Je mooiste meetapparatuur. Deel 7

Dit topic is gesloten

Op 13 maart 2015 20:58:22 schreef Brandon:
Ik heb ook een nieuwe meter aangeschaft. Het is een Fluke 187 geworden, met een opbergkoffer er bij. Ik moet zeggen dat dit kwalitatief iets anders is dan ik gewent bent. Maar dat is ook te verwachten met dit merk ;p.
Nu nog een data logger er bij maken. En dan is hij helemaal compleet.

.

Die 187 heeft toch al een data logger aan boord?

De 189 heeft een datalogger aan boord. Die van mij niet. Maar op deze site is de code van de fluke te vinden. Die ze gebruiken om hem via IR uit te lezen. Dus met een paar componenten, µC en een sd-kaart en/of een USB kabel. Valt het wel te maken. Om dat van fluke aan te schaffen is een beetje overprijst. En zelf maken is leuker.

Brandon.

Laat die 187 een beetje snel z'n meetresultaten zien?

Op het werk heb ik nl een Fluke 179 en een Fluke 289. Die 289 gebruik ik liever niet om componenten op een print door te meten. Voor dat hij een meetresultaat weergeeft, heb ik al 2 keer gekeken of m'n pennen goed staan.

Hallo Corné
Tot nu toe vind ik de meter wel snel. Maar heb hem nog niet echt gebruikt om iets door te meten. Als ik de manual moet geloven kan hij bij 5000 counts 4 keer per seconden meten. In de 50000 counts stand meet hij langzamer. Maar hoeveel staat er niet bij. Zou er eventueel wel een filmpje van kunnen maken. Ik weet niet hoe snel de 179 en 289 zijn ivm de 187.

Brandon.

blackdog

Golden Member

Hi, :-)

Er is weer een stukje meetapparatuur bij dat GPIB aangestuurd kan worden.
Deze keer een twee quadrant voeding, ik heb ook al een vier quadrant voeding maar deze is niet GPIB bestuurbaar.

Het is een in goede staat verkerende Agilent 6632B.
Zover de korte testen het laten zien hlemaal goed en erg schoon, ook van binnen.
Ik ga er wel war aan aanpassen, zoals een andere ventilator, deze maakt nog meer herrie dan mijn 3458A DMM.
En er zijn mensen die klagen over een Rigol scoop of voeding, die hebben vrijwel zeker
nooit een Prof apparaat van HP of Agilent op de bank gehad ;-)
Nu gratis! ingebouwde F16 motor!!! *grin*

Eerste foto, het smoelwerk prachtig schoon en geen krassen van betekenis.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Agilent-6632B/6632B-01.png

De meter heeft een oplossend vermogen van 1mV maar de voeding wordt gestuurd vanuit een 12 Bit DA, dus de stapjes zijn ongeveer 5mV.
De stoommeting in dit bereik heeft als resolutie 100uA en de stapgrote is 1,32mA.
De stoommeting heeft een resolutie van 213uA in het hoge bereik en 0,6uA in het lage bereik.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Agilent-6632B/6632B-02.png

Geen aansluitingen aan de voorzijde, ik maak een aansluitboxje met sense lijnen er in.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Agilent-6632B/6632B-03.png

De output connector digitaal in en uit, RS232 en natuurlijk GPIB.
Er is ook nog een schakelaar waarmee je de snelheid van de regelkarakteristiek kan kiezen
http://www.bramcam.nl/Diversen/Agilent-6632B/6632B-04.png

Behalve de GPIB aansturing vind ik het ook mooi van deze voeding, dat je hem als 5A dummyload kan gebruiken.
Ja, je mag er energie IN stoppen, en de meters geven de stroom en de spanning aan.
Er is veel mogelijk met dit type voeding.

Eerst maar de GPIB taal goed onder de knie krijgen, het is een vrij grote chaos tussen verschillende merken hoe zij GPIB commando's interpreteren.
Mijn Philips PM2535 is weer heel anders dan mijn 3458A en b.v. deze 6632B.
Dan heb je ook nog het taaltje van IZGPIB zelf, waar ik nu mee test.
Visual basic zou ik ook nog kunnen proberen, maar als ik zie hoe log dat is en je met projecten werkt, zoveel dingen waar je op moet gaan letten, Brrrr.
Ik heb IZGPIB nu werkend met mijn USB HP GPIB adapter (moet je ook eerst weer allerlij dingen uitzoeken omdat de KEYSIGHT IO installatie een DLL uitschakeld die IZGPIB nodig heeft.
Na een uurtje met mijn hoofd tegen de muur beuken van frustratie kreeg ik het werkend ;-)

Maar het is een mooie aanwinst die 6632B!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
guidob

Overleden

Heb ook een tijdje met een (nep) HP GPIB adapter liggen prutsen. Kreeg het niet goed werkend met alle spullen. Naar mijn bescheiden mening ben ik toen zelfs tegen een bug aangelopen in de HP software. Zou ik terug moeten gaan zoeken in mijn mailwisseling.

Daarna maar overgestapt op een Prologix adapter. Die werkt wel (voor mijn bescheiden toepassingen) zonder zo'n grote software suite.

GPIB taaltje is inderdaad zeer divers, zeker als je veel met oudere spullen werkt. Een standaard is dan nog ver te zoeken.

Mooi apparaat trouwens :)

fred101

Golden Member

Mooie voeding.

Ik heb sinds kort een vaste pc in het lab met een brede monitor. Daar staat W7 op zodat ik ook eens wat kan gaan spelen met koppeling van meetspul.

GPIB zal er ook nog wel eens komen maar alles op zijn tijd, eerst rustig aan het idee wennen. Ik heb net een TL866 programmer gekocht zodat ik bv eproms kan copieren en logic ICs kan testen en dat is al een aardige cultuurshock ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hewlett

Honourable Member

Mooie voeding zo'n 6632B. Echte werkpaarden en de industrie heeft er heel veel van staan waardoor deze voedingen af en toe voor relatief weinig knaken aageboden worden. Zelf heb ik er hier ook een paar al weer een tijdje in gebruik, de mijne komen bij de fabkrieksluiting van de Nokia vestiging in Bochum (D) vandaan. Van alle voedingen die hier staan worden deze het voedingen het meest gebruikt voor alle daagse opstellingen. Komt ook doordat ze naast de werktafen op een vrij handige plek in een 19" rek hangen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/agilent%206632bs.jpg

Ik heb er voor gekozen om de binding posts niet à la Dave Jones door het frontpaneel naar voren te halen maar om een stalen 2U 19" afdekplaat te gebruiken en daar de gaten in te boren, kabels zijn dus gewoon op de achterkant van de voedingen aangesloten zoals het ook oorspronkelijk door HP bedoelt is. In een 19" rek werkt deze oplossing prima en de voedingen blijven zo origineel en onbeschadigd. Inderdaad zitter er uitsparingen in het front voor 5 binding posts, helaas zit er wat weinig kunststof om dat geheel stevig vast te zetten.

Onder vollast zijn deze voeding goed te horen, maar dat valt hier niet zo op :-) GPIB gebruik ik alleen om mijn HP8566B SA via de KE5FX GPIB toolkit uit te lezen met een Agilent 82357B USB adapter.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
guidob

Overleden

Kwam dit nog tegen in Rosmalen, kon ik niet laten liggen voor een tientje.
Lag een briefje bij van 1MHz referentie, maar denk dat het 10MHz is.

Is uit 1995 van een Italiaanse firma: Fiar. Even wat gezocht, maar niet veel over te vinden. Ze maken spul voor ruimtevaart..

http://members.home.nl/baltusg/Fiar1.jpg

Gokje: 1x GPS, 1x Ref uit en 1x ehh...

http://members.home.nl/baltusg/Fiar2.jpg

Voedingsdeel. wat elco's bol (nippon chemicon, die zie ik vaker slecht).

http://members.home.nl/baltusg/Fiar3.jpg

PCB1 met voornamelijk de GPS ontvanger. Rockwell chipset. Helaas heeft er een lekkende batterij gezeten (was weg). PCB is aangetast, maar is te herstellen als het nodig mocht zijn.

http://members.home.nl/baltusg/Fiar4.jpg

PCB2 met een hele berg processing power. En een mooie 10MHz TCXO.

http://members.home.nl/baltusg/Fiar5.jpg

PCB3 met een hele berg HF. Bovenste connector is denk ik GPS in, midden REF uit. Onderste een input?

Geen idee of ik hier info over kan achterhalen. Google gaf niet veel resultaat. Zelfs timenuts kent het merk niet....

Edit; even onder spanning gezet. Wat ledjes gaan branden/knipperen en that's it. Geen signaal uit. Op derde connector 13V DC, je zou zo zeggen de regelspanning van de XO. Maar het is allemaal HF... Helaas geen 5V DC op de 1e connector; mijn GPS antenne heeft dat nodig.

Nog even een pc aangesloten op de poort, ook niets.

[Bericht gewijzigd door guidob op zaterdag 21 maart 2015 23:15:40 (13%)

Voedingsdeel. wat elco's bol (nippon chemicon, die zie ik vaker slecht).

Interessant. Ik dacht dat Nippon Chemicon een van de betere merken was. Zit ik er naast of zou er een andere reden zijn?

Ik heb ook een nieuwe meter aangeschaft. Het is een Fluke 187 geworden, met een opbergkoffer er bij. Ik moet zeggen dat dit kwalitatief iets anders is dan ik gewent bent.

Interessant ding. Ik ben ook aan het overwegen om zoiets aan te schaffen, alhoewel ik nu ook naar Brymen begin te neigen.

Hi guidob,

Leuk om te zien ik heb er een jaar of 5 geleden een aantal gesloopt ik heb de printen nog wel bewaard tegenwoordig in 3 chips dit is ongeveer een jaar of 15 a 20 oud.

De firma bestaat nog steeds maar is niet FIAR maar Kratos ook wel Ktos genoemd en leveren apparatuur voor defensie en ruimtevaart.

De unit die je heb is de IDU indoor unit en is bedoeld voor de time server een connector is GPS in, de tweede is 1PPS in, en de derde 1MHz of 10MHz uit de terminal connector gaat naar de network interface en levert het tijd signaal om alle kloken en dergelijke te synchroniseren.
Het was mij niet gelukt om aan software te komen maar ik denk dat als je het werkend wil maken dat wel lukt.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
guidob

Overleden

Thanks, zou die 1MHz toch kunnen kloppen. 1 PPS in snap ik niet helemaal.
En de derde was dus 13V DC. Lijkt me niet lekker.

Info krijgen zal wel onmogelijk worden, dus ook slopen voor de onderdelen. Een GPS slaved TCXO heb ik al zelf gemaakt. Zit alleen niet zoveel meuk in :)

Hi guidob,

Ja dat is de spanning in zijn dat Faston stekkers?

De 1PPS in komt van een ontvanger dit is om de diverse locaties te koppelen dus wordt de tijd niet alleen van je locatie waar je bent gebruikt maar ook van stations op een andere locatie zo krijg je een nog nauwkeurige tijd dit heet GPS Time Transfer.

Ik heb een Allen Osborne in gebruik hier heb ik veel werk aan gehad ik heb de antenne zelf moeten maken bij dit systeem is de down converter bij de antenne gemonteerd ook hier geen gegevens ik geloof dat in 2007 de firma naar AT&T is verkocht dus alles zelf moeten reconstrueren wat is de lo naar boven wat is de mf naar beneden alles is x maal de bit frequentie maar is ook gelukt draait goed ook deze kan 1PPS in.
Allen Osborne is een van de grond leggers voor het plaats bepalen GPS bestond nog niet het heten navstar mijn ontvanger is geheel met standaard componenten dus geen vlsi een 6802 cpu en dergelijke zit wel een rubidium klok in van Ball.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
flash2b

Special Member

Gekocht en geshowed in het Rosmalen topic, een Philips PM5165 LF Sweep Generator. Het bereik is van 0.1Hz tot 1 MHz waarbij je de ratio tussen sweep en uitgang in 4 decades kan instellen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc09240_cleaned.jpg

De maximale sweep tijd loopt van 1 tot 100s en is ook beschikbaar als uitgang via de LOG (f/fH) waarbij 1V per decade aan de uitgang verschijnt. Door de lange (instelbare) sweep tijd is dit signaal goed bruikbaar om lange transients te bekijken op bvb een active load. Hieronder is de sweep te zien op mijn Rigol die op Roll-mode staat.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc09243_cleaned.jpg.

Uitgang spanning van beide uitgangen is nog binnen spec voor dit mooie oude apparaat. Hij past mooi bovenop mijn 2 pulse generators uit dezelfde serie.

Als iemand een kopie/PDF van de user en/of service manual heeft dan hou ik me aanbevolen.

joopv

Golden Member

Op 21 maart 2015 22:13:03 schreef guidob:
PCB1 met voornamelijk de GPS ontvanger. Rockwell chipset. Helaas heeft er een lekkende batterij gezeten (was weg). PCB is aangetast, maar is te herstellen als het nodig mocht zijn.

Van die Rockwell / Conexant GPS module heb ik waarschijnlijk wel een datasheet. Er staat een TU30-Dxxx-xxx nummer op?
Kijk eerst eens op mijn www.gpskit.nl website of ie daar staat, of stuur me anders een mailtje. 5V voeding op de antenne plug is gewoon mogelijk bij deze modules.

Deze modules geven o.a. een GPS-gelockte 10kHz blok uit. Ook een 1PPS en nmea of een rockwell binary datastroom.

RAAF12

Golden Member

Op 22 maart 2015 21:58:33 schreef flash2b:
Als iemand een kopie/PDF van de user en/of service manual heeft dan hou ik me aanbevolen.

radiomuseum en schematheek.eu hebben het schema, wel tegen donatie cq. betaling....

fred101

Golden Member

Wie weet er wat van deze Fantasto meter:
Demes kg type HMB. Er zit een spiegeltje in waardoor je de nul meter ziet. De schaal loopt van 0-1000 en met die knop verdraai je de wijzer.

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 23 maart 2015 00:03:22 (39%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Thevel

Golden Member

Fred, in het Rosmalen topic heb je het ook over deze meter.
Wat is het voor een ding?

maartenbakker

Golden Member

Dat is nou precies de vraag ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Dat vraagt-ie nu net aan jou!!

(maartenbakker was 22 seconden eerder...)

Voor DEMES KG kom ik op een logistiek bedrijf, een consultancy bedrijf, een pallet bedrijf en een vulbedrijf na enig gegogel.
Het zou van het laatste kunnen zijn. Iets voor loadcells ??

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
guidob

Overleden

Op 22 maart 2015 01:15:40 schreef electron920:
Ja dat is de spanning in zijn dat Faston stekkers?

De voeding zit i.d.d. op de faston stekkers. Kan variëren, ik heb 27V gebruikt.

Maar ik meet die 13V DC op de derde TNC stekker, waar dus clock out op zou moeten zitten. De andere twee was niets te zien, wat goed kan als het ingangen zijn. Moet een keer wat beter gaan kijken, maar er staat nog genoeg ander spul wat eerst moet.

Op 22 maart 2015 22:46:49 schreef joopv:
[...]Van die Rockwell / Conexant GPS module heb ik waarschijnlijk wel een datasheet. Er staat een TU30-Dxxx-xxx nummer op?
Kijk eerst eens op mijn www.gpskit.nl website of ie daar staat, of stuur me anders een mailtje. 5V voeding op de antenne plug is gewoon mogelijk bij deze modules.

Deze modules geven o.a. een GPS-gelockte 10kHz blok uit. Ook een 1PPS en nmea of een rockwell binary datastroom.

Zal een keer gaan zoeken, wat ik wel zag is dat de gps in niet rechtstreeks naar de module gaat. Daar zit denk ik nog wat tussen, in zo'n hf doosje (laatste foto, links boven). Versterker wellicht.

Ik heb al een GPS met 10kHz in gebruik met een TCXO, is al een keer langsgekomen.

Shiptronic

Overleden

ik heb het ding gezien, lijkt mij iets/aanweizing van een weeg brug

met de knop stel je volgen mij nul. je zet er een lege contsiner op van 500 kg, dan de knop op nul en vullen , waar de weizer dan staat is netto gewicht? de wijzer in het midden voor de "0" stelling

dr zat nog een knop op m, gevoeligheid of ietsdergelijks , kon je ook aan draaien

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 23 maart 2015 02:44:55 (14%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
rbeckers

Overleden

Lijkt inderdaad op een oude weegbrug indicator met schakelcontacten.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dit topic is gesloten