lantaarnpalen sturing groningen defect

http://rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=149110
is er iemand die een idee heeft wat er daar aan de hand kan zijn ?
wat voor systeem zou er gebruikt worden ?

Er worden waarschijnlijk TF ontvangers gebuikt in de lantaarnpalen, deze worden aangestuurd door een puls generator in een verdeel station. Vermoedelijk werkt deze puls generator nu niet.

http://www.toonfrequent.nl/

Tjsonge wat een prulwerk als ik het zo lees. Ook grote bedrijven blunderen dus wat betreft essentiele spareparts op voorraad houden.

Wat de techniek betreft: Het zou een TF generator kunnen zijn die defect is. (MMSoft was me net voor)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Gek, want hier doen ze dat met een toonfrequent module. Zo zitten er redelijk wat stuursignalen op de kabels die met een simpele ontvanger opgevangen worden.
Wat ik niet begrijp, als het 1 centrale schakelaar is voor een groot gebied, dan zou je toch ergens een backup moeten hebben.
Maar als het is zoals in België, de gemeente betaalt de stroom voor de verlichting, ok ja, dan kan je ze misschien beter gewoon aan laten.

Ik vind het gek dat wij backup systemen moeten hebben voor alles en nog wat en dat dit bij zulke dingen niet moet.

Van de NOS website:

...De storing is volgens netbeheerder Enexis veroorzaakt door een kapotte printplaat in een installatie die de openbare verlichting automatisch moet in- en uitschakelen. De lampen krijgen geen signaal meer dat ze na zonsopgang weer uit kunnen. ...

I love it when a plan comes together !

Nog wat: Die schakelklokken gaan er waarschijnlijk nooit meer uit.

Van het TF systeem hoor ik al jaren dat ze er vanaf willen, mooi excuus nu.

En waar willen ze even 200 schakelklokken vandaan halen en "even inbouwen", gaat echt niet lukken in een paar dagen.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 16 mei 2015 12:09:28 (30%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ok, in Nederland dus ook TF. Nochtans niet zo moeilijk om dit te generen, ik geloof zelfs daar ooit een linkje over gezien te hebben.
Prijstechnisch gezien zou ik zeker niet voor een schakelklok kiezen, daar zijn tegenwoordig veel betere oplossingen voor.

Op 16 mei 2015 12:12:33 schreef Appel:
Ok, in Nederland dus ook TF. Nochtans niet zo moeilijk om dit te generen, ik geloof zelfs daar ooit een linkje over gezien te hebben.

Klopt, diverse discussies hier op het forum. Er zijn diverse systemen in omloop.

Prijstechnisch gezien zou ik zeker niet voor een schakelklok kiezen, daar zijn tegenwoordig veel betere oplossingen voor.

Tegenwoordig schijnt de verlichting via een of ander "low bitrate" protocol over de bedrading aangestuurd te worden. Dat spul zit ook in moderne palen langs de snelweg. Die kunnen ook de sterkte van het licht dimmen om zo energie te besparen.
Geen idee of daar een standaard voor is. Ik zou hopen van wel: dat scheelt weer de wirwar van verschillende apparatuur overal, maar zal wel niet.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

van de nationale teletekst :

In een aantal Groningse gemeenten
blijft de straatverlichting het hele
weekend aan,ook overdag.De apparatuur
die de lampen moet in- en uitschakelen,
is kapot.De lantaarnpalen blijven uit
veiligheidsoverwegingen branden.Maandag
plaatsen monteurs schakelblokken en zal
het probleem tijdelijk opgelost zijn.

met "schakelblokken" zal men schakelklokken bedoelen

het gaat om 200 stuks, dus niet in elke lantaarnpaal maar in de trafohuisjes

ook van de rtvnoord-site

Daardoor krijgen de lampen geen signaal dat ze na zonsopgang weer uitkunnen. Maandag gaat Enexis bij alle tweehonderd palen schakelklokken plaatsen.

200 palen ?

weer een mooi voorbeeld van het doorfluister-spelletje

zeker als het om technische zaken gaat zie je gekste dingen in de media

mel

Golden Member

gewoon een monteur alle schakelhuisjes af laten gaan, om ze met de hand in te schakelen..schept gelijk werkgelegenheid >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 16 mei 2015 12:04:29 schreef Appel:
Maar als het is zoals in België, de gemeente betaalt de stroom voor de verlichting, ok ja, dan kan je ze misschien beter gewoon aan laten.

Het verbruik van openbare verlichting wordt normaal niet gemeten. Dat wordt te ingewikkeld met zoveel meetpunten. De gangbare praktijk is te werken met berekende branduren en geïnstalleerd vermogen. Dus in dit geval maakt het voor de gemeenten niks uit, het extra verbruik komt voor rekening van het netwerkbedrijf.

Ik vind het gek dat wij backup systemen moeten hebben voor alles en nog wat en dat dit bij zulke dingen niet moet.

Is een kwestie van risicoinschatting. Een backup systeem kost geld, en dat moet door de klanten worden betaald. Dus vaak wordt er voor gekozen om die investering niet te doen, en een storing als deze voor lief te nemen.

Met datzelfde toonfrequent systeem zullen ook de tarieven worden geschakeld, ben benieuwd hoe ze daar mee omgaan.

mvdk

Golden Member

Het feit dat de lampen blijven branden, maakt het een heel klein beetje waarschijnlijker dat ook nachttarief in is blijven staan. Als die printplaat dus na inschakelen van tarief is uitgefikt.
We hebben in Delft en omstreken de andere situatie een keer meegemaakt, de OV ging niet aan. Daar is toen uren aan geprobeerd om de boel aan de gang te krijgen. Oorzaak was toen een nieuwe zendinstallatie die eigenlijk een te klein vermogen had voor het net wat ie moest voeden. Je kan zo'n zender met het versteken van aftakkabels op een trafo aanpassen aan de netimpedantie. Op een zeker moment lukte het eindelijk, ver na middernacht.
De bewuste zenders konden toen nog niet in parallelbedrijf, dat is daarna aangepast.
Er hebben die nacht gelukkig geen incidenten plaatsgevonden, in ieder geval niet iets wat de krant haalde.

evdweele

Overleden

Een lantaarnopsteker zoals vroeger bij de gasverlichting kon hooguit eens verkouden worden ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lucky Luke

Golden Member

In Leiden hebben we dat soort lantarenpalen nog, her en der, al zit er nu elektrisch licht in uiteraard. (Dat maken ze in "de lichtfabriek". Hetgeen dus inderdaad een elektriciteitscentrale is.)

En ja, hier blijven de lantarenpalen ook wel eens per ongeluk aan (Diverse woonwijken). Of erger: uit (stationsgebied en diverse woonwijken). Alleen is dat alweer een maandje geleden en haalt het het nieuws niet.

Gewoon netjes melden bij de gemeente, dan gaan ze het fixen. Hetgeen even duurt als het meerdere grote gebieden zijn... Maar in mijn wijk inmiddels opgelost.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

hier was het vanmorgen ook op de radio, groningen zit het hele weekend met brandend straatlicht. een kapotte print kan alleen aan de zend zijde bij het trafostation stuk zijn gegaan natuurlijk, elke regelkast voor straatlichten heeft een eigen ontvanger.

tegenwoordig kunnen ze ook via gprs een signaal versturen voor de straatverlichting. als de slimme meters komen, die hebben ook geen tf signalen meer nodig. houd je dus al minder over wat nog schakelt met tf. echter zal de hele boel in verlichting regelkasten wel omgebouwd moeten worden dan. ook zitten er nu 3 verschillende pulsen voor straatverlichting, je kunt duidelijk zien dat er een 30sec delay tussen verschillende regelkasten zit, zeker als je onderweg bent. de lengte van de pulsen voor straatverlichting verraden dat ook wel.

hier zie ik ook weleens lantaarnpalen branden, is dat 3 dagen achtereen op dezelfde plek dan is het snel genoeg goed fout. combikabel aanelkaar gebakken, als de straatlampen blijven branden is dat de indicatie net voor die kabel 1 of 2 fasen gaat missen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

OV netten heb je in verschillende soorten. Toen gemeenten nog een eigen GEB hadden, werd veelal de OV met de LS kabel gecombineerd. In LS kabels zitten van oudsher 4 tariefdraden, ook wel proefdraden genoemd. 1 of 2 daarvan werden dan gebruikt voor OV. Bij lange kabels, met masten met grote lampen, werd er dan een hoofdader in de mast ingevoerd, en de lamp(en) met een in de mast geplaatste magneetschakelaar geschakeld. Als zo'n mast omgereden word, kan de boel daardoor onder spanning komen staan. Dit systeem werd veel door het R'damse GEB toegepast, en bestaat nog op veel plekken. Een andere variant is, een hoofdader in de mast, en een TF relais in speciale uitvoering.
Aan testman: dat je die straatverlichting in stapjes ziet inschakelen, komt waarschijnlijk door tijdrelais die in de z.g. opschakelborden zitten. De nieuwe ontvangers hebben die tijdfunctie zelf al aan boord, met nog een hele rits andere mogelijkheden.
Tegenwoordig worden aparte OV netten aangelegd, in eigendom van gemeentes, waterstaat of rijk. In sommige gemeentes kan het voorkomen dat een mast word afgetakt van een tariefdraad in een netkabel, en vanaf die mast een eigen kabeltje word gelegd.
Voor het onderhoudspersoneel is e.e.a. nogal onoverzichtelijk.

Edit: En waar ik me het meest over verbaas, is dat de mensen van dat energiebedrijf/netbeheerder geen contact zoeken met de leverancier van hun installatie. Gewoonlijk kan je op zo'n zender een kastje aansluiten, waarop je handmatig het gewenste telegram instelt, dus alle besturingssystemen bypassen.
Of het zou zo moeten zijn dat er maar een zender staat, en dat die kapotte print daarvan is. Dan heb je gewoon pech.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zaterdag 16 mei 2015 17:01:29 (15%)

Arco

Special Member

Het lijkt me toch een kleine moeite om zo'n ontvanger te voorzien van een lichtgevoelige cel, die in noodgevallen de boel kan overnemen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 mei 2015 18:09:13 schreef Arco:
Het lijkt me toch een kleine moeite om zo'n ontvanger te voorzien van een lichtgevoelige cel, die in noodgevallen de boel kan overnemen...

Ja, dat lijkt me ook.
Nog een stapje verder: LOD: light on demand, dus alleen licht als het nodig is. (ik zou dan niet in de buurt van zo'n lamp willen wonen, maar het idee is leuk ;-) )

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Shiptronic

Overleden

IPV. 200 kloken plaatsen hadden ze beter de print naar Fred kunnen sturen ;) , was het woensdag weer klaar geweest >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik denk dat de print is doorgevlamd op het station aan de maarhuizerweg in ranum. de getroffen gemeenten liggen rondom dat trafostation..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Dat hoeft niet. Die defecte print kan ergens in het traject van het bedrijfsvoeringcentrum tot aan dat station zitten. Kan natuurlijk ook in de zendinstallatie zelf zitten.
Maar als ik met google maps daar wat rondkijk, zie ik masten met twee lijnen. Ik zie buiten ook twee trafo's staan, dan staat er waarschijnlijk in dat gebouw een dubbel railsysteem. Gebruikelijk op die spanningsnivo's. En dan hebben ze zeer waarschijnlijk ook wel twee zenders staan, het zou wel heel erg zijn als dat niet zo is, zelfs bij ons waren ze niet zo zuinig.

Jammer dat er geen forumlid is die iets weet over het ter plaatse toegepaste systeem.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Die komt wel, is effe druk..

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Ik zou er niet erg van opkijken als er maar 1 zo'n zender was. Door de privatiseringen verschuift de interesse van 'betrouwbaar' naar 'zo veel mogelijk (financieel) rendement'...
Het aantal energiecentrales is ook al een tijd aan het afnemen, reservecapaciteit wordt steeds minder. (een 'stand-by' centrale levert nu eenmaal geen geld op)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com