hoihoi allemaal
ik heb een klein pobleempje met mijn photoplay2000
sinds ik een nieuwe batterij heb geplaatst start die hem niet meer op
heb het forum al wat na gelezen
en al enkele handelingen uitgevoerd
toch werkt t niet
probleem is als volgt
na booting pts-dos . . . .
geeft die aanhet volgende :\
too many open files
bad command or file name
bad command or file name
bad command or file name
bad command or file name
bad command or file name
bad command or file name
iemand enig ervaring hiermee en die mij hiermee zou kunnen helpen ?
alvast heel erg bedankt
groet katana
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een 3V knoopbatterij op het moederbord? Bij mijn weten zit er een normal PC-moederbord in. Zal dan wel een BIOS-instelling zijn die eruit is gevlogen en nu roet in het eten gooit. Beste kans is of op basis van algemene computerkennis/DOS-kennis (gathering.tweakers.net) gaan zoeken, of in een andere fotoplee kijken hoe alle instellingen staan.
heb het op tweakers geplaatst
zal nog even verder prutsen in de bios
bedankt voor je reply
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (71%)]
het is opgelost
ben alle bios instelling nagelopen met behulp van de manual
bleek dat er wel 15 instellingen verkeerd stonden
draait nu weer perfect
voor degene die met dezelfde of soortgelijke problemen zitten
en geen goede manual hebben stuur ma ff een pb
groet katana
Graag zou ik een kopie van de manual willen.
Ik heb hier een photoplay 2000 kast en die start niet meer op.
Dit geeft hij aan:
Booting PTS-DOS
Con device not opened.
System halted
Alvast bedankt
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
bios batterij is dan op zegt men op andere fora. daarna toetsenbord erop steken en default loaden zeggen in het bios..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een PB voor de instellingen naar katana sturen kan ook al niet, waarom hij die niet meteen hier geplaatst heeft is een raadsel, in elk geval zonde van zijn moeite.
Ik heb de batterij vervangen en naar default gezet maar heeft helaas geen effect gehad.
Ik denk dat er toch ergens een instelling in de bios niet goed staat.
Helaas kan ik katana niet bereiken.
Misschien dat iemand anders kan helpen?
maartenbakker
Golden Member
Een long shot, maar kun je misschien eens foto's maken van alle instellingen die je in het BIOS kunt doen? Misschien is er wat over te zeggen welke instellingen misschien en welke waarschijnlijk niet relevant zijn.
testman
is de evt batterij van het systeem zelf nog op? ben ook al vaker 2 of 3 bios batterijen op verschillende printen tegen gekomen in 1 systeem..
con device klinkt als een connection device, iets van een koppeling tussen de pc en de rest van het ding?
maartenbakker
Golden Member
con is in dos-termen de console. Feitelijk dus toetsenbord en eventueel de monitor. Echter is dat niet zo duidelijk terug te voeren op een BIOS-instelling, of er moet een USB toetsenbord aanzitten misschien? In dat geval staat er waarschijnlijk wel iets relevants tussen de instellingen i.v.m. emulatie.
Smallrepairs
Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!
De bios instellingen zijn afhankelijk van het gebruikte moederbord. Ik weet uit ervaring dat de default instellingen overruled moesten worden. Helaas heb ik geen instelgegevens meer beschikbaar.
En hier nog 2. Laatste foto is het scherm als je de comp. opstart.
Hopelijk heeft iemand hier iets aan en kan mij helpen.
Computer heeft eerst goed opgestart maar na omwisselen van harde schijf heb ik per ongeluk iets veranderd in de bios en ik weet niet wat. Was iets met lba ofzo? De oude harde schijf zit er weer in maar hoe stonden de instellingen nou????
Toetsenbord is geen usb maar een din? Een ronde stekker voorloper van de ps2
Computer is een 486dx4, heeft 1 harde schijf en een beeldbuis scherm met touchscreen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (78%)]
maartenbakker
Golden Member
Je kan proberen op scherm 1 waar nu NORMAL staat achter de harddisk, dat op LBA te zetten.
Maar als ik het zo zie, begint hij wel gewoon met starten. Staat daar nou COM device dus met een M? En zit er in de COM-poort van het moederbord een kabel naar een ander onderdeel (bijvoorbeeld de touchscreen)?
Zo ja dan kun je proberen om op het derde scherm Onboard Serial Port 1 en 2 te veranderen, aantal verschillende mogelijkheden denk ik.
Lijkt er op dat hij wel de bootsector leest maar niet meer de rest. Kijk eens op de hardeschijf, vroeger wilde men daar nog wel eens de BIOS settings op vermelden.
testman
op die oude schijven staan de cycle en sector parameters vaker op vermeld.. zo niet staan die wel op internet als je het type opzoekt..
echter op de auto stand zou het moeten werken, bios zegt een schijf van 8GB..
bij windhoos is het niet zeldzaam dat die niet meer opstart als je bepaalde parameters verandert in de bios. bijv de opstart volgorde kan dat al veroorzaken..
3MB werkgeheugen, goede oude tijd nog 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je hebt die nieuwe harddisk toch wel geformatteerd en er DOS op gezet? (anders krijg je ook van dit soort meldingen)
maartenbakker
Golden Member
Ehm nee? Formatteren en DOS opzetten betekent dat je je fotoplee kwijt bent. Specifiek deze melding is geen melding die een BIOS afgeeft als het OS niet geladen kan worden. Dit lijkt wel degelijk een foutmelding van het OS of eventueel van een custom MBR. LBA instellen is een mogelijkheid, anders toch eens kijken naar het adres van de COM-poorten, waarvan er inderdaad minstens 1 in gebruik lijkt te zijn.
Hij werkt weer!!!
Ik heb in de bios de instelling van NORMAL naar LBA gezet en opnieuw opgestart en toen ging hij verder en start op!
Super bedankt maartenbakker! En alle andere natuurlijk voor de goede raad en het meedenken.
Nu heb ik alleen nog een photoplay kast die het sinds vorige week niet meer doet.
Ik hoop dat jullie me hiermee ook kunnen en willen helpen.
De kast heeft het altijd gedaan maar er zat een sofware versie in die verlopen was.
Ik heb toen een nieuwe update besteld. Een harde schijf en dongle.
Die heb ik erin gezet en toen heb ik nog maar 1 keer beeld gehad met dezelde melding als de andere kast. Daarna heb ik geen beeld meer gehad.
Ik heb nu de computer omgewisseld met die het nu weer doet en dan heb ik beeld dus het moet in de computer zitten want de rest werkt wel (beeldscherm, touchscreen, kabels, geluid)
Ik denk dus dat het misschien aan de vga kaart kan liggen, alleen heeft deze computer dat niet.
Vga kaart zit onboard denk ik want er gaat een kabel op het moederbord. Ik heb die stekker er al uitgehaald en er weer ingedaan om misschien weer goed contact te krijgen maar dat hielp niet.
Heeft iemand een idee?
Dit is een foto van de computer die geen beeld geeft.
Kabel van beeldscherm gaat op het moederbord.
Alleen een kaart voor het touchscreen zit erin, verder allemaal stekkers op het moederbord.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (75%)]
testman
doorgaans kon je mekkerende software omzeilen door de datum van de pc een paar jaar terug te zetten. die dingen hangen toch niet aan internet ..
werkt de pc geheel niet meer? dus ook geen lopende fans? of komt er alleen geen beeld op de monitor? kan de videokaart zijn, maar komen er ook piepcodes uit? daarvoor moet er wel een speaker aanwezig zijn. als de bios een probleem heeft komen er doorgaans piepcodes.
ook kan het helpen om de insteekkaarten eens los te halen en terug te steken. vaker vuile verbindingen tussen die vernikkelde contacten. zo ook met geheugen. stof eruit blazen ook aan te raden..
De computer start wel op, de harde schijf gaat draaien en de fan.
Je hoort de computer even ratelen (harde schijf) maar het beeld blijft donker. Als ik de brightness open draai dan wordt het beeld lichter met horizontale strepen.
Er zit alleen een kaart op het moederbord van de touchscreen, verder gaat alles met stekkers en zit het denk onboard? Zoals op de foto te zien is.
Ik hoor geen pieptonen.
testman
alle voeding spanningen aanwezig? bios batterij overleden? dat trekt de bios vaker plat waardoor de pc geheel niet wil starten..