Hi Heren,
Ik heb nu ruim een week een OCXO in huis, dat is Gerjan zijn schuld
Hij is van het zelfde type die Gertjan voor zijn GPS gecontroleerde huisreferentie heeft gebruikt.
Eerst wat plaatjes, zo kwam hij aan, lekker ondergekledderd met filtstift opmerkingen.
Je hebt geen datasheet nodig om hem te kunne aansluiten...
Hier zult gij hem trimmen!
En dan wel met deze spanning, om hem op 10.000000000Mhz te zetten
Na het schoonmaken ben ik de aansluitingen gaan controleren.
Dit omdat Gertjan mij er op had gewezen dat bij een van zijn OCXO units de glasdoorvoor zover gemold was bij demontage dat hij in de unit kon kijken.
Types gevalletje van barbaren die deze precisie unit van een print slopen...
Hier wat foto's van de toestand van mijn glasdoorvoeren.
Het lijkt er op, dat er alleen kleine beschadigingen zijn, net als Gertjan, ga ik daar een laagje epoxie lijm op aanbrengen.
De OXCO lijkt goed, toen deze binnen kwam heb ik de Racal Dana counter opgestart zodat deze kon opwarmen.
Deze heeft ook een goede OCXO ingebouwd.
De laatste tweeen een halve dag drifte de twee OXCO niet meer dan 2ppb t.o.v elkaar.
De OscilloQuartz lag gewoon op zijn rug hier op de meetbank.
Zo open op de meetbank is het verbruik rond de 2,4 Watt, en in een zakje geplaatst was het opgenomen vermogen ongeveer 2,2 Watt.
Ondertussen heb ik hier al een GSM puk buiten geplaatst en deze komt aan de serieele poort van mijn werkstation.
Dit om te controleren hoe goed de ontvangst is over langere tijd.
Als de nu gekozen positie voldoende is, dan hoef ik niet het dak op om daar de GPS puk te plaatsen
De eerste testen met de GPS set van Gertjan die hij had meegenomen waren bemoedigend.
Volgende week meer hierover.
Ik zou ieder die ook zo'n soort OCXO koopt willen aanraden de glas doorvoeren te controleren.
Verder om de stabiliteit te verhogen, een klein laagje isolatie aanbrengen.
NIET helemaal dik inpakken, daar zijn de regel circuits van de ovens niet op ingesteld.
Als je deze OXCO gewoon in je LAB gebruikt helpt een 5mm isolatie dus voor het verkrijgen van het laaste beetje extra stabiliteit.
Ga je de OXCO ook in voertuigen en/of systeemrek gebruiken waar de temperatuur flink in kan oplopen, gebruik hem dan kaal
Later meer hier over.
Gegroet,
Blackdog