Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Thanks! En dan zouden de andere SM connectors heten. (gevonden na wat doorzoeken. Als je eenmaal een ingangetje hebt wordt het makkelijker....)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Welk type switch is dit nu eigenlijk? En waar is deze te verkrijgen? Elektrisch gezien is het een drukknop met maakcontact.

Deze komt uit een gitaar effectpedaal en dit type werd in de jaren 80 van de vorige eeuw veel gebruikt door fabrikanten als Ibanez en Aria. Maar ik kan me voorstellen dat deze ook zijn gebruikt in toetsenborden.

Arco

Special Member

Alps SKBM keyswitch. (zaten ook in het Apple IIe keyboard)
Ze worden nog gemaakt: http://www.globalsources.com/gsol/I/Pushbutton-switch/p/sm/1001940219.…

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/55/Alps_SKBM_Grey_--_top.jpg/120px-Alps_SKBM_Grey_--_top.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 16 mei 2015 00:30:32 (33%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb deze ook gevonden (van Matias):

Alleen heb ik nog niks gevonden wat betaalbaar is voor één of enkele stuks.

Misschien toch nog eens zoeken naar een sloopkeyboard...

Arco

Special Member

Als het originele Alps zijn, dan wel op de kleur letten. Die houdt verband met de toetsdruk en wel/niet een voelbare klik hebben...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zoals eerder vermeld... de switch uit mijn eigen foto (4 posts terug) zit in de voetschakelaar van een gitaareffect. En dan maakt het mij weinig uit hoe hij exact schakelt omdat je daar in de praktijk weinig verschil merkt. Schakelen met je voet gaat nu eenmaal vrij lomp. En de tegendruk wordt voornamelijk bepaald door een veer die onder het klepje is geplaatst.

Overigens heb ik ergens gelezen dat er passende Cherry toetsen in omloop zijn en die ga ik maar eens zoeken en proberen.

Alps (en klonen) vind ik niet zo snel betaalbaar per stuk... terwijl ik Cherry (of kloon?) op Ebay tegenkom voor iets meer dan een euro inclusief verzenden.

Arco

Special Member

Verschil is alleen dat de Cherry's een kruisvormige actuator hebben, en de Alps een holle rechthoekige. Als dat past is er inderdaad geen probleem...
(ik neem aan dat er gewoon iets van een metalen plaat tegenaan drukt?)

http://www.wasdkeyboards.com/media/guide/cherry-mx-blue.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik krijg het niet goed op de foto.... maar een paar lotgenoten/voorgangers blijkbaar wel.

Zie hier hoe het in elkaar zit:

bprosman

Golden Member

Blijft behelpen die iebelige schakelaartjes in zo'n voetpedaal.
Heb wel eens wat (industriele) voetpedalen gerepareerd en dan probeerde ik er altijd zo iets in te zetten :
http://www.penninecomponents.co.uk/product.asp?strParents=144&CAT_…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Persoonlijk vind ik deze schakelaartjes in elk geval iets beter dan die mini-tactile dingetjes die nu vaak gebruikt worden.

Echte goede schakelborden voor gitaar maak je vermoedelijk met micro-switches. Maar het blijft vooral belangrijk om de grote krachten goed op te vangen.

In de tussentijd doet hotglue wonderen. :-p

Ik ben opzoek naar LSK389 dual jfets; een vervanger mag ook. Ik heb er slechts enkele nodig (<5 ofzo)

Het is voor dit circuit:http://cds.linear.com/docs/en/lt-journal/LTMag-V16N01-11-FETAmp-Willia…

Misschien is de CPH6904 een optie, maar ik vind het lastig om de getallen voor de noise te vergelijken. Leakage current lijkt slechter, maar is gespecificeerd bij een hele andere VGS (0V vs. -30V). Weinig over matching characteristics te vinden voor de CPH6904.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Grappig, ik heb begin jaren 80 een gebruikte Ibanez TS-9 tubescreamer gekocht (samen met een SD9), Deze is gemaakt door Maxon. Deze heb ik nog steeds, nu een echte "classic" dacht ik. Op die van jou staat classic, maar hij lijkt totaal niet op de mijne. Is dat een nog oudere ?
De voeding is wel grappig, achterop staat "For extern DC use a 9 Volt AC adapter"
Mijn schakelaar is ook een plastic "toetsenbord" geval, in mijn geval steekt er een vierkant profieltje uit waar de veer omheen zit. De schakelaar is op een stripje PCB gesoldeerd. Dat geheel zit met twee schroefjes vast. Die doet het nog steeds goed. Misschien is dat een betere methode. Het pcb materiaal vangt dan mogelijk de klap wat op door mee te veren.

Mijn veel oudere big muff heeft van die zware metalen drukschakelaars. Die gebruikte ik ook bij zelfbouw effecten. Die kunnen wel wat hebben.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 20 mei 2015 14:36:05 schreef fred101:
"For extern DC use a 9 Volt AC adapter"

Inderdaad verkeerd uitlegbaar. Wat bedoeld is: een adapter-voor-AC ("AC adapter"), waar 9V (DC) uitkomt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Inmiddels een donor gevonden... Bij Aria-pedalen zit de pushbutton alleen gesoldeerd en niet in een metalen frame geklikt. Dus door ze om te wisselen zijn beide pedalen nu werkend.

En @fred101, mijn TS10 is natuurlijk een nieuwer model dan een TS9...
Termen als "classic" komen vooral van de marketing-afdeling.

Op 20 mei 2015 14:09:25 schreef Jochem:
Misschien is de CPH6904 een optie, maar ik vind het lastig om de getallen voor de noise te vergelijken. Leakage current lijkt slechter, maar is gespecificeerd bij een hele andere VGS (0V vs. -30V). Weinig over matching characteristics te vinden voor de CPH6904.

Hmm.. er staat ook te weinig over de ruis in de datasheets die ik heb gevonden (ik heb ook die van de enkele versies bekeken). Waarschijnlijk is dit meer een ding voor erg hoge frequenties.

Wat matching betreft: de temperatuur ligt in ieder geval dichter bijelkaar, en ze zijn door de zelfde fabrikant op dezelfde tijd geproduceerd.

//edit
Dit zou 'm welleens kunnen zijn, hier aanbevolen.
2SK2145

Maar wederom weinig gegevens in de datasheet over ruis. Wel lekker goedkoop, die LSK389/2SK389's komen welleens voorbij voor €30 per stuk :S.

Morgenochtend nogeens de datasheet van die 2SK2145 bestuderen.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op donderdag 21 mei 2015 21:43:04 (22%)

Dit zou 'm welleens kunnen zijn, hier aanbevolen.
2SK2145

De LSK389 wordt nog steeds geproduceerd door Linear Systems.

Ze hebben een officiële distributeur in Duitsland: Ingenieur-Büro Fluck.

Arjan

[...]
De LSK389 wordt nog steeds geproduceerd door Linear Systems.

Ze hebben een officiële distributeur in Duitsland: Ingenieur-Büro Fluck.
Arjan

Ik weet dat ze die dingen nog maken. Ik ben bang dat de distributeur een grote afname vereist. Maar ik zal ze eens 'n mailtje sturen, bedankt!

De leverancier verkoopt de LSK389 per 10. Nu nog even uitvinden hoeveel ze per stuk kosten. Dat kan natuurlijk alsnog teveel zijn als ze duur blijken te zijn.

Ik moet ook nog even bedenken welke versie ik nodig heb. Er is een A, B, C en D variant, het verschil is de verzadigingsstroom. Volgensmij moet ik dus de A versie kiezen, die heeft de laagste waarde --> laagste stroomruis. Klopt dat en werkt dat in het onderstaande schema? Of moet ik dan weerstanden aanpassen?

LINK

blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Ik weet niet precies waar die mooie Fet voor nodig is...

Maar bij Reicheld is ook de 2SK170 te koop, zeg maar een enkele 2SK389.
Met een kleine selectie vaak ook goed bruikbaar.
Hieronder de link voor de datasheet van de 2SK170.
www.bramcam.nl/Diversen/2sk170.pdf

Reicheld website
http://www.reichelt.nl/Transistors-2SK-/2SK-170/3/index.html?ACTION=3&…

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 24 mei 2015 20:05:04 schreef necessaryevil:
De leverancier verkoopt de LSK389 per 10. Nu nog even uitvinden hoeveel ze per stuk kosten. Dat kan natuurlijk alsnog teveel zijn als ze duur blijken te zijn.

Ik moet ook nog even bedenken welke versie ik nodig heb. Er is een A, B, C en D variant, het verschil is de verzadigingsstroom. Volgensmij moet ik dus de A versie kiezen, die heeft de laagste waarde --> laagste stroomruis. Klopt dat en werkt dat in het onderstaande schema? Of moet ik dan weerstanden aanpassen? Toch weer niet?

LINK

[quo

Op 24 mei 2015 20:05:04 schreef necessaryevil:
De leverancier verkoopt de LSK389 per 10. Nu nog even uitvinden hoeveel ze per stuk kosten. Dat kan natuurlijk alsnog teveel zijn als ze duur blijken te zijn.

Ik moet ook nog even bedenken welke versie ik nodig heb. Er is een A, B, C en D variant, het verschil is de verzadigingsstroom. Volgensmij moet ik dus de A versie kiezen, die heeft de laagste waarde --> laagste stroomruis. Klopt dat en werkt dat in het onderstaande schema? Of moet ik dan weerstanden aanpassen?

LINK

te]
Ik weet niet precies waar die mooie Fet voor nodig is...
Maar bij Reicheld is ook de 2SK170 te koop, zeg maar een enkele 2SK389.
Met een kleine selectie vaak ook goed bruikbaar.
[/quote]
Dit schema: LINK'
Zou die 2SK170 werken? En welke eigenschappen moet je matchen? Hoeveel moet ik er dan kopen?Welke LSK389's zijn beter? A/B/C/D?

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op zondag 24 mei 2015 23:53:58 (61%)

pa3gws

Golden Member

Om even terug te komen op de SAY115X uit de Porsche 911.
De chip gevonden in Griekenland en de brave man weet weer hoe hard hij rijd. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mel

Golden Member

waarschijnlijk veel te hard, in een Porsche :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Op 2 juni 2015 20:05:04 schreef pa3gws:
Om even terug te komen op de SAY115X uit de Porsche 911.
De chip gevonden in Griekenland en de brave man weet weer hoe hard hij rijd. :-)

Gezien het type auto en de financiëel-politieke situatie in dat land lijkt het me niet zo'n heel erg brave man...>:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Dit topic is gesloten