[Tip] Afzuigkap Siemens LC75951 / D-FX32-4

BC847B, BC847C, het zal allemaal weinig uitmaken.

If you want to succeed, double your failure rate.

Hallo heb ook een Siemens Afzuiger namelijk de lc57950 .

Deze draait op stand 1 niet , wanneer ik het op stand 3 of P zet en dan terug ga naar stand 1 doet hij het wel , soms ook weer niet . Dit is dus volgens mij een andere probleem dan wat jullie hebben . Ik zie wel een grote condensator , zou deze defect kunnen zijn ? Of is de motor door vet een beetje vast ? Alvast bedankt voor reacties .

Mvg

Sine

Moderator

Als de print er het zelfde uitziet heb je een beste kans dat het aan die transistor ligt, het ding begon in mijn geval ook vreemd te doen voordat hij echt sneuvelde.

Een bc847 zou ik overigens niet gebruiken, een zelfde zandkorrel van een transistor zal weer sneuvelen. Zet er liever iets heftigers in.

Ik heb een Siemens LC66950 met hetzelfde probleem.

Helaas geen verstand van torretjes.

Is er iemand die mij zou willen helpen?

Ik woon in Den Haag.

Hoeft natuurlijk niet kostenloos.

Alvast dank.

Grt Peter

pa3gws

Golden Member

Zet je woonplaats in je profiel dan weet iemand die je zou willen helpen of je wel of niet in zijn buurt woont.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Hoi, hier ook hetzelfde probleem.
Ben best handig en heb de print er al uit gehaald. Maar om dit zelf te solderen gaat me vast niet lukken.
Wie zou dit voor me kunnen/willen doen ? Uiteraard hoeft dit niet voor niets. Woon in Rotterdam maar print opsturen is ook een optie.
Hoop dat iemand me kan helpen

ik heb de afzuigkap van bosch ( Siemens LC75951 )
nu doet mijn verlichting het niet meer.
ik hoor wel schakelen maar geen enkel lampje doet het meer.
nu wilde ik de beplating losschroeven maar krijg deze niet los.
dacht dat het voorste gedeelte gewoon losgemaakt kon worden , niet dus.
moet de afzuigkap van de muur af , zo ja lastig pffff.
heeft iemand dit eerder gedaan en kan die mij vertellen hoe het het makkelijkste gaat.
alvast bedank
willy

Mijn Siemens afzuigkap valt ook regelmatig uit. Heb de printplaat Neff 195.190.388 gevonden maar ben niet zo handig dat ik de transistor zelf kan vervangen.

Is er iemand die mij tegen vergoeding wil helpen? Ik woon in Den Bosch maar wil zeker ook bij jou langskomen op max. 1,5uur rijden.

Neem even contact op met kodep.nl heb mijn print verstuurd en hij is al gerepareerd. Of ie werkt weet ik nog niet want ben op vakantie. Goede service en niet duur!

Op 20 december 2015 17:56:50 schreef SSE:
... Is er iemand die mij tegen vergoeding wil helpen? Ik woon in Den Bosch maar wil zeker ook bij jou langskomen op max. 1,5uur rijden.

De topic starter woont in Hengelo. Ik weet haast wel zeker dat deze niet te beroerd is om je graag te helpen met dit probleem :-)

Neem even contact met hem op via email.

I love it when a plan comes together !

Met behulp van forum de printplaat gevonden en met hulp van een van de forumleden de printplaat aangepast. Vandaag printplaat weer geinstalleerd en de afzuigkap werkt weer. Ga er vanuit dat met de zwaardere transistor het uitvallen nu opgelost is.

Bedankt!

Inderdaad: SSE heeft de printplaat opgestuurd naar mij wat aanzienlijk scheelt in de kosten van de reis. Transistor vervangen en alles werkt weer als vanouds.

I love it when a plan comes together !

Beste Ritmeester,

Ook ik heb de printplaat uitgebouwd en zoek iemand die de werkzaamheden voor mij wil doen. Ik heb je ook een email gezonden op het account 'testcenterforum'

Groet, Ron

Prima, ik neem deze ochtend contact met je op.

I love it when a plan comes together !

Weer een gebruiker happy gemaakt. Deze had wel een andere printplaat met ander nummer maar leek verder wel erg op de eerste printplaat.

Eerste printplaat: Neff 195.190.388
Erop lijkende printplaat: Neff 195.179.526

Beide hebben dezelfde problemen met de transistor. Ik heb inmiddels de startpost aangepast met de typenummers.

De lokale elektronica zaak had al een reparatie gedaan volgens dit topic en heeft blijkbaar het advies van @Sine opgevolgd omdat er geen SMD transistors voorradig waren vermoed ik. Na deze lokale reparatie werkte er niets meer. Beide transistoren vervangen en alles werkt weer.

Zie resultaten van de lokale elektronica zaak :-)

I love it when a plan comes together !

De tarnsistor lijkt er wel enorm "opgekliederd". als het werkt, heb je geluk..

dat ze ook een 78l05 gebruiken ipv een transistor..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De 2 foto's hierboven zijn van de situatie na lokaal geklieder.

Na reparatie door Ritmeester werkt alles weer!!
en de printplaat ziet er nu uit als nieuw ; geen sporen van reparatie te zien ; het lijkt wel machinaal gedaan. SUPER VAKWERK!
Wij zijn er blij mee / nogmaals dank aan Ritmeester.

Ron & Jeannet

Als ik het goed begrijp zijn dit foto's van de situatie die Ritmeester bij ontvangst aantrof en er niets meer werkte.
Daarna heeft Ritmeester het ongetwijfeld beter afgeleverd.

Shiptronic

Overleden

Had ook wel een foto van het eindresultaat willen zien.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Op 31 januari 2016 18:54:01 schreef testman:
dat ze ook een 78l05 gebruiken ipv een transistor..

Dat kan ook prima, als je het goed doet.

Die hele transistor constructie is niet meer of minder dan een 5V voeding, ik heb het ding gefixed door er een 7805 op te plakken. En dat ding werkt tot op de dag van vandaag prima.

Waarom ze zo moeilijk doen ? Geen idee ... een zener, twee torren en een paar weerstanden is blijkbaar goedkoper dan een 78xx

Beste Ritmeester,

Ook ik heb een Siemens LC75951 afzuigkap met de bekende problemen en zoek iemand die de werkzaamheden voor mij wil doen nadat ik de printplaat heb uitgebouwd. Ik heb je ook een email gezonden op het account 'testcenterforum'

Groet, Hans

Maar natuurlijk. Zie mail.

I love it when a plan comes together !
Semtexx

Golden Member

Met dank aan iedereen die heeft bijgedragen, heb ik ook mijn afzuigkap gerepareerd middels deze tip!

Ik heb een TO92 transistortje van een sloopprint gepakt, en die op de SMD eilandjes gesoldeerd. Niet zoals het hoort, maar hij zal het voor de rest van zijn leven wel volhouden ;)

Van het transformatortje komt overigens ruim 19V secundair, terwijl 12V is opgegeven.

19V is waarschijnlijk onbelast....