hmm ik heb hem net met een stuk minder buisjes getest maar dat maakt eigenlijk geen verschil. ik ga er nog wel wat mee testen. misschien ff een kapje er omheen zodat alle lucht van de ventilatoren ook echt door de buisjes gaat. (2 computer ventilatoren op 24 volt)

Dat kan een hoop schelen !
Als je er gewoon lucht opblaast gaat de meeste lucht langs de buisjes en niet ertussen door. De afstand tussen de buisjes is veel te smal. Je wilt een hoge luchtsnelheid op de plaats waar de vonk doorslaat...

Op 18 november 2004 20:01:12 schreef fry:

Sine, mooi resultaat :) Dat buisje heeft het idd zwaar zo te zien. Ik ben benieuwt hoelang je ontladingen zijn en op hoeveel vermogen je spoel ongeveer draait.

Jup, die triode heeft het moeilijk, de andere triode (de 813 ) is denk ik niet meer helemaal vacuum, bij de minste spanning op de anode ioniseerd het gas in de buis waardoor hij mooi blauw kleurt.

Maar een dikke russische zendbuis is onderweg, dus dat probleem is al opgelost.

Hij is ook zeker nog niet perfect afgestemd, ik moet nog wat meer aftakkingen op m'n primare winding maken. De output is daarmoon nog niet helemaal geweldig, ik denk dat hij nu vonken van een cm of 4-5 trekt naar een ongeaarde schroevendraaier. dit bij ongeveer 250mA aan 6-700V ( met een flinke rimpel )
Vonken naar een geaarde scroevendraaier zijn dik en heet wat wijst op een flinke stroom, dus er zal ook nog wat te winnen zijn met extra windingen op de secundaire.

MM, das best veel vermogen voor 4 cm.
Die corona pluim ziet er trouwens precies hetzelfde uit als bij mijn solidstate experimentje met een irfs630 mosfet. Alleen bij was het maar 2 cm. (2 A, 60 V).

Ik heb begrepen dat voor lange streamers men vaak de vttc gepulseert laten werken. Hoog vermogen voor lange vonken maar kortstondig zoadat de buis steeds tijd krijgt om bij te komen.
Hier onderaan meer daarover.
Met half geleiders krijg je daar ook goede resultaten mee zover ik weet.

Dat lijkt te kloppen ja

Als ik echt DC gebruik krijg ik een sissende corona pluim.

Als ik de filter elco weg haal en gewoon gepulste DC gebruik dan krijg je het streamer effect.

Ik denk ook dat ik wat meer windingen secundair kan gebruiken, daarmaa wordt de spanning ook alweer hoger.

[Bericht gewijzigd door Sine op ]

Wat je ook nog kan proberen is enkelvoudig gelijkrichten.
Dan is de spoel de helft van de tijd uit en kan je het piek vermogen nog wat verder opvoeren. Schijnt ook een leuk effect te geven.
edit: andere vorm van streamers etc.

Dat had ik ook al geprobeert, maar dat werkt minder goed omdat je ook de helft van je vermogen kwijt bent.

Met een hogere spanning zou dat moeten lukken ... Toch maar eens kijken of ik nog ergens een magnetron tegenkom :)

jeah mijn tesla begint ook steeds beter te werken heb om mijn sparkgap ff een kastje gebouwd zodat alle lucht door de buisjes gaat. dit werkt al wel iets beter alleen 1 fan stopt ermee als mijn sparkgap aangaat. hier moet ik er dus nog ff een andere voor inzetten.
mijn streamers zijn nu al een stuk beter en hebben een lengte van iets van 13 cm naar een geaard punt kom ik nu iets van 17 cm ofzo :)

edit:
wow.
heb de tap nu 1 winding naar binnen gezet
heb nu streamers wie richting de 20 cm gaan :)

fotos komen morgen denk ik

[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]

Ha !

Mijn nieuwe buis is binnen ....

Russisch grof geweld >:) de GU 81 M Alleen de gloeidraad verstookt al ruim 120W

http://www.tubecollector.org/main/gu81m.jpg
Foto met dank aan http://www.tubecollector.org

Ua= 3000 V (max. 6 MHz),
Ua= 2500 V (max. 24 MHz),
Ua= 1500 V (max. 50 MHz),
Ia = 700 mA,
Ug2 = 600 V,
Ig2 = 200 mA,
Ug1=- 150 V,
Ig1=15mA,
heater: 12,6 V/10,5A,

Nu nog een bruikbare HS voeding zien te vinden, of wat transformatoren achterstevoren met hun primaire wikkelingen in serie ( naar stapel 24V trafo's kijkt )

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

Zo een buis kan wel een redelijk hoog vermogen op een hoge frequentie schakelen... hoeveel kost die, als dat ene halfgeleider zou zijn zou het nogal een duit kosten denk ik

wow dat is nog is een buisje :) hehe
je kunt trouwens wel eens bij een kringloop kijken naar een oude magnetron. ze staan er soms voor 5 euro en anders moet je ff vragen of ze toevallig nog een oude hebben dan kun je soms zelf gratis mee krijgen :).

ben wel benieuwd naar de prestaties van je coil met die buis.

ik ben mijn tesla nu aan het fijn afstemmen hij werkt nu zeer goed :) ga morgen wel ff fotos maken moet zo eerst met mijn band oefenen.

wow.
heb de tap nu 1 winding naar binnen gezet
heb nu streamers wie richting de 20 cm gaan

Dat klinkt zoals ik het ken met stemmen :)
Gaat lekker zo met je spoel !

sine, wat een beest van een buis ! DAt ding kan precies het vermogen van een MOT schakelen, perfect :)

da's nog eens een mooi buisje! hoeveel heeft dat ding wel niet gekost...
ik voospel dat er op zaterdag 27 november 2004 12:01:19 een slotje op dit topic komt :)

[Bericht gewijzigd door Ledlover op ]

Ebay is je vriend met dit soort geintjes :) dus zoveel heb ik er niet voor betaald.

De 120W gloeidraad ...
http://members.home.nl/guidomennen/coil/Rus1.JPG

De 813 heeft wel degelijk een lek ergens, helaas
http://members.home.nl/guidomennen/coil/rus2.JPG

Neons in de buurt van de coil
http://members.home.nl/guidomennen/coil/rus3.JPG

Sparks and arcs ...
Nog altijd niet naar mijn zin, mijn secundaire kon waarschijnlijk wat meer windingen gebruiken.

http://members.home.nl/guidomennen/coil/rus4.JPG
http://members.home.nl/guidomennen/coil/rus5.JPG

Een molentje op half vermogen
http://members.home.nl/guidomennen/coil/rus6.JPG

dit kwam ik juist tegen op marktplaats misschien dat iemand er iets mee is

Die ben ik ook tegengekomen. 50 euro voor een 7KV 25mA Neontrafo vind ik te veel. €20 - €25 euro is een normale prijs denk ik.

Sine: Dat ziet er al zeker goed uit. vooral dat molentje is erg grappig gedaan :). Op de foto's is het een beetje moeilijk in te schatten hoe groot de streamers nu zijn. Maar ik denk 5-6 cm?
Kan wel zien dat je veel met elektronica werkt, wat een boel apparatuur heb jij tot je beschikking zeg! :D

Op 21 november 2004 15:20:09 schreef KillerB the Supreme:
Die ben ik ook tegengekomen. 50 euro voor een 7KV 25mA Neontrafo vind ik te veel. €20 - €25 euro is een normale prijs denk ik.

Sine: Dat ziet er al zeker goed uit. vooral dat molentje is erg grappig gedaan :). Op de foto's is het een beetje moeilijk in te schatten hoe groot de streamers nu zijn. Maar ik denk 5-6 cm?
Kan wel zien dat je veel met elektronica werkt, wat een boel apparatuur heb jij tot je beschikking zeg! :D

Een centimeter of 5 ongeveer ja, dus dat kan moet langer :)

Maar ik ben ervan overtuigd dat mijn secundaire veel te weinig windingen heeft, dus dat wordt herwikkelen.

EN mijn voeding moet nog altijd groter, ik gebruik nu de voedings trafo uit een oude scope.

En die meetapp valt best mee, je ziet twee voedingen ( beiden zelfbouw ) twee funcgens en een freq counter ( ook zelfbouwers naar elektuur ontwerp ) een scope en een kleine portable scope plus twee multimeters ( analoog en digi )

Dat is waarschijnlijk een fractie van wat sommige CO -ers thuis hebben staan :) tenminste als ik het vergelijk met de hobby hokken die ik bij anderen gezien heb.

Dat is misschien een idee voor een nieuw topic ? show je hobbyhok ?

even zoeken en je hebt het gevonden. lijkt me beter om daar in verder te gaan, of was het nou al meer dan 10 pagina's...

Had hem al gevonden ja, maar die is al dicht helaas ...

jah maar er is ook al een deel 2 van geloof ik. ik dacht dat die nog los was.
vanmiddag druk geweest met mijn tesla. bottle cap vervangen voor een zelfde soort condensator als killerB
filter condensator gebouwd en alles goed aangesloten en erop en eronder gebouwt. ga hem zodelijk testen. zou wel fotos maken :)

@sine ziet er al wel goed uit. op die laatste foto met dat molentje hoe doe je dat precies
ziet er namelijk wel grappig uit :)

hmm testen verliep niet echt zo als het moest.
alles werkte eerst wel ik had alleen overslag in mijn filter condensator in mijn andere condensator weet ik niet maar ineens hield de boel er weer mee op. maar gelukkig is het deze keer niet mijn nst. deze werkt gelukkig nog. dus ik moet nu ff gaan uitzoeken ben bang dat een condensator doorsloeg ofzo.

Kijk, dan gaan we straks eens eventjes graven

Dat molentje werkt heel simpel het is een in een S gebogen stuk draad dat draaibaar op de spits van de teslacoil staat.

kan je eens een foto posten van je gehele tesla coil?

@tjerndebiel
aan wie vroeg je dat ik kan anders wel een foto ervan posten.

iemand die er een leuke heeft:)