Op 22 oktober 2015 11:57:24 schreef miedema:
@ Tidak
Helemaal geen open deur, maar een uitstekend idee!
Ik heb net geprobeerd ze te mailen, maar je moet eerst toegelaten worden als lid....

[....]
groet, Gertjan

Ik zag het nogal laat, maar dat lid worden betekent voor zover ik me herinner alleen in dat je je moet inschrijven bij YAHOO-Groups. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit geballoteerd ben.
Let er wel op dat ze nogal wat mailverkeer genereren, omdat het een grote en actieve groep is. Je kunt dat minimaliseren door voor 'Daily digest' te kiezen, je krijgt dan een dagelijks overzicht, waarmee je naar het betreffende topic kunt gaan.

Grtz.,

T.A.

Ha Tidak Ada,

Inmiddels stroomt mijn in-box vol met mail van HP lovers.....
Als je eenzaam bent en depri omdat je nooit mail krijgt heb ik nog wel een suggestie :-)
Dank voor je tips om de mailstroom te beteugelen.

Helaas geen reacties op mijn verzoek om 5303A documentatie.....

groet, Gertjan.

Af en toe kicken kan helpen ;-)

Even een update....

De MC1032P's zijn binnen. Dat was snel...

Om 100% zeker te krijgen dat dit inderdaad het juiste IC is toch nog maar een balletje opgegooid in de HP group en op EEVblog.

In de HP group doodse stilte. Maar op EEVblog binnen 12 uur bevestiging!
Zie http://www.eevblog.com/forum/testgear/hp-5303a-counter-is-missing-unkn…

Hulde voor Henk (electron920) die dit als eerste doorgrond had! Klasse!

Helaas moet ik nu een paar dagen de deur uit. Dus repareren wordt weekend....

groet, Gertjan.

En weer een update....

Op EEVblog kwam "PaulAm" met het schema van de 5302A. Met daar in een identieke deelschakeling met 2x MC1032P.
Vervolgens was "Ryano" zo brutaal om een e-bay seller van een 5303A te vragen om een detail fotootje van IC6.... Wat hij nog kreeg ook!

Ik heb de missende MC1032P op z'n plek gesoldeerd.
Zo ziet de print er weer beter uit:

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/HP5303A/IMG_3703__HP_5303A_missing_IC_replaced-600pix.jpg

De nieuwe MC1032P heeft niet van die mooie vergulde pootjes als zijn broertjes, maar hij werkt even goed.
Je kunt meteen zien dat hij vijf jaar jonger is dan dan zijn collega's

Nu kan de HP 5303A weer tot 500MHz tellen, net als z'n grote broer:

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/HP5303A/IMG_3707__HP_5303A_+_HP_5440A_counting_500MHz-600pix.jpg

En ook hier kan de 5303A door overflow nog 2 digits extra resolutie laten zien:

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/HP5303A/IMG_3709__HP_5303A_+_HP_5440A_counting_500MHz_overflow-600pix.jpg

De counter presteert overigens een stuk beter dan z'n specificaties. Wat niet ongebruikelijk was voor HP in die tijd.
De gevoeligheid is overal minstens 2x beter dan de specificatie.

Op de 1MΩ input (max. 50MHz) telt de counter bij nominale gevoeligheid vrolijk tot 80MHz:

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/HP5303A/IMG_3693__HP_5303A_counting_80MHz-600pix.jpg

En op de 50Ω input (max 500MHz) telt hij bij nominale gevoeligheid tot 610MHz:

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/HP5303A/IMG_3694__HP_5303A_counting_610MHz-600pix.jpg

Niet slecht voor zo'n simpel countertje.

Alleen jammer dat er nog steeds geen manual boven water is.....

Uiteindelijk denk ik dat dit komt omdat deze counter niet veel verkocht is, en al snel vervangen is door een B versie. Deze had een 8 digits display, en meer mogelijkheden. Waarschijnlijk kwam HP erachter dat de markt 6 digits voor een counter te mager vond, en hebben ze snel een update op de markt gebracht.

Tot slot voor de display enthousiasten in dit topic nog een paar bonus foto's:

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/HP5303A/IMG_3698__HP_5303A_display_close_off-600pix.jpg

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/HP5303A/IMG_3695__HP_5303A_display_close_on-600pix.jpg

groet, Gertjan.

Hi Gertjan,

Leuk dat hij weer werkt en mooi foto's :-)

Gegroet,
Bram

Leuk om te zien dat hij het weer doet.
Complimenten ook voor de foto's.

Specs vallen mij erg mee, niet gek voor zo'n oud beestje.

Groet,

Leuk zeg die HP 5303A en fijn dat hij weer werkt !

Voor de finishing touch zou ik ook proberen een echte HP knop voor de sensitivy te vinden. Ook de dopjes van rage en gate time zijn niet origineel. Komt veel voor nij oude HP spullen volgens mij, dat de knopjes weg of kapot zijn.

Ha flash2b,

Die knoppen heb ik opgelapt met wat bij de hand was.
Vooral een knopje voor een 1/8 inch as is hier niet makkelijk te vinden....

Het resultaat vind ik niet heel fraai, maar een stuk beter dan het was. En veel beter werkbaar dan aan een kaal asje te moeten draaien....

Ik ben niet zo'n HP fanaat dat ik e-bay ga afstruinen naar originele knopjes. Wellicht dat ik nog eens wat tegen kom....

groet, Gertjan.

Hi Gertjan,

Gefeliciteerd!! Je hebt een mooi countertje. Nu nog de andere Build-on units, want die serie heeft van alles tot een mooie DVM toe.
Er zijn 8 verschillende Build-on units

De interessantste lijken mij:

• 5305B 1300MHz counter
  • 5306A Universeelmeter
  • 5308A Universal counter-timer

Verder is er nog een Batery-pack en een A/D converter als tussen unit te krijgen.
Wil je een scan van de cataloguspagina's (1979) hebben?
(Zal wel even duren want mijn systeem ligt plat)

Ha Tidak Ada,

Ik denk niet dat ik veel met dit countertje ga doen....
M'n andere counters doen eigenlijk alles veel beter dan deze 5303A.
Het is gewoon dat het zo'n prachtig gemaakt stuk HP techniek is dat ik het toch leuk vond om deze counter te repareren.

Ik heb hier PDF's van (relevante) HP catalogi van 1965, 1972, 1975 en 1980. Die van jou dus niet, maar het is de vraag of die wat toevoegt.

In de catalogus van 1975 is de 5303A alweer vervangen door de 5303B
Belangrijkste verbeteringen:
- Op de 1MΩ ingang 80MHz i.p.v. 50MHz.
- Automatische gain i.p.v. draaiknop.
- Zekering voor de 1MΩ 50Ω ingang.

Deze module ben ik wel meermaals tegengekomen (oa electron920 heeft er dus 1), en zal dus succesvoller geweest zijn dan zijn "A" voorganger.

groet, Gertjan.

Op 30 oktober 2015 16:21:22 schreef miedema:

- Zekering voor de 1MΩ ingang.

.

Wat is de waarde van die zekering ??

Ha Shiptronic,

Stond er niet bij in mijn catalogus, alleen: "input circuitry fuse protected".
Bij beter lezen blijkt overigens dat het de 50Ω ingang betrof. Dat is natuurlijk ook logischer :-)

groet, Gertjan.

Hi heer miedema,

Is toch nog snel voor de bakker leuke aanwinst voor de verzameling ik ben met u eens dat de functies niet zo bijzonder zijn alleen het trigger circuit werkt bijzonder goed.
De zekering voor de B&C heb ik eventueel wel.

Gr Henk.

Beste electron920,

Dat snel voor de bakker was toch vooral uw aandeel!
Inderdaad is mij ook al opgevallen dat dit countertje opvallend makkelijk triggert.
Die BNC zekering zit in jouw 5303B, en niet in mijn 5303A (Dat was 1 van de verbeteringen van het "B model).

groet & nogmaals dank! Gertjan.

Ik ken iemand (collega) die zo'n counter wil verkopen. Wat zou dit nog waard zijn? Een tientje of 5?

Ha Hoeben,

Ik ben bang dat dit countertje niet veel meer waard is....
Maar 6 digits display, geen reciprocal counting, de goedkoopste chinees doet dat beter, denk ik.

Ik kreeg de mijne cadeau van de Marktplaats verkoper waar ik mijn scoop van kocht.
Ik denk dat hij er geen brood in zag om het countertje via Marktplaats te verkopen...

Aan de positieve kant is deze counter een prachtig gemaakt stuk HP techniek. Dus een liefhebber zal je er een plezier mee doen!

En, natuurlijk, dankzij mijn topics hier en op EEVblog zijn de 5303A's meteen in prijs verdubbeld :-)
Direct voorbeeld van dit mechanisme: Het IC dat ik zocht, de MC1032P kocht ik voor $ 2.97, 12 uur na het posten van mijn EEVblog topic was de prijs van dezelfde verkoper $ 7.95.....

Heeft jouw collega toevallig ook een manual bij zijn 5303A counter? ;-)
Zoek ik nog steeds....

groet, Gertjan.

Ik denk dat het nog wel wat mee valt.

De 5300B staat namelijk voor een aardig prijsje op marktplaats

Wat iemand vraagt is wat anders dan dat hij ervoor krijgt. Ik denk dat je met 50 euro wel aan de max zit. Je moet het dan hebben van de charme die een liefhebber erin ziet.

MP is gewoon onzin handel, 't ziet er moeilijk uit dus het zal wel duur / veel geld waard zijn. Zie regelmatig 10Mhz scopen die voor 150 Euro worden aangeboden.

Op 30 oktober 2015 16:43:33 schreef miedema:
Ha Shiptronic,

Bij beter lezen blijkt overigens dat het de 50Ω ingang betrof. Dat is natuurlijk ook logischer :-)

groet, Gertjan.

A, dat maakt eea, duidelijk ;) zat me al te vragen welke spanning daar bij hoorde.

Ik heb het 5303A manual binnen! :-)

Het was Dave van Artek die het manual wist te vinden, en het voor me gescand heeft.
Perfecte kwaliteit overigens, prachtige scan, met originele pagina nummering en handige index.

En hier dan het gezochte stukje schema:
http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/HP5303A/hp5303A-decade-counter-600pix.png

Ziet er inmiddels vertrouwd uit......

Ik heb zaterdag in Apeldoorn nog gezocht naar de originele HP knopjes. Slechts 1 gevonden, en in dezelfde (gebarsten) staat als de mijne...
(Ook geen andere CO'ers gezien overigens)

Overigens blijk ik dit kleine countertje vaker te gebruiken dan ik gedacht had. B.v om aan een generator te hangen bij een langzame sweep, om makkelijk te zien waar je bent. Dan is zijn kleine formaat en lage resolutie een voordeel.
Zo is de continue veranderende frequentie makkelijk te volgen, wat met zijn meer decimalen producerende reciproke broertje niet bepaald het geval is....

groet, Gertjan.