Discrete audio opamp

zeg RAAF12 ,er zijn wel gesofistikeerdere manieren om de junctie temperatuur van een transistor te meten! BJT transistors worden zelfs als temperatuursensor gebruikt (in een intel CPU bijvoorbeeld)
http://cds.linear.com/docs/en/application-note/an137f.pdf beschrijft hoe zoiets in z'n werk gaat.
We zouden zelfs als project een tester kunnen ontwerpen waarmee je de thermische performance van een transistor kunt testen (zonder hem op te blazen) alvorens deze direct in te zetten in een versterker.
Dat is toch al de praktische realiteit : eerst transistor op koelplaat monteren -> daarna op de printplaat met de stuurtrap aansluiten.
Het is namelijk tamelijk vervelend als de koeling niet in orde is terwijl de transistor in een versterkertrap zit. Die tor knalt eruit en neemt nog een hele resem andere onderdelen mee naar de eeuwige siliciumvelden. Wellicht zelfs je luidspreker!

RAAF12

Golden Member

Het was een idee hoe twee verschillende pads te testen op de betere warmteweerstand. Met een losse transistor en een basisweerstand naar de collector om Ic in te stellen. Niet in een bestaande amp of voeding, inderdaad want dan sneuvelt de driver wellicht ook.
Wat zinvoller is waarschijnlijk hoe een schakeling zich gedraagt bij omgevingstemperaturen van > +30oC....
Padjes ga ik voortaan selecteren op lage warmteweerstand op een site, eerst kocht ik die in de winkel om de hoek, no name mica of keramiek, meer heeft ie niet.

Wat is mis met siliconen? zie https://www.conrad.nl/nl/warmtegeleidingsfolie-standaardbehuizing-o020… of http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewCat&catId=205&page=1 en de temperatuur kan je het best meten in de eindtorren, zie ook mijn post van 15-1 j.l.

Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=13476

Even wat huisvlijt on topic :)

Versie 1, met BD139/BD140 eindtrap:

Versie 2, met een paartje SC5198 / SA1941

Een paar eerste conclusies:

- Zoals te zien op de foto heb ik versie 2 aan staan. Met een 6 Ohm Yamaha box eraan. Het geluid wat eruit komt kan zich meten met alles wat ik hier op de tafel heb gehad :)
- Er hang een veel te lichte voeding aan (ik wacht nog op elko's), maar de high tech stroombronnen betalen zich uit. Hij gaat op geen enkel moment door de knieen, en het geluid blijft bijzonder goed. Ik zie de led flikkeren :)
- tot zover het goede nieuws. De current mirror aan de eerste trap is met een hoofdletter K! De eerste stroombron is 1,8 mA en uit de mirror komt 2,8 mA. In versie 2 heb ik de mirror vervangen door weerstanden van 560 Ohm, anders ging het helemaal niet. Daar moet nog wat aan gebeuren.

Stay tuned !

Zijn er nog ontwikkelingen op het Discrete audio opamp vlak?
Een van de dingen op mijn programma is nog eens zo'n discrete amp te bouwen.
Eerst wilde ik de Elliot versterker maken maar nu denk ik aan de loadinvariant amplifier van Douglas Self maar dan met 1 enkele uitgangstransistor en dan natuurlijk een lager vermogen.

blackdog

Golden Member

Hi floppy

Uhm... FAIL!

Laat die 2x2 eindtransistoren lekker zitten, dat maakt juist de versterker degelijk ook bij en dat werkt ook bij een kleiner vermogen.

Let ook goed op de bouwvoorschriften, bedrading, printopbouw enz.
Een goed uitgedachte schakeling kreupel maken door b.v. economische motieven is niet wijs in mijn ogen.

Maaar, van mij mag je alles ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik heb ondertussen versie B binnen van een aangepaste power opamp. Ik heb nog 15 printen over van versie A. (die waren dubbel geleverd).

Versie A vond ik niet goed genoeg, vandaar dat ik nog een tweede versie gemaakt heb. Ik zal deze een dezer dagen in elkaar zetten en er aan gaan meten. Als hij goed genoeg is zal ik er een nieuw topic over plaatsen. Met plaatjes van het bouwen, en het meten.

Alvast een voorproefje van de printen ;)

Mooie printen, als er een paar overblijven heb ik zoals eerder aangegeven wel belangstelling.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Hallo,

Het is inmiddels al een vrij oud topic, maar omdat ik dit wil nabouwen leek het mij het beste om het in dit topic te houden. Dit is een leuk en leerzaam project en wellicht houd ik er nog een mooie versterker aan over. Mijn idee is om dit op een stukje beunprint te bouwen om zo wat te kunnen testen. Normaal gesproken maak ik de schakelingen op test print zonder een tekening vooraf te maken, maar laatst kwam ik een teken programmetje tegen dus ik wilde dat wel eens proberen. Daarnaast zijn de componenten nog niet binnen dus op deze manier kon ik alvast beginnen. :)

Bij het tekenen heb ik rekening gehouden met de plaatsing van de componenten zodat deze gemakkelijk thermisch verbonden kunnen worden. Wellicht is het niet de beste lay-out EMC technisch maar dat zien we later wel. Verder heb ik een transistor tester gekocht, deze wilde ik toch al langer hebben en voor dit project komt dit ook goed van pas.

Ik heb nog niet besloten waar dit project gaat eindigen. Voor nu is het puur ter lering, mocht het goed werken en ik er zin in hebben bouw ik het in een kastje.

PE2BAS

Ik vind het toch wel leuk om hiermee te spelen. Net een versie gemaakt die het ook daadwerkelijk doet. :) Ik heb hier een BD139 / BS140 gebruikt, enkele uitgangstrap dus. Maar ik zie in een paar posts terug dat je hier een dubbele van hebt gemaakt met de SC5198 / SA1941. Staan deze gewoon als darlington met de BD139 / BS140 ervoor of zit hier meer in?

Mijn fout, ik zit scheel te kijken. Je hebt de bd139/140 vervangen, het is dus geen darlington.

Nu het werkt lijkt me het wel leuk om een stereo versterker te maken. In dit geval, kan ik dan de referentie rondom de LM385 gebruiken voor beide kanalen of raad je aan om dit gewoon 2x te maken. Het zijn de kosten natuurlijk ook niet echt.

PE2BAS