LM Voeding -- Een complexer board.

Dag, Voor een van mijn eerste etsen wou ik graag dit LM Board versieren

Weet iemand hoe het mogelijk is om elk van de onderstaande PWR pluggen te voorzien van een LEDje, vlak boven de plug op de printplaat gesoldeerd. Net als een 90 graden UTP kabel printplug. En dan zoek ik een transistor o.i.d. om dat ledje boven 1 van de 13 pluggen te laten branden als er een powerkabel onder ingestekkerd zit en gaat naar een andere ge-etste printplaat. Terwijl ik maar 2 polen gebruik. Ik zoek een soort transistor die op de aardlijn regaeerd met een diode? Bestaat dit? Groet, Wouter, Ik ben een klein stukje voorbeeld schema nodig voor ik dit test op mijn BreadBoardje. Grtz W

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Los van alle andere vragen die je stelt ga ik eerst iets zeggen over de layout.

1.Eigenlijk mag je nergens met rechte hoeken werken.
2.Ik zou de pads vergroten want de kans bestaat dat je ze wegboort als ze zo klein zijn.
3.Sommige aansluitingen kunnen stukken korter gemaakt worden.
4. Ik veronderstel dat er in het midden draadbruggen komen? Zoja, dan moet je daar ook pads voor voorzien.

Stef

'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'

De leds staan ook niet juist, staan nu over de in- en uitgang en moeten tussen de uitgang en GND staan.

LDmicro user.

Lees eens op wikipedia wat een shunt is. Daarmee kun je stroom meten.

Het lastige is om een juist bereik te kiezen. Wat zijn je verbruikers?

Vergeet niet dat je geen 7805 zomaar parallel kan hangen..

GMT+1
Arco

Special Member

Een 'normale' 2.1/5.5 DC jack heeft een ingebouwde schakelaar welke je voor de led kunt gebruiken.
(weet niet wat voor jacks je gebruikt, 3 pinnen op rij is nogal ongewoon)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Pads willen niet meer groter in dit pakketje. Ik probeer het wel even in praktijk te boren voor ik weer moet overschakelen van PCB Software
PS: 45 graden hoeken bieden over het algemeel meer ruimte?

Schema was niet af klopt. Maar deze keer is het nog duidelijker :-)

Heb ik de transistor/weerstand goed geplaats voor het gewenst effect voor de 13 leds? Weet iemand preciesere waardes? / type NRs

PS ik gebruikt 2 van de drie pinnen

Ik zoek later wel even uit hoe je die twee LM bridgen moet. Maar hoe schakel je 13 leds?

PS is deze diode nodig/goed geplaatst?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 3 november 2015 19:38:13 (13%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Arco

Special Member

De diode kan maar weinig stroom hebben En je krijgt zo nooit een stabiele uitgangsspanning.
Uitgangsspanning is Vin - Vce - Vf, dit varieert ook nog sterk met de belasting van de uitgang...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

13 LEDs? Al die uitgangen staan parallel, 3 verschillende voedingsspanningen = max. 3 LEDs ter controle (en niet 2 LEDs over dezelfde +5V |:( ).

2 LMxx regelaars parallel? Da's vragen om problemen, beter 1 regelaar pakken die de hogere stroom aan kan. Vraag me trouwens af of de koeling daar wel op berekend is gezien de gereserveerde ruimte voor koelblokjes. 1A met >=3V in-uit is >=3W in dat koelblik, veel meer met >1A en 12V in. Als je dat werkelijk wilt halen, reken (passief gekoeld) dan op een fors koelblok.

Gemeenschappelijke - loopt in een (veel te lange) soort U, en dan nog over 3 draadbruggen? Pak daarvoor liever de kortste weg, en laat in- of uitgangsspanningen daar met draadbruggen overheen springen. Ik denk dat je nog wel wat draadbruggen kunt vermijden trouwens.

Geen plek voor een kleine 100 nF keramisch oid. aan ingangen van de regelaars? Okee, kun je ook wel een SMD exemplaar tussen 2 printbanen plakken... :-)

Zie een baantje naar rechts die nergens heen gaat, kun je net zo goed weghalen. Maar beter is wat bredere banen, of gewoon alles met koper-vlakken opvullen? Hoeft er ook niet zoveel weg-geëtst (? :+ ) te worden.

Nergens geen zekering? Ompool beveiliging? Beter nog wat meer ruimte voor die ingangs-elco's, dan kun je indien gewenst ook wat grotere exemplaren kwijt.

En als je nu een spanning wil detecteren die terug komt zitten uit je Ground line. Wat dan???? Transistor?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
fred101

Golden Member

De ongebruikte derde pin gebruiken. Vcc via R+led naar die pin. Bij de verbruiker sluit je de derde pin op de massa aan. Simpel, geen torren nodig.

Ik plaats bij gecombineerde spanningen altijd de nodige diodes. Bij 78xx spul meestal 3 per regelaar.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

New COMPONENT ? Kan iemand een vergelijkbaar component voor mij vinden, die de werking heeft als bijgevoegd schema? PS moet wel ongeveer 250 a 500 Ma doorheen kunnen.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Waarom zet je niet alle regelaars aan 1 kant gelijk met elkaar? Kom je met 1 (groot) koelblok toe en heb je via de tabs alle massa's meteen verbonden.
Ook de ruimte voor elko's en kleine condensators wordt dan interessanter.

fred101

Golden Member

Wij kunnen toch niks met dat nieuwe component als we niet weten wat het oude is en welke pin bezetting. Als het een npn transistor is die met zijn de basis aan de basis van de andere zit zou je een sparckgap kunnen gebruiken. Die doet dan het zelfde.

Het je mijn eerdere manier al geprobeerd ? (of gelezen ? )

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 4 november 2015 12:30:04 (11%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Jij vraagt al 2x om een component dat stroom meet. Ik zeg 2x shunt.ben jij echt zo chaotisch of is het gewoon een-richting verkeer?

GMT+1
evdweele

Overleden

Op 4 november 2015 11:07:05 schreef pascalbythree:
als bijgevoegd schema?

Ik zie geen schema, alleen tekeningen zonder enige aanduiding.
Teken eens een principeschema, dan kan je zien hoe e.e.a. op elkaar is aangesloten.
Dan wordt de werking ook direct duidelijk. Dit is een principeschema.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op halve Schemas reageren jullie niet goed. Dan toch de vorderingen tot zover.
PS: VoltMeters worden met stalen afstandhusjes, M2? op het board geschroeft als 2e plateau.
+ na edit: nieuwe bijlage versie

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
evdweele

Overleden

Waar zijn die "halve schema's" dan te zien?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Het probleem is meer de halve uitleg. Wat moet dit ding nou gaan doen? Komt het van een voeding of accu?

Welke verbruikers komen eraan? Waarom lineaire regelaasrs?

Waarom 13 stekkers met verschillende spanningen? Ben je niet bang dat je ze verkeerd steekt?

Waarom ben je overgestapt naar low drop regelaars? Wat is het voordeel ten opzichte van een lm78xx ??

[Bericht gewijzigd door Progger op woensdag 4 november 2015 21:31:31 (17%)

GMT+1
evdweele

Overleden

Als er een schema zou zijn met erbij vermeldt wat het inputsignaal is en wat er als output uit moet komen kon iedereen direct zien wat het voor een apparaat zou moeten worden en wat het zou moeten doen.
Aan een tekening van wat printbaantjes is dat niet af te lezen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik had 5+ suggesties voor verbeteringen gedaan, en zie exact 0 daarvan opgepakt worden door TS. Denk dat ik het daarmee maar voor gezien houd wat dit topic betreft... ;(

Idd. begin eens met een schema, dat leest een stuk makkelijker dan een print layout.

Aan de uitgangen, gaat het daar om voltmeters? (meervoud, schrijf je. Maar op de layout zie ik 3x "AMP Meter" staan)

Oh en P.S. low drop regelaars hebben hier weinig of geen nut (okee, afgezien van die meest rechtse tussen 5V en 3.3V dan).

http://www.aliexpress.com/item/New-Current-Meter-0-36-Ammeter-10A-Pane…

Ok Dank u wel. De shunt doet de zaak. Ik bestel er zondag 3. op AliExpress. Groet aan Progger.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Er zit er inderdaad een in mijn multimeter. ALs je hem openshroeft.Cool

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Hugo Welther

Moderator

Bouw dan maar gelijk aparte voedingen voor al de metertjes of gebruik 9V batterijen. Iedere meter één.
De voedingsspanning van de meter mag niet met de te meten stroom/spanning zijn verbonden. Metertje gaat dan RIP, dat is weer zo'n teleurstelling.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Zo dan. Weet iemand nog meer mogelijkheden om mijn Large Size LM board te versieren? PS: Nog steeds geen duidelijke opties voor de Status LED per plug.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Op 4 november 2015 19:08:02 schreef Progger:
Het probleem is meer de halve uitleg. Wat moet dit ding nou gaan doen? Komt het van een voeding of accu?

Welke verbruikers komen eraan? Waarom lineaire regelaasrs?

Waarom 13 stekkers met verschillende spanningen? Ben je niet bang dat je ze verkeerd steekt?

Waarom ben je overgestapt naar low drop regelaars? Wat is het voordeel ten opzichte van een lm78xx ??

GMT+1