Opruiming elektronica'verzameling' Deel 2

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Inderdaad, een fraai staaltje werk. Zou hij oorspronkelijk misschien ook voor anodiseren bedoeld zijn?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 25 juli 2015 13:34:00 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog

Golden Member

Hi,

Wat betreft de variac en de trafo, de Variac staat toch als "Autotrafo" geschakeld, volgens mij kanhij dan minder groot zijn.

Hij is goed opgeknapt PietPlof, dikke smooorspoel scoren en dan vonken gaan trekken, is dat misschien een toepassing?

Tidak Ada,
Je dopjes voor de spantangknoppen uit Deurne zitten reeds in een enveloppe, daar het hier stormt(lijkt november wel), denk ik dat het maandag op de bus gaat :-)

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Een variac staat per definitie als autotrafo (gescheiden uitvoeringen zijn eerder een uitzondering)

Maar dan nog lijkt ie erg klein tov de voedingstrafo.

Tidak Ada

Golden Member

Bram, als je voldoende postzegels in huis hebt, kan je hem beter morgen posten. Maandag is het weer net zo beroerd als vandaag ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pietplof

Golden Member

Sine; De variac zou, als hij/zij achter de trafo was geschakeld akelig snel in rook opgaan.
Het ding zit echter aan de primaire kant en zal bij maximale belasting eens 2 A moeten verwerken en dat doet ie wel.
Verder een ieder dank voor de lovende woorden.
Mijn uiterst beperkte elektronische kennis werd niet echt op de proef gesteld.

Vergulden/ verzilveren is een reële optie maar het nadeel van dat werk zijn de verrekt giftige baden ( voor goud bv cyanide) en daar wil me niet boven hangen zonder effectieve zuurkast.
Die laatste heb ik nog niet.

festina lente

@Sine:
Dankzij het mooie weer vandaag even de tijd gevonden om wat te experimenteren met zo'n LCDtje. Ik heb met een paar componenten een simpele aansturing gemaakt om wat bewegends te maken op het LCD.
Hier een filmpje van de schakeling.
Met deze schakeling de BP frequentie gemaakt. Ik denk zo'n 75Hz, maar was ook maar om te proberen.
2 HEF4070's gebruikt om 6 segmenten in het LCD aan te kunnen sturen.
Een 4017 uit dit schema voor het looplichteffect.
En een NE555 als pulsgenerator voor het looplicht.

Ik had eens gekeken in mijn voorraad IC's maar ik kon er geen vinden die voor LCD aansturing wordt gebruikt. Dus ik moest even een paar discrete componenten gebruiken. Maar het werkt :-)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Sine

Moderator

It vorks !

Die bp generator is niet echt ideaal omdat je nooit een 50% blok krijgt daarmee. Dat is op lange termijn killer voor je LCD.

Ik heb nog wat in andere datasheets gekeken, die 2k2 segment weerstanden kun je waarschijnlijk ook wel missen. scheelt toch weer een stukje ruimte.

Schimanski

Golden Member

Je kunt dan beter deze schakeling gebruiken voor BP

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Sine

Moderator

Als je het echt goed wilt doen gooi je een oscillator in een twee deler, dan heb je gegarandeerd een 50% DC blokgolf.

Blijkbaar is dat nog al kritisch omdat je met een ongelijke blokgolf (=DC component) anders de indium tin oxide laag van je LCD opvreet.

@Schimanski:
Die schakeling had ik eerst opgebouwd. Maar volgens mijn scoop kreeg ik daar geen mooie blokgolf uit. Bij die andere schakeling wel.

Maar ach, het was maar om even te proberen met de onderdelen die ik heb liggen.
Als ik er uiteindelijk echt iets mee ga maken, bestel ik dan de juiste driver IC's er voor. Ik moet er natuurlijk wel voor langere duur van kunnen genieten :-)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Sine

Moderator

Och, aan de andere kant ... er liggen er nog genoeg.

En ik heb ook nog een voorraad voor de komende 20 jaar denk ik :P

Filmpje hapert heir nogal. Misschien idee om dat op Youtube te zetten. Dat werkt (vrijwel) altijd.

Bij mij werkt hij vloeiend. (Behalve op die antieke laptop die ik het meest gebruik :-p) En ik heb het filmpje al verkleind van de originele 11MB.
Op youtube zal niet gaan. Ik heb geen google account omdat ik het niet eens ben met het privacybeleid van google.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
pietplof

Golden Member

Geachte collegae,

Ongeveer 1,5 jaar geleden hebben wij in Helenaveen ( opruiming electronica verzameling) gesnuffeld.
Bij die gelegenheid vond ik een kast met wat dig. paneelmeters enkele bedieningsorganen en een volledig gesloopt binnenwerk.
Een van de daar aanwezige collegae meldde via co dat hij wel belangstelling had voor die mooie oranje kast.

Vandaag vond ik dat ding terug en het staat dus ter beschikking ( gratis uiteraard)
Nog belangstelling.... Zsm vertellen dan kunnen wij de overdracht regelen.
Geen belangstelling... Kan het ding weggepletterd .

festina lente

Ik geloof dat ik gesteld heb dat ik interesse had in het apparaat incluis paneelmeters en variacjes. En dat ik het in dat geval misschien wel in z'n originele oranje seventies-behuizing zou laten zitten. Maar de losse kast vind ik niet interessant. Misschien heeft iemand anders daar interesse voor getoond, dat weet ik niet.

If you want to succeed, double your failure rate.
pietplof

Golden Member

Ja, daaaag. Dan had je in Helenaveen maar moeten opletten.
De kast is echt helemaal leeg. De paneelmeters zijn in gebruik.
De variac is ergens bij Tidak.
Een paar meter snoer kun je erbij krijgen.

Maar zo te lezen kan het oranje gevaarte naar mijn afnemer van oud ijzer, afgekeurde trafo's , verkeerd geboorde aluminiumplaatjes en overtollig lintkabel.

festina lente

Ik heb in Helenaveen ook zeker wel opgelet. Maanden eerder. Toen moest bij 25+ euro kosten.

Toen ik hoorde dat hij voor jou ineens nog maar 5 euro (meen ik? of 10?) kostte zou mijn klomp gebroken zijn indien ik die had gedragen. :P
Maar het spul is je van harte gegund hoor!

If you want to succeed, double your failure rate.
pietplof

Golden Member

Dankje. Mijn oudijzerboer is er blij mee.
En als beloning mag ik regelmatig in zijn handel struinen. Af en toe aardige spullen.

festina lente
Hewlett

Honourable Member

Zo, even dit draadje wat afstoffen :-)

Voorgaande jaren hebbben we een paar keer een Kerst/Oud-jaar meeting in Deurne gehad. Staat er voor dit jaar ook zoiets in de planning? Ik vraag dit omdat we hier onze agenda's voor de rest van het jaar aan het afstemmen zijn. Helaas zijn er dit jaar niet veel zaterdagen beschikbaar omdat zowel Sinterklaas en Kerst beide op een zaterdag vallen. Ik hoor het graag.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Schimanski

Golden Member

Het lag wel in de bedoeling een kerstspecial te doen (19 december). Maar er spelen momenteel een aantal zaken (waar ik hier niet verder over kan/wil uitweiden) die de doorgang op korte termijn onzeker maken.

Maar een (kerst)special kan wat mij betreft ook in januari of februari. We houden jullie op de hoogte.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
haasje93

Golden Member

Ik houd mij aanbevolen.
Ik was laatst de gekochte onderdelen aan het sorteren en kwam tot de conclusie dat ik van sommige waarden wel erg weinig had.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
pietplof

Golden Member

Wij, collegae, wij kunnen ons nu wel al weer gaan melden maar ik stel mij toch voor dat schimanski de inschrijving opent op het moment dat de exacte datum bekend is.
Overigens past mij dit uitstel wel gezien de beperkte mobiliteit.

festina lente
Schimanski

Golden Member

Ik heb contact gehad met Deurne, op korte termijn wordt er voorlopig niets georganiseerd. Men hoopt in april/mei 2016 de boel weer op te kunnen pakken.

Als ik meer nieuws heb, of als er data bekend zijn dan zal ik dat hier melden en volgt er weer een inschrijving op de bekende manier.

Geen kerstspecial dus dit jaar, maar bij deze voor alle "klanten" alvast de beste wensen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/39464_8a0c1a.jpg

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Is er inmiddels al wat meer bekend?

De boortjes en freesjes die ik de laatste keer heb opgedoken in Deurne bevallen prima, maar ik kan nog wel wat extra maatjes gebruiken ;)

Hieronder het resultaat van een eerste proef:

https://farm2.staticflickr.com/1464/25375969562_6902e8d5bf_z_d.jpg

Shiptronic

Overleden

Ik denk dat iedereen eerst druk is met Rosmalen, daar dan eerst maar heen ? http://www.circuitsonline.net/forum/view/130787

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 4 maart 2016 11:26:53 (25%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dit topic is gesloten