Audio High-End Technieken

Hoeben

Golden Member

"the amp was definitely starting to run in and sounded much more open and authoritative than" betekent dat je er aan gewend bent.

Een amp hoort niet ruim of warm of authorative of wat dan ook te zijn. Hij moet gewoon uitgeven wat je erin stopt. Maar dan wat harder.

Daarbij heb je wel een goede dempingsfactor nodig (zie uitgangsimpedantie), weinig rommel als intermodulatie, geen cross-over, geen ruis, geen kantelpunt met fasedraaïngen etc.

Elko moet je wél formeren als ze oud zijn en teveel lekken. Ander bestaat er kans op kapot gaan. Met een Big Bang.

Op 14 januari 2016 23:19:46 schreef Frederick E. Terman:
[...]Dat is ook het signaalpad. Vervang ze maar eens door kleinere: dat hoor je meteen.

Door kleinere elko's in de voeding wordt de rimpel groter, en daardoor misschien de brom. En misschien dat bij hoog vermogen en lage tonen (onder de 100 Hz) de spanning nog wel wat verder inzakt, waardoor dat er misschien dan wat minder vermogen uitkomt.

Heel veel misschien's.

Maar neem de service manual van een willekeurige high end versterker van een gerenomeerd merk er eens bij. Daar wordt het signaalpad in een dikke lijn ingetekend. De laatste keer dat ik keek liep die echt niet door de voeding!

En elco's die maanden op stock gelegen hebben? Ik formeer ze als ze van enige afmeting zijn, al is het maar om de lekstroom te checken...

Ik kan het aantal apparaten niet meer tellen die hier voorbij komen, en door de elkofielen "beter" zijn gemaakt, of "opgeknapt". Vaak met een enorme puinzooi tot gevolg.

Ik heb een tester, daar duw ik een elko in. Als alle parameters kloppen gaat ie gewoon terug het apparaat in.

En de meeste elko's die hier stuk gaan zijn allemaal "kleintjes". Vaak uitgelopen via de center pin, of geëxplodeerd.

Behalve door wat aangericht is door een elkofiel nog nooit een grote elko stuk gehad.

Ik documenteer de reparaties vaak met foto's. Als daar behoefte aan is wil ik wel eens wat foto's posten van wat ik zo ben tegengekomen ;)

[Bericht gewijzigd door JBerg54 op vrijdag 15 januari 2016 00:11:43 (13%)

Klopt, kijk maar in de datasheets. Levensduur van kleine cap's is meestal korter.
In PC moederbord en voeding zijn hele series elco's rot. Dat zijn meestal de grote.
In audio apparatuur kom ik weleens slechte voedingselco's tegen, die zijn dus groot.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 14 januari 2016 23:42:45 schreef JBerg54:
[...] Daar wordt het signaalpad in een dikke lijn ingetekend. De laatste keer dat ik keek liep die echt niet door de voeding!

Dan hebben ze niet het complete pad (dat rond loopt) getekend. Wie begint bij de plus (of min) en eindigt bij massa heeft het net niet helemaal door. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dat is ook het signaalpad. Vervang ze maar eens door kleinere: dat hoor je meteen.

Helemaal mee eens.
Dat was toch ook mede de reden voor die opgeleukte stroombron in de discrete audio opamp in wording.

maartenbakker

Golden Member

Ik heb een tester, daar duw ik een elko in. Als alle parameters kloppen gaat ie gewoon terug het apparaat in.

Die uitspraak is goed genoeg voor een eigen topic. Zulke topics zijn er ook wel geweest geloof ik ;) De vraag is welke parameters je meet; elco's zijn tamelijk verradelijk - vandaar dat ze soms inderdaad onnodig vervangen worden maar ook wel ten onrechte goedgekeurd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jinny

Golden Member

Op 15 januari 2016 00:05:52 schreef JBerg54:
Ik documenteer de reparaties vaak met foto's. Als daar behoefte aan is wil ik wel eens wat foto's posten van wat ik zo ben tegengekomen ;)

Jajaja, graag..... (Heb zwaar behoefte aan wat lachwerk..)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Deze:

Nu was ik wel benieuwd naar de lekstroom van deze China twee keer nul kost niks elko. Deze ligt al zeker één jaar in de doos.

Dus de voeding op 50V gezet, en een weerstand van 10k ermee in serie. De HP34401 meet de spanning over de 10k weerstand. Als alles uitgewerkt is qua tijdsconstante zie ik dit:

Laat ik het op 10mV afronden. Dat betekend dus dat er een lekstroom loopt van 1 µA.

Vishay specificeert in de datasheet een Il5, de lekstroom na 5 minuten. Maar die waarden liggen toch beduidend hoger dan wat ik gemeten heb.

http://www.vishay.com/docs/28325/021asm.pdf

I rest my case :)

Vandaag heb ik trouwens twee merken op tafel gehad die ik nog niet kende.

Linn is een Engels merk, en ik heb vandaag de Intek op tafel gehad. Uit 1990. Daar zaten qua beveiliging weer aparte dingen in.

Tangent is een Deens merk. Daarvan heb ik de AMP-50 onder handen gehad.

Beide zijn bijzonder netjes gebouwd, ook van binnen plaatjes.

Bij de reparatie van de Tangent moest ik gelijk denken aan wat er allemaal over klankkleur en detail geschreven is. Nadat hij gerepareerd leek, klonk hij namelijk niet zo als alle andere versterkers. Tamelijk schel en weinig bas. Na nog wat zoek en meetwerk bleek dat nog een defecte zenerdiode te zijn. Nadat deze vervangen was, klonk hij weer zoals een versterker hoort te klinken :)

Nog geen Quad gehad, maar ik meen gezien te hebben dat er twee klaarstonden om mijn kant op te komen.

Nu weer even meten en ook wat solderen :)

RAAF12

Golden Member

Dat is altijd mooi om een paar Quad's te repareren! Ik heb laatst een zware 606 endamp voorzien van nieuwe gelijkrichtdiodes. Daar was in geknoeid en de helft van de diodes lagen eruit.

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer

Op 15 januari 2016 19:25:51 schreef RAAF12:
Dat is altijd mooi om een paar Quad's te repareren! Ik heb laatst een zware 606 endamp voorzien van nieuwe gelijkrichtdiodes. Daar was in geknoeid en de helft van de diodes lagen eruit.

Ja je komt wat tegen ;)

Als de elkofiele warme bakker is langs geweest, dan weet je het wel.

Ik had nog foto's beloofd. Dit is de voeding van een Void Acoustics BaSys (2 x 400 Watt), die door een warme bakker onder handen is genomen. Uiteraard moesten de elko's, waar waarschijnlijk niets mis mee was, er het eerste eraan geloven.

Elko's zijn er letterlijk uit gesloopt (zaten er ook niet meer bij), de zekeringen vast gesoldeerd.

Achterkant behoeft geen toelichting :(

Jinny

Golden Member

Wow, een echte technicus geweest....
Daar brengen de buren dus hun spullen heen....
Hobbybob zonder verstand dus...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Hihi, zulk prutswerk ben ik wel eens in een PA versterker tegen gekomen... In dit geval waren de solderingen gedaan alsof er een dringend tekort aan soldeer was.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Zelfs met elco's is het ook bij benadering geen high-end.

Op 15 januari 2016 20:32:26 schreef markce:
Zelfs met elco's is het ook bij benadering geen high-end.

Dit is alleen de voeding, je hebt de rest toch niet gezien?

Ik zie jou alleen maar azijn pissen. Draag ook eens wat inhoudelijks bij. Plaats eens wat foto's, of plaatjes van metingen?
Iets conceptueel vernieuwends?

Ik zie jou alleen maar azijn pissen. Draag ook eens wat inhoudelijks bij. Plaats eens wat foto's, of plaatjes van metingen?
Iets conceptueel vernieuwends?

Was een vriendelijk verzoek on-topic te blijven.
Maar, succes verder met het Rod Elliot ontwerp met Blackdog mods.

Henry S.

Moderator

Even het verzoek om het netjes te houden, speel aub niet op man.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Wat dachten jullie trouwens van een bewegingstegenkoppelingssysteem (aka MFB)?

Ik weet dat op het mfbfreaks.com forum iemand bezig is met een gemoderniseerde variant van het MFB systeem, dat op nieuwe speakers toe te passen is.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Je sluit in elk geval weer wat stappen uit die vervorming en fasegedrag negatief beïnvloeden, dus op zijn minst op papier is het een goede stap vooruit. Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik nog nooit goed naar MFB's heb geluisterd maar wat ik er in het algemeen over hoor is lovend, zelfs al komen sommige modellen wat minder goed tot hun recht of moeten modificaties ondergaan (maar zo zijn liefhebbers sowieso).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 20 januari 2016 13:55:14 (28%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ze klinken ongeveer hetzelfde als de passieve modellen van hetzelfde tijdperk en hetzelfde formaat, maar dan loopt het laag iets verder door. Niet heel bijzonder dus.
Tegenwoordig haalt men zulk diep laag uit kleine kastjes door een uitgekiend basreflexsysteem. Wat ik me dan af vraag, is of er niet nog wat te winnen is als je een moderne, goed berekende kast combineert met een MFB systeem.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 20 januari 2016 15:17:20 (20%)

Het Amerikaanse Velodyne heeft al jaren geleden een servo control systeem voor subs in de markt gezet, en degene die ik heb mogen beluisteren maken de verwachting meer dan waar. Beter heb ik eigenlijk nog niet gehoord..
http://velodyne.com/about/the-velodyne-story

meer over car audio: www.12vhifi.nl
fred101

Golden Member

Op 15 januari 2016 00:05:52 schreef JBerg54:
Ik kan het aantal apparaten niet meer tellen die hier voorbij komen, en door de elkofielen "beter" zijn gemaakt, of "opgeknapt". Vaak met een enorme puinzooi tot gevolg.

Ik heb ooit een jaren 80 scoop gerepareerd, twee defecte elco's, de twee enige niet originele elco's van een vaag merk.

Ik ook, ben nu met een dry well bezig. 1000uF elco's een D van 0,063 op 100Hz. Hmm, niet geweldig. Datasheet erbij. Hmm nog ruim binnen de specs. Een verse Panasonic erbij gepakt, ik heb ook wat testerjes, hmm, binnen de specs maar slechter (0,088)dan wat er in zat, snel de originele elco er weer in gezet. ;-)

En de meeste elko's die hier stuk gaan zijn allemaal "kleintjes".

Ook mijn ervaring, maar dan vooral ook klein ivm spanning, vooral 10V types. Van de week een Tek 134 probe amp. NOS uit de jaren 60. Was nogal noisy maar nu had ik een tweede currentprobe nodig dus even het ding open getrokken. Een klein elcotje was bezig tot stof weder te keren.

Behalve door wat aangericht is door een elkofiel nog nooit een grote elko stuk gehad.

Ik wel, maar op 1 na dat was de schuld van het ontwerp (veel te heet) Die ene was mijn schuld, als ik hem eerst geformeerd had, was het goed gekomen maar deze zat in een jaren 50 HP scoop die 20 jaar niet gebruikt was. Maar op een #$% plaats dus ik nam de gok.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs