Show your projects! Part 30

Dit topic is gesloten

Wow, die is wel heel mooi geworden! :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

@fcapri: leuke oplossing. Gebruik je ook Arduino libs? of heb je zelf software geschreven?

ik gebruik de SPI library voor het tft scherm samen met de ADAFRUIT GFX en ADAFRUIT ST7735 librarys
en de gewone build in serial functie

voor de rest alles zelf geschreven
-menu met 1drukknop (die naar het volgende gaat als je 5sec niks indrukt),
-het groter/kleiner font voor collegas met minder goed zicht (op de fotos wel klein font 1)
-het inlezen van de seriel byte per byte en weergeven op het scherm (elk nieuw bericht op begin van de lijn, nadat scherm vol is een clear doen en bovenaan weer beginnen, op t einde van de lijn naar de volgende gaan,...

ga nu nog een functie maken dat enkel 1 bericht per scherm komt en telkens dat bericht refreshed. schermpje is nogal klein en t wordt verwarrend als daar grote berichten inkomen (na 1.5bericht is het scherm vol en cleared alles)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 16 juli 2015 09:27:20 schreef Benadski:
Mooie enigma! :)
Alleen niet mee naar de UK nemen, daar mag je niets meer encrypten...

Dat lijkt me sterk, want dan zou het coderen van betaalzenders ook niet meer mogen.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Nouja, zolang de regering mee kan kijken mag het... :S

British Prime Minister David Cameron soon hopes to have access to all means of electronic communication by anyone in the country. The proposed legislation -- referred to as the Investigatory Powers Bill and nicknamed the "Snooper's Charter" -- would ban encrypted apps like Facebook Messenger, Snapchat, iMessage and WhatsApp unless the material sent via the services were accessible by the government.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Doet me denken aan the patriot act, maar dan zonder enige vorm van "acceptabele" argumentatie.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
leime

Golden Member

Die klok is echt super mooi geworden angela! Misschien toch maar eens een 3d printer in huis halen.

@fcapri
Slimme oplossing is dat, die had ik een paar maand geleden goed kunnen gebruiken tijdens mijn stage. Ik zal m onthouden voor de toekomst!

Lucky Luke

Golden Member

Op 20 juli 2015 19:13:51 schreef leime:
Die klok is echt super mooi geworden angela! Misschien toch maar eens een 3d printer in huis halen.

Mee eens, hoewel, met de eerste helft, want ik héb al een printer :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Tidak Ada

Golden Member

Lijkt me een heerlijke klok om als wekker naast je bed te zetten >:)

Maar het is wel een héél Mooi stukje werk!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hebben hier een draadloze bewegingssensor ontwikkelt. (Vb om op je brievenbus of deur te bevestigen)
Filmpje kan je hier bekijken:

https://www.youtube.com/watch?v=-yeJZJ8Rfu4&feature=youtu.be

nu nog compacter maken en minder laten verbruiken :)

Lambiek

Special Member

Mooie klok geworden zeg, en een lekker geluid erbij als hij omklapt naar een andere tijd. Of hoor je dat niet?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dank voor de complimenten voor mijn klok.
@Lambiek Doordat de segmenten 1 voor 1 omklappen geeft het best wat geluid. Ik vind dat leuker dan dat alle segmenten in 1 keer omklappen. Na enige gewenning hoor je aan dat riedeltje hoe laat het is.
Bij elkaar vind ik het wel leuk om met een 3d printer weer eens iets anders te maken dan een beker, doosje of robotje. Al met al is het wel ontzettend veel werk.

Tidak Ada

Golden Member

Ik ben zo brutaal geweest om de link van je YouTube video'tje aan de NEONIXIE groep door te geven.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Mijn eerste projectje dat een beetje het showen waard is.

Betreft een labvoeding, max. 30V/3A gebaseerd op de beroemde Elektuur 82 voeding, wie kent 'm niet.

Om de dissipatie binnen de perken te houden worden beide wikkelingen van de trafo met een relais geschakeld. Een derde 741, misbruikt als comparator, doet het relais aansturen. 2x TIP142 als vermogenstorren, verder de door Pros ooit aangedragen verbetering aan de voltage potmeter.
Voor de leesbaarheid gekozen voor 7 segment LED displays voor de V en A meter. Zo kan ik ze onder de ongunstigste omstandigheden nog steeds aflezen. Ik word ook een dagje ouder…
Metertjes zijn ook zelfbouw op basis van de 7107, waarbij de voltmeter autoranging is, schakelt van 19,99 naar 20,0 volt. Zo heb ik ook voor toekomstige projecten twee typen DPM's die ik direct kan etsen en bestukken. DPM printje bestaat uit twee stukken, haaks op elkaar, zodat er geen ruimte boven/onder/links/rechts van het display wordt bezet.

Kast en wat halfgeleiders van de grote C. Printjes zelf belicht en geëtst. ICM7107s, de trafo en de display raampjes van Rosmalen. Frame voor printjes en koelprofiel op het werk laten snijden en zetten, net zoals het frontpaneel.
Nog even zitten kl&%en met de 7 segmenten displays van Rosmalen (zie daarvoor het Rosmalen 2015 topic), die bleken uiteindelijk een andere pinout dan gebruikelijk te hebben.

Tja, voor het geld moet je niet aan zo'n project beginnen. Alleen de Bopla kast was al ruim 4 tientjes. Maar uiteindelijk heb je een deftige voeding met mooie specs. En de voldoening van het zelf bouwen en tweaken, daar doen we het uiteindelijk voor.

Beetje uitleg bij de foto's. Achterin tegen het koelprofiel de eigenlijke voeding. Rechts van de trafo, beetje verstopt onder de Amp meter de losse voeding voor de DPM's.
Sense aansluitingen zijn nu nog provisorisch met een draadje aan de voedingsuitgang gekoppeld. Ik heb nog van die 100A zekeringen liggen - die metalen plaatjes. Na "een kronkel erin buigen" wil ik die ertussen gaan steken, dat ziet er wat netter uit.

Leermomenten:
- ik werk nog steeds met een antieke versie van Orcad omdat ik door de jaren heen al aardig wat custom footprints heb gemaakt. Ben eigenlijk te lui om met iets nieuws aan de gang te gaan. Echter, dan is het dus wel zaak dat je je footprints heel goed controleert, ... en daarna nog een keer. Ergo, footprint van de Tip142 was verkeerd; daar heb ik dus even moeten improviseren.
- Emitter weerstanden en de stroom meet weerstand worden toch warmer dan ik had voorzien. Verstandig om die in het vervolg wat meer ruimte te geven. Nu zitten ze best wel dicht op het relais.
- Heb zitten suffen bij het ontwerpen van het frame. Boutkoppen waarmee het koelprofiel vast wordt gezet zaten precies in de weg voor de print. Print dus wat hoger plaatsen waardoor het met de pootjes van de torren en de brugcellen even pielen was.
- Boutgat van de brugcel teveel naar rechts geboord. Snap nog steeds niet hoe dat heeft kunnen gebeuren, zal ook wel met een partijtje suffen te maken hebben gehad.

Nu rustig gaan nadenken over een fraaie frontplaat en hoe die te maken.

Volgende ding op mijn verlanglijst, een betaalbare 2de hands Fluke 8840. Als iemand nog tips heeft...

Sine

Moderator

Erg net doosje boem! Voedingen heb je nooit genoeg.
Zuivere constructie ook, en daar wil het wel eens aan schorten :P

Hoe heb je dat voltmater autoranging opgelost? ik zou iets met een comparator en een switch verwachten, maar die kan ik zo snel niet terugvinden.

Lambiek

Special Member

Een hele mooie voeding geworden. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Erg mooie voeding! Heb je nog meer foto's?

Nog een vraag, waarom wissel je de print en de trafo niet om van positie? Dan hoeven de draden van de potmeters niet langs de ringkern (i.v.m. oppikken van brom)? Of komt dat op de een of andere manier niet uit?Ja, ik weet het, erg makkelijk om kritiek te geven.. Mijn plannnen en onderdelen voor de Elektuur '82 voeding liggen al een tijdje in de kast....

//edit: zie nu ook waarom het zo zit, weer wat geleerd. Zo is het ook heerlijk compact!

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op zaterdag 25 juli 2015 12:50:25 (10%)

Sine

Moderator

De torren zitten rechtstreeks op de print, en het strooiveld van een ringkern is nihil.

blackdog

Golden Member

Hi Heren,

De voeding is netjes gebouwd, alleen niet optimaal.
Ja Sine, een ringkern heeft een duidelijk kleiner strooiveld dan een "normale" trafo.

Ik kan je vertellen dat bij drie Ampere er waarschijnlijk tot zo'n 10mV aan brom op de uitgang zit.
Als het minder is, dan is het toeval. Fase/infase bedrading van de print naar de uitgangsbussen, grijze kabels links langs de ringkern lopend naar de uitgansbussen.

Ik heb hier uitgebreid mee getest, en het oppikken van brom gaat heel hard,
ook bij een ringkern als je vlak bij de trafo komt.
Bij gevoelige apparatuur is de ringkern ook nog eens voorzien, van een Mu metalen scherm.

Maar dan moeten ook alle kabels vanuit de trafo goed getwist worden.
De bekabeling vanaf de brugcel naar de buffer elco ook twisten, daar lopen hoge piekstromen.

Het is net wat je wil, ik heb graag een voeding waar geen 50/100/150Hz op de uitgang voorkomt, in ieder geval beneden de 20uV, ja Microvolt onder vollast.

De meeste voedigen voldoen hier niet aan en dit is over het algemeen ook niet nodig.
De DElta voeding die ik hier heb staan, 30V bij 5-Ampere, deze is voor een schakel voeding mooi schoon.
Alleen gebruik ik hem niet als ik gevoelige electronica test, dat gebruik ik een oude analoge Delta,
of een eigen bouwsel.

Als het je enige voeding is, zou ik goed op de bedrading letten, om hem zo stil mogelijk te krijgen.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hoi,

Dank voor de complimenten en de 'kritiek' op mijn voeding. Ook dat laatste is welkom, want als niet-electronicus kan ik nog veel leren van de anderen op dit forum.

Ik heb een hele tijd zitten schuiven met de verschillende modules in de kast. Het is uiteindelijk zo geworden omdat ik het graag compact wilde houden. Inderdaad, de langere bekabeling naar de potmeters en naar de uitgangen heb ik me even zorgen over gemaakt. Mijn theorie was dat ik liever de 'vuile' bedrading (d.i. tussen de trafo, de brugcel en en de TIPs) zo kort mogelijk wilde houden en achterin de kast.

Echter, een superschone voeding vond ik minder belangrijk, dan pak ik wel de Delta die ernaast staat of ik bouw iets dedicated. Ik ben eigenlijk alleen maar met audio gerelateerde zaken bezig.

@Blackdog, kun je nog wat meer tips/toelichting geven waar ik bij de bedrading in deze voeding op moet letten? Of een linkje naar een site met meer achtergrond info over het oppikken van stoorsignalen in bekabeling? Daar wil ik wel wat meer over weten, komt bij mijn audio projectjes ook heel goed van pas.

@Sine, ik heb me bij de autoranging laten 'inspireren' door onze vrienden uit het Limburgse Beek, die hebben dat ooit eens toegepast in een halfgeleidergids, weet niet precies meer welk jaar. Zie hieronder het schema van de DVM. Het schema roept heel dapper dat de input range tot 200V is, maar ik ga dat niet proberen bij mijn print layout, daarvoor zijn de isolatie afstanden onvoldoende.

Kan nog wel wat foto's posten, is er iets wat jullie meer in detail willen zien?

Ehhh Briljant van dat schema...... (of lees ik het verkeerd?) [update: ik denk verkeerd.... Kan gebeuren.... ]

Als de spanning te hoog wordt, verschuift ie de decimale punt en deelt de spanning door.... 11 met een 1% weerstand.... (i.e. ze schrijven voor dat je een 1% weerstand neemt, maar schrijven dan ook een 10% verkeerde waarde voor!)

[update: Voor de juiste berekening. Om door tien te delen heb je een 9:1 verhouding in de weerstanden nodig. Om door 100 te delen heb je 99:1 nodig. De bovenste is 900, met 9:1 wordt de onderste 900/9 = 100k. voor de 99:1 krijg je 900/99 = 9.0909... Laat dat nu precies 100k//10k zijn! 1/(1/100+1/10) = 9.0909... ]

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 28 juli 2015 11:15:41 (39%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Morge...

Rew, volgens mij werkt de spannings deler zo goed, eerst heb je R5 en R9, deze deeld door 10.
Als T1 wordt aangestuurd door de comparator wordt R10 er "bij" geschakeld.
Hierdoor heb je netjes een 1:10 of een 1:100 deler.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Dat zou zo zijn als R10 11,111k was.

Dus helemaal klopt dat niet.

Correct Blackdog, R10 wordt parallel aan R9 geschakeld in het standje 1:100. De weerstandswaarden zijn zo hoog dat je de overgangsweerstand van T1 kunt verwaarlozen.

// edit, reactie van Sine niet gezien tijdens het typen, ik ga eens even rekenen… maar niet nu, weer buiten is te mooi om binnen te zitten/

[Bericht gewijzigd door BoemRook op zondag 26 juli 2015 11:31:16 (31%)

blackdog

Golden Member

Hi Sine.

Ik denk toch dat het correct is :-)

Hier twee plaatjes van een calculator.

Deze is zonder de 10K weerstand, die door de Fet bijgeschakeld kan worden.
De deelfactor is hier 10x.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Spanningsdeler-01.png

Nu is de 10K er door de Fet bijgeschakeld en de deelfactor is nu 100x.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Spanningsdeler-02.png

Praten we over het zelfde?

Gegroet,
Blackdog

PS,
Dit is allemaal in de optimale toestand, maar, de gebruikte comparator heeft een vrij hoge bias stroom, dus bij het warm worden kan je extra fouten krijgen.
Dit is niet zo belangrijk voor het omschakel punt, maar wel voor de aangegeven waarde op de display's.
Alleen de biasstroom door R14 van 100K is van belang voor de aangegeven waarde.
Alle andere bias stromen hebben alleen te maken met het omschakel punt en dat vind ik niet zo van belang.

[Bericht gewijzigd door blackdog op zondag 26 juli 2015 12:00:48 (33%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dit topic is gesloten