xyz tafel

hoi vrienden

ik ben een xyz tafel ant maken en heb de stuken al
3x stappenmotor 42BYGHM810
1x arduino uno
1x cnc shield V3 met 3 drivers Pololu A4988

nu de vraag is er iemand die mij kan helpen ik krijg er geen beweging naar de stappenmotors heb al veel programma's geprobeerd maar niets gaat
en weet het nu niet meer of hoe het nu verder moed
ik hoor het dan wel alvast bedankt aan die gene die wil helpen
tot weder hoor
gr Mario

Welke software probeer je te draaien op arduino en welke op je pc?

Of is het nog een hardware probleem?

hoi DK met arduino software1.6.4 denk niet dat het hardware is want de stappenmotor bromen en dat is alles

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 september 2015 20:02:50 (7%)

Dus je hebt zelf de code getypt?

nee heb die op de site gaan zoeken kan nog niet programmeren he :-(

Dus welke code probeer je te draaien op je arduino, en welke op je pc?
Communiceren is niet echt een kracht van je he?

Behalve hij doet niks, of hij bromt, welke stappen werkte wel, krijg je foutmeldingen oid?

c code:


/*
 Stepper Motor Control - speed control

 This program drives a unipolar or bipolar stepper motor.
 The motor is attached to digital pins 8 - 11 of the Arduino.
 A potentiometer is connected to analog input 0.

 The motor will rotate in a clockwise direction. The higher the potentiometer value,
 the faster the motor speed. Because setSpeed() sets the delay between steps,
 you may notice the motor is less responsive to changes in the sensor value at
 low speeds.

 Created 30 Nov. 2009
 Modified 28 Oct 2010
 by Tom Igoe

 */

#include <Stepper.h>

const int stepsPerRevolution = 200;  // change this to fit the number of steps per revolution
// for your motor


// initialize the stepper library on pins 8 through 11:
Stepper myStepper(stepsPerRevolution, 8, 9, 10, 11);

int stepCount = 0;  // number of steps the motor has taken

void setup() {
  // nothing to do inside the setup
}

void loop() {
  // read the sensor value:
  int sensorReading = analogRead(A0);
  // map it to a range from 0 to 100:
  int motorSpeed = map(sensorReading, 0, 1023, 0, 100);
  // set the motor speed:
  if (motorSpeed > 0) {
    myStepper.setSpeed(motorSpeed);
    // step 1/100 of a revolution:
    myStepper.step(stepsPerRevolution / 100);
  }
}

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 september 2015 20:03:29 (1%)

Je hebt een cnc shield,

Google eens op GRBL
En zet die code op je arduino,

Vanaf je pc draai je daarna iets als universal gcode sender

Die code die je nu hebt heb je niks aan

oke zal mijn best doen en die grbl eens proberen he want ik ben nieuw hier en weet nog niet alles he zal het je laten weten of het werkt of niet al vast bedank he

nee het werkt ook niet en dat bestant grbl staat niets in om de steppenmotor te laten draaijen en eerlijk gezegd snap er de bal nog van
jammer he nu ik iets wil maken loop het niet zo als het hoort denk dat ik meer uitleg nodig heb :-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 september 2015 20:03:58 (42%)

grbl zet g-code om in stuursignalen voor de steppermotor. Clk en richting. Daarnaast zorgt grbl b.v. voor de nodige eindschakelaars, 4de steppermotor enzovoort.

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom,

Hoeveel draden hebben de motoren, als het er vier of acht zijn dan heb je bipolaire motoren en zijn de motoren geschikt voor je stappenmotor drivers de A4988.

Pololu A4988.pdf

Als je motoren hebt met vijf of zes draden dan heb je unipolaire motoren, en deze zijn niet geschikt voor de drivers die je hebt.

Als je motoren wel brommen maar niet draaien, kunnen ze ook nog verkeerd aangesloten zijn. Of ze zijn goed aangesloten maar de stapfrequentie is te hoog, stroom te laag, of je hebt nog niet de juiste software.

Het kan dus van alles zijn wat nog niet klopt. Je hebt nu drie assen, wat wil je precies gaan maken? Je hebt het over een X, Y, Z tafel, maar dat kan van alles zijn.

Misschien heb je hier nog iets aan om info uit te halen, heb ik jaren geleden omgebouwd.
http://www.uploadarchief.net/files/download/ombouw_freesbank_naar_cnc_…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
rbeckers

Overleden

Plaats een foto van de motor.

dit zij enkele foto wat ik heb voor mijn XYZ tafel
wat ik er graag mee wil doen is voor printplaten te boren printen uit frezen en heel licht frees werk mee doen
1 de 3 stepmotor heeft 4 draad
2 de 3 driver voor de stepmotor is een A4988
3 de arduino uno
program is van arduino zelf

hoi Lambiek
welkom

dit is wat ik graag wil maken
is niet zo goed de foto maar hoop dat je het kan zien

gr Mario

Lambiek

Special Member

In principe moet dit gaan werken, als alles goed aangesloten is en je als je software klopt. Je motoren zijn al 400 stappen per / omwenteling, 0.9 graden per stap, is dus al een goed uitgangspunt.

Waar je op moet letten is dat de motoren goed aangesloten zijn, als ze staan te brommen en niet draaien kan betekenen dat er draden verkeerd zitten. Maar het kan ook zijn dat de motoren goed aangesloten zijn, maar dat de stapfrequentie te hoog is, of de stroom door de motoren te laag is, of dat de spanning te laag is voor de drivers.

Er kan dus van alles aan de hand zijn.
Ik neem aan dat je de software ergens vandaan hebt, is dat wel compleet? Kan je de motoren straks via de computer gaan bedienen, je zal toch op je beeldscherm een aantal knoppen te zien krijgen voor bijv. een jog functie, en andere zaken?

Dus toon het programma eens, en maak bijv. een screenshot van het bedienpaneel dat op je beeldscherm staat.

Het programma dat je eerder getoond hebt, daar heb je niets aan.

EDIT:
Hier heb je een voorbeeld hoe zo'n programma er uit kan zien.
http://www.uploadarchief.net/files/download/cnc%20programma.pdf
Je kan dus ook nog heel veel instellen, en dat is nodig ook want je moet ook weten hoevell stappen je motor moet gaan maken per mm.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

heb je gecontroleerd of de A1 A2 B1 B2 draden overeenkomen met de 4 pinnen op je A4988? het is nogal voorkomend dat je 2 draden op de connector moet wisselen

verder is grbl precies wat je nodig hebt, het zet commando regels om in aansturing voor je stappenmotors.
verder omdat je een cnc shield gebruikt wat grbl compatible is, kloppen de pinnummers in de software met de aansluitingen, en zou het dus een kwestie van downloaden en draaien moeten zijn mits alles goed aangesloten zit.
maar als je niet verder komt als "hmm werkt niet, volgende" kan ik je ook niet helpen

ik heb geen programma er voor maar heb in de arduino programm enkel dit programma van de steppermotor . en onder tussen heb ik ook de grbl controller maar die doet ook niets
en de voeding van de motor heb ik 12 v volgens mij is de stappen motor goed van konektie (rood blouw . goren zwart)
ik ben er een leek in he maar tog hou ik er van om zo een xyz tafel te maken

c code:



 Created 30 Nov. 2009
 by Tom Igoe

 */

#include <Stepper.h>



// initialize the stepper library on pins 8 through 11:
Stepper myStepper(stepsPerRevolution, 8, 9, 10, 11);

int stepCount = 0;         // number of steps the motor has taken

void setup() {
  // initialize the serial port:
  Serial.begin(9600);
}

void loop() {
  // step one step:
  myStepper.step(1);
  Serial.print("steps:" );
  Serial.println(stepCount);
  stepCount++;
  delay(500);
}

hoi dk
dit staat er is

c code:


/*
  Thanks for supporting Open-Hard/Soft-ware and thanks
  for all of the contributors to this project.

  For extra info on GRBL please have a look at my blog : 
	http://blog.protoneer.co.nz/tag/grbl/

  Grbl is free software: you can redistribute it and/or modify
  it under the terms of the GNU General Public License as published by
  the Free Software Foundation, either version 3 of the License, or
  (at your option) any later version.

  Grbl is distributed in the hope that it will be useful,
  but WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
  MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.  See the
  GNU General Public License for more details.
  http://www.gnu.org/licenses/
*/

/*
	Supported hardware:
		Arduino Duemilanove
		Arduino Uno
		Arduino Mega 2560 (Limited Testing)

*/

#include <grblmain.h>

void setup(){
	startGrbl();
}

void loop(){}

in die file

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 september 2015 20:05:13 (35%)

ja dat kan,

wat gebeurd er als je die download,
en je je serial monitor opent (op 115200 baud Both NL & CR)

als alles goed erin zit staat daar iets van:
grbl (versienummer) ($ for help)

Door bijv $ of $$ zou je diverse instellingen kunnen openen

Lambiek

Special Member

Op 21 september 2015 12:59:09 schreef DK:
verder omdat je een cnc shield gebruikt wat grbl compatible is, kloppen de pinnummers in de software met de aansluitingen, en zou het dus een kwestie van downloaden en draaien moeten zijn mits alles goed aangesloten zit.

Dat zou mooi zijn als het zo werkt, maar helaas heb je met meer dingen te maken.

Hij moet eerst de goede software zien te vinden "helaas kan ik hem daar niet mee helpen voor een arduino"

Als de software klopt "het liefst open source" want je moet het één en ander in kunnen stellen. Bijv. het aantal stappen per mm, anders krijg je wel een raar printje uit je cnc machine.

Dan is er nog de hardware, wat voor spindels worden er gebruikt, wat voor spindelmoeren, en eventuele vertragingen.

Er wordt op dat soort machientjes vaak gebruik gemaakt van normale draadeinden als spindel "M8 X 1 of M8 X 1.5mm" in principe kan dat, maar wel in combinatie met spelingsvrije moeren.

En dit noem ik niet voor de lol, zeker niet als hij er printjes mee wil gaan maken.

Wat ook wel eens gebruikt wordt zijn tandriemen, als je die goed opspant is er redelijk mee te werken.

Dit zijn zomaar een paar opsommingen waar terdege rekening mee gehouden moet worden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ja ik heb grbl hier draaien, en dat werkt zo, en is open source
downloaden en draaien
stappen / mm, accerelatie enz enz zijn allemaal parameters die gewoon via de seriële communicatie (of geïntegreerd in een windowsprogramma) zijn aan te passen, heb je geen programmeerkennis voor nodig

en tuurlijk is je hardware een van de belangrijkste factoren met welke precisie je kunt frezen, maar dat is een hele andere discussie

Lambiek

Special Member

Op 21 september 2015 13:45:34 schreef DK:
en tuurlijk is je hardware een van de belangrijkste factoren met welke precisie je kunt frezen, maar dat is een hele andere discussie

Dat weet ik, maar haal het toch even aan. Daar wordt vaak te ligt over gedacht, en het zou zonde zijn voor de TS als het daar alsnog mis gaat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het programma wat je gebruikt maakt zelf de sturing van de twee spoelen van je stappen motor. Er is alleen een buffer nodig omdat de arduino niet de stroom en spanning kan leveren die de stappenmotor nodig heeft. Je gebruikt hier voor 4 stuurpinnen van je arduino.
Jou stepperdriverboard is ook zo'n buffer tussen de arduino en jou stappenmotor. Alleen dit board maakt zelf de juiste sturing voor de motor en heeft twee signalen nodig. Een puls om één stap te maken met je motor en een richting signaal om rechts of links om te draaien. Je heb dus maar 2 pennen nodig van je arduino om de motor te laten draaien, dat zijn 2 pinnen minder als jij denkt te moeten gebruiken. Jou programma hoort dus niet bij je hardware en werkt het niet. Zonder arduino kan je heel eenvoudig testen met 2 schakelaartjes en twee pullup weerstanden die je aan Xstep en dir hangt van jou steperdiverboard. Als je Xstep aan en uit zet maakt de motor één stap. Verander je dir schakelaar dan gaat de motor de andere kant op. Voordeel met 6 pennen van de arduino kan je 3 motoren sturen.

hoi allen
vin het geweldig dat je julie willen helpen
maar ik zit hier al 14 dagen te proberen en te zoeken hoe het moed en volg jullie raat op heb hier op mij pc een programma staan wat ze me aanraden in de winkel het is Grbl Controller en de xloader maar ook dat werkt niet
ik ben einde raad
zijn er andere xyz tafel te maken die iets gemakelijker te maken zijn met het grief dat ik heb ? daar mee bedoel ik de stappen motor en eventueel andere stuur kaarten
zo dat ik toch mijn tafel kan laten werken
want ik weet het niet meer wat ik moed doen
dank aan allen
Mario

De stuurkaart of stepperdriver is prima, je moet alleen de juiste signalen sturen. maak een eens duidelijke foto van jou stuurkaart met de draden die jij hebt aangesloten.

Heb zelf een cnc machine aangestuurd met een TB6550. Erg eenvoudige controller. Heeft alleen een klok nodig. Daarnaast nog een richting maar dat is voor de werking niet echt noodzakelijk. Zou als ik jou was eens de datasheet zoeken van jouw steppermotor controller. Begin daar eens mee. Kijk vervolgens met een scoop of er daadwerkelijk signaal afkomt.
Sluit mij aan bij wat @ELEKTITUS zegt.