Op 15 juni 2015 16:57:41 schreef Arco:
Je moet dan een printer hebben met een exact rechte doorvoer

Ik heb een HP fotoprinter gehad (formaat 10X15) en deze had een rechte doorvoer.

Misschien is zo'n printer om te bouwen?

lamineer lukte niet midden van printje werd niet meegenomen.
dus met stijkbout op zijn heetst ,maar blijkbaar te heet
hoe heet en welke stand moet die staan??

Als lamineren niet goed gaat moet je kijken wat er mis gaat. Niet de boel overboord gooien en wat anders gebruiken... :)
Maar met een strijkbout is de laagste temperatuur al genoeg. (da's ~135°, +100° is genoeg om de lijm te smelten...)

door lamineer ding 20x heen gehaald ,maar moest het printje er helemaal induwen,dat klopt toch niet???
nu met strijkbout op bijna onderste dus bijna minmaal
dus kijken wat er uit komt
is uit proberen.

Zelf printen maken is toch gewoon totaal niet meer de moeite waard? Dubbelzijdig is al bijna onmogelijk om goed te doen, en een éénmalig ontwerp doe je gewoon op gaatjesprint. Een hobbyprojekt hoeft toch geen schoonheidsprijs? Ik doe zelfs professionele on-offs op gaatjesprint. Bij een oplage van meer dan vijf laat ik een print etsen.

ik heb het ook nog met een laminatortje uitgeprobeerd ik had het ding voor 2eu kunnen kopen op een rommelmarkt dus thuis gekomen en de boel open gesmeten om te zien hoe ik mijn printje beter door zou krijgen ik heb de gaten waar de bovenste as in draaide wat uitgefreesd zo dat als ik mijn printje tussen de rollen stak de bovenste een beetje hoger kwam en het printje er mooi door kon.
Let wel op ik nam(de as die niet aangedreven werd) en niet te veel uitfrezen! ;)

ik wil even zeggen dat, het met strijkbout gelukt is.
ALLEMAAL hartelijk dank voor alle antwoorden. :)

Printen met de strijkbout? knap hoor ;)

Fijn dat het gelukt is!

Als je toch een lamineerapparaat wilt gebruiken, moet je er wel een hebben die ertegen kan dat er een 1.6mm dikke print doorheen gepropt wordt...
Het ding is daar nooit voor gemaakt, meeste vinden dat niet leuk. Kan ook zijn dat je misschien de aandrukrollers kunt verstellen bij sommige.

Ik heb een oud type gebruikt waar je het te lamineren voorwerp in een kartonnen mapje moest doen. Die heeft geen probleem met pcb. Ik heb alleen de schroefjes van de in/uit geleiders een slagje los gezet. De uitslag van de drukrol zelf was voldoende groot.

Maar gezien de ervaring van Bertus ga ik eerst eens de strijkbout proberen. Bij hem werkte de laminator ook niet. Vreemd want ik las tot nu toe alleen dat dat juist beter werkt.
Ik ben benieuwd of het dan de druk of de temperatuur is. Bij het strijken zat het papier na een keer de bout er even op gelijk vast. Dan is het niet de druk van de laminator maar toch de temperatuur denk ik.

strijkbout halve temperatuur was bij mij het beste
te heet blijft papier plakken aan bout
en te koud doet het niks
dus halve stand :)

Bij hem werkte de laminator ook niet. Vreemd want ik las tot nu toe alleen dat dat juist beter werkt.

Doet het ook, mits je de laminator modificeert, andere motor en hogere temperatuur.

@Arco

(da's ~135°, +100° is genoeg om de lijm te smelten...)

Toner heeft rond de 170° nodig om van het papier los te komen en aan de print te gaan hechten, daarom werkt het met een "out of de box" laminator ook niet.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (38%)]

Fred, had jij die plotter - afgezien van de pen - nog op een of andere manier aangepast voor de handling van een PCB?
Mijn ongebruikte plotter misschien eens nuttig gaan gebruiken :)

Op 15 juni 2015 16:18:12 schreef Shiptronic:
Ja zeker wel, maar je steld steeds dezelfde vragen in verschillende topic's , en nu het overzicht een beetje kwijt ?

Ik wil me hierbij aansluiten. Ook voor de behulpzame beantwoorders een beetje irritant dat je 3 eigen topics start over zelf printjes maken.

En dat geldt eigenlijk ook voor veel van je andere topics...

Bertus springt gewoon van de hak op de tak. Wil rennen terwijl hij nog niet lopen kan. Luistert niet naar adviezen, trekt z'n eigen plan en koopt allerlei zaken, als het dan niet werkt komt hij hier vragen / klagen.

Dat heb ik vaker gehoord :)

ik vraag
klaag niet hoor :)

maar door dat vragen,krijg ik wel adviezen ,en kom er meestal mee uit :)

[Bericht gewijzigd door bertus1945 op (39%)]

Jochem,
Zie hier: http://www.pa4tim.nl/?p=1824
Dat was de eerste test met een naar edding "omgebouwde" HP pen. Dat werkte prima voor 1x. Het ding droogde uit en toen was het over. Daarna die Hema stift. Gewoon de plotterpen wat verbouwd. Wel heb ik daarvoor de plotter heel weinig aangepast. Een gleufje in de kast zodat de stift de carrousel in/uit kan.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2013/02/load3pcbteken.jpg
Nu mijn draaibank weer operationeel is kan ik wel eens kijken of ik een adaptertje voor een edding 3000 stift kan draaien. Een laser kop is eigenlijk het makkelijkste en voor mij ideaal. Ik heb meestal veel groundplane en dat vindt een stift niet prettig. Een microswich die bij "pen omhoog" de laser uitzet en een stroombronnetje is het enige. Een adapter voor laser montage stelt niks voor. Dat kan zelfs met hotsnot.

Maar ik bedenk net dat ik als test ook eens kan kijken of klassiek etsen werkt. Daar smeer je een plaat in met was en krast daarna de tekening in de was. Een naald in een lege plotterpen is niet echt moeilijk en ik doe dan nu al met de hand. Als de pitch heel klein is teken ik het eerst met stift. Die traces raken elkaar natuurlijk flink maar dan kras ik de inkt weg. Zo kan ik haardikke separatie tussen traces maken. De plotter kan dat veel mooier en inkt weg krassen kost geen kracht.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/09/pcbsplitter.jpg
Dit is met de plotter gemaakt. De grote vlakken daarna met een eddingstift ingekleurd.

Een laser lijkt me mooier. Maar eerst een geschikte laser vinden (ik weet te weinig van lasers, dat is eerder het probleem) En daarna de tijd. Ik probeer al sinds augustus mijn 3D printer af te maken.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/09/AD8317powermeter.jpg
Een foto van een pcb voor een AD8317 powermeter. Dan ding is iets van 2x2mm