Hallo mensen,

Ik heb van MP een scheidingtrafo gekocht en nu wil ik die een beetje fatsoeneren (nieuwe C's,netsnoer en de behuizing herstellen). Maar nu kwam ik een lus tegen achter op het WCD waarvan ik de werking niet begrijp. De lus loopt tussen de aarde en 1 van de polen. Weet iemand waar deze lus voor dient?

Merk:MCB Reguvolt
Model: 250P (250 VA)
Bouwjaar: ongeveer 1980 aan de C's te zien

Hi Supergeleider,

Dat lusje ken ik niet, wel een aantal van die MCB geinstaleerd.

Zorg dat je de goede condensatoren gebruikt, want hiermee stem je de transformator af op de netfrequentie, waarschijnlijk 50Hz, maar kan ook 60 Hz zijn als hij uit het buitenland komt.
Dit is dus een resonerende transformator op 50 of 60Hz.
Daardoor behaald hij goede onderdrukking van storingen uit het 220V Net.
Heb je gemeten of de 220V! in en de 220V! uit gescheiden van elkaar zijn?
Zijn ze niet gesceiden, dan is get geen scheidings trafo.
Let ook op dat de condensatoren niet met massa verbonden zijn.
Deze horen geisoleerd van de behuizing te zijn.

Waarom type ik steeds 220V! omdat deze met grote kans is ontwikkeld voor 220V.
Kijk of bij dit type of hij ook op 230V/240V aan de ingang instelbaar is.

Als dit een 220V model is, en je hebt op de gebruikers plek regelmatig 235V dan gaat de kern lekker in verzadiging met als gevolg veel extra warmte.
Nog een puntje bij deze apparaten, het nullast vermogen is aan de hoge kant.
Er is een dikke kans dat deze trafo als je niets aanlsuit 25VA of meer verstookt.

Dat is wat ik je MCB reguvolts kan vertellen.
Is het lusje niet een vewijderbare verbinding tussen aarde en de aarde aansluiting van het uitgangs WCD?

Gegroet,
Blackdog

Als deze lus aan de secundaire kant van de trafo zit, dan deze zo snel mogelijk verwijderen, want dan heeft die trafo als scheiding voor de veiligheid totaal geen zin.

Groetjes Hans.

De condensatoren zijn geen condensatoren maar lichtnet filters, welliswaar zitten daar ook condensatoren in maar ook een spoel, of meerdere spoelen.

Hi Martin V,

Je bent niet correct...

Dit apparaat is een Reguvold, en dat is een afgestemde transformator op de netfrequentie.
De condensatoren samen met een speciale wikkeling op de trafo zorgen voor de resonantie op de netfrequentie.

Gegroet,
Blackdog

Niet alleen dat, maar het zijn eigenlijk netspanningsstabilisatietransformatoren.
MCB werd door van Rijsen in Delft op de markt gebracht.

Zo te zien is het eentje van de D-serie.

Hier een pagina uit de catalogus van 1992:

En een uitvergroting van het schema:

Die condensatoren zijn geen netfilter, maar een vezenlijk onderdeel van de (magnetische)stabilisatie.

Ik vermoed dat die lus bedoeld is op de secundaire aan de aarde te leggen voor applicaties, waar dat noodzakelijk is

Hi Tidak Ada,

Helemaal goed!
Ik heb een aantal van die dingen geinstalleerd in studio's.
Meestal na 8 a 10 jaar de condensatoren vervangen.

Gegroet,
Blackdog

@Blackdog: Nog even gemeten maar er is duidelijk een "gescheiden" primair en secundaire kant. En de condensatoren zijn i.d.d. geïsoleerd opgehangen door kunstof schijven en moeren.

Ik heb nog wat foto toegevoegd waarop je o.a. kan zien waar de lus zit, gewoon tussen aarde en 1 secondaire fase ?!

Dus dit zijn speciale Condensatoren? Ze lijken sprekend op 2 in serie gezette 10uF aanloop C's... kan het zijn dat niet de C's, maar de wikkeling waar ze op aangesloten zijn voor de frequentie zorgt? en zou ik er misschien ook 1x 20uF C van kunnen maken? En waar zou ik deze C's kunnen vinden?

@Tidak Ada: Zouden we de waardes van de C's aan kunnen passen zodat hij beter gaat werken met de huidige netspanning? En wat bedoel je met "applicaties, daar noodzakelijk"? speciale toepassingen? en is deze lus wel wenselijk voor een "scheidingstrafo" ?

En voor iedereen: Is dit, al is primair en secundair gescheiden.. eigenlijk geen "scheidingstrafo" maar een zware netfilter? En zal ik de lus wel laten zitten?

Volgens de documentatie van Tidak is het een netstabilisatie anex filter die bedoeld is om te zorgen dat er bij een netspanning van 187 tot 253V er altijd 220V secundair uit komt.
De windingen zijn gescheiden maar ze adviseren in sommige gevallen de 0 van de secundaire aan aarde te hangen, maar dat kun je zelf ook lezen ;-) Dat is je lus dus. Die zou ik in ieder geval weg halen.

Het is dus geen scheidingstrafo maar daar kan je hem wel voor gebruiken.

Oude condensator kun je natuurlijk ook doormeten.

volgens mij lees je de bijlage niet van Tidak Ada
lus is voor zwevende voeding tegen te gaan.

Op 14 mei 2015 19:38:12 schreef Win2k:
volgens mij lees je de bijlage niet van Tidak Ada
lus is voor zwevende voeding tegen te gaan.

Misschien een domme vraag maar wat is een "zwevende" voeding?

En als ik hem als "scheiding" trafo wil gebruiken, zal ik de lus toch moeten verwijderen? of iets dergelijks...

Hi Supergeleider,

Het zijn goede condensatoren, dus dat is er speciaal aan :-)

Wat betreft het lusje, je kan in d info van Tidak Ada lezen hoe het te gebruiken.
(Wat is jouw toepassing eigenlijk?)

Nogmaals, de trafo wikkeling en de condensatoren zijn de afgestemde kring,
waarschijnlijk op 50Hz.
De wikkeling en de condensator bepalen de frequentie, niet de ingangsspanning.
Plaats de waarde van condensatoren die er in zaten, dus weer twee stuks.
Waarom twee stuks? kijk ondermeer naar het laatste filmpje van EEVBLOG over het parallel schakelen van condensatoren.

Ik heb geen idee wat de specificaties zijn betreffende een scheidingstrafo.
Ik bedoel hiermee de doorslagspanning tussen de in en de uitgang.
Ik weet niet of deze Reguvolt aan dat soort normen voldoet.

Als jouw trafo voldoet aan de tekening van Tidak Ada is er een scheiding tussen het net en de belasting.
Je mag dan een van de aansluitingen aan massa leggen.
Wat de documentatie al aangeeft, is dat bij een zwevend gebruik er een redelijk hoge spanning kan opbouwen tussen de sucandaire wikkeling en massa van het apparaat.

Voor de duidelijheid, dit apparaat als het wat opbouw het zelfde is als wat Tidak Ada laat zien heeft twee functies.
Het stabiliseert de spanning aan de uitgang binnen een bepaalde marge en het fungeert als een netfilter.
Zoals in de documentatie staat tot 50dB onderdrukking.

Even iets uit de praktijk...
Storing opgewekt "achter" de Reguvolt worden niet 50dB onderdrukt!

Gegroet,
Blackdog

Bedankt voor de uitleg Fred101 en Blackdog! Ik begrijp dat inmiddels dat het geen "gewone" scheidingstrafo betreft, en dat de lus voorkomt dat de spanning secundair oploopt bij gebrek aan belasting?

Ook begrijp ik dat de configuratie van de 2 C's belangrijk is voor de werking van het filterdeel.
Kan ik de lus verwijderen, en er een andere oplossing in bouwen (tegen opbouw door zweven) zodat ik hem als scheidingstrafo kan gebruiken? Zoals Fred101ook voorstelt?

Alvast bedankt ;)

Hi Supergeleider,

Jij mag het lusje schakelbaar maken als je dat graag wilt.
Is het lusje open dan "zweeft" de wikkeling en dan kan er spanning worden opgebouwd tussen de behuizing en de uitgang van de trafo.
Zwevend dan is ook de onderdrukking van stoorsignalen minder.

Aan jouw de keuze :-)

Het heeft niets te maken met het oplopen van de secundaire spanning!
De secundaire spanning veranderd niet bij het open maken van het lusje.

Het is dus de spanning tussen de behuizing van de trafo en de secundaire wikkeling dat heet een "commonmode spanning"

Gegroet,
Blackdog

Op 14 mei 2015 20:20:07 schreef blackdog:
Hi Supergeleider,

Jij mag het lusje schakelbaar maken als je dat graag wilt.
Is het lusje open dan "zweeft" de wikkeling en dan kan er spanning worden opgebouwd tussen de behuizing en de uitgang van de trafo.
Zwevend dan is ook de onderdrukking van stoorsignalen minder.

Aan jouw de keuze :-)

Het heeft niets te maken met het oplopen van de secundaire spanning!
De secundaire spanning veranderd niet bij het open maken van het lusje.

Het is dus de spanning tussen de behuizing van de trafo en de secundaire wikkeling dat heet een "commonmode spanning"

Gegroet,
Blackdog

Ah, dank voor je uitleg! Het is me nu duidelijk waar het lusje voor dient en ik zal het inderdaad schakelbaar maken zodat ik eens kan meten wat het verschil is.

Let er op dat je de aarding aan de ingang van de trafo ook aan de behuizing is gelegd!
Gebruik verder een schakelaar met een duidelijke indicatie, met bijvoorbeeld een rode lamp als de WCD aan de uitgang geaard is en groen als hij zwevend is. Dat kan gevaarlijke vergissingen voorkomen (Zowel persoonlijke bescherming als bescherming van de aangesloten apparatuur). Maak de lamp daaron niet te klein!

Een mooie en dure trafo overigens!

Op 15 mei 2015 09:13:18 schreef Tidak Ada:
Let er op dat je de aarding aan de ingang van de trafo ook aan de behuizing is gelegd!
Gebruik verder een schakelaar met een duidelijke indicatie, met bijvoorbeeld een rode lamp als de WCD aan de uitgang geaard is en groen als hij zwevend is. Dat kan gevaarlijke vergissingen voorkomen (Zowel persoonlijke bescherming als bescherming van de aangesloten apparatuur). Maak de lamp daaron niet te klein!

Een mooie en dure trafo overigens!

Dat zal ik doen Tidak Ada, bedankt voor het advies!

Ik heb zo een zelfde MCB gekocht. Echter maar 130 V secondair?
Enig idee?

Verder ziet de unit er goed uit. Ik kan geen losse draden vinden

Rotte condensatoren vermoedelijk ...

OF een versie die voor 127V is gebouwd natuurlijk.

Deze netstabilisatoren zijn mooie en dure apparaten. Het principe is meen ik door een duitser al voor de oorlog bedacht.

Bij ons stonden de oude massaspectrometers en de röntgenspectrummeters elk achter zo'n net stabilisator. Opeens klopten de meetwaarden van de apparatuur niet helemaal meer. Bleek de voedingsspanning van de spectrumeters te hoog te zijn en niet goed meer ontstoord. Dat bleek te komen doordat de netstabisators niet goed meer werkten.

We hebben toen nieuwe condensatoren geplaatst waarmee het probleem getackeld was.

Het malle was we acht van dergelijke meetapparaten hadden, en dat ze allemaal redelijk gelijktijdig problemen gingen geven. De apparatuur was wel oud maar wekelijks, maandelijkes, halfjaarlijks en jaarlijks gecallibreerd, gejusteerd en geverifeerd met speciale monsters die wereldwijd ook nog langs alle andere laboratoria gingen.

Met loggers kwamen we er achter dat de netvoedingsspanning van de meetapparaten was opgelopen van de vroegere 220 naar 238 volt. Die stabilisatoren hadden dat jarenlang tegengewerkt totdat de condensatoren defect raakten. Ze waren toen +/- 30 jaar oud.

Die netstabilisatoren gebruiken ook altijd stroom om de uitgangsspanning maar op die 220 volt te houden. Het blikpakket is dus ook altijd warm.

Ikzelf zou dit ook niet als scheidingstrafo gaan gebruiken. Veel te lomp en zwaar en gebruikt een hoop energie.

ik meet onbelast 226 V primair.

135V secondair zonder belasting.

Ik kan toch gewoon de condensatoren even los halen?

Als je dit wilt gebruiken om netgescheiden (vrij van aarde) veilig te kunnen werken in je hobbywerkplaats dan moet ik je helaas teleurstellen.

Ik denk dat het lusje is om 1 zijde secundair aan met de aarde van de WCD te verbinden is, iets wat regelrecht indruist tegen de veiligheid etc.

In dit topic is er ook veel over te vinden (maar helaas is niet alles juist)
https://www.circuitsonline.net/forum/view/152381

Dat is een ferro-resonante transformator. In de jaren 70 had half België die dingen achter hun TV staan vanwege het geloof dat de TV langer zou meegaan. Die waren wel van een ander Belgisch merk met een mooiere salonfähige behuizing, iets met Lux dacht ik, kan mij dat niet meer echt herinneren. Nog ooit verschillende van die dingen aan de schroothandelaar gegeven toen halfgeleider TVs gemeengoed werden en dat geloof toch al een flinke deuk gekregen had.

Kunnen of kan een defecte condenator er voor zorgen dat secondair een zoveel lagere spanning ontstaat?
Deze net filters werken toch gewoon 1:1 qua transformatie.?

Op 31 december 2020 16:20:16 schreef Toeternietoe:
Als je dit wilt gebruiken om netgescheiden (vrij van aarde) veilig te kunnen werken in je hobbywerkplaats dan moet ik je helaas teleurstellen.

Ik denk dat het lusje is om 1 zijde secundair aan met de aarde van de WCD te verbinden is, iets wat regelrecht indruist tegen de veiligheid etc.

In dit topic is er ook veel over te vinden (maar helaas is niet alles juist)
https://www.circuitsonline.net/forum/view/152381

Alleen doorknippen van de aarde niet voldoende?