CNC PCB boormachine deel2

Dit topic is gesloten

Aangezien het eerste deel 10 paginas lang werd, gaan we hier verder

Vorige deel

CNC PCB boormachine (deel1)

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

http://www.circuitsonline.net/forum/view/4354/9
hier wordt gesproken over het zagen en dergelijke om van kunststof profielen ten behoeve van de geleiding te maken... dit soort profiel is ook gewoon standaart in de handel.... namelijk te bestllen bij vink, zie hier:
http://www.vinkkunststoffen.nl/Files/Filer/Vink%20Didam/Industrie/Tech…

Gr. Maarten

m.b.t. isolatie frezen:

Floating Engraving Spindle
http://www.data-cut.com/page5es.html
http://www.easgmbh.de/images/tiefenregler_43mm_gross.JPG

Met zoiets heb je geen diepte veschillen meer tijdens het frezen van je pcb. Bolling in je pcb of afwijking in het werkbald hebben geen invloed om de freesdiepte. Ook zeer geschikt om te graveren.
Voorbeelden in de links zijn erg duur. Als ik meer hierover vind in de komende tijd, zal ik dat hier posten.

http://www.kafra.nl/ leveren bv: GRAVEERBEITEL EENZIJDIG GEHALVEERD MET PUNT 60 GR. Zijn ook geschikt voor het graveren van printplaten.

[Bericht gewijzigd door mart1970 op zondag 12 december 2004 18:18:07

:)

hebben mensen al iets gbeouwd en kunnen deze dan eens goede tips nog posten en wat foto's

High met Henk

Special Member

JA ik ben ook wel benieuwd, omdat ik eigenlijk altijd boortjes breek met printjes boren

(of het nu ligt aan die bortjes of aan het feit dat ik mijn print al beweeg voordat het boortje eruit ligt is even vers 2 :D)

nfin, een BETAALBARE PCB CNC prinboormachine interressert me. Mijn vraag is direct? hoe "ziet"het ding de gaatjes?

moet je er eest 2 uitlijnen ofzow en kan ij dan de rest drllen via1 of andere gerber file? Het interressert em nu ik voor eigen gebruik een PCB werkplaatjse wil bouwen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 12 december 2004 18:21:35 schreef High met henk:
nfin, een BETAALBARE PCB CNC prinboormachine interressert me. Mijn vraag is direct? hoe "ziet"het ding de gaatjes?

moet je er eest 2 uitlijnen ofzow en kan ij dan de rest drllen via1 of andere gerber file? Het interressert em nu ik voor eigen gebruik een PCB werkplaatjse wil bouwen

Hij ziet de gaatje niet, je moet zelf uitlijnen. Tussen de gerbers zit een zogenaamde drill, Exellon file met de x en y-postie.

:)

zijn jullie egt zoo lui om gaatjes in printe te bore?

ga op vakantie naar pripyat
ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
High met Henk

Special Member

lui is dus niet het juiste woord, meer het probleem met mijn lompigheid en het feit dat ik per print ongeveer 5 bortjes breek. das dus mijn probleem

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

kijk dat heb ik ook, klote boortjes... rechtstreeks vanuit het cad programma een printje printen lijkt mij ook wel wat

Op 12 december 2004 19:01:13 schreef tjerndebiel:
zijn jullie egt zoo lui om gaatjes in printe te bore?

Yep. Bovendien heb ik er gewoon een pesthekel aan..

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

en je bezit de mogelijkheid om de banen te frezen ipv te etsen. dus 1 machine die van een onbewerkte printplaatje in een stap een compleet klare PCB maakt....

Mijn vraag is direct? hoe "ziet"het ding de gaatjes?

Eerst de print etsen en daarna boren is ERG moeilijk om het goed te krijgen.
Ik boor eerst de fotogevoelige print doorheen de beschermlaag, bevestig daarna de film op het pcb zodat ie perfect past op de gaatjes. Belichten, ontwikkelen en etsen.
Enige nadeel is dat het koper ook een heel klein beetje weggeetst wordt in het boorgaatje maar dat is tot nog toe geen probleem geweest.

De films maak ik gewoon met een HP laser printer op kalkpapier, geeft heel goede "zwartheid" zelfs voor heel dunne baantjes MAAR de afdruk is niet 100% correct.
Er moet een kleine correctie toegepast worden, 1% in de ene en een halve in de andere richting.
Gelukkig kan mijn WINPCB dat...

High met Henk

Special Member

Tja hoe je moet etsen en hoe je moet boren is geen probleem, ik wil dus een CNC boormachine maken die de gaatjes "ziet" Dus feitelijk wil ik de PCB in die machine leggen, hem evt uitlijnen. en dan op start drukken
en dan moet hij boren
das mijn bedoeling als dat iig kan.

MAar hoe zorg ik dat hij op alle juiste plekken boort?

EVT handmatig uitlijnen is geen probleem. Maar mooier is natuurlijk als hij dit zelf doet aan de hand van 2 drills :)

Verder, hoe moet ikd e input maken er werd dus net iets gezegd over die file, ik zal er eens naar gaan kijken als ik weer een beetje tijd heb :) maar gewoon naar de toekomst lijkt me zoiets erg makkelijk

PS dat ik hem boortje voor boortje moet zetten is geen probleem natuurlijk :) Dat is allemaal te doen, ik wil niet perse een zelf wisselend systeem met boortjes voor 0.7, 1.0 en 1.3 maken hoor :)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 12 december 2004 20:55:35

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

is het niet mogelijk om een zart-wit camera er boven te hangen die er vorvolgens een foto van maakt, dit analyseert met een soort van camere vision, dit verglijkt met de aanwezige layout van de print en met behulp van formule de coordinaten berekend.... I know, is moeilijk maar voor de hobbyist zeker een uitdaging...

verder heb ik ook ooit gezien (volgens mij op cnczone.com) dat iemend een camera had geinstaleerd, hier vervolgens hardwarematig een horizontale en een vertikale lijn uitgehaald had, zodat een soort van crasshair ontstond en die gebruikte om de machine te ijken.

als je egt zo veel moeite ervoor wilt doen geef het dan uit hanen en laat een bedrijf je printen boren:)

ga op vakantie naar pripyat
High met Henk

Special Member

je moet toch blijven dromen :D:D

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het gaat hem niet alleen over het boren maar ook over het ets gedeelte hebben mensen al iets gebouwd en kunnen deze dan eens wat info posten want zou ook graag zo iets beginnen bouwen maar mechanica is niet echt mijn ding

High met Henk

Special Member

tja ik heb dus net een etsmachine gekocht :D, dus voor mij maakt het niet uit. Gaat hem van het weekend maybe eens open gooie en schoonmaken

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als ik vragen mag waar heb je het gekocht en hoeveel heb je er voor betaald

High met Henk

Special Member

hehehe, ik heb een 2e hands ding van de HTS gekocht, omdat ik de beheerder daar kenden, voor 1 kratje trappist. MAARRRRrrrr.... de etspomp is kapot en hij is best vies!!

Dus zal ff met zoutzuur in de weer moeten en de pomp moeten nakijken.

Daarnaast ga ik hem verbouwen, zodat het laatste deel geen waterspoeler meer is maar een circulatie systeem wordt

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Heeft iemand al ervaring met die duitse site?

EAS GMBH. Heb er een week geleden besteld en betaald maar nog niets over gehoord helaas.

iig, als hij binnen is en jullie hebben interesse in foto's hoe dat ding in elkaar wordt gezet zodat dit mogelijk deels na te bouwen is. Is geen probleem.

Maar mooier is natuurlijk als hij dit zelf doet aan de hand van 2 drills.

Een degelijk programma bestaat, je plaatst het geetste pcb op de machine en dan stel je het programma in aan de hand van 2 gekende drill coordinaten.
Het programma bewerkt dan de echte drill file volgens de coordinaten van de gepositioneerde print.
Probleem: heb dit ergens gevonden tijdens nachtelijk Googlen maar weet langs geen kanten meer waar het te vinden is......

Een etsmachine is volgens mij "overkill".
Ik maak al bijna 30 jaar printen en heb er totaal geen behoefte aan, misschien wel als je mat ijzerperchloride werkt.
Ik gebruik nu ongeveer al 25 jaar de methode met zoutzuur en perhydrol(zuurstofwater). Het volledige procede : een print belichten, ontwikkelen en etsen duurt maks. 20 à 30 minuten. Dus: Waarom investeren in een dergelijk toestel als het alleen voor hobby is..

Op 13 december 2004 18:38:39 schreef LED-Maniak:
Heeft iemand al ervaring met die duitse site?

EAS GMBH. Heb er een week geleden besteld en betaald maar nog niets over gehoord helaas.

iig, als hij binnen is en jullie hebben interesse in foto's hoe dat ding in elkaar wordt gezet zodat dit mogelijk deels na te bouwen is. Is geen probleem.

Kan je even de url hier posten van die site

Dit topic is gesloten