Miele combimagnetron klok probleem H 137 MB

Sine

Moderator

Ik loop hier al een tijdje mee te stunten, maar ik kom er niet uit.

Het gaat om een klokje uit een miele combimagnetron. Alle functies werken, behalve de magnetron.
Als je de magnetron start hoor je heel even de twee relais die voor de hoogspanningstrafo zijn aantrekken en bijna direct weer afvallen.
Tegelijkertijd dimt het display tot ongeveer halve sterkte.

De constructie is een hel om in te zoeken, een dicht bepakte print met veel smd spul en er is geen logische schakeling in te ontdekken ( ik vermoed dat men de relais in serie schakelt met een condensator voeding of iets in die richting. )

Heeft er iemand ervaring met deze symptomen er staan verschillende vergelijkbare combimagnetrons met het zelde defect op marktplaats, dus het is een veel voorkomend probleem.

Ik heb alle smd diodes / transistors in het relais stuurcircuit vervangen, evenals de 79L05 en de voedings elco's. Een van die elco's was overigens zeker naar de vaantjes.

http://gigawatts.nl/co/projects/Miele/IMG_8695-001.JPG

http://gigawatts.nl/co/projects/Miele/IMG_8690-001.JPG

De relais zitten op een losse print en lijken in orde :

http://gigawatts.nl/co/projects/Miele/IMG_8699-001.JPG

Op de klok print staat het volgende:
AT&S FE-4D
EL138
SIEBE

De magnetron is (waarschijnlijk .. staat niet hier ) een H 137 MB

Iemand ideeen ?

ik mag gezien die trafo ervanuit gaan dat de print gevoed wordt daarmee? anders zouden de symptomen op een slechte mkp voeding lijken. relais komen in, spanning zakt door rotte voedings mkp en de boel valt uit..

anderzijds is die grote elco op de trafoprint een beruchte, die zaten in de charly vhs recorders ook (laat 80's), uiterlijk prima maar capaciteitsloos. had laatst een klokje wat dit probleem ook had, 4 relais en maar 2 samen inschakelen was mogelijk zonder uitval. ook veroorzaakt door de rotte elco van dit merk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Nee, daar mag je niet van uitgaan :P Die trafo is voor een deurvergrendel solenoid, de elco ook.

MKP's zijn al vervangen, het is echt wat vreemds. er is wel een rail waar ik de spanning zie zakken ( over 1 van de buffer elco's ) maar als in daar extern prik op zet werkt het nog steeds niet.

meten de relais nog wel allemaal hetzelfde op de spoel ? er kan een spoel dood zijn.. even testen aan een losse voeding kan ook met die losse print..

werkt de magnetron wel als je de trafo overbrugt met een schakelaar oid ? er zit ook geen klep in het ding die voor de oven nodig is,maar de magnetron heeft deze niet nodig. vaker als deze klep dan open blijft komt er een storing. dat is een probleem bij een ander merk, maar het wachten op een signaal van iets kan ook hier het punt zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Jep, magnetron an sich werkt, spoelen meten niet gelijk, maar dat komt omdat ze niet gelijk zijn. Er zitten drie 24V relais en een 15V relais op.

Kleppen of externe frut is het niet, klokje zelf zakt in de frut als de magnetron relais opkomen, als ik de klok op een lager vermogen zet (450W) kan ik precies volgen wanneer de klok de magnetron wilt in/uitschakelen. Hij komt niet verder dan een klik van 1 a 2 seconden.

schakelt de trafo over die weerstand heen op 450w ? het kan zijn dat ofwel die weerstand rot is, of de 230v voeding zakt in doordat de magnetron gaat lopen. heb je nagemeten of de 230v voeding voor de mkp's niet inzakt ? dat kan door een gare clixson, deurschakelaar komen oid..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Nop, niet het probleem, ik heb gewoon los rechtstreeks 230V op de klok pennen.

Sine

Moderator

ITS ALIVE

Er zit een haarscheur in een van de baantjes naar de relais spoelen op de relais print, en omdat die relais op de een of andere smerige manier iets met de voeding te maken hebben zakt de hele frut in elkaar als dat relais aangesproken wordt.

Haarscheurtjes... das is altijd zoeken tot je een ons weegt, zeker als het 'een beetje' contact maakt.

Op 8 juni 2013 12:20:36 schreef Sine:
Heeft er iemand ervaring met deze symptomen er staan verschillende vergelijkbare combimagnetrons met het zelde defect op marktplaats, dus het is een veel voorkomend probleem.

Opvallend dat dit een common failure blijkt, zouden ze allemaal haarscheurtjes hebben??!

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Nou, ik HAD al een elco vervangen in de voeding, wel lek, maar niet de oorzaak.

Dat scheurtje kwam er trouwens omdat die relais print niet handig gemonteerd zit. Het printje zit in een plastic houder boven een opening in de oven. De hitte vreet het plastic op en zorgt dat er damp kan condenseren onder de relais en de relais print heet wordt / afkoelt.

Dus draadje er op, bakje in de alu tape, en de print in een paar lagen redcoating.

Hey, ik heb nu hetzelfde probleem. Lees in dit topic niet terug wat uiteindelijk de oplossing is. Ook mijn magnetron gaat bij gebruik van de magnetron functie het display dimmen.Het type is H146MB. Was de oorzaak nu de printspoor?

Bij mij schakelde de oven niet meer uit en ging het display uit als de magnetron ingeschakeld werd. Oplossing is de renovatie van de relayprint. Alle verbindingen maakten sluiting met elkaar. Nu doet alles weer.(Miele H146MB)

Ik ervaar hetzelfde nu met mijn combimagnetron, althans de symptomen zijn hetzelfde.
Ik ben echter niet zo handig met het repareren.

Wie is genegen om mij te helpen met het fixen van de printplaat?

Dank alvast.

Ik had hetzelfde probleem als Sine, het apparaat viel 1-2 seconden na starten uit en het display viel weg. Ik heb de grote elco van 470uF op de klokprint vervangen (deze was lek), nu werkt alles weer na behoren.
Voor zover ik kon zien, wordt de print gevoed door 230VAC, deze elco zit waarschijnlijk in het voedingsgedeelte en sloeg waarschijnlijk door, waardoor de voeding voor de print wegviel na inschakelen.