Hoewel ik tegenwoordig weinig tijd heb voor elektronica heb ik toch iets in opdracht in elkaar geknutseld, maar er zit een probleem in.
Wat moet het doen:
Op het toneel moet een clown met een klappergeweer 5-8 ballonnetje kapot schieten.
Wat heb ik gemaakt:
Een klapschakelaar (Conrad) werkt prima
Een boardje met 8 12V relais die een solenoid een halve sec. bekrachtigen. Dit wordt aangestuurd door een pic 16f628 die bij elk schot een poort opschuift en bij het volgende schot de volgende relais activeert. (werkt ook prima)
Probleem:
Zonder de solenoids werkt alles prima, en worden mooi om beurten bij elk schot een ander relais geactiveerd.
Plug ik de solenoids in dan springt na het afvallen van het relais deze meteen naar de volgende.
Dus met alle solenoids aangesloten gaan ze ongewenst om beurten bekrachtigd worden bij 1 schot.
Ik gebruik 1 12V stekkervoeding die beide pcb's voed, en ook via het relaisboard zowel de 7805 op dezelfde lijn als de relais.
Wat kan er zoveel storing veroorzaken dat ze een eigen leven gaan lijden, en hoe kan ik dat het beste oplossen?
Blusdiode's over de solenoids was ook het eerste waar ik aan dacht, eventueel een pull-up/down op de ingang van de PIC ?.
Wel over de relais, maar niet over de solenoids.
Zou dit het probleem kunnen veroorzaken?
In eerste instantie zat er een pull-up weerstand op de ingang, maar dat werkte niet lekker. Na deze verwijderd te hebben werkte het boardje perfect.
Welke diode kan ik daar het beste voor gebruiken?
[Bericht gewijzigd door Kareltje op (53%)]
Weet niet hoe groot de solenoids zijn, 1N400x of zo, voor luchtklepjes heb ik ook ooit kant-en-klaar modules gekocht die je tussen de solenoid stekker en solenoid kon monteren.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
JvdBe
stop het overmatig spatiegebruik !
in aanvulling op Arco: trek de voeding eens uit elkaar, een voor de logica, een voor de spoelen. je hebt er al relais tussenzitten , dus da's zo gepiept.
@Arco Ik gebruik nu een 2A geschakelde voeding, dat zou genoeg moeten zijn, maar dit is makkelijk te testen, door het hele ding even aan mijn labvoeding te hangen.
Deze solenoids hebben hooguit een hoge piekstroom van een paar Amperes, daarna nog nauwelijks 1A
Het probleem doet zich vooral voor bij het afvallen van het relais.
@JvdBe Met dit idee liep ik ook al, alleen zitten de +12V op dezelfde lijn als de Relais, dan zou ik di ook mee moeten splitsen.
Ik ga het morgen eerst met de blusdiodes proberen, daarna een zwaardere voeding, en evt. de spoelen scheiden van de logica.
Alvast bedankt voor de tips.
MGP
LDmicro user.
Die solenoides trekken de sm voeding op zijn gat.
Maak gebruik van een (9v) blokbatterijtje om de pic te voeden en de rest via de voeding.
Een pic heeft maar een paar mA nodig.
Die solenoides trekken de sm voeding op zijn gat.
Als de ellende begint met afschakelen geloof ik daar niet zo in.
MGP
LDmicro user.
De bewoordingen zijn niet geheel juist gekozen, maar toch...
Eigenlijk produceert die inductiespanning, de spanning die maakt dat de sm voeding zich terugregelt naar ongeveer 0.
Mensen,
Het probleem is opgelost 
De meest simpele oplossing was al meteen gegeven door rbeckers en bprosman, namelijk de blusdiodes.
Deze hoefde ik maar gewoon onder de klemmetjes te steken waar de solenoids in zitten.
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Het resultaat even met de foon gefilmd (met 1 hand)
https://youtu.be/SsG1V_UWssY
Wat je hier ziet is een klein koffertje waar straks achter een decorplaat de solenoids ingeplugd worden.
Deze moeten op een geweerschot 1 voor 1 ballonnetjes kapot prikken alsof ze kapot geschoten worden.