Hallo,
Ik heb last van een (50 Hz) brom in mijn audio installatie, waarvan ik de oorzaak niet kan vinden.
Het gaat om een Onkyo R-805TX receiver. Daarop aangesloten zijn:
- de bijbehorende CD speler C-705TX;
- de audio uitgang van de tv (Philips LCD);
- coax antenne kabel (Ziggo).
De installatie bromt bij elke geselecteerde ingang, ook de niet aangesloten ingangen. De brom is onafhankelijk van de volumeregelaar.
De brom is er ook als het apparaat in stand-by staat. Vanuit stand-by kan het apparaat naar energy-save modus. Eén minuut na indrukken van de energy-save knop schakelt het apparaat naar energy-save stand (hoorbaar met een relais klik). De brom blijft dan. Twee minuten later klinkt er weer een klik, en verdwijnt de brom.
Netstekker eruit en er weer in: apparaat gaat naar stand-by, brom blijft weg, totdat het apparaat weer wordt ingeschakeld.
De netstekker omgekeerd in de wcd: brom blijft. Aansluiten op geaarde wcd: brom blijft.
Alle aansluitingen (behalve natuurlijk de luidsprekers
) los (incl. de antenne kabel): brom blijft.
DECT telefoon (op 2 meter afstand) uit: brom blijft.
De antennekabel is voorzien van een mantelstroomfilter (in de meterkast).
Waar komt de brom vandaan, en hoe kom ik er vanaf?
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Als er brom is met alleen het netsnoer en de speakers aangesloten, dan is er een defect aan de versterker. Vermoedelijk heeft 1 van de vele hulpspanningen in het voedingsgedeelte de geest gegeven. Eerste verdachten zijn altijd de elco's. Maar meten is weten.
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Probeer het eens met alléén de versterker, luidsprekers en een batterij gevoede MP3 speler?
Dus, Al het andere afgekoppeld.
Indien je dan nogsteeds brom hebt dan vermoedt ik dat er toch iets in de voeding van de versterker niet meer pluis is.
WiFi routers, DECT Handsets en basisstations, dimmers met slechte ontstoring....
DFat zijn inderdaad ook storende factoren.
Neovo.
(Fuzzbass was al voor...)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik zou denken aan een probleem met een van de grote afvlak elco's. dat heb ik ook eens gehad bij een akai versterker, deze had dat af en toe en zat in 1 van de grote elco's..
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi gewe,
Haal toch de antenne kabel uit de reciever!
Ook al heb je een mantelstroom filter in je meterkast.
Als er nog een versterker aanwezig is of splitter dan is de kabel die naar jouw Receiver gaat toch nog geaard via een ander object.
Receiver alleen aansluiten op de luidsprekers, verder geen andere apparaten/kabels aansluiten, dan nog brom?
Luidspreker kabels ook loshalen en op de hoofdtelefoon aansluiten.
Er is op dat moment behalve de hoofdtelfoon en de 230V NIETS op de Receiver aangesloten, nog brom?
Als ja, Receiver waarschijnlijk defect, als het nee is, per kabel aansluiten en kijken wanneer de brom terug komt.
Succes,
Blackdog
testman
service manual http://elektrotanya.com/onkyo_r805tx.pdf/download.html
probeer eens of de brom weg is als je de jumpers achterop voor de equalizer eruit trekt. brom weg, voortrap ergens stuk. brom nog aanwezig eindtrap probleem. voeding kan de reden zijn, maar er kan net zo goed een elco stuk zijn in het hulpvoeding circuit..
Bedankt voor de stortvloed aan reacties!
Als ik alles loskoppel behalve de luidsprekers, en dan een koptelefoon aansluit, verhuist de brom naar de koptelefoon.
Telefoon uit, antennekabel los: had ik al geprobeerd, zonder effect.
Ik kom er net achter dat in stand-by (dus zonder energy-save) de brom na verloop van tijd verdwijnt.
@testman: Bedankt voor de link en test instructies. Ik ga ermee aan de slag.
Nog een aanvulling: met de jumpers achterop eruit blijft de brom.
Ik heb een paar spanningen gemeten aan de hand van het schema uit de service manual. Geen afwijkingen gevonden, maar ik kan zo niet 1-2-3 alle punten vinden op de printplaat.
Ik zie ook geen onderdelen die er verdacht uitzien.
Wat is nu de handigste strategie?
testman
je hebt zowel links als rechts een brom in de speakers? zo ja denk ik aan afvlakking die overleden is. een elco kan ineens capaciteitsloos zijn geworden. die 2 grote in het midden bijv. ook kan het eruit halen van de print wat aangeven, losse solderingen van een groot component.
die kleine elco onderaan in het koelprofiel kan ook nog.
de symetrische voeding meten kan ook een indicatie geven, meet tussen massa en de plus en min die van die grote elco's afkomen. deze 2 spanningen zouden nagenoeg gelijk moeten zijn en niet sterk "wippen"op de meter.
als je het volume open zet met geluid van bijv de tuner, versterkt de brom dan mee?
[Bericht gewijzigd door testman op (31%)]
De brom zit links en rechts.
Wanneer ik het volume van 0 naar max draai, dan blijft de brom eerst gelijk, tot vlak bij max. Dan wordt hij iets sterker.
Maar in vergelijking met de ruis (afgestemd op een frequentie waar geen zender zit) is de brom vrijwel constant, en gaat de ruis met de volumeregelaar mee van 0 naar max.
De spanning over de grote elco's is mooi symmetrisch. Beide schommelen tussen 23,03 en 23,06 V. Dat is wel lager dan de 23,9 V die in het schema is vermeld.
Ik zie geen verdachte dingen aan de onderkant van de printplaat (klik op de afbeelding voor een grotere weergave).
[Bericht gewijzigd door gewe op (23%)]
Veel fouten laten geen uitwendige indrukken na. Ik zou de voedingselco's en evt een rotte gelijkrichter als eerste verdenken. Gewoon de bout opstoken en aan de slag gaan 
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
In ieder geval de soldeer punten van de voeding elco's en de brugcel even lekker laten doorvloeien met een beetje verse tin.
Op beide elco's is de AC spanning ca. 0,36 V. De spanning loopt tijdens het meten langzaam op naar iets boven 0,44 V (om bij de volgende meting weer bij 0,36 te beginnen).
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Losse solderingen is een grote kans. Met drukken hier en daar op de print kun je dat soms horen. (speelt dan ineens weer goed)
Alles doorsolderen. Vooral de warme plaatsen en waar zware onderdelen zitten. (daar waar print verkleurd is meeste kans)
De bandkabels willen ook wel eens de oorzaak zijn. (slecht kontakt)
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hi gewe,
Ik heb deze topic niet zo gevolgd dus even gelezen.
Kan u JL901A deze zit op de voeding print los halen en dan nog eens luisteren.
Gr Henk.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Kan u JL901A deze zit op de voeding print los halen en dan nog eens luisteren.
Dat zal weinig uithalen.
JL901A is alleen een relais dat de netspanning voor een tweede apparaat inschakelt op het moment dat de receiver wordt aangezet.
electron920
@ evdweele,
Dat is correct maar ik zou even zonder belasting van het relais willen testen.
Kunt u nog een keer omschrijven hoe opgestart wordt en wanneer de brom hoorbaar wordt.
Gr Henk.
Ook met alle aangesloten apparatuur eraf (inclusief de netspanning voor de CD speler, die via de genoemde JL901A aangesloten is) is de brom aanwezig.
Het opstarten verloopt als volgt:
- Receiver staat in stand-by of in energy-save stand.
- Inschakelen receiver.
- Vlak daarna een klik (dat zou dan de JL901A kunnen zijn?).
- 1 à 2 seconden daarna komt de brom.
- Een fractie van een seconde daarna wordt ook het geluid hoorbaar van de geselecteerde bron (bijvoorbeeld de radio).
testman
ik denk dat de brom voor de volume pot al ontstaat. gezien je de pot helemaal open zet en het dan pas erger wordt. dus als de loper direct tegen de aanslag staat van max open is het brommen het ergste. de vraag is of de jumpers achterop dus voor de volume pot zitten nog..
electron920
@ gewe,
De inschakel volgorde is duidelijk ik heb alleen niet begrepen of de kabel los was dus even zonder dat relais.
Op 26 mei 2015 18:21:52 schreef electron920:
@ gewe,De inschakel volgorde is duidelijk ik heb alleen niet begrepen of de kabel los was dus even zonder dat relais.
Sorry, maar uit dit bericht:
Op 26 mei 2015 12:00:47 schreef electron920:
@ evdweele,Dat is correct maar ik zou even zonder belasting van het relais willen testen.
Kunt u nog een keer omschrijven hoe opgestart wordt en wanneer de brom hoorbaar wordt.Gr Henk.
trok ik de conclusie dat je juist de opstartvolgorde beschreven wilde zien.
Op 26 mei 2015 17:50:56 schreef testman:
ik denk dat de brom voor de volume pot al ontstaat. gezien je de pot helemaal open zet en het dan pas erger wordt. dus als de loper direct tegen de aanslag staat van max open is het brommen het ergste. de vraag is of de jumpers achterop dus voor de volume pot zitten nog..
In vergelijking met de ruis van bijvoorbeeld de tuner zonder antenne, is de brom juist redelijk constant. Pas tegen de max. van de volumeregelaar wordt de brom iets sterker.
Volgens het schema lijkt het signaal vanaf Processor Out via de jumpers naar Processor In, en vervolgens rechtstreeks naar de volumeregeling te gaan.
electron920
Hi gewe,
Het beste kan je luisteren als je in van de ingangen kiest dus niet de tuner dan heb je ook geen ruis.
Heb je nog geprobeerd om het relais even los te koppelen?