Eerste 2 trappen voor H-Brug

Dit topic is gesloten

MGP je bent te goed voor deze wereld.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Arjan, niet overdrijven hé. :o
Maar toch bedankt.
[Offtopic]
Ik ken mensen die zich 100x meer inzetten voor zijn medemens dan ik.

Bij mij is het meer hobby en nu en dan heeft er iemand geluk dat hij meer krijgt dan wat er van een forum kan verwacht worden.

Ik heb ook meer tijd dan de meesten hier, vele hebben nog een drukke job, terwijl ik het geluk heb gehad van nog in brugpensioen te kunnen gaan na 40j gewerkt te hebben.

LDmicro user.

MMmmmzz:

Besteld in bij www.aliexpress.nl : 10PCS Free shipping IR IRF3704 TO-220

Afgeleverd : 10x IRF9Z30

Weet iemand of dit replacementypes/compatible van elkaar zijn?

Groet, Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

De ene is een N-channel MOSFET, en de andere een P-channel. Nee, dus. Je had natuurlijk, stel je voor, zelf even de datasheets kunnen bekijken.

Je blijft maar hameren op "replacement types", maar dat is kansloos bij MOSFETs voor zulke toepassingen. Bij analoge versterkers zijn een boel parameters kritisch, als je alleen hard gaat schakelen gaat het vooral om de maximale drain-source spanning, en maximale drain stroom, en de Rdson.

Heb je het artikel over MOSFETs http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41 al gelezen?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

En afhankelijk van de schakelfrequentie en het gedissipeerde vermogen de gate capaciteit anders gaat het spulletje toch ook in rook op als hij te lang in halfgeleiding staat

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Besteld in bij www.aliexpress.nl

Verspilling van het geld, of je krijgt de verkeerde zoals in jouw geval, of je krijgt fakes. Bestellen bij EOO is een veel beter idee.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Tuurlijk, gate-source capaciteit, Miller capaciteit, gate threshold voltage, transconductance, avalanche ratings, thermisch gedrag, en nog veel meer als je professioneel iets ontwerpt, maar nu voor de TS allemaal niet relevant, en een paar hele grote bruggen te ver.

Voorlopig is een Vds(max) van minimaal 2 of 3x de voedingsspanning, een Id(max) van minimaal 5x de verwachtte maximale stroom, en de Rdson zo laag mogelijk al moeilijk genoeg. De TS heeft al moeite met het concept van N-channel en P-channel MOSFETs. Er zijn een boel schema's met alleen N-channel MOSFETs, en er zijn er (vooral voor kleinere stromen en lage spanningen) met P-channels aan de bovenzijde. Als de TS dat verschil en de manier van aansturen niet kan bevatten, lijkt dat me toch wel het eerste om aan te pakken.

Als hij nu eerst dat artikel doorleest, en aan de hand daarvan gericht vragen gaat stellen als hij het niet snapt, komt hij misschien wel verder.

@Roland: bij aankopen op Aliexpress en eBay krijg je vaak zat ook wel de goede artikelen, maar de TS kan zelf niet vaststellen of ze fake zijn of niet, dus als het niet werkt, is er nog een mogelijk oorzaak, en dat is niet echt handig.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 7 augustus 2015 12:23:31 (11%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 7 augustus 2015 11:46:59 schreef High met Henk:
En afhankelijk van de schakelfrequentie en het gedissipeerde vermogen de gate capaciteit anders gaat het spulletje toch ook in rook op als hij te lang in halfgeleiding staat

Jongens, jongens. Maak het hem nu niet te moeilijk. Wouter moet VER van de limieten van de componenten vandaan blijven. Gate capaciteit die er voor zorgt dat de stijgtijd te langzaam is, dat moet voor hem verborgen blijven. Net als skin effect in de draden. Om maar iets te noemen waar JIJ ook geen rekening mee houdt.

In het begin reken/ontwerp je met "draad is draad", "mosfet is aan of uit". Maak het niet te moeilijk.

BVO sparky!

De chinezen die via EBAY of Aliexpress verkopen zijn erg zorgvuldig in wat ze in een pakje stoppen. Dat soort wat "dommer" werk is hun prima toevertrouwd. Wat daar in china veel voorkomt is dat er "fake" onderdelen verkocht worden. Of wat wordt overdreven. Een 600mAh accu wordt al snel als "1000mAh" verkocht aan een andere chinese tussenhandel. Die overdrijft dan weer naar ZIJN klant en voordat je het weet wordt ie verkocht als 5500mAh!

Dus: Als je een IRF3704 N-fet bestelt, dan verwacht ik dat je een N-fet geleverd krijgt. Met IRF3704 als opdruk. Als er "fake" in het spel is, dan zal het een zwakkere FET zijn die welliswaar N-FET is, maar dus mogelijk niet de opgegeven ID, RDSON en VDS van de IRF3704 zal halen.

Als je bij Aliexpress gaat klagen dat je HELEMAAL niet hebt gekregen wat er geadverteerd werd, kan de verkoper fluiten naar z'n geld. Die heeft dus GEEN ENKEL belang om iemand op te lichten door herkenbaar andere spullen op te sturen.

Wat we in deze thread wel hebben kunnen constateren is dat Wouter soms wat hard van stapel loopt. Dus ik acht de kans VEEL groter dat wouter misschien toch een andere mosfet heeft besteld dan ie nodig heeft. Of misschien twee bestellingen heeft gedaan en deze door mekaar haalt. Het is soms verdomd lastig om de pakketjes bij de bestellingen te plaatsen als je vergelijkbare artikelen hebt gekocht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Stam ik nu uit een ei?

Ik heb zelf te vaak meegemaakt dat die krengen oprookte bij een replacement door een te trage stijgtijd.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Op 7 augustus 2015 18:09:00 schreef High met Henk:
Stam ik nu uit een ei?

Dat sowieso, overigens wij allemaal trouwens. :)

Op 7 augustus 2015 11:43:54 schreef SparkyGSX:
Heb je het artikel over MOSFETs http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41 al gelezen?

Dat heb ik ook al eens geplaatst, maar krijg niet het idee dat hij er iets mee doet.

Als hij nu eerst dat artikel doorleest, en aan de hand daarvan gericht vragen gaat stellen als hij het niet snapt, komt hij misschien wel verder.

Ik denk dat hij heel veel hulp nodig zal hebben, op zich geeft dat helemaal niets, als hij er maar iets van opsteekt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 7 augustus 2015 18:09:00 schreef High met Henk:
Ik heb zelf te vaak meegemaakt dat die krengen oprookte bij een replacement door een te trage stijgtijd.

Dan heb je een "geavanceerd ontwerp" waarbij de ontwerper verder is geweest kwa kennis en kunde dan de TS hier.

Als je begint moet je eerst de basis princiepes leren. Dus stroom de basis in -> meer stroom door de collector. Pas later ga je leren over dat de versterking minder wordt naarmate de frequentie hoger en dat soort dingen.

Als de TS een H-brug wil PWM-en, moet ie dat vooral doen. Maar op zo'n frequentie dat de onvolkomenheden van de mosfets verborgen blijven. Ik stel 1000Hz voor: Als je dan een "1k weerstand" als mosfet driver gebruikt (pullup/down, de andere kant op doe je met een tor), dan krijg je met een 10nF gate capaciteit een RC van 10µs. Dat is dan 1% van de tijd. Zolang je dan geen shoot-through krijgt, kan je dat effect redelijk negeren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Jo, terug van weg geweest!

Kep voor nood het schema van MGP aan de PWM out poorts van mijn Velleman VM167 hangen. En de delphi code laat prima mijn 12v - 10a motor draaien! Dat was even springen door mijn Hobby Kamer dus van daar!

Nog een paar weekjes geduld voor de rest van mijn componenten binnen zijn. Dan doet mijn versie het.

Downscale the project

Greetz,

Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Ik heb bijna alle onderdelen binnen, voor een second go van het ADP3417 schema.

Voor ik begin, met alle onderdelen in elkaar solderen.

heeft iemand dit schema werkend gekregen?

dan weet ik nog even zeker dat dit een werkend shema is voor ik begin.!

Groet, Wouter

verplicht beantwoorden AUB

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Op 15 augustus 2015 16:25:03 schreef pascalbythree:
verplicht beantwoorden AUB

Ja meester :p

Ga je u terug bezig houden met die ADP's, opgelet, je mag ze niet aansluiten op een 12V loodbatterij want de maximale werkspanning is 13.2V en een batterij kan tot 14V geladen worden.

Het schema is niet juist, er ontbreekt een verbinding, zie rode draad op het schema.
Dat van de datasheet en het gewijzigde.

Edit: we kunnen dat niet maken want die ADP's zijn enkel in China te krijgen.

LDmicro user.

Waarom ben je nu dan toch weer aan het kl**tviolen met die ADP's, terwijl in je vorige (gesloten) topic de IR2184 al 5x als betere vervanger was genoemd, door MGP, Lambiek en ondergetekende.

De IR2184 is functioneel identiek, high-side en low-side driver, dode tijd injectie, met dezelfde bootstrap constructie en zo, maar kan gebruikt worden tot 600V en is verkrijgbaar in een handige 8-pins DIP verpakking, zodat je geen SMD verloop printjes nodig hebt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Kan deze 'roode draad' de reden zijn waarom mijn vorige baksel het niet doet? Is het dus verplicht deze hierbij aan te vullen? Weet u dat zeker? Voordat het mis is :-) 2e responds please.

PS: als je een entry diode tussen mijn zekering en power plug plaatst. De 1N4007. Kan daar 12v - 10a door? Zo niet welke moet ik dan kiezen.
wvw

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Shiptronic

Overleden

Even in de DS van de 1N4007 kijken ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Diode of geen diode --> NEE

Als de motor afremt heb je teweinig speling als de spanning iets oploopt.
Maar je kan proberen als je van die ADP's afwilt :p

Het komt door die rode draad dat uw vroeger baksel niet werkte.
Die moet er zijn.

Edit: fouten in zelfgetekende schema's komen vaak voor, daarom nooit klakkeloos iets namaken.

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 15 augustus 2015 18:34:51 (17%)

LDmicro user.

Dank u.

http://electronics.stackexchange.com/questions/81580/step-up-3-3v-to-5…

Dus, als ik dit schema tussen mijn Raspberry en MGP's H-Bridge werk kan ik zo 3.3v TTL signalen converteren naar 5v TTL. Enzo het Logic voltage verschil tussen mijn Raspberry en mijn Velleman VM167 op te lossen? incl getoonde weerstand waardes. ???

Groet WvW

Of kennen jullie betere/zeker werkende schema's?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Die rode draden zijn absoluut verplicht! Wellicht ook handig als je snapt waarom: je kunt een MOSFET zien als een condensator die tussen de gate en source zit, en een schakelaar tussen de drain en source die open of dicht is, afhankelijk van de spanning over die condensator.

Om de MOSFET nu aan te zetten, moet je de condensator tussen de gate en source opladen; er moet dus stroom door de gate naar binnen, en zoals je weet moet stroom altijd in een rondje kunnen lopen (er moet een gesloten circuit zijn), dus die moet door de source weer terug naar de gate driver kunnen.

Ik heb je bericht meerdere keren gelezen, maar ik snap echt niet wat je nu probeert te doen met een Raspberry Pi, een VM167 en die gate drivers. Waarom denk je dat je iets tussen de Raspberry Pi en de VM167 moet zetten? Dat is toch gewoon een USB verbinding?

De gate drivers hebben een "Input Voltage High" van 2.5V (dat staat, stel je voor, in de datasheet!), en kunnen dus prima werken met een signaal van 3.3V.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De ic's zelf hebben 5V voeding nodig maar je kunt ze zoals SparkyGSX schrijft wel aansturen met 3.3V

Als je absoluut een levelshifter wilt zou ik kiezen voor onderstaande, dan is het signaal niet geinverteerd. Bron.

LDmicro user.

MGP

weet iemand of je dan de base pin van de 2N7000, rechtstreeks aan je GPIO 3.3v TTL kan hangen? Of gaan ze er van uit dat je zelf dan nog een weerstand ertussen moet plaatsen? Zo 'ja', Welke ? 4.7K? Groet Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
High met Henk

Special Member

2N7000 is een N mosfet. dus de spanning zal niet het probleem zijn voor ee mosfet. Eerder de stroom die je trekt om hem open te zetten kan je GPIO kapot maken.

Zou er een klein weerstandje tussen zetten 4K7 lijkt mij wat groot.maar e.e.a. is afhankelijk van hoeveel stroom je uit je GPIO kan halen en hoe snel je de FET open wilt sturen... Ik zou zelf eerder richting 330 ohm gaan of nog lager. dit is een balans van snelheid versus maximale stroom uit je GPIO en die laatste ken ik niet...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 22 augustus 2015 12:23:44 (17%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

4K7 is idd wat te groot om te PWM'en, zoals HmH schrijft zal 330 veel beter zijn.
Als je de gate aanstuurt dan wordt het signaal geinverteerd, vergeet dat niet.

LDmicro user.

Dit topic is gesloten