testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als ik naar de whirlpool machine kijk langs m'n miele is de deur ophanging toch een stuk beter bij de miele ( ijzeren scharnier, met nog steeds een metalen deurrand, scharnier is wel minder degelijk als 20jaar terug ). de whirlpool heeft al 11 jaar een scheur die jaarlijks nog verder scheurt in de plastic deur. nog 2cm en de deurrand valt eraf.
omdat wasmachines meestal op de grond staan, gaan mensen op de deur hangen met het leeghalen van de was ( miele heeft dat nog degelijk omdat duitsers niet bepaald vedergewichten zijn
). datzelfde probleem heb je ook met de onderste deur van de combi koelkast, kan de koelkast zijn of de vriezer, maar die deur gaat scheef hangen op den duur.
over zwakke plekken gesproken, moet wel zeggen dat het de laatste weken drukker is met de welbekende printen uit drogers die stuk gaan. zowel zanussi als elektrolux die als bekend uit dezelfde fabriek komen.
Ikzelf ben altijd wel fan van Miele geweest omdat ik niet van thuisblijven voor reparaties hield. Ik gaf dus graag wat extra geld uit voor kwaliteit. Mijn eerste Miele wasmachine heeft het dan ook 20 jaar volgehouden waarna de mechanische klok de geest gaf. Prima apparaat dus. Dus pakweg 10 jaar geleden meer apparaten van dit merk aangeschaft.
- vaatwasser : heeft probleemloos gedraaid maar begon enige jaren geleden wel wat meer herrie te maken...
- koelkast : binnen 10 jaar bimetaal kapot ... !
- droger : ellende.... er komt stof in de machine. Afgelopen jaar de hele droger uit elkaar gehaald omdat het water eruit lekte. Bleken stofophopingen te zijn. Elke paar maanden zit er bovendien ook nog stof in de deurschakelaar...Nieuw zijn deurschakelaars 80 euro per stuk. Dus ik probeer de machine zo goed en zo kwaad als het kan aan de praat te houden door de schakelaar af en toe door te blazen.
- de wasmachine draait gelukkig probleemloos....
Recentelijk ben ik met de keuken bezig geweest en gezien bovenstaande ervaringen maar eens wat anders dan Miele geprobeerd. Voor mij heeft Miele zijn imago verprutst.
testman
Op 15 december 2015 20:42:29 schreef testman:
als ik naar de whirlpool machine kijk langs m'n miele is de deur ophanging toch een stuk beter bij de miele ( ijzeren scharnier, met nog steeds een metalen deurrand, scharnier is wel minder degelijk als 20jaar terug ). de whirlpool heeft al 11 jaar een scheur die jaarlijks nog verder scheurt in de plastic deur. nog 2cm en de deurrand valt eraf.omdat wasmachines meestal op de grond staan, gaan mensen op de deur hangen met het leeghalen van de was ( miele heeft dat nog degelijk omdat duitsers niet bepaald vedergewichten zijn
). datzelfde probleem heb je ook met de onderste deur van de combi koelkast, kan de koelkast zijn of de vriezer, maar die deur gaat scheef hangen op den duur.
over zwakke plekken gesproken, moet wel zeggen dat het de laatste weken drukker is met de welbekende printen uit drogers die stuk gaan. zowel zanussi als elektrolux die als bekend uit dezelfde fabriek komen.
Hier staat een liebher combi met de vriezer onderaan. Leek mij gewoon logisch bij aankoop. De vriezerdeur gaat veel minder open dan de koelkastdeur die dus wat hoger en dus ook ergonomischer geplaatst zit.
Raar dat je meestal omgekeerd ziet: vriezergedeelte bovenaan.
testman
vriezers boven zie je juist minder dacht ik, vroeger was dat wel zo. vooral de kleine combi's hebben de vriezer nu onder zitten, want daar kom je veel minder in..
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Miele had als levensduur richtlijn voor wasmachines 10.000 draaiuren. Hoe het nu is weet ik niet.
Ik heb augustus 2013 mijn eigen W373 Miele (met ijzeren kruis) gerepareerd, de lagers waren versleten. Hij had zijn 10.000 uren ook zeker wel gedraaid, niks om je over te schamen. Ik heb meteen ook maar de koolborstels vervangen.
De fotoserie heb ik al aan meerderen gegeven.
Tot nu toe draait hij weer perfect. Het kan dus zeker wel goed.
De lagers van de machine zijn SKF, erg goed. Ik heb dezelfde teruggezet (veel goedkoper dan dezelfde van Miele). Achteraf gezien had ik waterdichte (rubber afdichting) moeten gebruiken. De oude lagers waren door lekkage kapot, het vuile zeepwater neemt het vet mee. Maar goed, ik heb originele afdichting gebruikt, goed in het siliconenvet gezet en het daarmee ook goed gerepareerd.
Moraal: ben niet bang voor een reparatie van een oudere machine. Een beetje handigheid is wel nodig, maar elke goede klusser moet het aankunnen. Nu al weer 2 jaren verdiend.
Op 15 december 2015 19:06:40 schreef smd:
Warmte pomp droger 1 jaar lang gebruikt, energie rekening geen streep gedaald, echt niets!! Droogtijden waren 2,5 uur met 1100 Watt ( Bosch ), mn Miele droogt 50 Minuten met 2500 Watt zelfde hoeveelheid was.
Appels <> peren.
Je moet geen wasdroger zonder luchtafvoer vergelijken met 1 met luchtafvoer.
Mijn verbruik ging, van condensdroger naar warmtepompdroger, met 700 a 800kWh per jaar omlaag.
Daar zet ik nu juist vraagtekens bij. En het recente Volkswagen schandaal bevestigt dat.
Energielabels worden erop geplakt door de fabrikanten, dat zijn niet de instanties die je het meest moet vertrouwen.
Als dat laatste waar is dan neem ik m'n mening ook weer terug. Van dat Volkswagen geval, ik weet nou niet of dat iets over de degelijkheid van die labels zegt. Men is er toch achter gekomen, het was een behoorlijk geavanceerde manier van oplichting. Aan de andere kant, ze hadden bij die test ook gewoon even in de tank met dat blauwe spul kunnen kijken.
@maartenbakker:
Ja ik weet niet of ie er echt met heel z'n gewicht op hing. Ik verwacht niet van elke wasmachine dat het deurtje laten we zeggen 60 kg aan kan. Misschien van de duurdere. Ik had ook nog niet van afbrekende deuren/scheurende schanieren gehoord, ik ben dus bereid mijn mening af te zwakken
.
jerome
Golden Member
@BVZ Dan draai je wel meer dan 1 droogbeurt per dag. Voor wie de droogtrommel minder frequent gebruikt zal gezien de meerprijs van een toestel met warmtepomp amper besparing opleveren.
Op 15 december 2015 22:15:45 schreef jerome:
@BVZ Dan draai je wel meer dan 1 droogbeurt per dag. Voor wie de droogtrommel minder frequent gebruikt zal gezien de meerprijs van een toestel met warmtepomp amper besparing opleveren.
4 a 5 beurten per week. 8kg beurt, dat wel, en de condensdroger was een 6kg
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Interessant in dat filmpje van IT WASH is trouwens dat er Zoppassen langskomen (al proberen ze dat nog onzichtbaar te maken). Dat was traditioneel een merk uit de Zanussi-stal dus nu Electrolux. Kennelijk OEM/ODM.
IT WASH lijkt een zelfstandige groep te zijn die in 2000 is opgericht door ervaren ontwikkelaars/toeleveranciers. http://www.itwash.it/index.php/en/story
Wat in elk geval opvalt is dat ze 90% in house doen, en zolang je schaalvoordeel hebt is dat mijnsinziens toch de gunstigste werkwijze.
Ik zou ze wellicht het voordeel van de twijfel geven als ik een machine moest kopen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Toen ik heel jong was, hebben we thuis nog een langzaamwasser gehad.
Vergeleken de huidige wasmaschines waren ze verrassend doeltreffend/ergonomisch (op het feit na dat je alles zelf moest regelen)
Geen moeilijk gedoe/bukken zoals in een voorlader en ze waren onverwoestbaar. (als men ze had bewaard hadden de meeste nu nog steeds gewerkt...)
Ik denk dat het wasresultaat ook niet veel slechter was. Leeg laten lopen ging eenvoudig door de slang op de vloer bij een afvoerputje te leggen...
Dit is er een met losse verwarming, maar er waren er ook met ingebouwde verwarming... 
Er zat wel enige automatisering op: een mechanisch tijdklokje met draaiknop.
waarom gebruiken ze in Belgie eigenlijk voorladers, terwijl er in Frankrijk bijvoorbeeld 80 % bovenladers in de winkels staan?
Leuke vraag. Neem Nederland ook even mee, want hier staan ook veel voorladers. Wat ik ook ooit hoorde (ouders verkochten witgoed): het stapelen van drogers op wasmachines is typisch Nederlands. Ik denk dat het inmiddels met ruimte van doen heeft, de meeste Nederlanders wonen in de randstad, steeds minder ruimte aldaar, en wil boven zijn wasmachine wat kwijt. Een bovenlader kan je erboven niets kwijt en je kan hem niet stapelen. Bovendien is Amsterdam aan het veryuppen/gendrificeren (arbeiderswijken worden hippe wijken, de arbeider van weleer krijgt een schop en de hipster keert terug, weg groentewinkel, hallo vintage winkel/soepbar/koffiebrander). Ik denk dat dit probleem niet in België speelt, Molenbeek was in Nederland omarmt door projectontwikkelaars, en daar woonden dan nu hipsters/yuppen. In Nederland verhuisd de extremist naar de Westelijke tuinsteden, zeg maar wat de Fransen een banlieu noemen. Jullie Belgen zijn gewoon te lief.
MGP
LDmicro user.
Op 16 december 2015 10:25:20 schreef Nikolai Tesla:
Jullie Belgen zijn gewoon te lief.
Nikolai ik ga u voorstellen aan de toerismedienst om eens een mooi artikel te schrijven over België, zo mooi gebracht, krijg er tranen van in mijn ogen. 
@Arco, wij hadden identiek dezelfde maar dan zonder externe weerstand, die zat al ingebouwd.
Wij hebben veel aan die rollen gedraaid, gelukkig had ik nog broers
en het was lastiger dan het eruit ziet, als klein mannen dan.
@Nicolai hieronder, das al heel wat minder, je bent ontslagen...waar ligt die lijst nu weer van mensen met superieur gevoel..
[Bericht gewijzigd door MGP op (12%)]
MGP, dat zal heel goed gaan, zeker omdat ik een behoorlijke (Belgische) bierkennis heb.
Ik ben wel bang dat ik voor de gemiddelde Belg ook wel te Nederlands/direct ben. Ik zeg waar het op staat en draai er niet omheen. Ik denk dat dat zeker niet gewaardeerd wordt, Belgen verzwijgen vaak hun mening, met veel spanningen en angsten tot gevolg. Ook weet ik van een soort "onzekerheid" onder Belgen, een Nederlander vinden ze maar een grote mond hebben, vermengt met een eigen onzekerheid geeft dat wrijving. Toch zijn er hele goede zaken aan België: goede koks, een betaalbare zorg, goedkopere benzine, betaalbaar onroerend goed,een charmante rommeligheid, een laisser faire houding die hier minder te vinden is. En dan die Nederlandse opgeheven vinger...vreselijk.
<humor>
@Nikolai Tesla:
Ben je niet in de war met Duitsers, haha 
</humor>
Wat bedoel je met de opgeheven vinger? Wijzen of onze begroeting? Wel leuk om eens te lezen. Wij in nederland vinden belgen 1. beleefd zijn 2. bourgondisch zijn 3. niet kunnen schelden.
Opgeheven vinger=de ander de les lezen, vertellen hoe het moet. Klein recent voorbeeld: 150 bekende Nederlanders kochten een achterpagina in de grootste krant van Nederland en gingen vertellen dat zij WEL bereid waren Syrische vluchtelingen op te nemen. Dit in tegenstelling tot "gewone" Nederlanders. "Kijk ons eens"!
Na een paar maanden had geen een van de 150 een vluchteling opgenomen.
Dit kan alleen in Nederland. Een Duitser of Belg gaat niet te koop lopen met zijn goede inborst.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Daarbij heb je het "niveau" van die krant even over het hoofd gezien 
En misschien ook wel het niveau van die "bekende Nederlanders" 
De letters die in de boulevardpers verschijnen kan je onmogelijk serieus nemen.
[Bericht gewijzigd door evdweele op (22%)]
Op 16 december 2015 16:45:47 schreef necessaryevil:
Wij in nederland vinden belgen 3. niet kunnen schelden.
Ach man sodemieter toch op.

En de nieuwe Nederlanders geven wij natuurlijk een Miele. We zeggen natuurlijk niks over het aluminium kruis
. Zie http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/05/kamervragen_miele_wasmach…
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 16 december 2015 18:35:47 schreef High met Henk:
Idd onze bekende nederlanders zijn meer formaatje Pfaffs.
Arrogant maar vaak niets meer presterend
Ik ken Pfaff als een heel betrouwbare naaimachine. Of bedoel je iets anders?
@ohm pi: GeenStijl zit toch in de zelfde hoek als "die grootste krant"? Ook ongeloofwaardig dus.
@High met Henk hieronder: Jean marie pfaff? Nooit van gehoord.
Jean marie pfaff, een bekende belg.. Dan toch meer respect voor the voice of europe. Die "presteerde" nog tot hij niet meer kon, maar was ook behoorlijk arrogant van horen zeggen.
MGP
LDmicro user.
[ontopic]
Als ik dat hier allemaal lees zou ik als Hollander toch zeker geen Miele meer kopen.
Ik vraag mij af of jullie wel een wasmachine van doen hebben....