Circuits Online Voeding 2016

Dit topic is gesloten

Jinny

Golden Member

Hoe ik het voor elkaar krijg, andere print zit wel goed om...
Dank, was mij nog niet opgevallen... (heeft nog geen spanning op gestaan)

Maar vraagje, Q1 en de dikke diode, die moeten ook gekoeld worden, hoe groot moet dat worden met 2 Amp max?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Jinny

Golden Member

Ik heb het zelfde probleem, spanning regelbaar over een 5,5 volt, met rv1.
Afhankelijk van de ingangsspanning 22V op de ingang (de oude simpele regelbare voeding met LM317) komt er 15 volt uit, met 12 volt komt er een volt of 8 uit..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Hoi,

Misschien een domme vraag maar ik vraag het liever voor het te laat is.

Ik heb een gelijkrichter (zie foto)
https://www.mupload.nl/img/1g68ewf8udhps.jpg

Mag deze gewoon op de aluminium achterkant van mijn behuizing geschroefd worden ? En mag de achterkant dan nog ge-aard zijn ?
https://www.mupload.nl/img/b48hg9ekczb2g.jpg

Mvg,
Olaf88

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Als de weerstand tussen de aansluitpennen van de dioden en het grondvlak van de gelijkrichter oneindig is, dan mag je ze ongestraft aan een wel of niet geaarde aluminium plaat schroeven. Let op dat de diodebrug niet te heet wordt, dus zorg voor voldoende koeling.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 26 maart 2016 20:27:45 (17%)

Op 26 maart 2016 20:25:01 schreef ohm pi:
Als de weerstand tussen de aansluitpennen van de dioden en het grondvlak van de gelijkrichter oneindig is, dan mag je ze ongestraft aan een wel of niet geaarde aluminium plaat schroeven.

Ok bedankt ! Gaat de achterkant dan (onaangenaam) warm worden ?

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Voor de elco's:

Is 10000uf 40v genoeg of toch liever 63v ?

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Hierbij tevens mijn foto's van de voortgang
en misschien dat iemand iets ziet of een idee heeft waarom hij niet volledig regelbaar is?

spanning regelbaar van 6.8 tot 36 volt maar niet van 0 of iets daar in de buurt.

Ik gebruik de 5A out en de 2x15 volt instelling.

duck-tape does miracles...so do I
Sine

Moderator

Wat doen de LED's als je de U pot helemaal linksom draait ?

Meet je dan ook 0V aan de centerpin van P1 tov massa (tabje van de 7805)

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 26 maart 2016 22:47:38 (39%)

X1 uit
X2 aan
X3 uit (gaat aan/uit rond de 15 volt)
X4 aan

en 0v op centerpin

duck-tape does miracles...so do I
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Bert_Camper

Golden Member

Ik vermoed dat de LM324 niet genoeg stroom kan sinken, in de spec. zie ik 5mA.

Sine

Moderator

Heel vreemd,

@Bert, daar zit je een nul naast denk ik, typ 50mA min 12mA

@Peter, Jinny dat is wel wat je zou verwachten ja.

Zouden jullie nog wat spanningen kunnen meten?
U pot geheel dicht draaien, en dan tov massa:

LM324
Pen 14 (-2,4V)
Pen 11 (-5)
pen 4 (+5)

Basis Q4 (+3.25)
Basis Q2,Q3 (+0.47)

I stroombron, aan de onderkant van R3 of R4 (fysiek aan de opamp kant) naar massa (9,25mA)

De waarden tussen haakjes zijn wat ik bij de proto meet.

@Jinny
Met 2A hoeft Q1 niet gekoeld te worden, de diode ... kan het zonder, maar ik ben niet zo'n fan van hete halfgeleiders, als je hem ergens tegen het chassis kunt schroeven is hij al een stuk happyer, je moet hem toch ergens monteren.

@Peter, 5A bij 15V is wat ambitieus voor die BDW93's, met een massieve koelplaat kan het misschien net, maar ik zou een TIP142 oid gebruiken daar.

Jinny

Golden Member

Hee, foute lm dus, bij aanzetten van koud reageert het wel een minimien moment als bedoeld....
Ik ga morgen of overmorgen even meten, resultaat post ik wel hier...

[Bericht gewijzigd door Jinny op zaterdag 26 maart 2016 23:32:11 (27%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Bert_Camper

Golden Member

@sine Ik heb het over de specificatie, niet de abs max ratings. Kijk je bij de LM324A en wij hebben een LM324?

[Bericht gewijzigd door Bert_Camper op zaterdag 26 maart 2016 23:40:13 (30%)

Shiptronic

Overleden

Ik mis eigenlijk het schema in de openings post ? ook al bij het andere topic gekeken maar die verwijst naar hier.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Aargh, ik moet ook niet na een dag klussen nog in datasheets gaan graven.

Gelukkig zit er een LM324N in de kit en geen A, die mag hele 50uA sinken namelijk ...

Maar je hebt gelijk, de N uitvoering zit op 5 - 8mA bij 15V, wat het bij 5V is kan ik nergens vinden.
En dan is de stroombron een beetje "hot" met bijna 10mA, dat is eventueel gemakkelijk genoeg te fixen door R29 op te rekken naar 180R oid.

Eerst maar eens kijken of dat het probleem ook is, ik zag dat ik in een van mijn eigen voedingen een 82R getekend heb op die plek, als die er echt zit dan zou dat iets van 17mA zijn. welliswaar bij een LM258, maar dat is het zelfde ding in een dual doosje.

@ship, hij staat verdwaald in dit topic ergens, ik zal de startpost even bijwerken.

Shiptronic

Overleden

Op 27 maart 2016 00:06:56 schreef Sine:
Gelukkig zit er een LM324N in de kit en geen A, die mag hele 50uA sinken namelijk ...

.

µ of mA

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Voor de LM324A, wel degelijk uA, in de kit zit de N

Het schema staat in de (nog wat grove) aangepaste startpost, zal het eea morgen even verfijnen, ik ben benieuwd naar de meetresultaten.

Ik vraag het nog eens aangezien mijn vorige post was ondergesneeuwd.

De elcos; 40V heb ik liggen. Kan ik die gebruiken of toch 63v bestellen ?

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Olaf,

Wat is de onbelaste trafo spanning ? Er staan genoeg rekenvoorbeelden in het topic.

<trafo spanning> × 1,4 × 1,05 exclusief spanningspieken in het net, als je trafo exact 24V is onbelast kom je op 35V uit. Welk merk en type zijn je elco's ?

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op zondag 27 maart 2016 09:19:18 (47%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 27 maart 2016 09:12:13 schreef Roland van Leusden:
Olaf,

Wat is de onbelaste trafo spanning ? Er staan genoeg rekenvoorbeelden in het topic.

Het is een 2x 12 v trafo. Na de brug meet ik 11.9v en -10.8v

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

dat zou toch √2 hoger moeten liggen en bijna gelijk moeten zijn?

@sine en de rest:

Ik heb net ff gemeten en bijna alles komt overeen op de basis Q2,3
die ligt op +0.66v

en ik doe idd een tip142 alleen de postbode is nog niet gekomen.

Enne vrolijk pasen iedereen :)

duck-tape does miracles...so do I

@Olaf

Na de brug meet ik 11.9v en -10.8v

Lijkt me niet correct, zou ongeveer hetzelfde moeten zijn. Meet de 2 wisselspanning van wikkelingen eens, zonder de brugcel.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 27 maart 2016 09:21:05 schreef Peter R.:
dat zou toch √2 hoger moeten liggen?

gemeten t.o.v de middenaftaking vd transfo en de + of - van de gelijkrichter

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Op 27 maart 2016 09:21:30 schreef Roland van Leusden:
@Olaf

[...]

Lijkt me niet correct, zou ongeveer hetzelfde moeten zijn. Meet de 2 wisselspanning van wikkelingen eens, zonder de brugcel.

Edit:

Opnieuw onbelast gemeten.
Wikkeling 1 : 12.1V
Wikkeling 2 : 12.1V

Tussen + en - van de brugcel : 22.3V

Tussen + brugcel en middenaftakking trafo : 11.3V
Tussen - brugcel en middenaftakking trafo : -11.3V

Dus : is elco 40V voldoende of toch 63V ? (Wss een domme vraag maarja…)

[Bericht gewijzigd door olaf88 op zondag 27 maart 2016 10:49:09 (36%)

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Dit topic is gesloten