In het draadje "high end audio technieken" kwam een discrete audio opamp ter sprake. Nu ben ik een praktisch ingesteld iemand, en wilde eigenlijk wel eens weten hoe zo'n discrete audio opamp nu eigenlijk presteert. Zeker omdat ik die in mijn dagelijkse praktijk nogal eens tegenkom.
Als basis heb ik project 3A van Rod Elliott genomen, waarbij ik de uitgangstrap vervangen heb door een lichtere versie. Alle transistoren zijn BC547 (eigenlijk 2N2222) en BC557 (eigenlijk 2N3904)
Ik heb onderstaand schema, met de gemodificeerde eindtrap op een breadboard gezet zodat ik er aan kon meten.
De groene led D1 wordt als spanningsreferentie gebruikt. De spanning is ongeveer 1,9V.
Q3 is een stroombron voor het long tailed pair Q1/Q2. Ik heb overigens niks gematcht, gewoon alles random uit het zakje gepakt.
Doordat over de led 1,9V staat, is de spanning over R7 min of meer constant. Deze is ongeveer 1,3V. Door de collector van Q3 zal dus een constante stroom lopen van 1,3/560 = 2,3 mA
Als er stroom door Q1 loopt, zal deze de basis van Q4 open trekken, waardoor deze gaat geleiden. Daardoor zal Q5 open gestuurd worden en zal de uitgangsspanning stijgen.
Q9 stelt de ruststroom in van de eindtrap. Door VR1 anders in te stellen zal Q9 meer of minder in geleiding komen daardoor de spanning tussen de basissen van Q5 en Q6 veranderen. In rust worden ze zo meer/minder open gestuurd.
R5 koppelt de uitgang terug naar de inverterende ingang van het long tailed pair.
R5/R4 bepaald de AC versterking. De DC versterking is 1, doordat C3 voor DC R4 opheft.
Eerst maar eens de DC offset meten. Deze zal ervoor zorgen dat er altijd iets van stroom door de luidsprekers zal lopen, iets wat je eigenlijk niet wil. Die is pittig hoog! Tegen de 200 mV!!! WTF!
Bij nadere besturdering van het schema klopt het wel. De stroom door de emiters van het long tailed pair is 2,3 mA. Bij een Hfe van 230 moet er door de basis 10µA lopen, waardoor er over R2 220 mV valt.
Wow! Om dit op te lossen moet de stroom van de stroombron omlaag. Maar bij een lagere stroom gaat de Current Gain bandwith natuurlijk omlaag, dat is weer minder gunstig.
Een blik op de datasheet:
Bij 2,3 mA is de Ft 180 MHz. Heel ruim dus, want de eindtransistoren die er later in komen hebben maximaal 30 MHz.
Als de collector stroom 100µA wordt dan zit je helemaal links in de grafiek en kom je net onder 40 MHz uit. Ruim voldoende.
Dus heb ik de stroombron aangepast door R7 te vervangen door 10 kΩ, en ook R6 aangepast, ook naar 10 kΩ.
Nogmaals gemeten. De spanning aan de basis van Q1 is nu 6 mV, en de spanning aan de uitgang 7,3 mV. Dat geeft een eigen offset van het random gepikte long tailed pair Q1/Q2 van 1,3 mV. Niet slecht.
Stay tuned