Ik heb een vrij basic receivertje uit het jaar 0 gekocht op Marktplaats die (uiteraard) defect is.
Omdat ik een fout meestal met wat hulp wel kan vinden, maar ik de techniek erachter niet snap, lijkt me dit wel een goede om wat meer van te leren.
Deze receiver trekt de zekering eruit. Hij gaat heel eventjes aan (lampjes brandden), en toen de zekering stuk. (mijn 25W lamp in serie ging echter niet aan??)
Genoeg tijd om een miniem rookpluimpje uit de eindtrap te zien opstijgen. Na wat meten aan de transistoren 1 kanaal voorlopig goed bevonden (geen sluitingen), en in het andere kanaal diverse eindtorren die in sluiting liggen.
Ik heb een afbeelding uit het schema bijgevoegd. De twee eindtorren (TIP31B) meten nog goed, maar diverse andere drivers liggen in sluiting. De torren die ik met geel gemarkeerd heb meten goed, de blauw omcirkelde liggen in sluiting.
Wie kan me aan de hand van het schema uitleggen hoe deze versterker opgebouwd is, en waarom juist deze torren in sluiting liggen (dat bijv Q509 stuk is, maar Q505 heel is?)
Ik neem niet aan dat dit met een paar nieuwe torren erin solderen opgelost zal zijn?
Dit is een klassieke opzet van een eenvoudige audio versterker.
Q501 en 502 vormen een verschilversterker. Voordeel van zo'n verschilversterker is dat temperatuurvariaties weinig of geen invloed hebben op de schakeling. Een beter ontwerp zou zijn geweest met stroombron in emitter en stroomspiegel in de collectorkring als actieve belasting.
Q503 vormt de driver, die onlosmakelijk verbonden is met de
verschilversterker. Deze zorgt voor de spanningsversterking.
Q505,506,509 en 510 vormen een quasi complementaire eind trap en zorgt voor de stroomversterking. Dan blijft er nog over Q504 die de bias stroom van de eind trap instelt en Q307 en 308 die voor overstroom beveiliging zorgen.
Het uitgangssignaal wordt teruggekoppeld naar de ingang via de spanningsdeler R506 R505. De verhouding R506 op R505 geeft de totale spanningsversterking van de schakeling (in dit geval 17,4)
Waarom deze torren in sluiting liggen is altijd gissen, zeker wanneer er veel componenten gesneuveld zijn.
Ik kan me bv wel inbeelden wanneer de c-b diode van Q509 kort gaat dat dit dan mogelijk Q503,504 en Q508 mee kapot maakt. Je hebt dan een kortsluiting tussen je + en - 26V via de b-e diode van Q10. Mogelijk overleeft deze dit omdat het een vermogen component is
Q503 is het gevoeligste voor een sluiting (door het in verhouding hoge spanningsverschil), de rest volgt. Bij versterkers waarbij aan de basis van Q504 geen vaste spanningsdeler zit kan een haperende potmeter er voor zorgen dat Q504 niet meer geleidt (als er geen maatregelen getroffen zijn), en de eindtrap snel kan beschadigen (te grote ruststroom). Q504 zelf kan ook kapot gaan.
Bij reparatie ook even de weerstandswaarden controleren, en voelen of Q503/504 niet te heet worden.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (12%)]
Bedankt voor jullie uitleg. Ik denk dat ik het enigszins begin te begrijpen. Het is best een leuk toestelletje om wat van te leren (mn. simpel)
Henry: je geeft al aan dat ik de weerstandswaarden moet controleren en voelen of Q503 en Q504 niet te heet worden - als ik de torren vervang, hoe regel ik dan de bias het beste in? Er zitten geen potmeters in, en ik zal misschien wat torren moeten vervangen voor vervangers omdat het origineel niet te krijgen is.
Twee van de CD 0062 diodes zijn ook defect. Ik kan over deze types weinig terugvinden. Heeft iemand enig idee? Via militaire sites kom ik op een 12V zener, maar volgens mij kan dat niet....
Het zijn volgens mij geen zeners. Kijk maar D501 (CD0044) die heeft een ander symbool.
Als het zeners waren geweest hadden ze ook andersom in het schema staan getekend.
[Bericht gewijzigd door flash2b op (33%)]
In het service manual heb ik nog ergens de vervangers gevonden (die stonden in een hoekje). MA150 en CDG24.
Een vervanger voor de MA150 is toch rechtstreeks de 1N4148?
edit: kwats - De MA150 heeft een forward voltage van 1,2V.
In het metercircuit van de tuner gebruikt hij maar liefs 4 in serie, en daar zijn er ook een paar stuk. Ik denk dat ik het apparaat ook beter omstel van 220 naar 240V.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Forward voltage van diodes/leds/torren is afhankelijk van de stroom en warmte. Bij hogere stroom stijgt Vf
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De MA150 zou gewoon een enkele siliciumdiode moeten zijn net als de 1N4148, geen referentie of iets dergelijks. wat de CD0044 is heb ik nog niet gevonden.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (24%)]
Op 2 oktober 2015 20:58:23 schreef Semtexx:
Henry: je geeft al aan dat ik de weerstandswaarden moet controleren en voelen of Q503 en Q504 niet te heet worden - als ik de torren vervang, hoe regel ik dan de bias het beste in? Er zitten geen potmeters in, en ik zal misschien wat torren moeten vervangen voor vervangers omdat het origineel niet te krijgen is.
Er zijn geen instelmogelijkheden, dat zal een grote produktiespreidng hebben gegeven. Na opwarming is 25-50mA ruststroom (ook afhankelijk van het formaat koelprofiel) door Q506 en Q510 netjes. Dat kan je indirekt meten door de spanning over R516 of R517 (moeten beiden redelijk gelijk zijn) te meten (8-16mV), de weerstanden hebben een tolerantie.
De MA150 is een kleine schakeldiode (1N4148), als je een drop van 1.4V meet, dan vervangen.
Een CDG24 is een op Vf (615-645mV bij 2mA) geselecteerde diode.
Het is de bedoeling dat alle 3 diodes op de zelfde Vf geselecteerd worden, dat kan je met de meeste multimeters doen, die meten ook meestal bij 1-2mA.
Bedankt voor alle tips. Ik ben er afgelopen week verder mee gegaan, en ik heb de componenten die defect waren vervangen.
De seriegloeilamp ging helaas gelijk vol branden, dus ik heb nog wat over het hoofd gezien. Binnenkort nog maar eens rustig aan meten. Over het gebrek aan instelmogelijkheden heb ik me verbaasd.
In de tussentijd heb ik via eBay zo'n multifunctie transistortester besteld. Ik denk dat ik daarmee de diodes prima kan selecteren op gelijke Vf. Ik vind het interessant om te zien dat er blijkbaar toch behoorlijke afwijkingen tussen zitten. Ik ging er half vanuit dat de productietoleranties tegenwoordig toch wat nauwer waren.
Zodra ik wat meer metingen en reparatietijd heb gemaakt, meld ik me weer.