Mijn kippenhok wil ik voorzien van een elektromotortje waarmee ik het klepje van het nachthok kan openen en sluiten. Dit deurtje schuift aan een touwtje in een railsje omhoog en omlaag.
Het asje van de motor / vertraging moet een touwtje oprollen om het asje. Het deurtje zal niet heel erg zwaar zijn.
Wie kan mij aangeven waar ik een klein elektromotortje (220 V) met vertraging en begin- en eindstop kan kopen / hoe ik dit zelf kan maken?
Ten eerste welkom.
Waarom wil je dat op 230VAC doen, dat is veel lastiger om de motor links en rechtsom te laten draaien. Plus dat het een stuk gevaarlijker is in verband met 230VAC.
Als je bijv. een ruitenwisser motor zou gebruiken, (kan je op de sloop halen voor niet teveel geld) die werkt op 12VDC en is een stuk veiliger en daar zit al een vertraging op. De motor is eenvoudig om te polen, zie voorbeeld in dit topic.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/130052
http://www.uploadarchief.net/files/download/voorbeeld%20-%20motor%20om…
TonHek
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
jerome
Golden Member
Handiger dan de wissermotor is het setje voor elektrisch bediende ruiten. Je heb er bij deze direct het kabel loopwerk bij. Stangetje eraan en verbinden met het schuifdeurtje. Een 12V set heeft bij 6V al genoeg power voor die toepassing. Als je zonder eindeloopschakelaars gaat heb je wel een timer nodig die wordt ingesteld op de tijd nodig om de beweging uit te voeren.
Ik ging er van uit dat 220V het makkelijkst werkt, omdat dat ook uit het stopcontact komt. Bovendien komt er toch 220V in het hok, omdat de drinkbakverwarmer daar op werkt. Maar ik begrijp van jullie dat zwakstroom makkelijker is?
Verder mag het geheel er niet te groot uitzien en een ruitenwissermotor met haakse vertraging er op is toch wel een beetje lomp in het zicht.
PS: kan de adapter van de drinkbakverwarmer dan niet beter binnenshuis blijven en vanaf de garage een zwakstroomkabel trekken naar het kippenhok naar de drinkbakverwarmer? Zo blijft de 220V binnenshuis.
[Bericht gewijzigd door BertPleizier op (33%)]
Willie W
Golden Member
Moet er ook nog iets van beveiliging opkomen voor als er een kip klem komt te zitten tussen het deurtje of
is dat dan de eerste die opgegeten word?
Een ruitenwissermotor of een raammotor van een auto zijn behoorlijk sterk.
Misschien toch verstandig een stroommeting te doen en als deze boven een ingestelde waarde komt
het deurtje weer automatisch open te laten gaan.
Zelf heb ik het deurtje scharnierend gemaakt ipv schuiven. Verder heb ik een lineair motor gebruikt die aan een touw trekt. Mocht de slag onvoldoende zijn, kun je wat met touw constructies spelen.
Voordeel van een lineair motor is (elektrische cilinder), dat er meestal eindschakelaars inzitten en hem alleen maar hoeft om te polen, mocht je van draairichting willen veranderen.
Raammechaniek kan ook, maar doe er dan een stuk touw tussen, dan zakt het deurtje op eigen gewicht naar beneden.
Mocht je het deurtje alleen automatisch open willen laten gaan, kun je het ook met een ouderwetse opwindwekker af. Alleen kun je die maximaal 12 uur vantevoren klaar zetten.
Progger
GMT+1
Een discobol motor met arm?
Die draaien soms de ene, en soms de andere kant op. Geeft niet, gewoon een nok erop en met een rqlais stoppen..
Om te voorkomen dat er een kip klem komt te zitten (het deurtje is niet heel zwaar en gaat maar langzaam op een neer) had ik dus de begin en eindschakelaar in gedachte.
Zodra het deurtje zakt en er zit een kip tussen, dan blijft het motortje draaien (want de eindschakelaar geeft geen signaal), net zo lang totdat het touwtje de andere kant gaat oprollen op het asje en daardoor gaat het deurtje weer omhoog (tot de stopschakelaar die boven zit) en de kip is weer vrij.
Maar ik had zelf nog niet gedacht aan een lineaire actuator, maar deze zijn eigenlijk nog beter geschikt voor de toepassing.
[Bericht gewijzigd door BertPleizier op (12%)]
Even bij de kringloop kijken naar een accuboor of stuk speelgoed met elektromotor. Een CD laatje heeft ook al wat interessante onderdeeltjes zoals tandwieltjes, net als een videorecorder cassettedeck etc.
Je kan een stukje buis en touw wat slip geven, dan heb je een beveiliging voor 'omhoog', naar beneden doe je dan op het gewicht van het deurtje, tot halve kilo of iets zal een kip zich dan echt niet laten pletten. Let wel dat er geen grip of kiertje overblijft voor vossen.
Wat je ook kan doen is een lang stuk draadeind nemen en het deurtje dan met moertjes daar langs laten 'glijden' Met een stuk elastiek hou je het tegen het einde van het draadeind, dan kan je gerust nog minuten lang blijven draaien en gewoon een timer gebruiken voor begin en eindpositie. (het begin is een stukje rondgevijlt draadeind). Met deze methode kan zelfs een mens het deurtje niet opentrekken/duwen/schuiven.
Helemaal luxe is een "in bedrijf"-lamp op de eindschakeklaar, als je die vanuit huis langer dan x minuten ziet branden dan weet je dat het deurtje niet goed dicht (of open) zit.
Op 22 januari 2016 10:05:05 schreef BertPleizier:
Om te voorkomen dat er een kip klem komt te zitten (het deurtje is niet heel zwaar en gaat maar langzaam op een neer) had ik dus de begin en eindschakelaar in gedachte.Zodra het deurtje zakt en er zit een kip tussen, dan blijft het motortje draaien (want de eindschakelaar geeft geen signaal), net zo lang totdat het touwtje de andere kant gaat oprollen op het asje en daardoor gaat het deurtje weer omhoog (tot de stopschakelaar die boven zit) en de kip is weer vrij.
En hoe keer je dan alsnog de draairichting om? Om daarna het luikje te laten zakken zul je nu het commando 'op' moeten geven, het touwtje is immers in de 'neer' modus opgerold.