Audiofiele High-End nonsens.

Dit topic is gesloten

Audiofielen gebruiken ook wel eens zeer dunne grafietstaafjes of koolstofvezels. Een beetje zoals de kern van bougiekabel maar dan wat beter geleidend.
Een hogere weerstand zou niet veel uit moeten maken dus, zolang de afscherming maar wél in orde is. Bij goedkope dropveter is dat altijd een gok.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Mundus vult decipi, ergo decipiatur
(De wereld wil bedrogen worden, laat haar dan bedrogen worden.)

Overigens, IMHO is de mens zelf de grootste variabele in muziekbeleving. Mijn mentale toestand (moe, boos, fris, ontspannen, etc. ) is van grote invloed hoe ik muziek beleef. (Op mijn jaren 70-80 QUAD 34+303 + KEF setje).

Daarnaast speel ik hobbymatig in een bandje, en als "het lekker gaat" klinkt mijn gitaar + buizenampje in mijn oren ook veel beter....Terwijl ik aan de settings niets heb veranderd....Psycho-akoestiek?

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Tidak Ada

Golden Member

Op 4 januari 2016 09:37:44 schreef EricP:
Als het dan geen optische kabel is, werkt het met ijzerdraad ook wel.
Ik geloof niet dat het beetje extra weerstand dat die draad introduceert een rol speelt bij de ingangsimpedantie...

Pas op met optische kabel!: De optische kwaliteit van de glasvezel heeft vast ook invloed op de sound (sond ≠ geluid) >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Leuk topic:-) ik heb me eerder al eens afgevraagd hoe deze stekerblokken werken:
http://www.degroefaudio.nl/#%21/Stroomvoorziening/p/shop/28/Kabels_&_Verdeelblokken.html
"Opmerkelijk bij deze verdeeldozen is dat de aardpennen van elk stopcontact van elkaar ontkoppeld zijn. Voordeel hiervan is dat de chassis van de aangesloten apparatuur niet via de aardkabels en -pennen met elkaar in verbinding staan. Dit bevordert de geluidskwaliteit aanzienlijk."
Huh..? hoe zit dat met de aarding?

Op 3 januari 2016 14:11:54 schreef Thevel:
Het moet toch niet gekker worden, zie onderaan deze pagina.

Ze verkopen er ook Hifi tuning zekeringen, zie hier:
http://www.peacockaudio.nl/htm/tweaks_zekeringen.htm
Ik denk dat de verkoper te herkennen is aan zijn bovengemiddelde dikke duim, wat een verhaal:-)
Halverwege vermelden ze: "Handgemaakt en individueel getest". Ik ben benieuwd of je dan ook defecte zekeringen krijgt thuisgestuurd?:-P

Op 4 januari 2016 09:14:24 schreef joopv:
[...]Er is een redelijke kans dat je ijzerdraad krijgt (ipv koper). En laat het kabeltje ook niet te lang in de zon liggen.

en??? als ik nu een kabel neem, die doorknip, en ik verbind de signaaldraadjes met een 10K weerstand, dan speelt mijn geluid nog altijd goed... die paar ohm van een ijzerdraad maakt mij niks uit hoor.
t is trouwens een optische kabel voor tussen de TV en de surround te hangen (optische kabels heb ik niet op voorraad). ik ben zo geen audiogek, ik zou trouwens niet eens weten hoe de surround nu speelt, en toch komt er geluid uit (zal wel een geknutsel met splitters en flutkabeltjes zijn op de gewone cinch connectoren). binnenkort wordt mijn woonkamer herdaan en dan pas ga ik investeren in top audio draad. 5€ voor een rol van 20meter :-p ...
k twijfel nog om zekeringen in mijn optische kabels te steken...

al die mannen met hun vergulde pinnen voor beter contact... goud is een slechtere geleider dan koper. zouden we met CO geen actie op de poot kunnen zetten waarbij die audiofielen hun gouden zekeringen kunnen inruilen voor koperen???

De zekeringen van Hi-Fi Tuning bevatten een rechte smeltdraad van puur zilver (dit heeft een zeer lage weerstand, en een zeer kleine zelfinductie tot gevolg), die wordt bevestigd met kapjes die bestaan uit puur zilver, dat aansluitend eerst verkoperd en vervolgens 24 karaats verguld worden

WOEHAHAHA :-D

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Ruil nu uw goud in voor koper, lijkt me een prima plan.

Ijzerdraad in iets grotere lengte is de pest als het gaat om iets hogere frequenties en stromen. Audio op lijnniveau gaat nog net, USB of netwerk is uit den boze. Verder is het meestal zo dun dat het wel afbreekt, dan is het ook de pest voor lagere frequenties en stromen en lukt ook audio niet meer ;P

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Koper geleid ook beter dan goud. Goud oxideert niet, dus op contacten heeft het voordelen.

Op 4 januari 2016 10:43:16 schreef Ledlover:
Audiofielen gebruiken ook wel eens zeer dunne grafietstaafjes of koolstofvezels. Een beetje zoals de kern van bougiekabel maar dan wat beter geleidend.
[...]

daarom maak ik mijn bougiekabels dus zelf van koper.. gaat veel langer mee.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 4 januari 2016 08:49:24 schreef anne2:
De man is psycholoog en moet dus een objectief oordeel kunnen vellen. Heeft een goede opleiding gehad en moet dus zin en onzin kunnen scheiden. Ook buiten zijn vakgebied. In ieder geval zit hij in een positie dat hij anderen beoordeelt op zijn waarnemingen. Gr A

Geloof me, juist psychologen, juist mensen met 'een goede opleiding'...

Waar tien techneuten nog tot tien verschillende oplossingen komen zijn tien psychologen heel goed in het maken van tien verschillende diagnoses gebaseerd op de al net zo warrige schema's die ze gebruiken om mensen in een hokje te plaatsen.

De 'goede' opleiding was waarschijnlijk net zo goed als die van menig ander econoom, filosoof, theoloog of politicus. Misschien wel bij Prof Stapel ?

Thevel

Golden Member

Op 4 januari 2016 12:13:35 schreef avdl:
Leuk topic:-) ik heb me eerder al eens afgevraagd hoe deze stekerblokken werken:
http://www.degroefaudio.nl/#%21/Stroomvoorziening/p/shop/28/Kabels_&_Verdeelblokken.html

Ook leuk, dit vermelden ze op de site:

Stroomvoorziening - Polecheckers

Het belang van juiste poling van apparaten wordt vaak onderschat. De klankkwaliteit van de installatie wordt behoorlijjk beïnvloed door de poling van netstekkers. Kort gezegd komt het erop neer dat polen niets anders is dan de stekker op de best klinkende manier in het stopcontact steken. Hoewel dit dus volledig op het oor kan gebeuren geven veel mensen er de voorkeur aan de juiste polen met een apparaatje vast te stellen.

En daar hebben ze natuurlijk weer een heel dure Polechecker voor.
Ding heb ik ook ergens liggen, maar dan wel 10 keer goedkoper
Bij de dure zal natuurlijk een zwaar verguld anti magnetisch opbergdoosje bijzitten, iets wat veeeeeel betere resultaten geeft :) :) :)

Maar zonder dollen, je ziet dat je door die lui gewoon getild wordt!!

Uiteindelijk is het niets anders dan antirimpelcrémes en voedingssupplementen (bij gezonde mensen) :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 4 januari 2016 17:00:36 schreef Thevel:
...

Maar zonder dollen, je ziet dat je door die lui gewoon getild wordt!!

Je kan je voorstellen dat het ze een heel goed gevoel geeft.Met de duurste Benz kom je heel fijn van A naar B, word je dan getild als je een veel duurdere Rolls koopt?

Denk in deze richting: Je zwager loopt elk weekend te pochen met z'n dure hifi, dan kan je hem toch heel leuk met een kluitje in het riet sturen door hem te wijzen op z'n ontbrekende 'pole checking'? ;)

vanavond RTL-Z http://www.rtlz.nl/programma/bright-tv

gaat over "high end audio" meneer heeft een set van 100.000 .....

Op 4 januari 2016 00:42:25 schreef Hubie:

Er bestaan werkelijk mensen op deze wereld die het over de klankkleur van een glaszekering hebben en het 'inspelen van een netsnoer'

Klankkleur dan weleens waar niet, maar ik heb wel ellende meegemaakt in de mixer ruimte van een studio in hilversum.
Nooit trammelant gehad, totdat er een hinderlijke brom was gekomen na de reparatie van een versterker.
Het glaszekeringetje (uiteraard dus meer)was vervangen door 1 waarvan het smeltdraadje de vorm had van een spoeltje/spriaaltje.
Dat heeft mij toch wel wat uurtjes werkt gekost (lees dagen) omdat uit te pluizen.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 4 januari 2016 12:22:51 schreef fcapri:..
k twijfel nog om zekeringen in mijn optische kabels te steken...

Glaszekeringen?

Op 4 januari 2016 18:51:29 schreef Gadget_inc:
...
Nooit trammelant gehad, totdat er een hinderlijke brom was gekomen na de reparatie van een versterker.
Het glaszekeringetje (uiteraard dus meer)was vervangen door 1 waarvan het smeltdraadje de vorm had van een spoeltje/spriaaltje....

Na deze tijdelijke reparatie heb je de versterker weggeflikkerd, verwacht ik. Zo'n versterker zou bij mij, ongeacht de prijs, een hele korte levensduur hebben.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 4 januari 2016 19:24:35 (58%)

Op 4 januari 2016 17:00:36 schreef Thevel:
Ding heb ik ook ergens liggen, maar dan wel 10 keer goedkoper

Ja, maar heb je er dan ook zo'n handig opbergdoosje voor? Of slingert die van jou ergens los in een la? Dat maakt natuurlijk wel verschil.:-)

mel

Golden Member

Op 4 januari 2016 12:43:52 schreef maartenbakker:
Ruil nu uw goud in voor koper, lijkt me een prima plan.

Ijzerdraad in iets grotere lengte is de pest als het gaat om iets hogere frequenties en stromen. Audio op lijnniveau gaat nog net, USB of netwerk is uit den boze. Verder is het meestal zo dun dat het wel afbreekt, dan is het ook de pest voor lagere frequenties en stromen en lukt ook audio niet meer ;P

goud inruilen voor koper, dan verdienen we tenminste ook iets :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

Op 4 januari 2016 18:21:35 schreef Peter112:
vanavond RTL-Z http://www.rtlz.nl/programma/bright-tv

gaat over "high end audio" meneer heeft een set van 100.000 .....

Die smoelen van die gasten alleen al...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Shiptronic

Overleden

Waardeloze troep als een lamp al in kan stralen, wat een BS! Maar ieder zijn hobby ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Allemachtig, die gast had een half tuincentrum aan betonblokken onder z'n versterkers staan en alle kabels op houten blokkies. Dit was er een uit het boekje

Op 4 januari 2016 20:50:20 schreef mel:
Die smoelen van die gasten alleen al...

Jij beoordeelt mensen op hun uiterlijk? Ik beoordeel mensen op de manier hoe ze oordelen :p

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

via t werk is ook eens zo'n techniek programma bij een klant geweest. daar leek alles wel automatisch en digitaal aangestuurd met de opnamen, maar bijv de gordijnen werden door iemand met een touwje bewogen, want die stuurmodule was nooit erin gezet :P was een sbs6 versie van dit programma..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Op 4 januari 2016 12:13:35 schreef avdl:
Leuk topic:-) ik heb me eerder al eens afgevraagd hoe deze stekerblokken werken:
http://www.degroefaudio.nl/#%21/Stroomvoorziening/p/shop/28/Kabels_&_Verdeelblokken.html
"Opmerkelijk bij deze verdeeldozen is dat de aardpennen van elk stopcontact van elkaar ontkoppeld zijn. Voordeel hiervan is dat de chassis van de aangesloten apparatuur niet via de aardkabels en -pennen met elkaar in verbinding staan. Dit bevordert de geluidskwaliteit aanzienlijk."
Huh..? hoe zit dat met de aarding?

De Groef loopt hiermee ook aardig uit de groef:
Stereopotmeter €125... http://www.degroefaudio.nl/#!/Zelfbouw/p/shop/17/Potmeters/prod/380/De…

Zeer open en natuurlijk geluidsbeeld. Zeer goede afbeelding, zowel in breedte als diepte

Ook hier weer de toverwoorden 'open en natuurlijk geluidsbeeld'.

Mijn l*lkoekbingokaart is iig weer vol...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
High met Henk

Special Member

Audiofiel
Diofiel
Idifiel
Idifool
Idioot

Beetje draaien en wenden en je bent er.
Die zekering.. Tuurlijkheb ik er ook rekening mee gehouden dat er minimale inductieve lasten op mijn audio groep zitten, maar aparte groep gaat nogal ver.

Verder al die klosjes en blokjes. Die seperate da deed het hem ook wel..

Enige waar hij punt had was akoestiek, maar bamboe vloer?? Ik twijfel daar

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

en ik vroeg me ook af wat het bullshit apparaat tussen cd speler en voor versterker doet, van de 16bit werd een hogere resolutie gemaakt?

Hoe dan?, info die je niet heb kan je niet toevoegen , maar ga volgende week eens bij de man langs, heb hier ook nog een kastje, kost maar de helft van wat hij nu heeft, maar ongehoord wat er kwa geluid uit komt >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
evdweele

Overleden

info die je niet heb kan je niet toevoegen

Bij HD-tv gebeurt dat zeer regelmatig. Een film die opgenomen is in dvd-formaat (720 x 560 pixels) wordt uitgezonden in HD (1920 x 1080 pixels).
Niet dat het beeld er dan beter van wordt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Dit topic is gesloten