Nog heel veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Ik ben wel eens in een halal-slachterij geweest (illegaal bezoek aan de afdeling in het grote slachthuis in Den Bosch). Runderen. Daar word je echt niet blij van. Ik eet uit principe geen halal-vlees.

De lijn ernaast van gewone slachtingen is ook niet leuk, maar het dier lijdt wel een stuk minder.

Ik heb nergens toegevoegd water gezien.

evdweele

Overleden

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Dat het toegestaan is, onbegrijpelijk. Je betaalt voor vlees maar krijgt water. Dit is zover ik weet alleen bij kippen.

Vergeet het maar! Niet alleen bij kippenvlees, maar bijna elk soort vlees en vis dat je in de supermarkt koopt.

Ik ben ooit op een haar na ontslagen bij een automatiseringsbedrijf omdat ik weigerde aan een dergelijk project mee te werken. Uiteindelijk kwam de baas toch tot de conclusie dat het niet handig was de enige PLC programmeur te ontslaan :-P

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Hubie

Special Member

offtopic:Vorige week nog op TV,over pangasius filet uit Viet-Nam.
De klant in europa vraagt hoeveel water er geinjecteerd kan worden.
30 % ? Ja,kan hoor.40 % ? Geen probleem.
Snap zoiezo niet dat mensen die rotzooi eten,het is een gekweekte zoetwatervis vol met antibiotica waar geen reuk of smaak aanzit,dit terwijl een verse schol uit de Noordzee geen zak kost.
Al met al heeft het weing met electronica te maken maar ik wou het toch maar ff kwijt ;-)

Op 5 december 2015 21:31:16 schreef Hoeben:
Dat het toegestaan is, onbegrijpelijk. Je betaalt voor vlees maar krijgt water.

Het probleem is dat een duidelijke regel "je mag geen water toevoegen" ook niet kan. Sommige producten MOET je water toevoegen. Een voorbeeld waar ik even snel op kan komen is: "druivensap". Wel eens druiven uitgeperst en het sap proberen te drinken? Daar moet minstens 2x zo veel water bij voordat het drinkbaar wordt. En ik houd van zoet. Heel zoet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
chuckie

Honourable Member

Dat met die vis gebeurt in Nederland ook op grote schaal.
Het heet met een mooi woord glaceren...

Vroeger was dat een laagje ijs om de vis goed te houden en was 1 laagje genoeg.(1 toer door de machine) nu meestal 3 x of meer om gewicht te krijgen...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Als ze er nu nog een speakertje aanhangen, heb je al een 50Hz bas. >:)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
fred101

Golden Member

Beetje heel ver gezocht. Zal toch met een hamer moeten of je moet nog een ongeaard stopcontact hebben.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Een recente van mijzelf:

Systeem ontworpen met een bepaald IC, getest, nét even te weinig power. Alternatief IC gevonden van dezelfde fabrikant, in dezelfde behuizing ook, altijd makkelijk.

Nieuwe print besteld, met twee werkdagen levertijd, want het moest weer eens gisteren af.

Zo'n drie kwartier bezig geweest met opbouwen van de print. Als laatste dat bewuste IC ...

... dat ...

... dus ...

... NIET ...

dezelfde behuizing heeft!

Zakje van het oude IC erbij gepakt: "PowerSSO36" Ja, da's toch echt dezelfde.
Zakje van het nieuwe IC erbij: "PowerSO36"

De "S" van Significant, zal ik maar zeggen ...

http://www.eevblog.com/forum/Smileys/default/bangheadonwall.gif

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.
Lambiek

Special Member

Off Topic,

Op 5 december 2015 22:22:51 schreef Hubie:
Snap zoiezo niet dat mensen die rotzooi eten,het is een gekweekte zoetwatervis vol met antibiotica waar geen reuk of smaak aanzit,.....

En niet alleen antibiotica, lees dit maar eens.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=w…

Ik weet niet of het klopt, maar er schijnt bij de kweek ook urine van zwangere vrouwen aan te pas te komen. Lekker hoor zo'n visje. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Dat zit er dik in. Ik vind Tilapia en Pangasius ook geen vis opzich, minder structuur en smaak dan de plofferigste plofkip.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pa3gws

Golden Member

Een half uurtje zoeken naar een fout in een moving head, waarom hij niet op DMX wil reageren.
En dan tot de ontdekking komen dat de moving head op adres 188 staat en de DMX controller maar tot 128 gaat.:+

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 18 december 2015 14:38:31 schreef RobK:
Zakje van het oude IC erbij gepakt: "PowerSSO36" Ja, da's toch echt dezelfde.
Zakje van het nieuwe IC erbij: "PowerSO36"

Stond die extra S voor "small outline" of zo?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 18 december 2015 22:02:53 schreef SparkyGSX:
[...]Stond die extra S voor "small outline" of zo?

"Shrink", voor zover ik weet.

De SO is pakweg 1,5x zo groot als de SSO en heeft een 0,65mm pitch t.o.v. 0,5mm

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.
fred101

Golden Member

http://laptopserviz.bg/media/wysiwyg/docs/SMD_semiconductor_codes_-_20…

Ik vond deze pdf, 2504 paginas met SMD coderingen.

Ik zie youtuber Louis Rossmann altijd schema's mbv boardview software bekijken. Hij gebruikt een pdf reader om een partnummer of bus in een schema te zoeken en schakelt dan naar boardview over. Dat scheelt een hoop gezoek. Maar dat zal natuurlijk alleen met daarvoor gemaakte schemas werken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lucky Luke

Golden Member

Tip: Er is een belangrijk verschil tussen de IRLZ34N en de IRF9Z34N. De laatste is namelijk een P-fet...

En ik maar zoeken waarom dat ding niet lekker schakelt en heet wordt, want ze lagen in het bakje IRLZ34N, en er staat iets van IR..Z34N op, dus het zal wel kloppen...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

TIP: Onthouden: Die met de 9 er in zijn vaker P-mos. (bijvoorbeeld IRF510 / IRF9510.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Handig, zo'n mini ZIF voor dit doel. Ik ben net een adapter voor de curve tracer aan het maken met connectors voor piggyback boardjes maar zo'n ZIF erbij is een goed idee. Ik heb zoiets al met een 40 pin en headers er omheen. Zeg maar, een soort mini breadboard.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Is dat een zelf ontworpen testertje? Ziet er geinig uit.

If you want to succeed, double your failure rate.

@Jochem: Ik heb er ook al stiekem naar zitten gapen. T is echt wel mooi, je krijgt zelfs de pinout er bij. En dat is altijd handig, zo heb je niet perse de datasheet van de juiste fabrikant nodig.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Lucky Luke

Golden Member

Nope, komt uit China. Inderdaad een handig dingetje. (Ebay: LCR-T4) Ik kocht 'm eigenlijk om spoeltjes te kunnen meten, en ESR. (Dat kan 'ie dus ook.). Het is eigenlijk een uitgebreide versie van de AVR transistortester van mikrocontroller.net.

De behuizing heb ik wel zelf ontworpen: Thingiverse 1230008

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op maandag 28 december 2015 10:23:58 (41%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Hoe nauwkeurig is het ding met het meten van C en L ?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Die testertjes kun je voor een paar dollar in china kopen.
Ze werken goed en de nauwkeurigheid is best aardig.
5% als ik mij niet vergis.

http://www.banggood.com/search/fet-transistor-tester.html
(even door scrollen)

RTFM, dan pas vragen...

Dit topic is gesloten