Audio High-End Technieken

Na het topic "Audiofiele High-End nonsens" over fun commerciele aanbiedingen met een high-end pretentie hier een voor inhoudelijke discussie over high-end audio.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Ik vraag de moderator de inhoudelijk posts uit het fun-topic te verhuizen.

Een inhoudelijke discussie over high-end op circuitsonline.net is als de winsten van Ajax op een Feyenoord-forum bespreken.

Misschien moeten we de term "high-end" schrappen en het hebben over high-tech audio, of topklasse audio, of een andere term, die minder verbonden is met hoogdravende onzinmarketing, -verkooppraat en andere niet-ter-audio-zake doende stierenpoep.

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op zondag 3 januari 2016 16:16:47 (50%)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Laten we een poging wagen. Zijn er wetenschappelijke onderzoeken naar het verkrijgen een goed geluid? Wat is een goed geluid? Of de verschillende typen versterkers?

maartenbakker

Golden Member

Op 3 januari 2016 13:58:23 schreef Fuzzbass:
Een inhoudelijke discussie over high-end op circuitsonline.net is als de winsten van Ajax op een Feyenoord-forum bespreken.

Lekker warm hoor, alvast wat kolen op het vuur gooien. Maar het lijkt me een slecht idee om de toon al vantevoren te proberen te zetten terwijl er zat serieuze technische zaken aan bod kunnen komen over high-end audio (gewoon degelijk spul en hoe je geluid nou echt goed kunt weergeven, niet de audiofiele poespas uit het andere topic, die laten we toch gewoon lekker daar).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 3 januari 2016 18:36:23 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog

Golden Member

Hi,

High End Audio...

Ik denk dan meer aan dit, zorgzaam ontworpen schakelingen, of dit nu een pwm filter is,
een voedings schakeling, meetversterker, RIAA amp enz.

Gebruik goede componenten, ja dat kan een NE5532 opamp zijn en er hoeft geen dure OPA opamp te worden aangeschaft voor veel zaken.
Je audio is meestal al door een stuk of 40 van deze trapjes gegaan...

De meeste buizen electronica heeft weinig met goed geluid te maken. (de knuppel in het hoenderhok)
Ik heb het dan niet over de merken die het goed doen of de zelfbouwers die het ook goed doen.
Maar bij buizen is de kwaliteit vaak drijfzand, grote variatie van de specificaties door veroudering,
verandering door netspannings, variaties (gloeidraad b.v.)
Alleen een baal dure componenten aan elkaar knopen maakt geen goede schakeling met bijkomende goede specificaties/geluid.

Misschien een topic over het goed gebruik maken van electronica componenten.
Dat kan dan ook over een LM317 gaan, hoe je deze optimaal gebruikt en b.v. de verschillen tussen fabrikanten van deze componenten.

En meer richting audio, wat is het verschil tussen de NE5534 en de NE 5532.
Hoe stel je NE5532 opamp (of andere) in voor lage ruis en hoe stuur je een kabel aan vanuit een opamp, enz.

Alleen audio lijkt mij niet zo zinnig, daar dit snel verzand in gebasel over knoppen van Noordpool waaibomenhout ?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik denk dat de topic titel wat verwarrend is :)

Ik heb hier een Bryston pre-amp op de tafel gehad ter reparatie. Absolute High tech volgens de "kenners".

Maar van binnen zag het eruit als het ontwerp van mijn 14 jarig neefje, die voor het eerst een pcb heeft gemaakt.

Maar wel een Allen-Bradly potmeter erin van € 22,- gammel op zijn pootjes gesoldeerd. De aansluitpluggen daarentegen waren echt de goedkoopste Chinese rommel die er krijgen zijn.

Wat ik me afvraag of er onderzoek is gedaan naar wat een mens daadwerkelijk nog kan horen. De ruis kan wel tot zeer kleine waardes worden terug gebracht, maar wanneer hoor je dit niet meer.

evdweele

Overleden

Je mag veronderstellen dat KNO-artsen daar dagelijks mee bezig zijn.
http://www.audiologieboek.nl/

Hoofdstuk 2.2.1. Gevoeligheid van het oor

http://www.audiologieboek.nl/htm/hfd2/beelden/2-2-1-1.gif

De drempel is het laagst (laagste dB SPL waarde) voor frequenties rond de 1 en 2 kHz en loopt op naar lagere en hogere frequenties. Voor lage en hoge frequenties in het ‘audio-gebied’ is de gevoeligheid van ons gehoor dus minder dan voor de frequenties daar tussen in. In het algemeen kan men dus zeggen dat het oor gevoelig is voor frequenties tussen de 20 en 20.000 Hz. Voor frequenties rond de 1 en 2 kHz is de gevoeligheid 40 dB groter dan bij 100 Hz en 20 dB groter dan bij 10.000 Hz (10 kHz).

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 3 januari 2016 14:26:51 schreef blackdog:
Hi,
Gebruik goede componenten, ja dat kan een NE5532 opamp zijn en er hoeft geen dure OPA opamp te worden aangeschaft voor veel zaken.
Je audio is meestal al door een stuk of 40 van deze trapjes gegaan...
Blackdog

Eigenlijk is prijs geen argument meer, voor 2-3 euro heb je een LM497xx. Zeker voor de zelfbouwer die er maar een paar gebruikt in een audioschakeling zijn dat niet de kosten om wakker van te liggen.

Geldt meer de boutiek parts als extreem dure MKP (etc..) condensatoren.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Ja; als je kijkt naar de publicaties van de AES of Lineair Audio dan wordt er behoorlijk wat serieus werk verricht. De ontwikkelingen zijn vaak nog verrassend basic, maar er gebeurd vanalles.
Er is niet zo heel veel vrij beschikbaar, maar de mensen die hier aan werken moeten ook eten.. Echt duur is een en ander echter niet, en de AES heeft regelmatig leuke activiteiten.

De scheiding tussen het wetenschappelijke en het minder wetenschappelijke deel is echter ook daar niet zo strikt als dat sommigen misschien hopen danwel verwachten. (Mijn meer angstig vermoeden is eigenlijk dit ook voor vakgebieden geldt waar wij geen verstand van hebben .. edoch dit terzijde )

Niet-technisch inhoudelijke discussie over audio vind ik op Co niet zo gepast; mijn insteek in de High-End discussie heb ik in de afgelopen twaalf jaar redelijk uitgedragen en dat hoop ik op een leuke manier te blijven doen :)

Henk H.

Golden Member

Ik ben ook van plan ooit een buizenversterker te bouwen. Niet om een audio-fool te worden maar omdat me dat erg leuk en leerzaam lijkt en ik benieuwd ben hoe dat klinkt.

Ik ben me zo nu en dan aan het inlezen en heb de boeken van Menno van der Veen gevonden. Ook hier moet je om de zweverige audio-fiele/foole stukken heen lezen, maar ik denk dat hij wel zn best heeft gedaan om (luister)ervaring serieus te onderzoeken en te onderbouwen met elektrotechnisch en gefundeerd (wellicht zijn er mensen die wetenschappelijk te veel eer vinden) onderzoek.

Hij heeft een project opgezet om met een beperkt aantal componenten veel schakelingen/instellingen te kiezen en proberen. Ik denk dat ik dat ga proberen. Als ik tijd heb.....

Zowel Blackdog als Aart geven al een aardige opzet zoals ik in gedachte had. Met high-end audio doel ik op audio die ontworpen en geproduceerd is om de best mogelijke geluidreproductie mogelijk te maken. De analoog met hoe Blackdog voedingen benadert valt me elke keer weer op. Best practices, experimenteren, meten, leren. AES is een hele goede bron.

De grootste beperking zit (afhankelijk van je muzieksmaak) in de masterstudio.
Veel moderne muziek wordt vakkundig om zeep geholpen via een keten van compressors en andere meuk...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
blackdog

Golden Member

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Misschien moeten we de term "high-end" schrappen en het hebben over high-tech audio, of topklasse audio, of een andere term, die minder verbonden is met hoogdravende onzinmarketing, -verkooppraat en andere niet-ter-audio-zake doende stierenpoep.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Met high-end audio doel ik op audio die ontworpen en geproduceerd is om de best mogelijke geluidreproductie mogelijk te maken.

Maar wat is het best?

High met Henk

Special Member

@ledlover: vaak is het zo dat een LP opnieuw vanaf de opnametapes wordt geremasterd. Over het algemeen bevallen die mixen mensen beter. daarom is de LP weer zo in trek.

ik heb het omgekeerde met de picturediscs van Nightwish... Ze zien er prachtig uit, maar ze opzetten is geen aanrader. je kunt beter de CD opzetten: die klinkt veel beter.

1 ding wat ik me wel afvroeg: hoe denken jullie over NAD..
Persoonlijk vindt ik high end prijzen met jaren 70 klanken en toen niet het allerbeste van die tijd, maar aardige middenmoter.. net als de middenmoters.. niet al te betrouwbaar in heel blijven...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 3 januari 2016 16:17:14 schreef Fuzzbass:
Misschien moeten we de term "high-end" schrappen...

Waarom? Het is een heel gebruikelijke en correcte term in de audio wereld, maar ook op andere gebieden. High-end, dat is wanneer de kwaliteit aan het "hoge eind" van de range zit. Dus niet een gemiddelde Sony/Panasonic/Philips amp, of een Low-end LM386 trapje. Dat sommigen hier een andere betekenis aan "high-end" gegeven hebben, betekend niet dat de term niet correct is.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Op 3 januari 2016 16:17:14 schreef Fuzzbass:
Misschien moeten we de term "high-end" schrappen en het hebben over high-tech audio, of topklasse audio, of een andere term, die minder verbonden is met hoogdravende onzinmarketing, -verkooppraat en andere niet-ter-audio-zake doende stierenpoep.

Ik denk dat je high-end en audiofiel verwart (nu snap ik je eerste reactie ook beter - mijn reactie en aanvulling daarop laat ik maar staan, alleen in de context dus nu met een korreltje zout te nemen). High-end is een algemene, weliswaar vaak commercieel gebruikte, term voor de beste apparatuur uit de klasse.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er is een stuk van de markt dat tegen professionele apparatuur aan zit, of bij oudere spullen zat.

Betrouwbaar, praktisch en in ieder geval fatsoenlijke basisspecificaties alvorens over details te spreken.
Ook nu zijn er merken zoals PMC luidsprekers, Lyngdorf of het Nederlandse Grimm Audio die in beiden werelden op hun plek zijn.

"Duur" ? Kosten = prijs / levensduur .. Wegwerpartikelen maken niet gelukkig en zijn slecht voor het milleu.

Het zou raar zijn af te keuren dat goede, dure apparatuur er ook netjes afgewerkt uit ziet, of dat het geleverd wordt met de nodige aandacht en een goede kop koffie. Dat moet echter niet de hoofdzaak zijn.

maartenbakker

Golden Member

Ik schreef in het andere topic dat het vaak al begint met de voeding. Als er een trafo van "20kg" in zit, is de basis goed. Dat kun je alsnog verprutsen natuurlijk, maar een fabrikant die graag prutst heeft vaak de basis al niet goed.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

@Henk H
Dit lijkt mij een goede start voor het zelf bouwen van een goede buizenversterker:http://www.triodedick.com/
Een man uit de praktijk die zonder 'High End hocus pocus'prachtige versterkers maakt.

High met Henk

Special Member

De meest compromislize amp die ik ken is de extrema van sander sassen. Gewoon op specs super.

Maar ook de fet amp van rod elliot is goed te doen.
Project 101 meen ik

Grappig is dat het ontwerp van sander helemaal vol zit, terwijl die van esp erg basic is

Beide ontwerpen zijn zeeer betaalbaar goed te bouwen..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 3 januari 2016 19:48:25 (22%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???