Audiofiele High-End nonsens.

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Op 4 januari 2016 22:12:01 schreef Shiptronic:
en ik vroeg me ook af wat het bullshit apparaat tussen cd speler en voor versterker doet, van de 16bit werd een hogere resolutie gemaakt?

Nutteloos doosje :P je kan je bitjes alleen maar uitsmeren.

Op 4 januari 2016 23:46:55 schreef evdweele:
Bij HD-tv gebeurt dat zeer regelmatig. Een film die opgenomen is in dvd-formaat (720 x 560 pixels) wordt uitgezonden in HD (1920 x 1080 pixels).
Niet dat het beeld er dan beter van wordt.

En de bitrate neemt ook toe.

ITV HD zond vorige week Goldfinger uit, die klokte 6GB data, Maar met de helft was het ook wel bekeken, een film uit 1964 op 35mm is zo scherp ook weer niet. Anno 2016 wel, 35mm is nu wel vergelijkbaar met HD.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Peter_dtn

Golden Member

ik heb eens de vraag gesteld op het forum van "de Groef" of twee of meer van die onbetaalbare netsnoeren achter elkaar de sound niet nog beter zou maken en wat dan het optimale aantal zou zijn. Na een dag werd het bericht verwijderd en ik kreeg een nette email, ik zou het zelf kunnen proberen door er een paar te kopen...

"sGroefje los" daar, maar ze verdienen volgens mij goud geld..

evdweele

Overleden

Op 4 januari 2016 23:47:51 schreef Henry S.:
En de bitrate neemt ook toe.

De bitrate heeft niet heel veel invloed op de kwaliteit van tv-uitzendingen.
Ik zat zonet een paar films te verwerken om die op mijn NAS te bewaren.
Een film van de NPO in SD-kwaliteit heeft een bitrate van 1450 kbps, terwijl een film van de Duitse ARD, ook SD, een bitrate van 5800 kbps heeft.
Het beeld van de ARD is echt niet scherper dan dat van de NPO. Op mijn 42" tv op 3.5 meter afstand zie ik geen enkel verschil.
De films nemen wel véél meer ruimte in op de harde schijf.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

In principe zouden moeilijke beelden op de ARD een stuk beter moeten zijn. Meer detail inplaats van een vaag egaal vlak (gras bij sport, overhemden met fijne streepjespatronen, etc) en minder bewegingsartefacten bij snelle veranderingen in beeld. De algehele scherpte is niet per definitie beter; met een lage bitrate zijn de overgangen tussen twee vlakken precies even scherp als met een hoge - zolang er maar niet teveel van zulke overgangen tegelijk in beeld zijn en zolang ze maar niet bewegen.

Dit ervan uitgaande dat de NPO en de ARD dezelfde codec gebruiken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 5 januari 2016 02:22:36 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Als ik naar gras wil kijken kijk ik wel uit het raam ;-) en streepjes overhemden boeien me ook niet zo.
In de speelfilms die ik opneem is me nog nooit opgevallen dat deze door de ARD beter worden weergegeven dan door de BBC of de NPO.
Ik denk dat het voornamelijk een theoretische benadering is die het menselijk oog toch moeilijker kan registreren. Iets van onvolkomenheden compenseren of zo.
En daarmee zijn we waarschijnlijk weer on-topic, want dat doet ons gehoor denk ik precies zo. Je hoort en ziet wat je WILT horen en zien. Nogal subjectief dus.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

De codecs die in DVB gebruikt worden gaan van dat principe uit, dus dat klopt wel. De visuele artefacten van MPEG2 zijn goed vergelijkbaar met de hoorbare artefacten van MP3-geluid. Afkappen van hoge frequenties, en soort van blokvorming bij ingewikkelde passages. Als de bitrate hoog genoeg is verzin je alles er naadloos bij, als de bitrate te laag is hoor je dingen die er niet horen te zijn, of hoor je dingen niet die er wel horen te zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 5 januari 2016 03:22:27 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Ik heb een top 3 samengesteld van dit topic. ;-)

1. Elco's ontdoen van hun alum.jasje en in een ebben of beukenhouten jasje doen.(De stoute schoenen aantrekken ;-)

2.Lang inspelen
Net als interlinks, moeten lichtnetkabels ook inspelen. Dat merken we ook wel: wat zijn ze hard en ruw als we gaan luisteren! De kabels hebben echt tijd nodig om te settelen. Na drie dagen spelen beginnen we wat meer souplesse en subtiliteit te horen. Het duurt nog een week voordat we beginnen te horen waar deze kabels toe in staat zijn.(Zoals Tidak al zei'de > 30 KM koperen leiding doet er hier blijkbaar niet toe ' ;-)

3. Houten volumeknop van een paar honderd $ (maar dan is die wel keurig gelakt) ;-)

Ik ga hier even op inspelen:
Wat er over het algemeen ingespeeld wordt zijn de hersenen: gewenning aan het geluid. Het brein heeft de eigenschap om bij de interpretatie van zintuiglijke informatie steeds weer naar een bepaalde balans toe te gaan. Doe maar eens een rode of groene lamp in een verder verduisterde ruimte. Na verloop van tijd zie je de kleur niet meer. Zo werkt het gehoor ook.
Het kan zijn dat de luidsprekerconusophanging na een tijdje bewegen soepeler wordt, maar dat zou mijns inziens in de fabriek moeten gebeuren, niet in de showroom of in de huiskamer.

Ik ben op zoek naar een nieuwe hoofdtelefoon en ben (ver-) gewend aan een hele dure Sony. Er valt dan heel veel af, blijkbaar wil ik toch iets data in de buurt van die Sony komt? Of zou het een kwestie van wennen zijn?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Ik was eens een nieuwe geluidsinstallatie in een jongerencentrum aan het afstellen. Leuk vrijwilligerswerk, lekker een paar uurtjes prutsen 's avonds. Ik dacht het na een tijdje allemaal goed klinkend te hebben, ging even naar buiten en kwam na een kwartiertje terug. Weer een muziekje aangezet en het klonk... BAGGER!

Ik had zo lang staan afregelen dat ik gewend was geraakt aan een bepaald (onnatuurlijk) geluidsbeeld; die 'balans' waar Gerard* het hier boven over heeft. Dan gaat dat op een gegeven moment normaal klinken, en op het laatst was ik alleen nog maar kleine aanpassingen aan dat slecht klinkende uitgangspunt aan het maken. Je brein fopt je.

Ik heb die avond nog 1 grove slag gemaakt, volgende dag weer 1 gelijk bij binnenkomst, en in de loop der weken nog wat gefinetuned. Dat werkte veel beter omdat je de hele tijd met een 'vers oor' begint.

If you want to succeed, double your failure rate.
RTFM, dan pas vragen...
Hubie

Special Member

@wielklem: Verdorie,waarom hebben ze geen speciale speakerkabels voor blues. ;-)
Dit is echt een giller hoor !!

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 5 januari 2016 09:20:44 (17%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Toch is dat inspelen wel logisch.
Met boeken is dat toch ook zo: een nieuw boek moet je altijd een paar weken op de eerste bladzijde open lagen liggen. Anders is het niet te lezen. (Nog beter zou zijn het iedere week op een andere bladzijde open te leggen, maar dat is meer voor de echt superfanatieke literatuurliefhebbers. We willen niet overdrijven, want dan lijken we misschien een beetje raar.)

Sowieso is het verhaal in het boek niet te volgen als het papier niet exact de juiste tint wit heeft (niet tè wit, dat is echt een beginnersfout), of als de boven- en ondermarge niet tot op de micrometer kloppen met het gebruikte lettertype.
En, vanzelfsprekend, als er bijvoorbeeld vlekjes op het papier zijn gekomen, is het hele boek onleesbaar geworden!

Een echte literatuurkenner weet van elk boek ook nauwkeurig wie het wanneer waar gedrukt heeft, en wat het bestelnummer bij de uitgever is.
Of het boek ergens over gáát, is eigenlijk onbelangrijk. Dat is meer voor het gewone klootjesvolk, dat niet weet wat de werkelijke bedoeling is van literatuur.

--

e: @wielklem, fantastisch. Onderschriften:
L: Het eerbiedwaardige USA-merk van klassieke kabel. Monument voor de Jazz, strakke klanken.
M: U kunt genieten van heldere vocalen. Amerikaanse hoge kosten/prestaties kabel.
R: Luidsprekerkabel van het prestigieuze JBL. Classic, waarmee u kunt genieten van vette bassen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

En gelukkig gebruiken Belden, Monster en JBL allemaal dezelfde verpakkingen.

If you want to succeed, double your failure rate.
dijkmane

Golden Member

je lacht je rot op die site van de groef...
weerstand - "Ideaal voor gebruik in voedingen en luidsprekerfilters. Richtingsgevoelig (qua klank). Tolerantie 5%."

voor maar 3 euro..

Diode 100V / 1A
"High end diode voor gebruik in gelijkrichting. Geluid wordt soepeler, ritmischer, krijgt meer glans en resolutie."

voor maar 17,50..

Audiodesk cd sound improver

"De cd sound improver freest – onder een hoek van 36 graden een randje af van uw cd, dvd of sacd. Het resultaat is een aanzienlijke verbetering in de weergave van uw muziek- en dvd-collectie. Na behandeling zal uw muziek boeiender en echter klinken."

de f*ck..en dat voor maar 899 euro !

glaszekeringen
"Bij de nieuwste generatie zijn de contactpunten uit puur koper in plaats uit messing vervaardigd. Uiteraard zijn de contactpunten ook weer verguld.
Klankmatig geeft dit een mooie verbetering. Instrumenten zijn nog beter van elkaar te onderscheiden en de klankechtheid neemt duidelijk toe."

goede spullen mogen best wat meer kosten, maar om nu bijna 18 euro voor een simpele glaszekering te gaan betalen !

In no Sense, Nonsense
pietplof

Golden Member

Dijkmane; wat je maar ,,een simpele glaszekering" noemt.
Puur koper en nog verguld ook... Dan is € 18,- te geef.

festina lente
evdweele

Overleden

Op 5 januari 2016 08:50:15 schreef Gerard*:
Ik ben op zoek naar een nieuwe hoofdtelefoon en ben (ver-) gewend aan een hele dure Sony. Er valt dan heel veel af, blijkbaar wil ik toch iets data in de buurt van die Sony komt? Of zou het een kwestie van wennen zijn?

Ik heb heel lang een Philips N6325 gebruikt (sinds 1978). Die kreeg destijds goede beoordelingen en bij een luistertest beviel hij mij goed. Maar de laatste jaren vond ik het drukken op de oorschelpen wat hinderlijk worden.
Ik heb toen gekeken naar een koptelefoon die over het oor valt. Na enig zoeken heb ik gekozen voor de Beyerdynamic DT 990 Pro. Ik ben zeer te spreken over de geluidsweergave.
Deze heeft bovendien het voordeel (vind ik) dat het een open telefoon is, je hoort ook nog wat er rondom je gebeurt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 5 januari 2016 07:23:10 schreef Hubie:
(Zoals Tidak al zei'de > 30 KM koperen leiding doet er hier blijkbaar niet toe ' ;-)

Die ligt er al zolang, die is allang ingespeeld. Nu maar hopen dat de gebruikers van die leiding al die jaren naar de juiste muziek hebben geluisterd, anders klinkt het alsnog stroef.

High met Henk

Special Member

stomme Q, maar als je een beetje dikke klasse A bak hebt, moet je toch wel een 3 F aansluiting hebben.

is daar ook zo'n audiofiele zekering voor?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 5 januari 2016 11:33:43 schreef High met Henk:
...
is daar ook zo'n audiofiele zekering voor?

ja hoor :)

de leatherman fuse ;)
https://www.smartknives.com/Leatherman-Multi-Tools/Leatherman-Images/Leatherman-Fuse-FLg.jpg

RTFM, dan pas vragen...

Het is een beetje jammer dat de audioapparatuur zelf met zijn gelijkrichter- en buffer elco combinatie juist veel harmonischen op het net gooit.

Ik begrijp niet dat liefhebbers bij buizen geen roterende omvormers of in moderner spul schakelende gelijkrichters (klasse-D eindtrap achterstevoren) gebruiken :+ Een versterker behoort een keurige ohmse last te zijn, anders vloeien de elektronen niet geruischloos.

High met Henk

Special Member

Op 5 januari 2016 12:17:45 schreef Aart:
Het is een beetje jammer dat de audioapparatuur zelf met zijn gelijkrichter- en buffer elco combinatie juist veel harmonischen op het net gooit.

[...]

ik dacht dat een trafo en gelijkrichterbrug altijd redelijk weinig harmonische op het net zette.

Dit in tegenstelling tot een SMPS wat een complete EMC RAMP is.
Ik denk dat ik snap als je bedoelt dat het volpompen van de elco's geen gelijkmatige last vormt en feitelijk alleen in de marge van de ripple voorkomt, maar dat zijn dan wel vervormingen in het stroombeeld.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Volgens mij valt dat tegen, zeker ringkernen kunnen behoorlijk breedbandig zijn.
Maar bij SMPS zal het sterker zijn omdat er minder verliezen zijn en zij doen daarna natuurlijk nog veel meer wilde dingen dan alleen gelijkrichten :)

Een SMPS voed vandaag de dag ook vaak aanzienlijke lasten zoals computers, waar de voeding van een klasse-B versterker bij muziek met een normale crestfactor 90% van de gebruikstijd vrijwel idle is. Dan is het daadwerkelijke probleem veel en veel kleiner. En àls hij zwaar belast wordt is er veel herrie en heb je van eventuele interferentie alsnog weinig last :+

Deze ellende openbaart zich pas goed bij klasse-A, waar je dus wel continue vol vermogen uit de voeding trekt. Dat blijkt daadwerkelijk uitdagender om acceptabel te krijgen.

Op 5 januari 2016 12:37:44 schreef High met Henk:
ik dacht dat een trafo en gelijkrichterbrug altijd redelijk weinig harmonische op het net zette.

Dit in tegenstelling tot een SMPS wat een complete EMC RAMP is.
Ik denk dat ik snap als je bedoelt dat het volpompen van de elco's geen gelijkmatige last vormt en feitelijk alleen in de marge van de ripple voorkomt, maar dat zijn dan wel vervormingen in het stroombeeld.

Zowel die trafo+gelijkrichtbrug+elco, als de gelijkrichtbrug+elco+schakelvoeding hebben hetzelfde probleem m.b.t. het lichtnet: Ze trekken alleen stroom rond de toppen van de sinus, en dat zie je keihard terug als hogere harmonischen. Hooguit dat een trafo dat een beetje dempt. Maar de meeste trafo's dempen niet zo hard op 150Hz (de derde, en grootste harmonische)

Daarnaast kan (zal) een schakelvoeding een hoop "hoogfrequent" (>20kHz) signaal kennen. Als ie goed ontworpen is komt daarvan wel wat naar buiten, maar blijft het wel onder de norm. Heel moeilijk is dat niet, want een spoel dempt 20kHz zo'n 44dB meer dan 150Hz. Idem voor een paralelcondensator.

High met Henk

Special Member

ja, idd. als je op hogere frequentie schakelt heb je hogere harmonischen... hmm nooit zo over nagedacht eigenlijk.
grappig

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dit topic is gesloten