuwige jachtvelden had geholpen, doordat ik, op aanwijzing van de verkoper, gewoon op die variac combi had aangesloten. Dat was een projectje voor de beurs, dat ik nu wel niet meer af zal krijgen. Dat was dus zeer fout. Ten eerste moeten ze dus toch op dc branden(?) en staan beide LED-ketens dus niet antiparallel, zoalsik eerder had aangenomen.

@nightwalker:
Ik begrijp dus hopelijk goed uit je verhaal dat die digen op dc moeten draaien, over die FET-stroombron? Ik kan me in ieder geval zelf geen ac-stroombron voorstellen, of doen ze iets met die diodebrug om dat toch te kunnen realiseren? Ik zal morgen proberen dat printje uit te dokteren. Ik ga nu je datasheets bekijken.
Overigens had ik ook alleen op SM2082C gezocht.
Ik probeer als bijlage het patent van de filamenten in pdf aan te hechten. Dat maakt de opbouw van die filamenten duidelijker.

US-patant-20140369036A1.pdf

Mijn filamenten zijn, itt die van Zirconium, flexibel. Er zit een soort siliconenslangetje omheen dat met een fluorescerende stof is geïmpregneerd. Volgens het patent zijn er twee opbouw methoden: Een op een keramisch substraat (Zirconium) en een op een plastic substraat (de mijne).
Ik heb ze van eBay na een tip van Sine.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb net zelf weer even snel gekeken.
In het schema staan maar een paar componenten. Na gelijkrichting en afvlaking gaat het naar dit IC. In het IC zitten 2 stroombronnen met elk 3 pinnen. 2 Pinnen van het IC zijn niet in gebruik.
Met de weerstand Rext (R1 in onderstaand schema) bepaal je de stroom die door de leds gaat. (pagina 4 van pdf eerste grafiek met formule)

Schema van schakeling:
http://www.furiled.com/uploadfile/2014827/20148271641421280536.jpg

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Tidak Ada

Golden Member

Heb ik gezien, maar er zijn twee behuizingen volgens de datasheet en dat is niet degene die in dit schema staat.
De andere klopt precies met de waarden, die je op het printje kunt aflezen. Het is dus bij mij een ESOP8 behuizing.

Hier het juiste schema:

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Kijk, als die lamp begint met AC gelijk te richten, maakt het voor jou niet uit of je hem regelt met DC of AC. Maar om het een beetje universeel te houden (een E27 fitting op netspanning impliceert AC) zou je de regeling natuurlijk AC kunnen maken. En dat is niet zo moeilijk als het lijkt hoor.

Zie het zo: als je een brugcel op z'n wisselspanning-aansluitingen in serie met een lamp zou zetten, dan kun je door kortsluiting te maken op z'n gelijkspanning-aansluitingen de lamp aan of uit zetten. Maak je nu geen kortsluiting maar zet je een FET tussen die pennen, dan kun je een AC-belasting regelen met een reguliere DC-schakeling.

Maar het blijft de vraag of die SM2082C het accepteert als je hem in z'n stroom beperkt. Immers is dat ding erop uit om de stroom juist constant te houden. Maar wellicht probeert hij het tot het maximum, en bereik je je doel dus als je hem te weinig stroom aanlevert. Een andere optie is dat hij zegt: bekijk het maar, ik haal m'n stroom niet dus ik ga uit. Dat zou ik eerst eens proberen, gewoon met een labvoeding in CC-mode (of meerdere labvoedingen in serie om tot de gewenste spanning te komen). Dan weet je waar je aan toe bent voordat je er een mooie schakeling voor stroomregeling omheen bouwt.

Maak anders even een apart topic voor je filament-lamp.

If you want to succeed, double your failure rate.
LetterHenk

Golden Member

Nog wat meer context bij de transistors van hierboven.
Bij het loshalen van de onderdelen viel mijn oog ineens op een paar stempels op de koelprofielen. Wellicht weet iemand hier wat zinnigs over te zeggen.

Action expresses priorities LH

Dit topic is gesloten