Mekaars firmware gebruiken lijkt me vrij nutteloos.
Ik heb in elke printer een aangepaste firmware zitten.
- De ene heeft 8MMx1.5 draadstangen, terwijl de andere 8MMx1.25
draadstangen heeft, de Z-steps zijn dus al anders.
- ik gebruik hier MK8 & gewone Wade extruders, de E-steps zijn dus
anders. (en die moet je zowieso fine-tunen)
- ik gebruik hier 1.75 & 2.8 mm filament, dit heeft ook invloed
op de E-step.
- een verschil in nozzle-diameter heeft ook invloed op de E-steps.
- de ene heeft endstops op het einde, de andere in't begin,
de ene heeft active-high endstops, de andere active-low.
- de ene t.o.v. de andere constructie, heeft ook invloed op de
te gebruiken printsnelheid & acceleratie/deceleratie ...
Zoals je ziet, zijn er teveel verschillen die de eigenlijke firmware beïnvloeden. Wat bij mij goed gaat, loopt bij een ander geheid fout, met dezelfde firmware-compilatie !
Ook is de omgeving van invloed: lokale temperatuur en vochtigheidsgraad ... Zelfs als je voorbij een printer voorbij loopt, en zodoende een klein zuchtje windverplaatsing produceert, heeft dit nefaste gevolgen op je print !
Het is veel belangrijker dat je de config-settings in de firmware leert kennen en waarvoor ze dienen. Dus niet zomaar een firmware downloaden en ongewijzigd op je printer proppen, dat is om problemen vragen !
Een 2de printer bouwen zonder dat je eerste perfect is afgeregeld, is ook niet echt een goed idee. Dan heb je nadien dubbel zoveel problemen en dubbel zoveel frustraties, want denk maar niet dat die 2de printer dan ineens alle problemen wegneemt, ook al ziet hij er steviger / technisch-beter / mooier uit ...
Een printer hoeft echt niet duur of eenvoudiger/moeilijker te zijn van constructie, om goeie resultaten te halen.
Ik heb een "duurdere" printer, een complete zelfbouw en een "cheap-ass" printer, uit alledrie weet ik dezelfde resultaten te halen
véél lezen, véél geduld, véél tunen/experimenteren om te zien hoe het eindresultaat verandert, en dan conclusies trekken en weer tunen ... Tot je op een "momentum" komt dat je continue kan printen zonder problemen, en je tevreden bent over de afwerkingskwaliteit van je prints
vooral spelen met temperatuur, flow-percentage, snelheid, acceleratie/deceleratie ... Dat maakt de grootste verschillen ...
(en uiteraard zien dat je hele constructie stabiel is, zodat je altijd hetzelfde z-nulpunt hebt enz ...)
En durf ook buiten de aangegeven "waardes" van bepaalde settings gaan. Als er op PLA staat "te gebruiken tussen 180° & 220°", durf dan ook al eens onder die 180 of boven die 220 gaan, om het effect daarvan te zien. (als ik héél snel print, heb ik soms zelfs 235° op de hotend staan, omdat het bij lagere waardes ook problemen geeft) Ook wat je print, is van belang voor je instellingen. Print je hele kleine dingen, zet je snelheid dan maar serieus minder, en doe dan wat van de extruder temperatuur af ... Een nozzle die zich ingraaft is geheid een flowpercentage die veel te hoog staat. Een extruder die stottert of een nozzle die verstopt, zet dan gerust je extruder temperatuur wat hoger ...
(en speel niet met die waardes door hier of daar 1 percent ofzo te wijzigen, nee, doe het ineens in stappen van 5 of 10 !)
Hotend per 5 of 10 graden hoger of lager dus, flow ook met 5 à 10% ineens hoger of lager ...
succes,
Kris