Ik heb differentieel gemeten, dus probe op één lijn, de ground van de probe op de andere lijn.
De driver die ik voor de testen gebruikt heb is dezelfde als je link van de pdf documentatie.
Er bestaan inderdaad 2 soorten drivers:
-Een VCP -> enkel virtuele seriële poort
-Een D2XX -> rechtsreeks spreken met de chip.
In die convertor is die FTDI chip het enigste processor, de rest is gewoon logica voor de singaalniveau's.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 21 maart 2015 20:39:36 schreef coldrestart:
Ik heb differentieel gemeten, dus probe op één lijn, de ground van de probe op de andere lijn.
Dat is dus niet differentieel maar gewoon een lijn kortsluiten via je scoop!
Een differentiele meting doe je met twee probes en die laat je in de scoop van elkaar aftrekken. OF Je gebruikt er een speciale differential probe voor (maar die zul je waarschijnlijk niet hebben want zijn nogal kostbaar).
In de FTDI adapter moet iets zitten van een speciale RS485 driver. Anders ligt daar dus je probleem!
Toch niet, mijn scope hangt op een scheidingstranformator.
De massa van de probe is zwevend ten opzichte van de massa van de rs485 verbinding.
Ik heb differentiaal probes, HZ100 van hameg, ikzal daar ook eens mee testen, maar aangezien de scoop toch volledig gescheiden is zou dit geen verschil mogen geven.
Ik zal de omvormer nogeens openschroeven.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Anders toch even beide signalen apart meten en kijken wat de DC offset is tov GND en of de signalen symmetrisch zijn.
henri62
Het is niet heel duidelijk te zien, het oranje loopt door de roze lijn heen.
Wat wel gek is dat de lijnen lijken te starten op 0V terwijl ik verwacht dat deze ergens op een 1/2 Vcc zou moeten zitten. Die oranje lijn is vreemd.
Verder is er wel wat asymmetrie maar niet schokkend.
Je zei dat je geen bias-sing had dacht ik ergens. Maak eens een line termination van 120 Ohm en een weerstand naar +5 en een naar GND van 1k2 of zo (A=+ B=- zijde).
Laat die diff signalen dan weg uit je scoop plaatje en zet de A/B signalen onder elkaar.
Nog om even terug te komen op die meting met de probe massa aan het signaal hangen (en je scoop isoleren van het net), dat maakt wel uit. De GND pin van je scoop heeft een vele malen grotere capaciteit naar aarde waardoor je signaal verziekt wordt.
Ik heb altijd mijn line termination zitten van 2x 120ohm.
De biasweerstanden van 1K2 maken op elke manier geen verschil.
Ik vindt dat dat verzieken nog goed meevalt, de aarding van mijn scoop is afgekoppeld (IT) dus het zou dan enkel de "massa" metaal en koper van mijn scoop tov de lucht het verschil moeten maken.
Maar toch terechte opmerking, we leren bij 
Een goeie diagnose begint inderdaad bij een correcte meting, en da's al een eerste stap.
Hierbij de printscreen van de differentiaalmeting, gewoon per kanaal met standaard probes.