230V DC-blokker en gefilterde verdeeldoos

De bedoeling is om naast het uitzoeken van een goede DC blokker deze in een mooie verdeeldoos te bouwen met een high performance filter op de outlets, zodat alles mooi weggewerkt is in m'n audiorack.
Deze verdeeldoos zal voorzien worden van een grafisch display voor het weergeven van meetwaarden.
Suggesties zijn altijd welkom.

http://i193.photobucket.com/albums/z316/kingpin112_photo/Electronics/230V%20DC%20Blocker/Schematic-blok_zpsc9xibkjs.jpg

Schema zou er ongeveer zo uit komen te zien.

http://i193.photobucket.com/albums/z316/kingpin112_photo/Electronics/230V%20DC%20Blocker/Schematic-bedrading_zpsgbhdnzyf.jpg

Rekenvoorbeeldje:

Mijn gekozen C heeft een ripple current van 7A dus het verdeelblok mag daar niet overheen.
Pmax ~ 1600W
I = 7A
Xc<=1.2V/7A = 0,17 ohm

C=1/(2+Phi*f*Xc)
C=1/(2*3,14*50*0,17) = 18733uF zou genoeg moeten zijn, volstaat dus met 2x10000uF antiparallel.
C is trouwens 47000uF/16V, deze heeft een max ripple current van 7,4A en lage esr.
Bruggelijkrichter is een blokje wat 35A aankan.
Zou volgens mij moeten werken.

Afzekeren dus met 7A of iets lager?

WBT DC offset, dit meet ik in mijn huis:

230V

http://i193.photobucket.com/albums/z316/kingpin112_photo/Electronics/230V%20DC%20Blocker/1-230Vac_zpsu6od3pji.jpg

DC offset auto stand

http://i193.photobucket.com/albums/z316/kingpin112_photo/Electronics/230V%20DC%20Blocker/2-DCoffset-auto_zpshyc0aql6.jpg

DC offset Maximaal (3.0V)

http://i193.photobucket.com/albums/z316/kingpin112_photo/Electronics/230V%20DC%20Blocker/3-DCoffset-max_zpsq4m5aqpg.jpg

DC offset Minimaal (1,1V)

http://i193.photobucket.com/albums/z316/kingpin112_photo/Electronics/230V%20DC%20Blocker/4-DCoffset-min_zpsylh2nqnb.jpg

DC offset Gemiddeld (2,3V)

http://i193.photobucket.com/albums/z316/kingpin112_photo/Electronics/230V%20DC%20Blocker/5-DCoffset-avg_zpsqo4l5xy0.jpg

rbeckers

Overleden

Gebruik een 1:1 230V trafo.

audiorack

Voor audio wil je helemaal geen koppeling met het net, ombouwen naar accu voeding van je apparatuur is de beste oplossing.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Een DC blocker in de 230V netvoeding? Wat is daar de diepere gedachte achter? Lijkt mij tamelijk zinloos.

Shiptronic

Overleden

Als je voeding conventioneel met trafo is , heb je daar al een DC blokker.

Heb je een SMPS, tja dan word alles eerst DC, en zie ik het probleem ook niet.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

M´n versterkers hebben voornamelijk ringkerntrafo´s dan is een dc blokker best welkom.
Gezien de meetwaardes best aan de hoge kant.

maartenbakker

Golden Member

Ik moest naar een andere browser uitwijken om je schema's te bekijken, en daarna tot mijn teleurstelling vaststellen dat ik het schema van de DC-blocker er niet tussen zie staan.

Misschien toch een idee om je schema's op het forum zelf of op het uploadarchief te plaatsen?

Hoe dan ook, ik denk niet dat er genoeg DC-component op staat om een goed gedimensioneerde trafo te verzadigen of harmonischen door te geven (die dan secundair platgeslagen worden, maar ik kan de redenering "liever zo vroeg mogelijk" opzich wel volgen). Met een multimeter zie je echter absoluut niet wat er gebeurt (meten is weten, maar weet wat je meet). Met een goede geheugenscope zou je al een heel eind komen, met een vervormingsmeter en een spectrum analyser nog wat verder. Kun je nergens iets lenen? En hoe ga je met een mooie display erin "voor" en "na" meten? Dat zal toch beter moeten werken dan de multimeter.

Als ik zo nog eens verder nadenk over hoe hij inelkaar zou kunnen zitten, introduceer je waarschijnlijk een minimale extra vervorming met zo'n DC-blocker. Overigens vraag ik me af waarom je en een brug en een antiparallellschakeling gebruikt. Misschien handig als je dat schema er toch even bijzet.

Ik vermoed dat je in dit stadium veel meer baat hebt bij een paar erg stevige netfilters, waar een overgedimensioneerde scheidingstrafo deel van uit zou kunnen maken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Weet je zeker dat die meter niet gewoon het gemiddelde over een relatief lange periode weergeeft als zijnde "DC", waarbij die periode niet overeen komt met een geheel aantal cycli van de wisselspanning? In dat geval zou ik wel willekeurig positieve en negatieve meetresultaten verwachten, eigenlijk.

Ik vraag me af of je nu niet iets heel ingewikkelds aan het bedenken bent om een probleem op te lossen dat je hebt vastgesteld met een el-cheapo multimeter (Voltcraft is nou niet bepaald een topmerk...), maar wat wellicht in werkelijkheid helemaal niet bestaat.

Bedenk ook dat zo'n gelijkrichter je wel weer vervorming geeft bij de nuldoorgang, maar aangezien de gelijkrichter in de versterker op dat moment ook spert, is dat waarschijnlijk geen probleem.

Je zou een diode en condensator in serie kunnen zetten, met een weerstand van 1meg of zo over de condensator, en 2 van die sets anti-parallel; de spanning over de condensator zou in beide gevallen nagenoeg gelijk moeten zijn, als er geen DC offset is. Een offset van 2V zou direct duidelijk moeten worden, lijkt me.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
rbeckers

Overleden

Op 1 oktober 2015 12:21:23 schreef maartenbakker:
...
Ik vermoed dat je in dit stadium veel meer baat hebt bij een paar erg stevige netfilters, waar een overgedimensioneerde scheidingstrafo deel van uit zou kunnen maken.

Die trafo wel met een aardscherm aanschaffen. Is wel niet goedkoop.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Schemaatje van de dc blokker komt van Bryston, die dit al jaren in al z'n apparatuur bouwt.
Nou niet een bepaald goedkoop merk waar je 20jaar garantie krijgt.
Vandaar dat ik dit beproeft schemaatje wil gaan gebruiken.

http://usr.audioasylum.com/images/3/38861/DCBLOCK.jpg

De ingebouwde meter in het front is meer voor de ' fun' factor om te kijken wat je set op dat moment doet.
Eventueel te koppelen aan wat triggers.

Een scheidingstrafo zou zeker een oplossing zijn, maar zijn in deze VA's die ik wil best duur en groot. Daarnaast staat de set op zolder waar geen randaarde is.
Filtering gebeurd met een high performance serie van Schaffner.

Vraagje, veelal zie ik deze dc blokkers in de Null lijn zitten en niet in de Last, enig idee waarom?

rbeckers

Overleden

Of het zinvol is een betere vraag. Volslagen nutteloos is het waarschijnlijk niet.
Er zijn tegenwoordig veel storingsbronnen op het 230V net.
Een 1:1 trafo met aardscherm is een goed filter.

Het is zinvol, afhankelijk van de hoeveelheid storing, door bv schakelende voedingen en dimmers. Als dit niet perfect symmetrisch werkt heb je snel een DC component.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Troep zit er vast wel op.
Maar gelijkspanning? Netspanning komt uit een trafo.

Dat 'beproefd schemaatje' slaat ook nergens op.
STEL dat er gelijkspanning op de netspanning zou zitten, dan komt die gelijkspanning daar gewoon door.

Reken maar mee:
Netspanning normaal: pieken +325 en -325. Gemiddeld nul.
Netspanning plus 1V DC: pieken +326 en -324. Gemiddeld +1 DC.
Achter 'DC blokker' met 1,4V spanningsval: pieken +324.6 en -322.6. Gemiddeld nog steeds +1 DC.

Het is overduidelijk dat de bedenker hier nooit aan heeft gemeten, want dan zou hij dat gewoon gezien hebben.

--
Als er werkelijk 2,5V DC op jouw net staat, sluit er dan eens een trafo op aan en meet de primaire gelijkstroom. Dat moeten tientallen ampères zijn bij een beetje ringkern (zie: Wet van Ohm).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@FET

Volgens mij is de essentie van de schakeling dat de stroom volledig door de condensators gaat (daarom zijn ze ook zo groot) en de diodes normaal gesproken niet geleiden.

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als de condensator groot genoeg is, en de stroom aan kan: Tot je dienst, maar laat die diodes dan helemaal weg. :)

--
Ik hoop niet dat het 'beproefd schemaatje' twee elco's antiparallel bedoelt (je zou het met die + en - wel zeggen).

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op donderdag 1 oktober 2015 14:22:05 (35%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Shiptronic

Overleden

Op 1 oktober 2015 13:36:03 schreef Kingpin:
Schemaatje van de dc blokker komt van Bryston, die dit al jaren in al z'n apparatuur bouwt.
Nou niet een bepaald goedkoop merk waar je 20jaar garantie krijgt.
Vandaar dat ik dit beproeft schemaatje wil gaan gebruiken.?

Er word in de Audio(file) wereld een boel bullshit verkocht, en hoe groter de bullshit, hoe hoger het prijskaartje.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 1 oktober 2015 14:00:49 schreef markce:
Het is zinvol, afhankelijk van de hoeveelheid storing, door bv schakelende voedingen en dimmers. Als dit niet perfect symmetrisch werkt heb je snel een DC component.

Eeh, leg uit? Want aan de andere (netbeheerders) kant van mijn stoppenkast staat een transformator. En die heeft een heeeeel erg lage impedantie voor DC, dus alle DC-stroom van schakelvoedingen en weet ik wat geeft geen of nauwelijks DC-spanning die ik eventueel op een ander stopcontact kan meten.

Op 1 oktober 2015 14:20:33 schreef Frederick E. Terman:
Als de condensator groot genoeg is, en de stroom aan kan: Tot je dienst, maar laat die diodes dan helemaal weg. :)

Mmm, inschakelstroom?

Ik hoop niet dat het 'beproefd schemaatje' twee elco's antiparallel bedoelt (je zou het met die + en - wel zeggen).

Ja hoor, dat schijnt heel normaal te zijn ...
https://qph.is.quoracdn.net/main-qimg-3ce98d13bfba337e20d2e676c921e081?convert_to_webp=true

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.

Dat schemaatje is echt totale nonsens, want het houdt geen DC tegen. Los van het feit dat er helemaal geen DC op het net zit.
Ik zie dit als het zoveelste trucje wat die audiogoeroes voor veel geld proberen te verkopen, maar wat geen enkele toegevoegde waarde heeft.
Een voedingstrafo met aardscherm is inderdaad veel nuttiger, als het al nodig is.

Als er een DC offset op je lichtnet staat, zou ik maar eens heel rap de netbeheerder op de hoogte stellen. Die komen dan met echte meetapparatuur, en die is niet van het merk Voltcraft. Ze komen dan ook met een rekening.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

2 elco's anti-parallel wordt inderdaad wel erg spannend; met die 2 sets van 2 diodes parallel daaraan, zou de spanning nooit meer worden dan ongeveer 1.4V (bij grote stromen richting de 2V), wat nog steeds ruimschoots teveel is. Ik denk dat het idee is dat de elco's zodanig groot zijn dat je dat nooit haalt, en de gelijkrichter bedoeld is voor de inschakelpiek van de transformator e.d., waarbij de stroom kortstondig dusdanig groot zou kunnen worden dat je die spanning over de elco's wel haalt.

@FET: volgens mij laat je toch een steekje vallen; zelfs als je aanneemt dat die condensators verwaarloosbaar klein zijn, en ze in de analyse dus weg zou kunnen laten, zouden die diodes m.i. wel iets nuttigs kunnen doen. Je hebt gelijk dat het verschil tussen de positieve en negatieve piek gelijk blijft, maar dat is nauwelijks relevant; het gaat om de integraal (volt*sec), en met die diodes haal je daar dus ook asymmetrisch iets vanaf. Ik ben er echter nog niet helemaal uit of het netto effect nu positief of negatief gaat zijn...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik meet hier thuis nog geen 0,2VDC met een goedkoop Aldi metertje. Meestal staat ie op 0,0V. Soms gaat ie langzaam even naar + of - 0,2V via 0,1V. Direct na een met gloeilamp belaste scheidingstrafo meet ik continu 0,0V. Er lijkt dus toch wel iets aan DC aanwezig te zijn. Maar 3V lijkt me heel stug...

EDIT: Zou dit veroorzaakt kunnen worden door goedkope schakelende voedingen met een enkele diode in plaats van een brug aan de primaire zijde? Of zijn er meer mogelijke bronnen (oude "gelijkricht" TL's)? Of ligt het gewoon aan mijn prut metertje? :P

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Shiptronic

Overleden

Lol, voor de nieuwsgierigheid ook even gemeten.

Viel mee 1,3 DC

Bijzonder verassend toen ik verwachte - 1,3 te meten door de meetpennen om te draaien :

En ja die meter is goed, en betrouwbaar, maar niet geschikt om dit soort zaken te meten, hier speelt ietsd heel anders, geen zi om nu de scoop eraan te hangen.

Meten is weten, maar als je niet weet wat je meet, is het zinloos.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 1 oktober 2015 14:49:09 schreef SparkyGSX:
@FET: volgens mij laat je toch een steekje vallen;

Ik denk het niet, in dit geval. Dit vraagstuk is al zo oud als de weg naar Kralingen en daardoor heel bekend.
In iedere situatie waar een kleine gelijkspanning tegengehouden zou worden door een drempeltje, zorgt een grotere wisselspanning ervoor dat de kleine gelijkspanning er toch onverzwakt door komt.

Heel bekend was deze toepassing bij geluidsopnamen op magneetband. De voormagnetisatie ('bias') met een flinke hoogfrequente spanning zorgde ervoor dat, ondanks de hysterese van de magneetdeeltjes, zelfs de kleinste laagfrequentspanningen toch onverzwakt werden vastgelegd - tot DC aan toe, althans wat de band zelf betrof.

--
Voor de phun even in de sim gepropt. Met ideale diodes houd je van de 1V DC nog ruim 0,997V over; met 1N4007's bijna 0,997V.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org