Nog heel veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Lucky Luke

Golden Member

Op 28 december 2015 10:33:39 schreef MNM(tm):
Hoe nauwkeurig is het ding met het meten van C en L ?

Als je het echt wilt weten moeten we fred101 zo'n ding toesturen en hopen dat 'ie hapt :P

De spoeltjes die ik heb liggen zijn +/- 10% (Weerstandsmodel met zilveren band)
Zo'n spoeltje van 100uH meet 0.08mH.
Een blauw bekrimpkoust tonnetje, gekocht als 100uH, meet 0.08mH.

Een 2K 0.1% weerstand meet 2022 Ohm.

Een 787pF / 1% Ctje (over van mijn eigen LC meter bouwavontuur) meet 810pF.

Elco's meten standaard lager dan wat er op staat, maar die dingen hebben van zichzelf nogal een ruime tolerantie.

[Wel een beetje offtopic hier...]

EDIT: @Shock6805: Je hebt gelijk! Dat zal me dat crossposten wel afleren!

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Shock6805

Golden Member

Op 28 december 2015 13:18:11 schreef Lucky Luke:
[...]
Zo'n spoeltje van 100uH meet 0.08uH.
[...]

Ik zou durven zeggen dat daar iets mis is gegaan met eenheden. Je spoetjes is plots ene factor 10 000 kleiner geworden... Zou het kunnen dat daar mH moet staan? Hoewel dat dat nog steeds niet binnen de specs van je spoeltje zou zijn.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Hij displayed (net als de mijne) in mH. Die 0.08 is dus in mH. 0.08 is "bijna" 0.10mH, is 100µH. Dus, shock, hoewel Luke zich 3 nulletjes vergiste, heb jij je ook 1 nulletje vergist. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

En me maar afvragen waarom die opamp schakeling maar niet doet wat ik bedoel...

In multisim opgebouwd een versterkerschakeling voor een max 100 mV signaal afkomstig van een stroomtrafo. (in de simulator nagebootst door een funktiegenerator)

mét een offset schakeling zodat het signaal 2,5 volt hoger wordt geplaatst zodat de ADC van een uC het netjes kan verwerken.

en ik me maar afvragen waarom de scoop een signaal meet die in het negatieve gaat. Dat terwijl het een "singlel supply" typ is die helemaal geen negatieve spanning heeft en dus ook niet kan maken !

En dus op het punt beland om de simulator de schuld te geven.

En hier aanbeland voldoe ik bij nader inzien volledig aan de titel van het topic. DOMME FOUT.

ziet u hem ?

Ja, nogal wiedes hè, als je die opamp geen voeding geeft. Vanwaar die buffer voor de offset spanning, die kan toch ook direct naar de niet-inverterende ingang van de opamp?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op woensdag 30 december 2015 20:41:45 (50%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Nope, opamps zitten in één huisje. Dus dat dat tweede symbool geen voeding lijkt te hebben is niet juist.

verder is de offset nodig omdat de ADC geen negatieve spanningen kan converteren.

Ik zal een hint geven :
De schakeling is goed.

(dit heeft mij de meerderheid van een dag gekost... leergeld, wel veel..)

We hebben een winnaar !

zie hier de gesimuleerde scoop na "correctie" :

dom he ?!

hele morgen gesukkeld met mijn programma in arduino.

ik wil dus een afteltimer maken voor de verwarming in de badkamer. simpele arduino met een 0.96" oled schermpje, klein relais printje en 1 drukknop. bij het opstarten staat de teller op 0:00 (uur:minuten). per keer dat je op de drukknop drukt, komt er 15min bij. werkt allemaal perfect.
eens de teller op 0:00 moet de verwarming dus afslaan (relais uit) en moet de teller niks meer doen => de loop stoppen dus, want anders blijft het scherm continue knipperen op 0:00 en ik haat dat knipperen. er komt ook enkel een refresh als er daadwerkelijk een getal veranderd.

en nu komt het, mijn teller loopt af tot 0:00 maar de relais valt NIET uit.

tijdje later erachter gekomen dat na enige tijd toch de relais uitvalt... :-0

t heeft ff geduurd voor men euro is gevallen dat er na 1minuut (0:01) nog steeds een minuut komt voor de relais afvalt.
immers gaat het scherm wel van 0:01 naar 0:00 maar zit de pc wel verder te tellen 0:00:59... 0:00:58... tot 0:00:00.
ik laat de loop dus elke seconde eens doorlopen. in de code zit dus ook ergens

c code:


if (sec == 0) {
    if (minute == 0){
        if (hour == 0){
            fireStop();
        }else{
            hour--;
            minute=59;
            sec=59
        } 
    }else{
    minute--;
    sec=59;
    }
}

regel 2 samen met 12 zijn de daders, en ik geraakte er maar niet uit daar.
ik heb een extra if-loop toe moeten voegen om ervoor te zorgen dat de relais afschakeld bij 0:00 op het scherm (maar de loop blijft wel nog 59sec doorlopen voor de µpc stopt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

En dan duurt een minuut heeeeeeeel lang!

Een buizeneindtrap dat is het.

Op 26 januari 2016 13:42:34 schreef fcapri:

c code:

...

Is het niet handiger

c code:

if (sec) sec--;
minute = (sec+59)/60;
hour = minute/60;
minute = minute % 60;

te doen?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

dan moet ik die berekening doen telkens ik door de loop loop, want ergens in mijn programma ga ik vergelijke of de huidige minuut op het scherm overéénkomt met de minuut in mijn geheugen

indien die verschillen, doe ik een schermupdate, indien niet, herstart ik de loop om 1sec af te trekken.
vanmorgen trouwens ook 3uur bezig geweest om 1 karakter op dat display te krijgen van 0,96", ben er niet in geslaagd... bleek dat het scherm gebarsten was aan de folie (heb er ooit 2 gekocht en heb ze zeker getest toen, misschien vanmorgen gesneuveld tijdens de fietstocht).
10tallen libraries getest en geeneen werkte :-).

weet niet goed wat doen nu, schermpje kost meer dan 4€ en 3weken voor het aankomt. en dat enkel voor een afteltimertje voor een electrische kachel en een electrisch dekentje. misschien maar gewoon 5 leds erin.
1 voor het 1uur,
1 voor 2 uur,
1 voor 45min,
1 voor 30min en
1 voor 15min.
kan ik al tussen 15min en 2h45 instellen, meer dan genoeg (15min en 30min zal het meeste gekozen worden)

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 26 januari 2016 19:24:51 (24%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@fcapri:
1 led voor 15 min
1 led voor 30 min
1 led voor 1 uur
1 led voor 2 uur
1 led voor 4 uur.

Haal je 7:45 mee. WAF is misschien wat laag, maar ach....

Wat ook kan: schermpje NIET in china kopen:
http://www.vandijkenelektronica.eu/index.php?id_product=96&controller=…

Ik heb ooit eens electronica aangelegd bij een kennis ( schuurtje ). Hij had een lamp met armetuur en die deed het zij hij.
Ik had alles aangesloten en de lamp deed het niet.
Ik dacht er zit een lasdop niet goed.
Ik was inderdaad een draad vergeten.
De draad die er bij moest moest nog gestript worden en had geen tang bij me.
Vervolgens met me mond een resterend draadje gestript.
Wat blijkt de lamp was stuk en er stond wel stroom op.
Ik heb 4 uur lang met een lamme mond rond gelopen.

Moraal Strip nooit een draad met je mond als je niet zeker weet of er geen stoom op staat!

:)

I try to be a nice person but sometimes my mouth doesn't want to cooperate!

hmmmm 7:45... intressant.
met het display kon ik tot 9:45 gaan (wordt toch nooit zover gebruikt), maar 5ledjes is eigenlijk ook meer dan genoeg.

k moet me wa meer met die oude electronica gaan bezighouden. 5jaar terug had ik daar zeker over nagedacht om die ledjes binair te laten werken.
eigenlijk kan ik met 3ledjes die knipperen ook de tijd weergeven.
uur - minuut tientallen - minuut eenheden

als de eerste dan 0 knipper, de 2de 1keer, en de 3de 5keer = 15min. gaat nog lachen worden met de vrouw dan :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lucky Luke

Golden Member

Op 26 januari 2016 20:10:29 schreef lepie:
Moraal Strip nooit een draad met je mond als je niet zeker weet of er geen stoom op staat!
:)

En z'n sig:

I try to be a nice person but sometimes my mouth doesn't want to cooperate!

Nee, geen wonder. Die mond vind jou nu helemaal niet meer aardig...

(Maarehm, linke soep. Jij kunt het nog navertellen gelukkig.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Hahaha

die match met mijn sig: leuk gevonden. Had er niet eens over nagedacht.
Tja iedereen doet wel iets stoms, maar ik was gewoon dom.

Gevalletje spannend klusje :)

I try to be a nice person but sometimes my mouth doesn't want to cooperate!

Op 26 januari 2016 20:13:46 schreef fcapri:
k moet me wa meer met die oude electronica gaan bezighouden.

Neem dan een (analoge) paneelmeter en PWM hem in de goede stand :-)

:-(.
alweer met mijn zelfde programma problemen.
heb het gemaakt met 4ledjes (instelbaar 15min tot 3h45 en dat is meeeeeeeeeeeeeeeeeeer dan genoeg). softwarematig zou ik het zelf kunnen verder lopen tot meerdere uren en pas de laatste 3h45 terug laten tellen.

vandaag iets heel raar aan de hand. willekeuring valt de tijd weg en valt alles uit. die is dan aan het aftellen van 3h45 en rond de 87ste minuut valt de boel uit. (ik volg met serial monitor op de pc)
ik herstart op 90ste minuut en jaja, 87-88min en de boel valt uit

1regel code in commentaar gezet en de boel blijft draaien. heb wel eens een paar uur zitten zoeken achter losse kabeltjes, defecte schakelaar, storingen op de voeding,....
De regel van de resetknop om alles stil te leggen heb ik verwijdered. ik heb die wel bijgeprogrammeerd, maar er hangt fysiek geen knop aan.
en nu komt het, het breadbord waar ik op werk heeft onderaan open contacten (sticker is eraf), en nu ligt dat ding op een licht geleidend oppervlak blijkbaar. als mijn stoffenbroek tegen die ondergrond komt, krijgt die een interrupt voor de reset en valt de tijd naar 0:00:00.

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 27 januari 2016 13:04:01 (15%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Op 26 januari 2016 20:10:29 schreef lepie:
Ik heb ooit eens electronica aangelegd bij een kennis ( schuurtje ). Hij had een lamp met armetuur en die deed het zij hij.

Het was toch wel vermogenselektronica mag ik hopen. :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Zij deed hij? Dan is het geen arme Tuur maar tevreden Tuur meestal :9

(niet bedoeld als kritiek op spelling en zinsbouw, ik had er gewoon overheen gelezen dus zo erg zal het niet zijn maar met die zin er zo tussenuit gepakt gaat mn fantasie op hol)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 27 januari 2016 20:58:43 (57%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Daar kan ik uren naar kijken, maar dat ga ik nu niet doen. Het lijkt erop dat hij kundiger is en de stof prettiger en leerzamer brengt dan Dave van eevblog.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evelo

Golden Member

Vandaag een schoontje bij een klant: verlichting in de badkamer werkte blijkbaar al een tijd niet meer. Tot mevrouw een elektrisch vuurtje in een stopcontact in de badkamer stak. En plots konden ze met de aan/uitknop van het vuurtje de verlichting in de badkamer bedienen! Ze dachten dat het spookte in huis.

En toen hebben ze mij gebeld :)
Bleken slechte contacten te zijn in de zekeringkast (3x220V), verdeelrail niet goed vastgemaakt.
De kast zelf is dan ook redelijk om van te wenen...

Lambiek

Special Member

Tot mevrouw een elektrisch vuurtje in een stopcontact in de badkamer stak.

HUHHH????????

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit topic is gesloten